Emirates nu ook met de met A380 naar Düsseldorf
Wie een keer met het grootste vliegtuig ter wereld naar Bangkok wil vliegen (met overstap in Dubai) kan dat nu ook vanaf Dusseldorf doen. Emirates gaat per 1 juli de Airbus A380 inzetten op de route Düsseldorf – Dubai, op één van de twee dagelijkse vluchten.
De A380 is het grootste en zwaarste passagierstoestel ter wereld. Het 500.000 kilo wegende gevaarte is 73 meter lang, heeft een spanwijdte van 79,8 meter en kan 500 passagiers herbergen. Het dubbeldekkerstoestel heeft plek voor 427 stoelen in economy class en 70 zitplekken in business class. Daarnaast zijn er 14 luxe privésuites aan boord voor first class-passagiers. De A380 heeft zo’n 49 procent meer vloerruimte dan haar grootste concurrent, de Boeing 747. Dat levert echter ‘slechts’ 35 procent meer capaciteit op, omdat Airbus de stoelen en gangpaden breder maakt dan Boeing.
De luchtreus wordt ingezet op de middagvlucht naar Dubai, die om 15.25 uur vertrekt. Tot nu toe werd op de vluchten naar Düsseldorf gebruik gemaakt van een kleinere Boeing 777, maar Emirates wil de capaciteit op deze route uitbreiden.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
Als het zo uitkomt is het aardig, maar ik zou niet zo snel speciaal een vlucht met een A-380 boeken om er eens in te vliegen. Ik ben een paar keer met een A-380 van Bangkok naar Frankfurt gevlogen en het is, zoals de Engelsen het zo mooi kunnen verwoorden, ‘a complete non-event’. Op zich is dat natuurlijk een compliment voor een toestel dat 854 passagiers (indien er alleen economy class is) kan vervoeren, maar voor de luchtvaartenthousiast is het niet de ultieme beleving. Dat komt in de eerste plaats natuurlijk doordat het simpelweg een dubbeldekker (nee, niet qua vleugelontwerp…) is, en naar mijn bescheiden mening ook door het weinig inspirerende ontwerp. Zet een 380 naast een 747, dan spreekt de laatste, ondanks het feit dat die al in 1969 vloog, toch nog steeds meer tot de verbeelding.
Overigens zij nog vermeld dat de 747-8 een paar meter langer is dan de 380.
Of de 380 net zo’n vertrouwd gezicht zal worden op de luchthavens als de 747 valt ernstig te betwijfelen. In de loop der jaren zijn er ongeveer 1500 747’s in elkaar geknutseld, van de 380 pas zo’n 150 (met nog eenzelfde aantal in bestelling), maar in 2014 is er niet één bestelling bij gekomen en er wordt dan ook overwogen om de productie vroegtijdig te staken. Zelfs nog voordat de ontwerpkosten zijn terugverdiend.
Airbus gaat de A380 nog niet met pensioen sturen. Emirates heeft al aangegeven (beloofd) de A380neo (NEO = “new engine option”) te zullen gaan kopen. Daarnaast zal de A380 dit jaar (2015) break-even spelen met o.a. Turkish Airlines als zeer geïnteresseerde koper (10 stuks).
De vraag in dit segment is sowieso klein; De Boeing 747-8 is geen succes, geen nieuwe orders en de productie stopt binnenkort.
Zodra Emirates meer A380’s heeft als de huidige 58, zal zij ook de overige Duitse bestemmingen met A380’s gaan aanvliegen (Munchen heeft al een A380-vlucht). De reden is simpel: Airlines uit de Verenigde Arabische Emiraten (Etihad, Emirates) mogen max. 3 bestemmingen (voor Emirates zijn dat Dusseldorf, Frankfurt en Munchen) in Duitsland aanvliegen (zo staat dat in het luchtvaartverdrag tussen Duitsland en VAE). Emirates heeft een uitzondering gekregen en mag ook op een 4e bestemming (Hamburg) vliegen. Om de groeien zal Emirates dus grotere vliegtuigen moeten inzetten. De A380 dus.
Er geldt voor airlines uit VAE wel een beperking op het aantal bestemmingen (3), maar niet op frequentie. Emirates en Etihad mogen dus wel bijv. 10x per dag naar Dusseldorf vliegen.
Inderdaad Fransamsterdam. Technisch zal de A380 – omdat hij zo groot en zwaar is – wel knap zijn gemaakt maar als je er eenmaal inzit merk je er helemaal niets van. Ik begrijp dan ook niet waarom verschillende mensen er zo lyrisch over kunnen doen. Met de Emiraten heb ik ook al eerst vanuit Amsterdam met een B777 gevlogen en daarna in de A380 en merkte geen enkel verschil.
Hallo allemaal,
Ben een maal met de 380er gevlogen.geweldig……..doch bij aankomst in BBK
Was er een Bagageband.en dit voor 380 personen kun je je
Voorstellen hoe die koffers eruit kwamen 3 hoog zodat je je koffer
Haast niet kon pakken.hier is helaas niet over nagedacht.de meeste
Passagiers namen het gelaten op.sommige moesten lachen inclusief
Ondergetekende,want je gaat toch met plezier naar Thailand….of niet
Veel reisplezier met de 380er.
Theo
Nou TH, heb je zeker de vlucht slapend doorgebracht, het is voor mij in ieder geval een heel wel merkbaar gerieflijkere vluchtervaring. Veel meer ruimte en ook de bagagebakken niet bovenop je neus. Ik vlieg in wanneer mogelijk met dit toestel op lange afstanden