Duurdere vliegtickets in 2015 ondanks lagere brandstofprijzen
Vreemd genoeg zijn vliegtickets het afgelopen jaar gemiddeld 5,4 procent duurder geworden ondanks een daling van de brandstofprijzen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), meldt de NOS.
De stijging is opvallend, omdat de prijs voor olie en dus ook voor kerosine in 2015 flink gedaald is. Luchtvaartmaatschappijen geven veel geld uit aan brandstofkosten en dat drukt de winst.
“Toen de olieprijs hoog was na de crisis werd dat doorgerekend aan de klanten”, zegt CBS-econoom Peter Hein van Mulligen. “Maar de prijsdaling van het afgelopen jaar zie je in de vliegtickets maar weinig terug.”
Vaak worden de inkoopprijzen van brandstof voor luchtvaartmaatschappijen voor langere periode vastgelegd. Daardoor wordt een daling van de olieprijs niet direct doorgerekend in de ticketprijzen.
Omdat de olieprijs al anderhalf jaar laag is profiteren luchtvaartmaatschappijen steeds meer van dat voordeel. Air France-KLM was in de eerste negen maanden van 2015 2,2 procent minder kwijt aan brandstof dan in die periode het jaar ervoor.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Heb daar juist gelezen in de krant dat als het vliegtuig 3 uur of langer vertrekt of aankomt er schadevergoeding worden geclaimd en meestal worden uitbetaald .Vanwaar moet het geld moet komen?
Juist ,van de hogere ticketprijzen.
Eddy, daar ben ik totaal mee oneens
Met statistieken kan men alles bewijzen of afbreken
Voor 15 jaar kocht ik een vliegticket Zaventem – Bangkok voor 26.000 BF
Nu 15 jaar later heb ik gisteren nog een vliegticket gekocht voor minder dan 500 euro van Etihad welke toch een goede maatschappij is, Emirates was slechts 1 euro duurder.
Dat van die schadevergoedingen is weeral krantenpraat, wat maakt dat bedrag uit op de 20 miljoen vluchten elk jaar louter en alleen in Zaventem en die maatschappijen zullen ook wel verzekeringen hebben lopen.
Vorige week ook vertelde de kranten dat het goedkoper is tickets te kopen bij een reisbureau, prietpraat.
Ik heb bij een reisbureau nog nooit een vliegtuigticket kunnen kopen onder de 500 euro, dat personeel moet toch ook betaald worden.