Etihad Airways uit Abu Dhabi, die regelmatig goedkope vliegtickets naar Thailand aanbiedt, is de kritiek van Europese luchtvaartmaatschappijen beu. Ze moeten ophouden hun Arabische concurrenten van oneerlijke concurrentie te betichten en eens wat kritischer naar hun eigen verleden kijken, zo liet Topman James Hogan van Etihad Airways afgelopen donderdag in Wenen weten.
De nationale luchtvaartmaatschappij van Abu Dhabi heeft steeds meer belangen in Europese branchegenoten. Concurrenten betichten Etiad van oneerlijke concurrentie. De topman ontkent dat Etihad gesubsidieerd wordt met oliedollars. “Wij hebben een startkapitaal gekregen, net als elke luchtvaartmaatschappij, maar we ontvangen geen subsidies, geen gratis brandstof en geen korting op luchthaventarieven.” Veel Europese luchtvaartmaatschappijen zijn volgens de topman wel jarenlang met staatssteun op de been gehouden.
Etihad investeert fors in Europese maatschappijen. Zo is het bedrijf mede-eigenaar geworden van Air Berlin, Aer Lingus, Air Serbia en Darwin Airline. Ook zijn er plannen om Alitalia voor een groot deel over te nemen.
Hogan zei verder dat de investeringen van Ethiad goed zijn voor de consolidatie in de luchtvaartbranche. Voor Alitalia is de overname van Ethiad zelfs noodzakelijk om duizenden banen te behouden, zo benadrukt hij.
Volgens Hogan moeten ook de Golf-maatschappijen niet allemaal over één kam worden geschoren. “We hebben elk een eigen strategie en beconcurreren elkaar.”
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
Het is bekend, dat de meeste Europeese airliners oa. een veel te groot personeel bestand heeft wat enorm op de kosten drukt en een ouderwetse stugge service. Deze werknemers zijn bv. Lufthansa door allerlei konrtakten bijna niet buiten de deur te krijgen.
De Arabische airliners hebben de Europeese en Amerikaanse markt dertegen tegen het licht gehouden- De fouten die daar gemakkt worden hebben zij niet. Perfekte service, meervoudige taal van de crew aan boord, diverse verschillende menu. van te voren bestelbaar en een top amusement programma. Dit alles gekoppeld met de modernste en nieuwste type vliegtuigen en lage prijs management geeft tevreden klanten. Maar helemaal afgezien van de modernste terminals en de TOP service daar.
Het is niet moeilijk om te begrijpen.We zijn in een mondialisering van de handel en diensten.Straks zijn al de multinatonionals-bedrijven en diensten in handen van de arabieren -de japanners(kijk maar naar Sony heeft al de helft van holywood in handen)en de chinezen.Maar ja -is er een andere oplossing?Als we zien hoeveel uren we in europa werken in vergelijking met Azie-en wie daar verandering wil inbrengen heeft een staking aan zijn been.Nog niet gesproken van de loonkosten;Voor iedere 100 euro dat de wergever netto uitbetaald aan de werknemer kost hem dat 300 euro-betaald verlof inbegrepen natuurlijk.
Wij zijn het beu met de onverwachte, ondoorzichtige en bijna oncontroleerbare luchtvaarttoeslagen die maken dat de uiteindelijke prijs voor een vlucht soms zelfs wordt verdubbeld. Veel van die toeslagen zijn volgend mij strijdig met de wet. 10 jaar geleden was er enkel sprake van luchthaventaksen.. Oneerlijke concurrentie ? Wie is er oneerlijk ?
Ik juich Etihad en consoorten toe die de reiziger toelaten om een paar honderd Euros uit te sparen op een trip naar Bangkok. Verder is hun doorsnee kwaliteit hoger dan de meeste Europese luchtvaartmaatschappijen en bestaat hun vloot uit vrij recente toestellen. Nu kun je met Emirates van Amsterdam naar Bangkok met de Airbus 380 vliegen.
Toeslagen kunnen wisselen, als de overheid de tarieven aanpast (lees verhoogt).
De brandstoftoeslag is ooit ingevoerd, omdat kerosineprijzen sterk kunnen wisselen.
Die toeslag kan dan ook wisselen.
Dat die brandstoftoeslag nu echter zo’n groot gedeelte van de totale prijs bedraagt is echter onzin.
Die brandstof is gewoon een onderdeel van de ticketprijs.
Dat valt echter niet zo op als onderdeel van de andere toeslagen.
Mogelijk is moet die brandstoftoeslag ook betaald worden bij een gratis ticket voor frequent flyers.
Maar dat weet ik niet zeker.
In dat geval, is het in ieder geval duidelijk waarom die toeslag zo hoog is.
Net voor 58.000 baht twee KLM tickets voor Nederland on line gekocht. Best een geode prijs denk ik
Ik ben net terug van een korte trip Bangkok. Ticket met Etihad Airways was 540 euro, een prima prijs. Maar verder moderne toestellen, technische snufjes aan boort, goede service, maar vooral zeer vriendelijk personeel. En in Abu Dhabi heen en terug een korte tussenstop met een snelle doorvoering. Dus al met al een prima maatschappij. Laat die Europese vliegmaatschappijen maar zeuren dan. In de toekomst weer vliegen met Etihad? Ja, zeker weten!
2x retour….? Zoja, dan zeer mooie prijs!
Misschien moeten Europese luchtvaartbedrijven meer met klanten op diverse luchthavens gaan praten. Vooral de oud directeur van de KLM was steeds dat oneerlijke concurrentieverhaal in de media aan het blazen terwijl hij totaal niet zijn eigen product keek. Probeer nu eens een goed antwoord te geven aan de klanten die uitwijken naar andere luchtvaartbedrijven. Wat willen mensen en waar willen ze wel voor betalen? Nu ergeren ze gewoon klanten met toeslagen en het uitmelkbeleid. Hoe kom je nu af van die ene stoel die slechts bijdraagt aan de nettowinst? Ik las ook iets over de kwaliteit van de terminals in Azie. Modern fris enz. Ik hoor vaak van buitenlandse gasten dat zij Schiphol nogal gedateerd vinden. Zij zijn betere terminals gewent en vinden Schiphol dus een oud gebeuren. Terwijl Schiphol zich de beste en modernste ter wereld waant. Ergens klopt er dan iets niet. Je eigen visie wijkt dan sterk af van de mening van klanten.
Schiphol staat wel op de 5de plaats als beste luchthaven ter wereld vergeet dat niet:
http://www.consultancy.nl/nieuws/8146/skytrax-de-10-beste-luchthavens-ter-wereld-2014
Gekozen door de meeste Nederlanders. Dat is dan begrijpelijk. Eeen Hollander zal nooit Charles de Gaulle kiezen zijnde beter als Schiphol ? Limburgers zeggen ook allemaal dat Maastricht de mooiste stad is en niet Milaan.
Ieder jaar publiceert het Britse onderzoek- en adviesbureau Skytrax een lijst met ’s werelds beste luchthavens; de zogenaamde ‘World Airport Awards’. De ranking is gebaseerd op de feedback van meer dan twaalf miljoen reizigers uit ruim honderd landen. Zij beoordelen luchthavens op het gebied van onder meer bereikbaarheid, bagage-afhandeling, eten en drinken, veiligheid, faciliteiten, hygiëne en entertainment.
Niks dus van eigen volk keurt zijn eigen vlees.
Heel goed verwoord Jack. Bij het binnen lopen op Schiphol heb ik steeds het Idee een goederen loods binnen te lopen. Geheel anders als bv. Düsseldorf, Bangkok etc. Op Duitse luchthavens merkt je dat je op een luchthaven bet.
Praten met de klanten ?. Wie doet dat dan ?. Toch niemand ?. Maar zou wel de oplossing zijn. Eerts dan merk je wat onder de klanten speeld. Maar dan moet je wel het internationaal publiek vragen en niet de Nederlander, die 1x per jaar of 2 jaar van Schiphol vliegt.
Ben van plan komende winter (feb., maart, april) naar Thailand te gaan.
Zag zojuist een ticket met EVA voor € 594,– is ook niet gek, nietwaar!
Echter om de vlucht een keer uit te proberen via een Arabische airliner lijkt me ook wel wat, tenminste als er geen lange stop-over tijd is van 10 uur of meer. In elk geval door zo’n overstap wordt de vluchtduur heerlijk in min of meer twee gelijke delen verdeeld, lekker om dan efkes de benen te kunnen strekken.
Ik blijf bij Thai airways.Ik spoor van Oostende naar zaventem Brussel.2uurtjes onderweg en dan rechtstreekse vlucht naar Bangkok.Geen tussenstops.Na 11h vliegen ben ik ter bestemming.De prijs ong 750 Euro maar op de tussenstops verteer je ook geld.Ben tevreden van de sevice en de food aan boord+undertainment.Vrienderlijk personeel Heb vroeger al met Etihad-KLM-Eva en China airways gevlogen vanuit Schiphol-wel wat goedkoper maar voor mij is dit de beste oplossing.
Het laatste half jaar 2x met etihad gevlogen ,geweldig goede service ,goede stoelen ,schermpje voor film enz alleen had ik het idee dat er niks veranderd. We hebben 4x een maaltijd gehad en laat die nou alle 4x hetzelfde zijn als de eerste keer ook niet lekker .
Maar ja ik heb bijde keren 380 euro betaald retour en dan kun je zelf ook wel wat eten kopen..
Gaat er mij om om zo goedkoop mogelijk daar te zijn ,kunnen we daar nog meer besteden .
Het probleem voor de traditionele Europese maatschappijen is, dat ze aan de ene kan moeten concureren met prijsvechters die een groot gedeelte van hun inkomen niet halen uit de verkoop van stoelen, maar uit subsidies van provincies die zo nodig een vliegveld willen hebben.
Belastinggeld dus.
Aan de andere kant (buiten Europa dus) moeten ze concureren met service.
Die twee gaan niet samen.
De traditionele maatschappijen betalen dus voor het gebruik van Schiphol, waar de prijsvechters dus geld KRIJGEN (lees afdwingen) om op regionale vliegvelden te landen.
Sinds 4 jaar vliegen wij met Etihad of Emirates, prima , ik kijk altijd wie het goedkoopste is en naar de overstaptijden. Soms een verschil van 200 euro p.p. ten opzichte van b.v. KLM. Wat wel soms jammer is dat je maar een maand kunt verblijven. Ik moet altijd een ticket hebben dat 7 maanden geldig is maar meestal toch een goede prijs. Nu vertrek in oktober 506 euro retour