Beste lezers,
China Airlines stopt met rechtstreekse vlucht vanaf Amsterdam naar Bangkok (bron: Airlines Routes op twitter).
In plaats daarvan gaan alle Europese vluchten van China Airlines rechtstreeks naar Taipai. Daar was al eerder sprake van (zie: www.flyertalk.com).
China Airlines heeft de reserveringen voor non-stop vluchten van Amsterdam naar Bangkok per 2-12-2016 gestopt (het is ook niet meer mogelijk te boeken, ik heb dat met meerdere sites geprobeerd).
Ingezonden door Dennis
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending1 november 2024Te koop van een lezer: Unieke kans! Hoekhuis in hartje Soi Khao Talo, Pattaya
- Immigratie infobrief1 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 053/24: Visa exemption – vragen van de immigratie Bangkok airport
- Visumvraag1 november 2024Thailand Visa vraag Nr 197/24: Afwijkende datumstempel in paspoort
- Lezersvraag1 november 2024Kun je bij aankomst op Don Muang zonder reservering een wagen met chauffeur naar Hua Hin boeken?
is ABSOLUUT NIET WAAR!!! sterker nog, ik ken mensen die gewoon naar bangkok vliegen rechtstreeks met CI.
Is gewoon te boeken in december!
Ja marcel, dat kan. de laatste vlucht gaat in december rechtstreeks. Daarna niet meer. En anders zou ik van jou graag vernemen waarom jij zo duidelijk aangeeft ABSOLUUT NIET WAAR ( was dat omdat je iemand kent die in december vliegt?
Nee, u kent misschien mensen die al een ticket hebben gekocht. Maar die gaan echt bericht krijgen dat het niet doorgaat (voorstel van CI: geld terug of via Taipei vliegen). Zelfde verhaal als bij Malaysian.
Probeer maar via de site van CI te boeken; tot 1 december geen probleem. Data na 1 december geeft een foutmelding.
Klopt inderdaad via de mobile app geeft hij ook niets meer aan in december not available.
het klopt inderdaad dat CI de slots nog niet heeft vrij gekregen voor december, dit komt omdat ze met nieuwe toestellen gaan vliegen die sneller zijn, eind van de maand wordt alles bekend.
Wat betreft december vliegen, heb ik van mijn reisagent http://www.tekkelair.nl/, die gewoon mensen geboekt heeft naar Bangkok met CI
Dan zal het wel bij de twee die overblijven drukker worden, dus eerder boeken dan maar.
Zie ook hier: http://airlineroute.net/2016/03/15/ci-europe-w15/
China Airlines gaat vanuit Europa (Amsterdam, Frankfurt, Wenen, Rome) alleen nog maar non-stop naar Taipao (de vluchten vanaf Frankfurt en Wenen waren dat al, de vluchten van Amsterdam en Rome gingen resp.via Bangkok en Delhi). Naar Bangkok na 2-12-2016 dus via Taipei.
De B777-300 die nu op Frankfurt vliegt, gaat vliegen op de route naar de VS. Europa krijgt alleen nog A350’s te zien (die kleiner zijn dan de oudere B747’s en B777’s).
Non-stop kan na 2-12-2016 vanaf Amsterdam alleen nog met EVA Air en KLM. Vanaf Brussel ook met THAI.
Het klopt volledig wat je zegt. Het bericht begint langzaam door te sijpelen in de Nederlandse media.Wel vreemd dat men in Amsterdam nog niet op de hoogte is het besluit van het hoofdkantoor.
Oh daar ben ik helemaal niet blij mee. We vliegen al jaren met China Airlines naar Bangkok. Zijn nu verplicht om met andere maatschappijen te vliegen die wel rechtstreeks vliegen .Wat is daar nu weer de reden van?
Zou daar toch wel graag uitleg van willen hebben zoals zovele anderen.
Diny , denk niet dat je wens uitkomt ; dat ze je uitleg gaan geven daarvoor.
Diny,geen ramp. Ik vlieg al 12 jaar met Eva, gewoon goed !
Jammer, erg jammer. Wij zijn trouwe klanten van China Airlines op deze verbinding. Het grote voordeel van China Airlines is vooral, dat ze zo gemakkelijk zijn met omboeken. Gratis, geen bijbetaling en je nieuwe ticket is/was binnen enkele minuten binnen.
Ik heb de laatste tijd al een paar mailes gekregen van chibna airlines, dat er vanaf 20 maart nieuwe boekingstabellen kom en , een nieuw boekingsprogramma. Met dit bericht hierboven en wat ik vond hieronder, schijnt het nu wel bijna zeker. Ik dacht altijd het loopt zon vaart niet. Vreselijk jammer. Zouden we dan voortaan via Taipei moeten vliegen ???? Zou zo maar mogelijk zijn. Anders zullen Eva en KLM wel lachen
-http://airlineroute.net/2016/03/15/ci-europe-w15/—–
China Airlines in latest inventory update has adjusted planned European operation. Based on latest update, the Skyteam member has closed reservation for Bangkok – Amsterdam and Delhi – Rome sector, for travel on/after 02DEC16. The airline recently publicized its intention to operate nonstop flights from Taipei to Amsterdam and Rome by the end of 2016.
Currently planned 1-stop schedule for the month of December 2016 as follow.
Taipei Taoyuan – Bangkok – Amsterdam
CI065 TPE2155 – 0045+1BKK0205+1 – 0915+1AMS 343 D
CI066 AMS1320 – 0645+1BKK0830+1 – 1255+1TPE 343 D
Taipei Taoyuan – Delhi – Rome
CI071 TPE0825 – 1330DEL1455 – 1915FCO 333 26
CI072 FCO2240 – 1050+1DEL1220+1 – 2040+1TPE 333 26
Taipei – Delhi sector on flight CI071/072 is also closed at present time, while CI181/182 terminator service remains available for reservation.
Additional adjustment to planned operational schedule is expected in the next few weeks.
Hier staat toch gewoon in het schema dat je in ieder geval in december 2016 je nog rechtstreeks van AMS naar BKK en vice versa kunt? (“Currently planned 1-stop schedule for the month of December 2016 as follow.”) (dat het in ieder geval in de planning zit). Nou ja het wordt er in ieder geval niet duidelijker op…
O daar zijn we niet blij mee .
we vliegen altijd met china naar bangkok.
dus nu wat anders zoeken
Das enorm jammer; door wegvallen concurrentie zullen er hogere prijzen gevraagd gaan worden door de rest vd maatschappijen…
Dat is jammer, blijft alleen EVA en KLM over die nog rechtstreeks vliegen, waarbij EVA de enige is met de Elite class.. Jammer.
Het is NIET waar.
Ik heb gebeld met China Airlines en die spreken het tegen.
Ze zijn bezig met het vernieuwen van hun vloot naar de A350 en de flight shedules voor het eind van het jaar moeten nog ingevuld worden.
Dat is nou jammer. Ik mocht altijd graag met China Airlines vliegen. Goede service en prettige tijden.
Eerst naar Taipeh (of Taipei en geen Taipai) vliegen kost enkele uren extra en vervolgens wachttijd op het vliegveld en daarna natuurlijk weer een kleine 4 uur durende vlucht naar Bangkok. Vroeger vloog EVA-air ook eerst naar Taipeh (via Dubai). Het vliegveld (in de negentiger jaren) van Dubai was prachtig in tegenstelling tot de door de airco ijskoude transithal op Taipeh, waar toen alleen een drankautomaat stond. Dat zal nu wel verbeterd zijn maar wie wil er nu een omweg maken van bij benadering toch al gauw zo’n 10 uur als je ook rechtstreeks of via een overstap kortere route naar Bangkok kan vliegen?
Om het positief te zien is dit wel een reden om een andere maatschappij (EVA of KLM) te proberen. Tot nu toe alleen met China Airlines gevlogen de afgelopen jaren maar zonder directe verbinding AMS-BKK is dat niet langer aantrekkelijk. Nu maar hopen dat dit de prijzen van een directe verbinding niet negatief beïnvloed. EVA en China Airlines hielden elkaar goed in de gaten en vanuit de maatschappij gedacht zou EVA bijvoorbeeld een paar tientjes meer kunnen gaan vragen zonder dat mensen overstappen naar een maatschappij met tussenlanding.
Al met al, jammer.
Volgens China Airlines Nederland is dat nog niet zeker. Zij verwachten in ongeveer twee weken meer duidelijkheid te kunnen verschaffen. Het klopt dat vluchten na 2-12 niet boekbaar zijn, want die staan nog niet in het systeem. Ik zou zeggen kijk over een week of twee maar eens, dan zou het duidelijk moeten zijn.
Het zou inderdaad jammer zijn als dit waar is, want van de drie luchtvaartmaatschappijen die rechtstreeks vliegen, heeft China verreweg de beste aankomst en vertrek tijden in Thailand
Zeer Spijtig..Dat China Airlines gaat stoppen met AMSBKK rechtstreekse vluchten..
Al Jaren Fan..& Nooit problemen gehad met CI..!!
Vernam onlangs als “insider news” dat Qatar van plan is te gaan vliegen..Nieuwe route..
AMS-DOH-CNX..Dus v/af AMS naar ChiangMai met stop in Doha..
Dus mogelijk Prima alternating!!
Wij vliegen al jaren naar volle tevredenheid met Eva air. Dit vanwege de tijd en dat je voor elite klasse kan kiezen. Daarvoor vaak met china gevlogen, opzich ook niks mis mee, afgelopen december ook gedaan en prima vlucht gehad.
In febr van dit jaar een ticket gekocht voor komende decemebr / januari weer bij Eva, nu ik dit lees ben ik daar wel blij om omdat ik denk dat het toch wat drukker op deze vluchten zal gaan worden want er zijn nog steeds veel mensen die een non stop vlucht kiezen een of meerdere stops.
Waarom China dit belsuit genomen heeft weet ik niet, vaak is dat omdat vluchten niet rendabel zijn en daardoor dus te duur, die indruk had ik hier dus niet maar goed het fijne weten we er niet van. Het verklaart nu wel waarom de tickets nog steeds niet boekbaar waren voor eind december. Toen werd er bij china nog geroepen dat het te maken had met de inzet van een eventueel nieuw model vliegtuig waar door de indeling anders zou zijn en ze daardoor dus geen tickets konden verkopen.
We gaan het zien of dit blijvend is of dat ze er misschien volgend jaar al terug komen.
China Airlines schrapt Bangkok per december
China Airlines schrapt vanaf december de route naar/via Bangkok en gaat non-stop Amsterdam-Taipei vliegen. De wijziging gaat in op het moment dat het Skyteam-lid haar gloednieuwe A350-900 op Schiphol verwacht. Reserveringen zijn gesloten op en vanaf 2 december 2016.
Verschillende buitenlandse media melden de wijziging. Het Nederlands salesteam laat echter weten nog geen officiële berichtgeving van het hoofdkantoor te hebben gehad. Zoals bekend was een mogelijke verdeling direct en deels via tussenstop een optie voor de airline maar nu lijkt het hoofdkantoor in Taiwan gekozen te hebben voor enkel directe vluchten. Ook Skyteam-partner KLM is actief op de route.
Bron: Reisrevue
Zo te horen lijkt het dus een (waarschijnlijk) concept/plan voor als de nieuwe vliegtuigen gaan worden ingezet. Maar het is dus ook mogelijk dat media elkaar domweg overschrijven (zien we vaak genoeg, snel willen publiceren, geen tijd/geld/interesse voor verifiëren) of dat bepaalde media contact hebben met betrouwbare bronnen op het hoofdkantoor. Even afwachten toch of het definitief wordt of heroverwogen.
Hoop toch dat men dit nog eens goed bekijkt en niet doorzet want de huidige vliegtijden van China zijn ideaal. Eva kost ongeveer hetzelfde, is mogelijk iets beter maar de vluchttijden geven bij tot nu toe toch de doorslag. Vanuit AMS niet onmogelijk vroeg of laat inchecken en lekker aan het begin van de dag in BKK landen, kort slaapje doen en dan eerste dag langzaam wennen aan verblijf in Thailand. Vanuit BKK nog de hele dag hebben en in de ochtend landen op AMS (en ’s nachts is het makkelijker slapen dus bijna meteen weer in he dag/nacht ritme ondanks het tijdverschil).
Niet vreemd!
Ik heb ’n 10tal jaar met China Airlines gevlogen.
Op ’n gegeven moment dacht ik: laat ik es overdag vertrekken met EVA air. Dat alleen al beviel me, maar sinds die eerste keer, wíl ik zelfs niet meer met China Airlines mee!
Je proeft ’t verschil!
Probeer ’t zelf maar ‘ns!!
Concurrentie is een belangrijke reden waarom de BKK-route komt te vervallen. Qua ticketprijzen is er de laatste jaren een prijzenoorlog uitgebroken, mede door de komst van de grote 3 uit het midden-oosten die vanuit hun thuisbases wel tig keren per dag naar BKK vliegen. Hell, zelfs de luchthavens in o.a. Phuket en Krabi hebben/krijgen rechtstreekse verbindingen met het midden-oosten. En vergeet andere spelers zoals de Europese jongens, Turkish, Cathay, China Southern etc niet die ook een graantje willen meepikken. Een non-stop vlucht AMS-BKK is daardoor niet echt meer winstgevend te houden, en al helemaal niet als op diezelfde route ook nog KLM en EVA actief zijn.
Kan me voorstellen dat mensen die nieuws vervelend vinden, maar vanuit het perspectief van China Airlines is het niet meer dan logisch dat ze hun afzetmarkt gaan veranderen en hierdoor non-stop van/naar Taipei gaan vliegen. Gelukkig zijn er tientallen alternatieven voor de doorgewinterde Thailand-reiziger. Geen luchthaven in zuidoost Azië wordt zo goed bediend als BKK 🙂
Zou heel vervelend zijn. KLM is altijd duur en EVA vliegt op nare tijden. Hoop dus dat China wel blijft vliegen op A’dam- BKK.
Ik zou het een opmerkelijke beslissing willen noemen.
Mocht de lijn niet rendabel zijn , zou ik als eerste het aantal vluchten reduceren.
Ik hoop dat o.a. EVA dit gaat oppikken en haar wekelijkse vluchten gaat uitbreiden.
Jammer voor degenen die van deze vluchten gebruik maakten.
Maar niet getreurd, ik heb voor de aardigheid eens op Google Flights gekeken naar een vlucht in december, op Zaterdag 17 december heen vanaf Brussel naar Bangkok en op Zaterdag 7 januari terug (Thai Airways, rechtstreeks), dat kost € 647.-.
Misschien voor sommigen een alternatief.
.
https://goo.gl/photos/9jfjTY5ZqRNdh7Ne7
Akkoord. Als je in Brabant, Nederlands Limburg of Zeeuw-Vlaanderen woont ben je even snel in Zaventem als in Schiphol. Prijzen zijn vergelijkbaar met KLM. THAI Airways vliegt op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag. Vertrek in Brussel rond 13u en aankomst rond 6u. Vertrek in Bangkok rond 0u30 en aankomst rond 7u.
Niet iedereen waardeert de service van Thai, maar ik had geen klagen, integendeel! Onlangs was hier nog een heftige discussie over de service (gisteren of eergisteren).
Vond de tijden van China toch al niets. Blijf lekker vliegen met EVA en je mag sinds kort 10 kilo extra meenemen
Ik heb bij China air de vraag neergelegd of dir bericht klopt, hier hun antwoord
Geachte familie Prooi,
Momenteel is ons hoofdkantoor druk bezig met de planning van de
introductie van de Airbus A350-900 XWB, die medio begin december op de
route Amsterdam wordt ingezet.
Onlangs is een delegatie van China Airlines op bezoek geweest bij de
fabrieken in Toulouse en de aflevering van de A350’s ligt op schema.
Omdat het management naast de bestaande route via Bangkok ook enkele dagen
een non-stop service Amsterdam -Taipei wilt gaan introduceren, neemt dat
nogal wat meer tijd in beslag met planning, slottijden, overvliegrechten,
etc. Vandaar dat de de schema’s nog niet in de online systemen zijn
ingevoerd.
Via nieuwsbrieven en onze website, http://www.china-airlines.nl, zullen wij deze
maand berichten over de introductie van ons nieuwe vliegtuig en eventuele
extra/aangepaste routes.
Met vriendelijke groet,
Anthony Lefyeldt
China Airlines Sales & Customer Service
hebben jullie ooit wel eens van een winterdienst regeling gehoord?
mss dat de vliegtuigen in de winter minder vol zitten dan in de zomer
dat ze daarom niet meer via bangkok vliegen dan
Dat lijkt me stug. December is nu juist hoogseizoen in Thailand. Dan zouden ze op een ander tijdstip uitkiezen om vluchten op te schorten.
Winterregeling ?
http://www.china-airlines.com/en/club/club_mi_42.htm
China Airlines in latest inventory update has adjusted planned European operation. Based on latest update, the Skyteam member has closed reservation for Bangkok – Amsterdam and Delhi – Rome sector, for travel on/after 02DEC16. The airline recently publicized its intention to operate nonstop flights from Taipei to Amsterdam and Rome by the end of 2016.
Currently planned 1-stop schedule for the month of December 2016 as follow.
Taipei Taoyuan – Bangkok – Amsterdam
CI065 TPE2155 – 0045+1BKK0205+1 – 0915+1AMS 343 D
CI066 AMS1320 – 0645+1BKK0830+1 – 1255+1TPE 343 D
Taipei Taoyuan – Delhi – Rome
CI071 TPE0825 – 1330DEL1455 – 1915FCO 333 26
CI072 FCO2240 – 1050+1DEL1220+1 – 2040+1TPE 333 26
Taipei – Delhi sector on flight CI071/072 is also closed at present time, while CI181/182 terminator service remains available for reservation.
Additional adjustment to planned operational schedule is expected in the next few weeks.
Ben net terug uit Bangkok met Eva. Persoonlijk vond ik Eva vroeger beter. Beenruimte prima maar de stoel is erg smal en je kan de zijkanten van de stoel niet inklappen. Het eten vond ik erg slecht, weinig smaak aan die Chinese handel. Ben met China een paar jaar geleden nog gevlogen en dat vond ik ook niet best, weinig beenruimte. Ben meer te spreken over Emirates, prima beenruimte en even de benen strekken op Dubai bij de tussenstop, eten is ook ok. Singapore was ook geweldig maar deze maatschappij is dan ook wel wat duurder. Hoef niet persee rechtstreeks te vliegen als de tijden maar redelijk zijn en dat ik mijn benen maar een beetje kwijt kan. Wie weet pak ik in de toekomst wel een keer Qatar?
Zou het niet kunnen dat ze er met die A350 gewoon extra vluchten bij krijgen en dat ze de oude CI65/66 gewoon laten bestaan ? Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat er niet veel winst te halen is vanwege de concurrentie. Ik vloog in 1991 voor het eerst met China Airlines naar Bangkok en de prijs is in die 25 jaar niet omhoog gegaan.
Ik herinner me dat ik in 1991 in de 1400 gulden betaalde voor de retourvlucht naar Bangkok (in de 747SP, net een opblaas vliegtuigje) wat neerkomt op zo’n 640 euro. Ben laatst met EVA voor 570 euro gevlogen…
Hoe dan ook, volgens mij gaan er toch dagelijks zo’n 150-250 passagiers met China naar Bangkok, die zullen toch een ander plaatsje moeten krijgen dus wie weet of KLM of EVA hier iets mee gaat doen.
Overigens lees ik hier opmerkingen van mensen dat KLM duur is maar ik zie de laatste week ook tarieven onder de 600 bij KLM. En qua vliegtijden is het heel persoonlijk, de 1 vindt de tijden van China prima en de ander die van EVA/KLM.
Voor mij persoonlijk heeft een rechtstreekse vlucht veruit de voorkeur boven een tussenstop, al zou het voor 1 keer wel in te passen zijn om een stopover te pakken in bv Dubai maar ik hoef daar absoluut niet ieder jaar heen. En Doha of Abu Dhabi zit ik ook niet op te wachten, dan liever tijdwinst pakken door een rechtstreekse vlucht.
China Airlines heeft het nieuws inmiddels bevestigd. Vanaf december 4x per week non-stop van/naar Taipei.
op luchtvaartnieuws.nl staat sinds vanmiddag dat Bangkok echt stopgezet gaat worden in december. Hiervoor komt 4 keer per week rechtstreeks naar Taipei.