Senohrabek / Shutterstock.com

Eerder deze week was Singapore Airlines in het nieuws met een inaugurale vlucht van Singapore naar New York. Het was een non stop vlucht van 19 uur en daarmee de langste non stop vlucht met een lijntoestel.

Een verslaggever van CNN Travel maakte deze eerste reis mee en doet daar uitvoerig van met foto’s, tweets en video’s. U kunt dat lezen en bekijken op hun website.

Amsterdam – Bangkok

Ik moet er niet aan denken, zo’n vlucht van 19 uur opgesloten in een buis, daar doet de eventuele luxe van business class of economy comfort class niets aan af. Ik vind de vlucht van ca. 11 uur van Amsterdam naar Bangkok of andersom al lang genoeg. Natuurlijk, rechtstreeks vliegen heeft zo zijn voordelen, maar die vluchten in de jaren tachtig en negentig, waarbij soms twee of zelfs drie tussenlandingen werden gemaakt, vond ik ook niet erg. Bij een van die tussenlandingen moest er bijgetankt worden en dan moesten de passagiers het toestel verlaten. Tijd om de benen te strekken en een sigaartje te roken.

KLM

Die rechtstreekse vluchten gingen meestal met de KLM. (Goedkoop) vliegen met overstappen ergens in het Midden-Oosten of nog ergens anders heb ik nooit gedaan, want dat leek mij teveel gedoe met aansluitingen, wachttijden en zo. In het algemeen was tijd geen belangrijk punt voor mij. Op reis nam ik de tijd, die ik nodig vond om relaxed mijn zakelijke afspraken na te komen. Een collega van destijds reise regelmatig naar Japan, kwam dan ’s morgens aan en zat ’s middags al aan de vergadertafel, zodat hij zelfs de volgende dag naar Nederland terug kon vliegen. Druk, druk, druk, nietwaar? Nou, mij niet gezien. De dag van aankomst na een lange reis deed ik niets anders dan uitrusten en mij vermaken.

Verre vluchten

Ik ben een aantal keren naar Australië en Nieuw-Zeeland geweest en dat is vanuit Nederland een hele lange reis. Ik ging nooit rechtstreeks, maar nam zelf een tussenstop in Bangkok en ging dan een dag later verder. Voor mijn superieuren maakte ik dan een “belangrijke afspraak” in Bangkok, wat niets anders was dan een avondje plezier in Patpong. Alle kosten van die tussenstop kon ik niet declareren, dan begrijpt u vast wel.

SQ22

Ik dwaal af, dus terug naar de SQ22 van Singapore naar New York (Newark om precies te zijn). Eerlijk gezegd, vraag ik mij met vele anderen af, wat een maatschappij als Singapore Airlines bezielt om zo’n lange vlucht in te plannen. Eerdere pogingen voor eenzelfde vlucht zijn in 2013 gestaakt omdat de belangstelling minimaal was.

In een reactie op een bericht over deze vlucht op Facebook zei iemand, dat 19 uur vliegen in een drukcabine de nodige medische risico’s inhoudt. Zo’n lange reis maakt veel beweging noodzakelijk, want trombose en uitdroging liggen op de loer.

In een andere reactie vroeg iemand zich af wat Singapore Airlines met die vlucht voor ogen heeft. De concurrentie de loef afsteken? Het lijkt volgens hem meer op schooljongensgedrag: “Ik kan lekker verder en hoger pissen dan jij!”

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

5 reacties op “De langste non stop vlucht per vliegtuig”

  1. ruud zegt op

    Als je businessclass of firstclass vliegt valt het wel te doen, omdat je in die 19 uur liggend een volledige nachtrust kunt genieten.
    In premium economy – indien aanwezig – lijkt het me een marteling.

    • luc Vandeweyer zegt op

      Er is geen gewone economy aan boord. Configuratie is 67 business en 97 premium economy met 38 inch pitch.

  2. Bert zegt op

    https://goo.gl/2xz7dr

    Meer info

  3. RonnyLatPhrao zegt op

    19 uur is voor mij ook van het goede teveel. Zelfs in een comfortabele omgeving.

    Lijkt me inderdaad ook meer een prestige project , zoals de snelste, de grootste, het hoogste, etc…..
    Het verste non-stop zal wel in dat rijtje thuis horen

  4. Erwin Fleur zegt op

    Beste Gringo,

    Goed om te weten dat het overstappen en het rust nemen(beweging) je goed doet.
    Ik neem dit ook in acht en heb liever een overstap dan door rammen naar mijn bestemming.

    KLM vind ik pesoonlijk niks en dat heeft te maken met de breedte van de stoelen.
    Met kinderen vind ik dit ook beter zo dat zij lekker hun energie kwijt kunnen.

    Ik zelf heb net geboekt met Qatar voor in de maand januari. Goed, erg goed.
    Nu dwaal ik ook af beste Gringo, dwaal eens niet af…begon net leuk te worden.

    Met vriendelijke groet,

    Erwin


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website