Emirates annuleert de bestelling van 70 vliegtuigen
Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft een bestelling van zeventig vliegtuigen ingetrokken.
Emirates, de bekende vliegmaatschappij uit Dubai met o.a. goedkope tickets naar Bangkok, heeft de A 350 vliegtuigen van het nieuwste model van Airbus niet meer nodig. Een behoorlijke tegenvaller voor Airbus. Volgens de Europese vliegtuigbouwer is het besluit genomen na overleg met de luchtvaartmaatschappij over de omvang van de luchtvloot.
Emirates bestelde de 70 vliegtuigen in 2007. Ze zouden vanaf 2019 worden geleverd. De cataloguswaarde van de vliegtuigen was in 2007 16 miljard dollar, een kleine 12 miljard euro.
Rolls-Royce
Airbus zegt in een persbericht dat het nog veel vertrouwen heeft in de A350. Er zijn er al 742 van besteld. Het eerste vliegtuig van het type zal aan het eind van het jaar in gebruik worden genomen.
De beslissing van Emirates heeft ook grote gevolgen voor Rolls-Royce. Dat bedrijf levert motoren en doet het onderhoud van de vliegtuigen. Volgens Rolls-Royce levert het een tegenslag op van 2,6 miljard pond, zo’n 3,2 miljard euro.
Bron: NOS.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Minimumloon stijgt in proefregio’s naar 400 baht per dag
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
Dit zag je aankomen. De konkurentie in de branche is groter geworden op de winst gevende Azien route. Buitendien vliegen de Emirates graag met hun trek paard de A380-800. Dit toestel vliegt uiterst ekonomisch. De bezetting van de stoelen bij de Emirates is speciaal in de business klasse terug lopend. Op mijn laatste vlucht zaten we met 9 personen in de business naar Dubai. Vandaar nog maar met 2 passagierren door naar Bangkok. Op mijn eerste vlucht A380 voor ca. 3 jaar was de business 80% geboekt. Er gaat geen maand voorbij of Emirates stunt met een busines klas pomotion. Misschien is de econemy zo goed, dat je geen busines nodig hebt in een A380 van Emirates ?. Voor eten op damast, champagne zo veel als je wilt, wijnkaart en een praatje aan de bar is ca. €1100,- extra betalen voor een retour wel heftig. Tegen meer prijs krijg je ook champagne in de econemy. Wein is daar zo wie zo al gratis, ook zo veel als je wilt.
Tel je alles bij mekaar op, kom je tot de som, dat Emirates zijn vloot concept aan overdenken is. Met al de toestellen, die met de A380 en 777 al besteld en nog geleverd moeten worden, heeft Emirates schijnbaar kapaciteit genoeg. En overkapaziteit en toestellen die aan de bodem blijven, kost in de vliegwereld nog meer als met half volle toestellen vliegen. Als je ziet dat Ryanair bv. van Bremen naar Riga vliegt retour voor € 80,- en de Lufthansa voor hetzelfde € 285,- will hebben zie je dat het voor minder ook kan en nog steeds winst gemaakt wordt.
Ryanair: dat is toch die maatschappij, die:
– eigenlijk geen belasting wilt betalen omdat men werkgelegenheid brengt,
– provisie wil van omzet luchthavenwinkels,
– met kleine benzinereserves vliegt, dat regelmatig leidt tot spoedlandingen,
– een hoog percentage ontevreden medewerkers heeft,
– misbruik maakt van de werkloosheid: opgeleide piloten die hun vlieguren moeten halen, laten betalen om te mogen vliegen en zodoende hun brevet te houden.
Naast de prijs is er ook nog een ethisch verhaal. Dan liever Lufthansa; ook al is de prijs hoger.
Feit is wel, dat shoppen kan lonen, maar vergelijk dan appels met appels.
Volgens luchtvaartnieuws.nl komt deze annulering door de nieuwe 777X die er aankomt. Past beter bij Emirates. Ook komen er 58 A380’s naast de bestaande orders bij.
De keuze van de toestellen, zal afhangen van hoeveel bestemmingen je denkt aan te doen.
Met weinig bestemmingen is een klein aantal grote vliegtuigen beter, dan een groot aantal kleinere.
Bij veel bestemmingen heb je meer toestellen nodig.
Mogelijk dat de economische problemen en de moordende concurentie in Europa de verwachtingen wat hebben getemperd.
Voor landen die in het oosten van Europa liggen, ligt het ook wat minder voor de hand, om de reis naar Azie via het midden-oosten te laten lopen.
Dan wordt de reistijd in verhouding veel langer.