In de eerste zes maanden van dit jaar hadden ruim 430.000 passagiers – met een vertrek- of aankomstbestemming in Nederland – recht op een financiële vergoeding na vluchtvertraging, dat blijkt uit cijfers van Vlucht-vertraagd.nl. Verwacht wordt dat dit aantal in het derde kwartaal gaat oplopen, vanwege de toenemende vakantiedrukte op de Nederlandse luchthavens.

In de eerste twee kwartalen van 2017 kreeg ruim een kwart van alle passagiers te maken met vertraging of zelfs annulering van hun vlucht. Dit zijn vertragingen van minimaal een kwartier. Vlucht-vertraagd.nl heeft in deze kwartalen meer dan 42.000 aanvragen binnen gekregen voor claims. In de vakantieperiode loopt dit op tot 1.000 aanvragen per dag, waarmee het aantal claims dit jaar zal verdubbelen ten opzichte van 2016.

Recht op financiële vergoeding

Uit onderzoek komt naar voren dat slechts vijftien procent van de Nederlanders zich bewust is van de Europese wetgeving. Deze stelt dat passagiers bij een vertraging van meer dan drie uur, een overboeking of een annulering recht hebben op een vergoeding. In totaal waren er in de eerste twee kwartalen van dit jaar 3.166 probleemvluchten waarbij ruim 430.000 passagiers recht hadden op een financiële vergoeding, waaronder circa 139.000 Nederlandse passagiers.

Buitengewone omstandigheden liggen buiten de macht van de vliegtuigmaatschappij. In dat geval heeft de passagier geen recht op een schadevergoeding. Een defect vliegtuig is een van de veel gehoorde redenen voor vertraging en geeft, net als de meeste andere oorzaken, gewoon recht op een vergoeding.

Hieronder staan de meest genoemde oorzaken van een vluchtvertraging.

  • Defect vliegtuig
  • Te laat gearriveerd vliegtuig
  • Weersomstandigheden
  • Operationele problemen
  • Airport restricties
  • Staking
  • Zieke medewerker
  • Aanvaring met een vogel
  • Zieke passagier
  • Politieke onrust

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

15 reacties op “Eerste helft 2017: ruim 430.000 passagiers hebben recht op vergoeding bij vluchtvertraging”

  1. Bert zegt op

    Heb in alle jaren dat ik nu met het vliegtuig ga (±30) slechts één keer een grote vertraging gehad, waarbij ik kon claimen. Vertraging was 20 uur. Vergoeding € 600. Heb dit door een buro laten afhandelen, die innen 30%/ Was binnen 5 weken geregeld. Ben bang als je het zelf moet doen dat je van het kastje naar d emuur wordt gestuurd.
    Echter heb ik liever een vertraging dan een vliegtuig dat neerstort door technische mankementen.

    De opvang was best goed, in het begin wat chaotisch ( maar ja met 300 personen),maar kwam toch redelijk snel van de grond. Met de bus naar NOVOTEL, kamer alleen en 2x een redelijk goed buffet.

    Dus achteraf gezien allemaal prima geregeld

  2. Kees zegt op

    Het probleem is dat de maatschappijen totaal niet meewerken aan het uitkeren van die vergoeding. Ze stellen altijd eerst dat ze de vergoeding niet verschuldigd zijn met allerlei smoezen. Ik heb al 2 keer tegen de KLM moeten procederen om mijn gelijk te halen. Hoogst irritant. Als je als individu wilt vliegen moet je onmiddellijk vooraf afrekenen, maar als de KLM aan de beurt is om te betalen, geven ze niet thuis.

    • Bert zegt op

      Daarom heb ik het door een bedrijf laten doen, ff googlen en je vindt er velen.
      Ik had gekozen voor EUclaim.nl. Andere zullen ongetwijfeld ook goed zijn.
      Hun zetten alle documenten in een online dossier, en inderdaad als je zelf alles moet regelen zul je moeten procederen. Bij hun is een dreigement vaak al voldoende. Nadeel of voordeel bij al die maatschappijen is wel als hun verwachten dat er geen uitkering volgt beginnen ze er niet aan.

    • Leon zegt op

      Ik heb met KLM helemaal geen slechte ervaring. Ik had 22 uur vertraging. Opvang hotel, eten, vervoer van en naar luchthaven, was allemaal prima geregeld. Terug in Nederland een claim via de web-site van KLM ingediend. Foto’s van de boardingpassen had ik. Ik werd door KLM gebeld en kon kiezen voor 600 euro via de bank of een voucher van 800 euro. Tevens een aanvraagformuliertje voor 2.000 vliegmijlen als vergoeding (bijschrijving zou enkele maanden kunnen duren). Dat formulier moest opgestuurd worden naar een adres in Frankrijk. Die heb ik echter nog niet bijgeschreven gekregen en het is al 5 maanden geleden……. Daar moet ik nog maar eens achteraan mailen.

      Voor de goede orde worden vergoedingen alleen uitgekeerd door maatschappijen die een Europese vestiging hebben. Dus bij Eva Air, China Airlines en al die Arabieren wordt er bij vertraging geen vergoeding uitgekeerd.

      • Francois Nang Lae zegt op

        “Dus bij Eva Air, China Airlines en al die Arabieren wordt er bij vertraging geen vergoeding uitgekeerd.” Dat is onjuist. Eva Air heeft zonder problemen uitgekeerd.

        • Leon zegt op

          Hier de tekst uit mijn afwijzingsmail van China Airlines bij een vertraging van meer dan 6 uur:
          “Voor de inkomende internationale vluchten van een non-EU
          luchtvaartmaatschappijen is de huidige EC261 niet ontvankelijk verklaard
          als zijnde een legitiem besluit voor compensatie. Dat is alleen van
          toepassing voor luchtvaartmaatschappijen, die in een van de landen van de
          Europese Unie hun thuisbasis hebben. Aangezien de tickets op China
          Airlines’ documenten zijn uitgegeven, wordt de vlucht als een China
          Airlines vlucht gezien en is bovenstaande regel van toepassing.
          Nogmaals onze oprechte excuses voor alle ongemak en hopen dat u begrip
          kunt opbrengen voor bovenstaande uitleg.”
          Ik heb toen EC261 er op nagelezen en daar stond het inderdaad zo in verwoord.

      • Hans Bindels zegt op

        Dit klopt niet. Januari was door schade aan het vliegtuig een vlucht van Eva Air 24 uur uitgesteld.
        Een mailtje aan Eva was voldoende om snel 600 euro te krijgen.
        Een tussenpartij 30% rijker maken was niet nodig.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Ik dacht eerder dat de vergoeding van toepassing is wanneer het vertrek of aankomst in de EU ligt. Maatschappij maakt niet uit. Van Thai Airways heb ik zo ook een vergoeding gekregen.

      • Ger zegt op

        Niet EU-maatschappijen dienen alleen te compenseren bij vertrek van een EU-luchthaven. Naar een EU-luchthaven,van buiten de EU, valt niet onder de regeling indien het geen EU-maatschappij is zoals EVA, China en anderen.

  3. CorWan zegt op

    In Januari hadden wij een vertraging van 24uur wij moesten om 21.30 vliegen maar het werd 24uur later.
    Om 24.00 werden wij naar een goed hotel gebracht waar de soep en de broodjes al klaar stonden.De volgende dag na ontbijt en lunch om 18.00 weer naar Schiphol gebracht met 30€ voor eten drinken op de luchthaven.Na aankomst in Thailand hebben wij een zelf een claim ingediend via een voorbeeld brief op het internet en naar de betreffende maatschappij gestuurd,na terugkomst in Nederland lag er al een brief thuis
    met het goede nieuws dat wij 1200€ vergoeding kregen.Met dank aan deze maatschappij alles was goed
    geregeld.

    • Ulrich Bartsch zegt op

      Als alles zo goed was geregeld en verlopen, vind ik, dat je de naam van de maatschappij moet vermelden

  4. Francois Nang Lae zegt op

    Wij hadden bij ons vertrek naar Thailand, afgelopen januari, een vertraging van 24 uur nadat “ons” vliegtuig tijdens de landing een aanvaring met een vogel had gehad. Gewoon zelf geclaimd bij Eva Air, met behulp van een standaardbrief die je makkelijk online kunt vinden. Omdat we definitief naar Thailand gingen hadden we behoorlijk veel bagage bij ons én een hond. Daarom hebben we een taxi genomen naar het (overigens uitstekende) hotel dat voor ons geregeld was. Volgende ochtend ook weer de taxi terug. Alle bonnetjes bewaard en gedeclareerd en alles werd netjes door Eva Air aan ons vergoed, inclusief de taxikosten en consumpties in het hotel. We hadden er rekening mee gehouden dat we de taxikosten niet terug zouden krijgen omdat ze immers busvervoer hadden aangeboden, maar ook die kregen we dus terug. Per saldo dus zowat gratis gevlogen. Op een vakantie is 24 uur vertraging best veel, maar op een definitieve verhuizing maakt het niet zo veel uit :-).
    Je kunt bij de talloze bedrijven die bemiddeling aanbieden checken of je recht hebt op vergoeding. Voer je vluchtnummer en -datum in en je krijgt het te zien. Als zij de vergoeding krijgen, ga er dan maar van uit dat jij hem ook wel krijgt. De luchtvaartmaatschappijen weten echt wel dat ze er niet onderuit kunnen (en ik vraag me af of ze er niet gewoon voor verzekerd zijn).
    De claim-bedrijfjes vragen rond de 30%, soms nog plus 26 euro administratiekosten. Ze gaan er vanuit dat mensen onzeker zijn of de luchtvaartmaatschappij niet dwars gaat liggen, en hun “no cure no pay”-systeem klinkt als “niet geschoten altijd mis”. We konden bij een bedrijf ook kiezen voor een gegarandeerde uitkering van 180 euro, als we de claim volledig aan hun overdroegen. Ook als onze claim zou worden afgewezen zouden we dan die 180 euro krijgen. Reken er maar op dat zo’n aanbod niet gedaan wordt als de claim maar enigszins onzeker is.

    In ons geval leverde het zelf declareren zo’n 450 euro meer op dan we via zo’n bedrijf zouden hebben gehad. Dat is de moeite van het zelf een briefje schrijven en een postzegel plakken meer dan waard.

    • Rob V. zegt op

      Volledig mee eens. En zelfs als er na een goede brief een negatieve reactie komt, laten weten dat je doorzet kan dan al helpen. Zelf nog nooit een vertraagde vlucht hoeven claimen maar ‘niet over je heen laten lopen’ is vaak al een voldoende signaal.

      Zo heb ik weleens diverse ambassades aangeschreven over het niet nakomen van de Schengen visumcode en/of EU regels (freedom of movement), een enkele ambassade (o.a. Spanje) gaf me geen gelijk. Maar wonderlijk genoeg draaide die 180 graden toen ik op die afwijzing terug reageerde met EU Home Affairs (zeg maar Brussel) in de CC… 5555 Ik liet duidelijk zien dat ik niet het riet in ga met mijn kluitje en dat hielp.

      • Rob V. zegt op

        Vergeten: dus laat bij een afwijzing weten dat je met oa de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport ) contact hebt of gooi zo’n autoriteit in de CC.

  5. Rob V. zegt op

    Zo moeilijk kan het toch niet zijn je recht te halen? Schrijf een goede brief, refereer naar de wetgeving en het dan moet toch wel duidelijk zijn dat je geen totale onnozelaar bent die zich ment een kluitje het riet in laat sturen. Er zijn vast met wat googlen goede standaardbrieven te vinden dus met 15-30 minuutjes moet je toch al iets leuks voor elkaar hebben?

    Wijzen ze dan nog af dan heb je met een foute/aso maatschappij te maken.

    RTL schrijft bijvoorbeeld:
    ——–
    Als je bent vertraagd, moet je het volgende doen:
    •Vraag de luchtvaartmaatschappij om de precieze reden voor de vertraging.
    •Bewaar vervolgens zoveel mogelijk informatie. Denk daarbij aan zaken als: hoe ben je geïnformeerd, de reden en de duur van de vertraging, wanneer er wat gebeurde, instapkaarten en boekingsgegevens en bonnetjes.
    •Belangrijk: omdat het Europese richtlijnen zijn, moet je zijn vertrokken vanaf een Europese luchthaven of zijn aangekomen op een Europese luchthaven. Je hebt rechten in de landen die behoren tot de Europese Unie, maar ook in IJsland, Noorwegen en Zwitserland.
    •Dien een claim altijd in bij de vliegtuigmaatschappij waarmee je hebt gevlogen. Ook als je je reis hebt geboekt bij een reisbureau of een touroperator. Je kunt dat vrijwel altijd doen via de website van de maatschappij.
    •Als je claim wordt afgewezen door de luchtvaartmaatschappij, kun je een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Controleer eerst of er al onderzoek is gedaan door de ILT naar je vlucht.
    •Ook kan je naar de rechter om een civiele procedure te beginnen.
    •Als de ILT of de rechter de klacht gegrond vindt, dan laten ze dat aan de luchtvaartmaatschappij weten. Maatschappijen gaan dan meestal over tot uitbetaling.
    —–

    Bron:
    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/zo-krijg-je-geld-terug-bij-een-vertraagde-vlucht

    En een standaardbrief:
    https://www.plusonline.nl/voorbeeldbrieven/hoe-vraag-ik-mijn-geld-terug-bij-vliegvertraging-of-annulering

    Grappig (kuch kuch) dat als ik bij Google ‘geld terug vertraging zelf doen’ intyp de eerste rits resultaten van die claim bedrijfjes zijn die ook veelal met standaard copy/paste met een paar minuten werk jou 20-30% van je restitutie geld ‘afpakken’.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website