De Europese Commissie bereidt een nieuwe wet voor die het mogelijk maakt om belastingen te heffen op niet-Europese vliegtuigmaatschappijen zoals Emirates, Etihad en Qatar Airways. Zij worden beticht van oneerlijke concurrentie omdat ze staatssteun ontvangen van oliestaten, zo meldt persbureau Reuters.
In het voorstel staat dat EU-staten, airlines en luchtvaartinstanties klachten kunnen indienen bij de Europese Commissie wanneer zij een niet-Europese partij verdenken van illegale praktijken, die schade toebrengen aan maatschappijen uit Europa. Als dit zo is kan de Europese commissie straffen uitdelen waaronder boetes opleggen en vliegrechten opschorten.
Onder andere Air France-KLM en Lufthansa hebben overheden meerdere keren opgeroepen actie te ondernemen tegen oneerlijke concurrentie van luchtvaartmaatschappijen uit Golfstaten.
Bron: Luchtvaartnieuws.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
Als er aantoonbaar oneerlijke concurrentie in het spel is dan ben ik hier voor, want gelijke monniken gelijke kappen.
Als KLM, of bij voorbeld de Amerikaanse maatschappijen ooit nog eens de door de jaren heen ontvangen staatssteun zouden oeten terugbetalen……
Concurentie?
Denk dat onze KLM zich zelf in de vingers snijd.
Voorbeeld voor 2 pers, Begint al met een stoel te kiezen
KLM 20,- x 4 h/t, Etihad 0,-
KLM Reserveringskosten 10,- Etihad 0,-
KLM Betaling CC, 15,- Etihad 0,-
Is toch al 105,- en dan ben je nog niet eens weg.
Opmerkelijk, net nu er weer staatssteun aan Air France in het vooruitzicht is gesteld.
.
http://zakenreis.nl/luchtvaart/fiscale-steun-aan-air-france/
Moderator: Het gaat niet over service, maa over staatsteun.
Vindt dit een goede zaak. Staats steun aan bedrijven is zeer concurentie vervalsend.
Is dat dan geen “staatssteun” ten voordele van de Europese maatschappijen ?
Schandalig,al die politici die maar blijven hun zakken vullen,en de gewone burger mag niets.
Straks kunnen die Middle_east carriers hun bestellingen bij Airbus annuleren, daar zien ze anders wel graag komen, hun miljardenorders zijn nog goed voor onze werkgelegenheid ook.
Stel ook vast dat de far east maatschappijen ook nog goedkope prijzen aanbieden, gelukkig
er zijn al muren genoeg in deze Getrumpte wereld
Is geen goede zaak en als je nu even op skyscanner kijkt voor vluchten naar Bangkok komen de luchtmaatschappijen uit de golfstaten niet als goedkoopste op het scherm. Sommigen willen de koek alleen en gemakkelijk voor zichzelf.
Dat ze staatssteun hebben daar lig ik niet wakker van. Indien ze een wet gaan uitvaardigen en boetes opleggen, wel zoals altijd het zijn de reizigers die de dupe zijn.
In het verleden hebben de EU landen alle staatsbedrijven geprivatiseerd met als doel eerlijke concurrentie en lagere prijzen. Lagere prijzen zijn niet echt gelukt, zie ook de reactie van MrMikie. Eerlijke concurrentie tussen vliegmaatschappijen is ook niet gelukt omdat ieder land toch zijn eigen strategie volgt.
De EU burgers zijn hier uiteindelijk de dupe van. Toch jammer…..
Een boete die weer vertaald wordt in hogere ticketprijzen, want daar gaat het de europese airlines om; de prijs moet gelijk aan hun prijzen.
Ik neem ook aan dat men direct begint met Turkije en Turkish Airlines aan te pakken? Of hebben we daar nog andere belangen (vluchtelingen-crisis) die het ongewenst maken die partij te noemen en aan te pakken?
Ik neem ook aan dat Delta Airlines en United het nu dun door de broek loopt of spelen daar ook andere belangen??
Leuk en aardig om stoer te doen tegen de UAE. Kind van de rekening is sowieso de klant en uiteindelijk zal het ook niet houdbaar zijn. Als 1 op de 3 lange-afstandsvluchten van AirFrance onrendabel zijn, dan is het misschien tijd om te stoppen met die vluchten. Niet om dan fiscale steun te krijgen van de Franse overheid en vervolgens Emirates te beschuldigen van staatssteun (wat nooit bewezen is)
Mede de reden dat China Airlines met zijn directe vluchten vanaf Bangkok naar Amsterdam gestopt is. Wel meestal een volle bak maar door de markt verpesters uit de arabische landen (zeer lage prijzen voor bulk tickets aan groepsreizen/reisorganisaties -groot deel van de vliegtuig bezetting) verlies leidend.
Jammer, was mijn favouriet. Nu kan de arrogante KLM zijn prijzen opschroeven of zoals Mr Mikie schrijft allerlei smoes toeslagen vragen
Beste Brabantlaan. Die bkk stop maken ze volgens mij nu niet meer omdat China Airlines met de nieuwe Airbus A350-900 naar Taipei, uiteraard hun homebase, vliegen. Een tussenstop die voorheen op weg naar Taipe wel nodig was slaan ze zo dus over. Natuurlijk voor de bkk passagiers jammer en uiterst vervelend.
Het begint hier met de staat zelf zolang als KLM voor het stallen op Schiphol en tot zelfs in de eigen hangaar stallingsgeld moet betalen dan weet je waar de hogere prijzen hier vandaan komen. De eventuele boete die de EU wil opleggen daar kunnen die zakkenvullers weer beter en meer declareren want dat geld zal nooit of te nimmer verdeeld worden onder de gewone burger het is niet meer dan een machtspelletje. En zoals reeds staat geschreven laat ze maar eens alle bestellingen van Airbus opschorten of afzeggen maar dat boeit die knuppels bij de EU niet want die behouden hun bezopen hoge salaris toch wel.
Ondertussen hebben KLM en vooral Lufthansa een liefdevolle tot zelfs een innige relatie met Etihad. Protesteren mag maar dan moet je gewoon consequent zijn. Dus opzeggen en niet meer knuffelen met elkaar om een duidelijkheid signaal af te geven. En hoe zit het eigenlijk met mogelijk staatssteun bij Jet airways en al die Chinese maatschappijen waar KLM zo liefdevol mee omgaat? Dus ik beschouw dit Europese wetje ook als een schaakstuk die tijdelijk op het schaakbord komt te staan. Als het staatssteunverhaal zo eenvoudig was geweest dan was deze wet niet eens beeld geweest. Als er een klacht zou komen dan duurt het nog 2 jaar af zoiets voor er een oordeel komt. Ondertussen erger ik me een beetje aan de baas van bv KLM en die voorzitter van de Nederlandse pilotenclub die alleen de woorden staatssteun uit hun mond kunnen krijgen.
als KLM nu ook zijn prijs eens liet zakken was het probleem toch opgelost.
het is al erg genoeg dat je voor slechte service meer moet betalen.
de overstap van klm in Parijs is met een overstaptijd van 3 uur niet te halen
ik vlieg weer met etiad of emirates met 30 kg bagage .
laat ze daar maar over zeuren
Beste John,
KLM kan moeilijk zijn prijzen laten zakken daar ze met verouderde toestellen vliegen en die zijn minder zuinig,ze besparen al op het personeel wat op zich al erg is,ze hebben niet goed geïnvesteerd en het allemaal maar op zijn beloop gelaten,alleen hun zakken maar vullen…enz.
Etihad heeft minderheidsparticipaties in talrijke EU luchtvaartmaatschappijen.
Vlieg je via Schiphol met Etihad, dan worden veel vluchten deels uitgevoerd door KLM
Vlieg je via BRU met Etihad dan worden vluchten ook via Alitalia of via SNCF spoorverbindingen mogelijk
Via Charles de Gaule (Parijs), idem dito … Jet Airways, SNCF etc..
Dat zijn toch geen VAE maatschappijen of vergis ik mij ?
Waar zijn die -in hun vaderland uitgeprocedeerde- EU parlementsleden mee bezig ?
Die zijn nog niet in staat om intern EU de oneerlijke concurrentie tussen de 26 EU landen aan te pakken.
Voorbeeld : Al die Oostblok truckers die NL en Be overspoelen met dumpingprijzen.
Hoe werd Brussels Airlines (ex-Sabena) destijds gered van het faillissement ? …door vadertje staat..
Eerst in eigen boezem kijken.