Duurzaam vliegen in 2050
Mijn eerste vliegreis over lange afstand was in 1963 toen ik in mijn marinetijd met een DC-7 van Curaçao terugvloog naar Nederland. Niet non-stop natuurlijk, daarvoor was de afstand te lang. We maakten een tussenlanding op het eiland Santa Maria in de Atlantische Oceaan. Sindsdien heb ik – vooral voor mijn werk – veel gevlogen naar alle delen van de wereld. Ik heb dan ook veel veranderingen in de luchtvaart meegemaakt.
Zo’n tussenlanding is allang niet meer aan de orde. Mijn eerste vluchten naar Bangkok en andere plaatsen in het verre oosten kenden nog 2 soms wel 3 tussenstops. Niet alleen om bij te tanken, maar ook om het vliegtuig vol te krijgen want vliegen was nog geen massaal gebeuren. De vliegtuigen werden groter, sneller, zuiniger in brandstofverbruik, service aan boord en op vliegvelden werd allengs beter en nog veel meer veranderde er. U kunt zelf nog wel een aantal veranderingen bedenken.
Vliegen is dus niets bijzonders meer, maar de duurzaamheid van deze vorm van transport laat te wensen over. Op de website van duurzaambedrijfsleven.nl las ik een artikel van de journalist Dimitri Reijerman, waarin hij vertelt over Airbus Industries, die werkt aan concepten, waaronder wilde ideeën, om vliegtuigen de komende decennia schoner en het reizen aangenamer te maken.
Airbus visie
Charles Champion, executive vice-president engineering bij Airbus, zegt in een uitvoerig rapport over de toekomst van de luchtvaart dat er al veel is bereikt, maar er nog veel meer stappen nodig zijn: “Vliegtuigen zijn lichter, stiller en zuiniger dan ooit. En groei, efficiency en mensen zijn de toekomst van de een bloeiende vliegtuigindustrie.”
Het Europese consortium, onder andere bekend van de A380-megajumbo, geeft met de gloednieuwe A320neo het goede voorbeeld. Dit tweemotorige narrowbody-toestel biedt met composieten in de romp, zuinigere motoren en sharklets op de vleugeluiteinden een brandstofbesparing van circa 20 procent ten opzichte van de ‘oude’ A320. De orders voor het toestel stromen sinds de introductie bij Airbus binnen.
Alternatieve brandstoffen
De A320neo vliegt wel nog steeds op kerosine. Op de korte tot middellange termijn zullen alternatieve brandstoffen noodzakelijk zijn om afgesproken CO2-reducties te behalen. Airbus zegt de ontwikkelaars van tweede generatie biobrandstoffen, zoals het Nederlandse SkyNRG nauwgezet te volgen. Door kerosine aan te lengen met biobrandstoffen op basis van algen, houtvezels of tabak liggen CO2-besparingen met tientallen procenten binnen handbereik.
Gewichtsbesparing
Een modern vliegtuig heeft ten opzichte van oudere toestellen al veel gewicht verloren. Dat is vooral te danken aan het toepassen van composieten die lichter zijn dan aluminium. Maar Airbus laat in zijn toekomstvisie op vliegen in de tweede helft van deze eeuw zien dat het alternatieve materialen kansrijk acht.
Een daarvan is een biopolymeer. Dit materiaal kan in de visie van Airbus transparant zijn, zodat passagiers volledig zicht naar buiten hebben. Tegelijkertijd is dit ‘slimme’ materiaal nog aanzienlijk lichter dan bestaande composieten. Verder zijn er ideeën om de opbouw van de romp te baseren op de botopbouw van vogels. Volgens Airbus zijn deze botten licht en door de holle structuur tegelijkertijd erg sterk.
Andere vorm
Het ‘vliegtuig van de toekomst’ heeft geen buisvormige romp meer. De vorm van de romp zal in 2050 bijdragen aan de stroomlijn en efficiëntie van nieuwe vliegtuigen. De al eerder genoemde bottenstructuur maakt het daarbij mogelijk om de deuren te verbreden. Dit laat passagiers sneller instappen.
Het vleugelontwerp gaat ook op de schop. Airbus denkt dat langere en dunnere vleugels de luchtweerstand verlagen, met als gevolg minder brandstofverbruik. De staartvleugels krijgen een U-vorm en de motoren zijn deels in het vleugelontwerp weggewerkt.
In de cabine
Voor de passagier moet vliegen over circa 35 jaar een stuk aangenamer zijn. Zo fantaseert Airbus over het integreren van een ‘neuraal netwerk’ in het vliegtuig van de toekomst. Dit slimme netwerk moet een reiziger op allerlei manieren bedienen, bijvoorbeeld op het gebied van on-board entertainment.
Vliegtuigen moeten ook in de traditionele zin van het woord schoner worden. Een van de ideeën van Airbus is om stoelen en andere onderdelen van de cabine te voorzien van zelfreinigende materialen. Ook moeten deze materialen zelfherstellende eigenschappen bezitten, zodat bijvoorbeeld een kras op een stoel vanzelf weer verdwijnt. Daarnaast zijn alle onderdelen van de cabine volledig te recyclen, door deze te maken van hernieuwbare grondstoffen.
Opvallend is het Airbus-concept om passagiers in te zetten als energiebron. Daarbij kan een stoel de lichaamswarmte benutten om elektriciteit te genereren.
Slimmer vliegen
Naast zuiniger vliegtuigen is er ook veel brandstof te besparen door op een intelligentere manier te vliegen. Daarbij leunt Airbus sterk op het idee dat toekomstige vliegtuigen door sterk verbeterde software zelf de meest duurzame route kiezen. En op druk bevlogen routes kunnen vliegtuigen net als een zwerm vogels in formatie vliegen, met opnieuw brandstofbesparing tot gevolg.
Toekomstmuziek
Er staan nog meer interessante ideeën in het artikel, dat in zijn geheel te lezen is op www.duurzaambedrijfsleven.nl/duurzaam-vliegen-in-2050-de-visie-van-airbus, Toen ik het gelezen had, ging ik nadenken – als we toch aan het fantaseren zijn – welke verandering ik nog in de toekomst van het reizen per vliegtuig zie gebeuren.
- Vrijwel zeker voor mij, is dat vliegtuigen niet meer worden bestuurd door piloten. Er wordt nu al geëxperimenteerd met chauffeurloze auto’s, dus waarom ook niet bij vliegtuigen?
- Een reis van Amsterdam naar Bangkok, dat nu nog ca. 12 uur duurt, zal door supersonisch vliegen worden ingekort tot pakweg een uur of 6.
- Lange landingsbanen zijn niet meer nodig, want vliegtuigen zullen dalen en op een bepaald punt als een helikopter blijven hangen en landen.
- De luchtbehandeling in de cabine wordt geperfectioneerd. Niemand zal meer last hebben van allerlei geurtjes, zodat ik ook weer gerust na een maaltijd mijn sigaar kan roken!
- Heb u nog mooie ideeën voor de toekomst?
Bron: website van Duurzaam Bedrijfsleven
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken25 december 2024Khai Khao (kuikenembryo) in Thailand
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
Gringo, Dat sigaar roken kan je wel vergeten, je weet wel; actie groepen.
Het laatste gedeelte van dit droom verhaal ziet er leuk uit.
Er is een grote maaaar…er zijn ook negatieve kanten.
te denken aan de vliegtijden die langer worden door toename van de straalstromingen die krachtiger worden met de jaren.
en natuurlijke veranderingen kan je geen invloed op hebben.tenzij mensen beter met het milieu omgaan.
B.M.
Leuk artikel maar dat van die sigaar is er eentje uit eigen doos, dat zie ik niet gebeuren.
Een prachtige toekomst visie,waarbij ik de meeste expats onder ons niet depressief wil maken om te zeggen dat de meesten in het jaar 2050 haast,of over honderd jaar zullen zijn,waarbij het vliegen haast,of geen rol meer zal spelen. Tot die tijd ben ik nog graag bereid mij te behelpen met K.L.M, Etihad, Qatar,en al die andere maatschappijen die tot misschien 2050 gedwongen zullen zijn met de oudewetsere machines te vliegen.
Jules Verne zag het allemaal heel lang geleden. Denkelijk zullen de vliegtuigen binnenkort als raketten door het luchtruim gaan. Door goed te eten, drinken en vooral stress vermijden, maken we het misschien nog mee.
Het materiaal wordt steeds lichter maar de passagiers steeds zwaarder.
G.O.
Supersonisch vliegen in de commerciële luchtvaart hebben we denk ik voor eens en voor altijd gehad met de Concorde. De luchtweerstand neemt nu eenmaal exponentieel toe bij het verhogen van de snelheid, wat leidt tot een bijzonder hoog brandstofverbruik en daarmee hoge kosten.
Bij de introductie van de Concorde was het weliswaar niet voor het eerst dat een vliegtuig sneller ging dan de voorgaande, maar wel de eerste keer dat een vliegtuig sneller ging tegen een hogere prijs.
.
Op het vliegtuig op de foto bij het artikel ontwaar ik het pictogram voor radioactive en ioniserende straling. Hoewel de gevaren daarvan vaak overdreven worden, lijkt het mij nou niet het meest voor de hand liggend om kernenergie in vliegtuigen toe te passen en ik vermoed dat veel mensen ook niet staan te trappelen om in zo’n vliegtuig te gaan zitten.
.
Voor de mensen met weinig fantasie een wetenschappelijke voordracht (in het Engels) over de beperking van geluidsoverlast door vliegtuigen:
.
https://youtu.be/lOufUmJDSFg
.
Tegen de ideeën van Airbus en mij over de ontwikkeling van de vliegindustrie is van alles in te brengen en misschien ook wel terecht.
Degenen, die dat tot nu verstandelijk reageerden geven echter weinig blijk van fantasie in dit geval. We hebben het niet over een ontwikkeling op korte termijn, maar 2050 is nog meer dan 30 jaar van heden verwijderd. Er zullen ongetwijfeld ontwikkelingen plaatsvinden, die ons verstand van heden te boven gaan.
Ik zou zeggen, bewaar dit artikel goed en draag het over aan uw (klein)kinderen, die dan wellicht rond het jaar 2100 kunnen zeggen: “Die Gringo heeft toch maar mooi gelijk gekregen”. Zelf zal ik het niet meer meemaken, hoewel……..wie weet wat ons op dat gebied nog te wachten staat, ha ha!
Sterker nog; 35 jaar vanaf nu moet je eigenlijk qua ontwikkeljaren vergelijken met het dubbele aantal jaren terugrekenend. Met andere woorden wat de afgelopen 70 jaar is ontwikkeld dat zal de komende jaren met verdubbelde wetenschappelijke snelheid voortgaan. Dus eigenlijk je verbeeldingsvermogen op de proef gesteld. Ik ben ervan overtuigd dat de komende jaren nu nog onvoorstelbare nieuwe toepassingen zich zullen “openbaren”.