Nog even en de geldigheid van het toeristenvisum van mijn vriendin is verstreken. Dat betekent dat ze weer terug gaat (moet) naar Thailand.

Echter, nog voor dat ze naar Thailand terugvliegt, moest ik haar ticket aanpassen. Ik had namelijk een foutje gemaakt.

90 dagen

Kort na aankomst in Nederland hebben wij een afspraak gemaakt met de vreemdelingpolitie in Apeldoorn, dat is immers verplicht. De bijzonder vriendelijke agent (mag ook wel eens gezegd worden) wees mij op het feit dat ik een foutje had gemaakt bij het boeken van het ticket. Ik was uitgegaan van drie kalendermaanden maar drie maanden is niet per definitie 90 dagen. Stom natuurlijk, maar goed.

Volgens de huidige gegevens op het ticket zou mijn vriendin een dag te laat vertrekken. Het totale verblijf zou dan uitkomen op 91 dagen. De maximale verblijfsduur op een Schengenvisum is echter 90 dagen. De agent vertelde dat zij dan mogelijk een aantekening krijgt in het VIS (Visum Informatie Systeem). Een dergelijke aantekening kan bij een volgende visumaanvraag vervelende consequenties hebben.

Vliegticket aanpassen

Omdat ik daar natuurlijk geen trek in heb, was ik genoodzaakt de retourdatum van het vliegticket aan te passen. Ik baalde daar wel van omdat ik wist dat sommige vliegmaatschappijen daar (flinke) kosten voor rekenen, variërend van € 50,- tot wel € 250,- De kosten voor het aanpassen van je ticket, zoals de datum, verschilt per maatschappij en staan in de voorwaarden.

Heb je een vliegticket geboekt bij een zogenaamde ‘broker’ zoals World Ticket Center, Vliegtickets.nl of Cheaptickets.nl dan drukken zij er ook nog eens wijzigingskosten er bovenop. Zie hier de tekst op de website van Cheaptickets: “Naast de wijzigingskosten van de luchtvaartmaatschappij, brengen wij € 45,- administratiekosten per persoon, per wijziging in rekening.” Kortom, in een wijziging van een vliegticket kan in de papieren lopen. In het slechtste geval, kost het je bijna 300 euro per ticket. Ja, sommige airlines zullen het niet nalaten, als ze jou een poot uit kunnen draaien.

EVA Air

Maar het kan ook anders. Ik belde met EVA Airways in Amsterdam en de ticket werd direct omgeboekt zodat mijn vriendin binnen de periode van 90 dagen terugvliegt. Het was in een minuutje geregeld en ik kreeg netje per e-mail een bevestiging. De kosten hiervoor? Niets. Geheel gratis!

Een keurig nette service van deze luchtvaartmaatschappij en daarom bij deze: mijn complimenten voor EVA Air!

Over deze blogger

Peter (redactie)
Peter (redactie)
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".

9 reacties op “Een complimentje voor EVA Air”

  1. Dick van der Lugt zegt op

    Fijn dat je geen wijzigingskosten hoeft te betalen, maar wel jammer dat je vriendin een dag eerder moet vertrekken dan je had gedacht. Kom maar snel naar Thailand.

  2. jogchum zegt op

    Khun Peter,
    Naast het geluk dat je niks hoefde bij te betalen had je ook nog veel geluk dat er op die dag
    een plaats beschikbaar was. In de maand juli zit Eva-air meest al tot aan de nok toe vol.

  3. Chris Hammer zegt op

    Het is mij uit ervaring bekend, dat het EVA-Air-kantoor in Amsterdam uiterst voorkomend en klantvriendelijk is.
    Als je een goede reden voor wijziging van het ticket hebt, dan helpen ze je gratis. Er staat tegenover, dat EVA Air zelf ook vaak een vertrek- of retourdatum wijzigt.

  4. Jan zegt op

    Bij mij ook zoiets 9 jaar geleden. De politieagent maakte op het kaartje dat op Schiphol ingeleverd moet worden, een aantekening dat haar ticket op datum x geboekt was (twee dagen na verlopen 90-dagen visum). Nooit problemen gehad.
    Ik dacht toen ook drie maanden is drie maanden, maar dus niet

  5. Ronald zegt op

    De 1ste keer dat mijn vriendin hier was, heeft China Airlines de terugvlucht met een dag verlaat. Ik heb toen naar de vreemdelingen politie gebeld, met de vraag wat te doen.
    Zij vertelde mij, dat we niks extra’s moesten ondernemen.

    Mijn vriendin dus een dag later terug naar Thailand en 90 dagen later was ze weer terug, nooit geen probleem mee gehad. Later de MVV aangevraagd en inmiddels bijna een jaar geleden, in Nederland getrouwd. Dit alles zonder problemen.

  6. John D. Kruse zegt op

    Hallo,

    ik vlieg nu voor de tweede keer terug met Eva Air van A´dam naar Bangkok.
    Nu heb ik voor de terugvlucht een open retour maar het geeft natuurlijk geen garantie dat je op de datum welke je graag terug wilt, ook kunt vliegen. Doch ik moet zeggen dat een telefonisch contact met Eva A´dam gevolgd door enkele mails en een laatste telefonische mededeling van hun kantoor, uiteindelijk toch een bevredigend resultaat geeft.
    Geen klagen! Het zelfde gebeurde toen ik gedwongen door de bezetting van het vliegveld enkele jaren geleden, moest om-boeken. Ook een goede dienstverlening door de Eva Air vestiging in Bangkok. Dat verzachte toen wel de wachttijd van tien dagen, al was het in mijn eigen huis. Het was natuurlijk wel anders gepland.

    • Guido zegt op

      Op de datum terug wanneer je graag zou vliegen ik zou in BKK toch een dag of 2 van tervoren verwittigen, want ge gaat niet met een open retour terug wanneer gij wilt wel als zei dat willen en dat is bij China hetzelfde. Wat betaald ge dan extra want deze worden in Belgie niet uit geschreven, die bestaan niet word op ieder reisbureua verteld oftewel betaald ge een 6 maand geldig ticket of niet. EVA-AIR shrijft zelfs geen jaar tickets uit hetzelfde voor China heb het meerdere keren mee gemaakt maar heb het maar nodig voor dringende zaken. Als je een geldig ticket van 6 maanden hebt kun je altijd terug voor de einddatum maar mits contact ook erna maar wel geen maand en de eerste wijziging is meestal????? grartis als je een goede klant of een flyers card hebt.

  7. Friso zegt op

    Heb dit ook voor mijn vriendin gedaan. Tickets van klasse V kun je altijd kosteloos omboeken.ben benieuwd of ze het ook gratis doen met tickets van een andere klasse.

  8. John D. Kruse zegt op

    Hallo,
    ik heb het niet zo bedoeld zo als u het schijnbaar hebt begrepen.
    Mijn heen-vlucht was BKK naar Schiphol. Ik boek altijd rechtsreeks via
    de site van Eva Air. Dit keer dus met een open retour; deze optie kun je
    eenvoudig aanvinken. Maar de geldigheid is max. 3 maanden.
    Was voor mij geen probleem omdat ik (zit nu in Spanje), toch binnen
    die tijd terug wilde i.v.m. het vernieuwen van ons jaarvisum in september.
    Ga nu alleen wat eerder van Girona naar A’dam, en 3 uur later met het
    toestel van Eva Air naar BKK.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website