Het is een doorn in het oog van veel Europese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen: Airlines uit Golfstaten die met lage ticketprijzen de markt verstoren. Het zou daarbij gaan om concurrentievervalsing omdat de vliegmaatschappijen gesponsord worden met oliedollars van locale overheden, staatsteun dus. Dit werd altijd ten stelligste ontkent door o.a. Etihad, Qatar en Emirates.

Volgens een artikel in de The Wall Street Journal is het geklaag van de Europese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen terecht. Etihad, een van de succesvolle concurrenten uit de Golfstaten, heeft vorig jaar 2,5 miljard dollar gekregen van de regering van het emiraat Abu Dhabi. Dat onthulde the Partnership for Open & Fair Skies, een Amerikaanse lobbygroep. De krant heeft de documenten over de staatsteun ingezien.

Hoe het geld van Abu Dhabi door Etihad is gebruikt is, is niet duidelijk. Etihad investeerde de afgelopen jaren fors, onder andere in belangen in luchtvaartmaatschappijen zoals Alitalia, Air Berlin en Jet Airways.

Bron: The Wall Street Journal – http://goo.gl/lUdO2a

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

7 reacties op “‘Vliegmaatschappij Etihad ontvangt 2,5 miljard dollar staatssteun’”

  1. Cornelis zegt op

    Tsja, onze eigen KLM kreeg de eerste staatssteun al in 1920, en de Nederlandse overheid heeft zelfs vele decennia de meerderheid van de aandelen in handen gehad. ‘Wie zonder zonden is werpe de eerste steen………..’

  2. nico zegt op

    Oneerlijke concurrentie?

    Als je van je aandeelhouder (eigenaar) 2,5 miljard dollar krijgt, om te investeren in Alitalia, Air Berlin of Jet Airways, is volgens mij geen oneerlijke concurrentie. Wel als je het gebruikt voor lage prijzen. Maar dat weten die Amerikanen natuurlijk niet en roepen ze maar wat. Tenslotte ben je een lobby groep en wordt je betaald om andere in een slecht daglicht te zetten. Nu dat werkt dus, gezien de koptekst.

    Nico

  3. tik zegt op

    En wat denk je dan van AIRBUS die al jaren lang van bv. de Franse en Duitse staat subsidie krijgt. Dat vindt Boeing ook helemaal niet leuk.

    Over het algemeen zijn tickets te duur. Dat het goedkoper kann zie je aan Easy Yet en Ryanair die al jeren voor € 19,95 door Europa vliegen en winst draaien. Of bv. Ethiad, die vanaf Amsterdam naar Bangkok en terug op Düsseldorf vliegt voor maar € 363,-. op bepaalde dagen.

    Als deze firma subsidie krijgen en die door geven aan de klant is dat toch prima ?

    • Paul Schiphol zegt op

      Niet zo naïef Tik, alleen éénmalige subsidies om iets van de grond te krijgen zouden wereldwijd toegestaan mogen zijn. Doorlopende subsidies, zijn per definitie marktverstorend. Eerlijke concurrentie biedt kansen voor een gezond business model, duurzame bedrijfsvoering en toekomst perspectief voor zowel werknemers als klanten. Juist subsidie aan kansarme partijen, drukt gezonde bedrijven in de verliezen, als deze uiteindelijk het loodje leggen, stopt de subsidie voor de overgebleven partij en gaan de prijzen drastisch omhoog. Ergo, alleen verliezers de consument gaat weer (veel) meer betalen en een groot aantal werknemers heeft hun baan verloren.
      Subsidie; weg ermee.
      Paul Schiphol

    • Nico zegt op

      Nee Tik,

      Dat is zeker niet prima, want dat is nu precies oneerlijke concurrentie, hiermee haal je de klanten van je concurrenten weg en gaat deze failliet (Air France/KLM) om vervolgens daarna de prijzen fors te verhogen en zo je eigen schade weer in te halen.

      Nico

  4. Gerardus Hartman zegt op

    Als de Nederlandse regering als staatsaandeelhouder van KLM zien de Emiraten verstrekkende
    economische belangen naar andere sectoren door te investeren in de luchtvaart. Passagiers besteden geld, toeleveringsbedrijven bestaan hiervan en bruto nationaal product stijgt hierdoor. Investeren in luchtvaart is iets anders dan investeren in fabrieken die export beogen en waarvan toename van eigen bruto nationaal product minimaal is omdat de winsten van export veelal onbelast in het buitenland worden geparkeerd en geinvesteerd. Ieder land kent eigen wetten over mogelijkheden van investeren in de luchtvaart. De landen die door wetgeving zichzelf onmogelijk hebben gemaakt te investeren in de luchtvaart, zijn de klagers van vandaag. En daarbij sluiten zich aan de landen die vergeten zijn te investeren naar de toekomst omdat de aandeelhouders graag hun winst zien zoals de KLM. Ben het eens met Erdogan dat vliegen goedkoper en alledaagse goedkope gebeurtenis moet worden naast het nemen van metro, trein, bus, boot en auto voor even een weekendje weg.

  5. Jack G. zegt op

    Waar gaat deze discussie eindigen? Het eindspel in deze vliegdiscussie zal straks een keertje gaan aanvangen. Als dit bewezen wordt dan zal KLM het sharecodegebeuren met Etihad toch moeten beëindigen? Wie A roept zal ook B moeten handelen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website