Dubai wil 35 miljard investeren voor grootste luchthaven ter wereld
Groot, groter, grootst en het mag wat kosten. Zo denken ze er in Dubai over waar ze de plannen hebben ontvouwen om van Al Maktoum International Airport de grootste luchthaven ter wereld te maken.
De bestaande luchthaven moet dan wel voor 35 miljard verbouwd worden zodat de capaciteit omhoog kan naar 220 miljoen passagiers per jaar (ter vergelijking, via Schiphol reizen jaarlijks zo’n 60 miljoen passagiers).
Al Maktoum International Airport is nu nog de tweede luchthaven van de stad. Het werd voor een deel geopend in juni 2010 en ligt ten zuiden van Dubai.
De machtige en regerende familie Al Maktoum wil de investering, laten financieren door banken. Het hele project zou in 2025 voltooid moeten zijn. Dan kunnen er vier vliegtuigen gelijktijdig landen, 24 uur per dag, zeven dagen per week.
Naast de ambitie met Al Maktoum International Airport is ook de andere luchthaven, Dubai International Airport (DXB), uitgebreid. De uitbreiding, die 1,2 miljard dollar kostte, zorgt ervoor dat de internationale luchthaven nu jaarlijks 90 miljoen passagiers aankan. Het afgelopen jaar stond de teller al op 78 miljoen reizigers.
Bron: Luchtvaartnieuws.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Minimumloon stijgt in proefregio’s naar 400 baht per dag
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
2 van dit soort luchthavens in 1 zo een klein land is eigenlijk een beetje waanzin, en tevens erg afhankelijk van de groei van Emirates. Kan maar 1 ding betekenen Emirates zal meer passagiers moeten gaan genereren en dat kan maar op 1 manier meer lijndiensten tegen goedkopere tarieven. Zou betekenen dat de gevestigde luchtvaartorde zijn borst nat kan maken.