Waar het Calamiteitenfonds het weer eens laat afweten voor wat betreft georganiseerde reizen, geboekt bij een ANVR-lid, blijkt China Airlines vanaf vandaag een stuk soepeler.
In een nieuwsbrief aan alle reisagenten laat CI weten dat tickets voor vluchten tot en met 10 november gratis kunnen worden omgeboekt tot een maand na de oorspronkelijke vluchtdatum. Ook kunnen passagiers met nog niet gebruikte tickets hun geld terug krijgen.
China Airlines geeft hiermee het goede voorbeeld aan een reisbranche die alleen denkt aan de centen en niet aan de vakantiebeleving in een land dat zucht onder een historische watersnood. Diverse toeristische plekken in Thailand zijn weliswaar vrij van water, maar het is vrijwel onmogelijk er te komen.
De oproep van de Thaise overheid om Bangkok snel te verlaten heeft gezorgd voor een stormloop op tickets naar bestemmingen als Phuket, Krabi, Koh Samui en Chiang Mai. Wie na aankomst op de (nog) bereikbare luchthaven Suvarnabhumi bij Bangkok denkt door te kunnen vliegen naar een andere vakantiebestemming in het land, komt vrijwel zeker van een koude kermis thuis. Het reisadvies van Buitenlandse Zaken is op één na het ernstigste. Als de voortekenen niet bedriegen, zou dit weekeinde wel eens het reizen naar Thailand helemaal kunnen worden ontraden. Als iemand van de Calamiteitencommissie althans dan het nieuws volgt…
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda17 december 2024Agenda: Back to the Future weer op toernee in Thailand
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
Erg netjes van China air!!!
Complimenten voor jullie.
Hebben net de ticket omgeboekt, ging helemaal top.
Bedankt
hoe heb je dat gedaan dan?? mvg Elly Huskens
Je kan ze gewoon bellen als je rechtstreeks bij hun hebt geboekt. Anders via cheapticket. Google China air en dan naar de Nederlandse site en hun hot lijn bellen
Zal Eva Air gaan volgen nu concullega China Airlines met deze regeling voor haar klanten komt? Overigens vlieg ik komende zaterdag met Eva en ga gewoon naar Thailand, of er nu wel of geen regeling komt…
Zojuist mn ticket moeten annuleren. Dit was volledig kosteloos. Dus ook bij Eva Air prima service !
Bij KLM vliegen ze gewoon en ze geven geen geld terug. Boek je bij een Nederlandse maatschappij. Denk je dat je daar het beste zit niet dus.
Hallo
Ik lees over het omboeken van het ticket naar Bangkok. Op de site van China Airlines lees ik niets over omboeken of geld terug, groet Elly
http://www.china-airlines.com/en/promotionen/promotionen001266.htm
Echt verschrikkelijk laag bij grond wat de touroperators en het calamiteitenfonds presteren! De ene laat niets horen en de andere zegt alleen maar dat de reis nog gewoon doorgaat. Kan iemand die mensen uit hun grot halen?
Ik lees dat eventuele vluchten van BKK naar chiang Mai redelijk vol zitten, maar als ik op de site van Air Asia kijk zijn er nog regelmatig vluchten te boeken en naar mijn inziens dus zeker niet uitverkocht?
hebben gister ook een vlucht geboekt naar chiang mai de goedkoopste waren al volgeboekt dus loopt wel hard geloof ik! Vlieg nu maandag naar Dubai dan door op Bangkok! Daarna Savonds meteen door naar chiang mai! Was allemaal goed te regelen nog! Maar nu afwachten wat er nog gaat gebeuren!
ja de touroperators hebben we geen goed woord meer voor over geld en nog eens geld daar denken ze alleen nog maar aan
Ben ook benieuwd wat Eva air gaat doen. Hebben bij hun ons ticket geboekt…
Vlucht bij Greenwoodtravel geboekt ik vlieg met Eva Air. Wat kan ik het beste doen om toch nog weg te kunnen 3 november.Afwachten wat Greenwoodtravel gaat doen? Of Eva Air benaderen?
hartelijk dan allen voor de reacties, groet Elly
Ik verbaas mij over de zin : “China Airlines geeft hiermee het goede voorbeeld aan een reisbranche die alleen denkt aan de centen en niet aan de vakantiebeleving. ”
1. Reisorganisaties zijn er omdat ze geld willen verdienen (en daar is niets fout aan, want alle mensen, idealisten daargelaten, werken vanwege het geld) . En de ene reisorganisatie is alleen maar beter dan de andere omdat ze op die manier meer klanten hopen te krijgen en dus meer winst. En ik denk dat de concurrentie in de reisbranch moordend is, dus ik denk dat ze op de kleintjes moeten letten.
2. En de vakantiegangers doen daar aan mee, want zij willen een goede vakantie voor een zo’n laag mogelijke prijs.
Mag ik dan verwachten dat een reisorganisatie, gelet op de kosten, zich druk kan maken om mijn vakantiebeleving als ik daar niks voor wil betalen. Als de reiziger een reis wil annuleren of overboeken kost dat de reisorganisatie geld. Er is capaciteit gereserveerd (vliegtuid/hotel) en daarvan moeten de kosten (deels) betaald worden. En wie moet dat dan betalen, de reisorganisatie of de reiziger die wil annuleren of overboeken (omdat, zo las ik van iemand “zijn reisgevoel verdwenen was “). Een voorbeeld hoe het ook kan: als ik een auto koop en ik annuleer de koop voordat de auto afgeleverd is, moet ik zo wie zo 15 % van de aankoopsom betalen als vergoeding voor gemaakte kosten.
Als ik sommige verhalen lees is het voor sommige reizigers erger dan voor de thaise mensen die niets, maar dan ook niets meer hebben en ook geen sociale dienst waar ze kunnen aankloppen.
Een ander punt is het moment waarop het calamiteitenfonds ingrijpt. De ellende in thailand nu is een glijdend proces. Tot 1/2 dagen geleden waren de vakantiecentra in het noorden en zuiden nog goed bereikbaar vanuit bkk en ze zijn volgens mij nog steeds goed bereikbaar want ze hebben internationale vliegvelden. En het weer is/was er ook nog steeds prima (ik lees daar alleen maar goede verhalen over). Alleen eten en water zou nu misschien een probleem kunnen worden. Hetzelfde geldt voor het centrum van bkk. dat, als ik de verhalen lees, tot voor kort ook nog prima te doen was.
Nu is het makkelijk om kritiek te hebben op het garantiefonds maar, gegven het vorenstaande, lijkt mij een beslissing niet zo eenvoudig, temeer daar een beslissing verstrekkende gevolgen kan hebben voor zowel de nederlandse reisorganisaties als de thaise toeristenindustrie.
Eens met jouw pleidooi, wij beslissen zelf om niet te gaan en moeten accepteren dat dit voor eigen risico is. Ik moet blij zijn dat wij nog een keuze hebben, de mensen in Thailand hebben geen keuze en vechten voor hun gezondheid en leven.
Neemt niet weg dat het opmerkelijk is dat verschillende landen en verschillende partijen, zelfs binnen het gerenommeerde SkyTeam, anders omgaan met de situatie en eventuele coulance regelingen, dat voelt gewoon niet goed.
Tenslotte vind ik, gezien de slechte vooruitzichten, de houding van de reisorganisaties een beetje “penny wise pound foolish” en korte termijn gefocussed. Immers, is het niet zo dat reizigers die vanaf BKK een alternatieve bestemming kiezen en doorvliegen, moeten worden gerepatrieerd op kosten van de vervoerders wanneer blijkt dat hun terugvlucht niet via BKK kan lopen?
Hans ik weet niet waar je laatste zin: “Maar als je zelf alleen voor het geld werkt heb je met de geur van die geldverdieners natuurlijk geen probleem” op slaat.
Maar het valt me op dat de toon van sommige reacties niet altijd even goed is (te persoonlijk en dan in een negatieve betekenis of op basis van het zoeken van spijkers op laag water). Jammer voor de site. Ik geloof niet dat het gros van de lezers daarop zit te wachten.
Ik constateer alleen maar wat ik rond mij heen zie gebeuren. Het gros van de mensen kijkt alleen maar naar de prijs (waarom anders de vele sites met prijsvergelijkingen en de reclame folders met nog lagere prijzen dan de concurrent), Maar een lage prijs staat op gespanne voet met kwaliteit en service. Bij een lage prijs behoef je niet op service te rekenen (de service is niet meer in de prijs begrepen).
Het probleem is alleen dat als gevolg hiervan ook de betere organisaties met hun prijzen omlaad moeten, wat dan weer ten koste gaat van kwaliteit en service.
Maar we zijn daar als consument toch zelf de oorzaak van. Waar zijn de speciaal zaken op het gebied van wit en bruin goed gebleven, de warme bakkers, de kleine slagerijen enz. Zij leverden over het algemeen een betere kwaliteit en sevice, maar ze zijn verdwenen omdat we er niet voor wilden betalen. Maar dan moeten we nu ook niet gaan klagen.
Laten we daarom niet alleen naar de prijs kijken, maar ook naar kwaliteit. Daarvoor hebben we ook sites met vergelijkingen. Op die manier blijven ook de betere organisaties (d.w.z. die ook kwaliteit en sevice verlenen) bestaan.
p.s. ik begrijp dat jij niet bent besmet met de geur van geldverdieners. Wat heb je allemaal meer gedaan voor je loon, dan dat we hadden mogen verwachten ??
Hans even goed lezen, ik schreef : “(en daar is niets fout aan, want alle mensen, idealisten daargelaten, werken vanwege het geld) “. Ik heb niet geschreven dat alles om het geld moet draaien bij mensen wanneer zij werken Er zijn ook andere factoren die een rol spelen : is het werk gevarieerd, interessant, voldoet het aan mijn morele normen enz. Dus wat jij suggereert is niet wat ik geschreven heb en hoe ik er over denk.
Voor bedrijven gelden wat andere overwegingen : voornamelijk rendement en (als het goed is) morele waarden. Maar bedrijven worden over het algemeen afgerekend op het rendement (opbrengst minus kosten) dat ze maken. En maken ze onvoldoende rendement dan zijn zij ten dode opgeschreven.
Als nu enerzijds de opbrengst onder druk staat vanwege het consumentengedrag (een zo laag mogelijke prijs) dan moeten we anderzijds toch verwachten dat dat ten koste gaat van kwaliteit en sevice (want dat kost geld) en het bedrijf moet zijn rendement halen.
En mensen moeten natuurlijk kunnen klagen, maar dan alleen als de kwaliteit en service van de geleverde goederen/diensten niet in overeenstemming is met datgene wat we mogen verwachten gelet op de betaalde prijs. (als ik met een prijsvechter vlieg weet ik dat de service anders is dan wanneer ik 1e klas vlieg met een grote maatschappij. En het feit dat de kleine middenstand, speciaal zaken enz. grotendeels verdwenen zijn komt toch omdat de consument niet meer voor service wilde betalen en liever voor een lagere prijs naar een winkelketen gaat. En dat de service daar minder is hebben we toch met z’n allen geaccepteerd.)
Nog even voordat gesuggereerd wordt dat ik een erge kapitalist ben: ik ben voorstander van een kapitalistisch systeem, maar dan met een groot aantal sociale voorwaarden.
p.s. dit is mijn laatste bijdrage in dit verhaal
Mooi gebaar van China Airlines , maar wij zaten tijdens deze beslissing in hun vliegtuig naar Bangkok.
Maar goed daar zitten we nu, en het weer is goed, verder gewoon een taxi naar het centrum genomen vanaf de airport en nog niks geen water gezien. We zitten op 10 min lopen vanaf Khao San rd.
Uit het vliegtuig wel wat overstroming kunnen zien , maar het was nog donker om 05:30.
We zullen straks eens in de stad gaan kijken.
Wanneer je nagaat dat de pot van het Calamiteitenfonds dag in dag uit, jaar in jaar uit, volstroomt met premies van vakantiegangers en dat ze, zo blijkt nu, zelden uitkeren, moet er nu wel zoveel geld in hun schatkist zitten, dat ze bij wijze van spreken lachend een Deltaplan kunnen realiseren in Thailand en dan nog geld overhouden…
Er schijnt inderdaad aardig wat geld in de pot te zitten. De commissieleden zijn de hotemetoten uit de toeristische sector. Vreemd want het is eigenlijk een soort collectieve verzekering. Nu klinkt het nogal incestueus, met al die verschillende petten.
Inderdaad. Ik werkte bij de NBBS en toen die organisatie failliet ging hoorden we dat er fenomenale bedragen in de pot zaten. We stelden de gedupeerden gerust; “Maakt U zich geen zorgen over uw restitutie, het geld komt bij het Calamiteitenfonds uit de oren en neusgaten”.
@ Kleine correctie , bij een faillissement van een touroperator gaat het om de SGR. Die hadden heel veel geld. Dat is nu wat minder omdat er nogal wat Turkse touroperators zijn omgevallen (onder verdachte omstandigheden).
Je hebt gelijk, het ging toen om de SGR. Die waren echter ook loaded.
Ach, het is ook alweer zo lang geleden…gelukkig.
Net met cheaptickets en china-airlines gesproken. Zij geven aan dat dit niet voor vluchten vanuit Nederland geldt. Dit geldt alleen voor vluchten vanuit landen welke een negatief reisadvies hebben gegeven. Zolang Nederland nog geen negatief reisadvies heeft uitgevaardigd is de regeling niet van toepassing…
Dat klopt niet. China Airlines heeft deze regeling direct gecommuniceerd met de Nederlandse reisagenten.
In de regeling welke gecommuniceerd is aan de reisagenten staat volgens China-Airlines dat er geannuleerd mag worden volgens de geldende voorwaarden. En de geldende voorwaarden geven aan dat zolang er vanuit Nederland geen negatief reisadvies is dat er kosten aan verbonden zitten. Afhankelijk van het ticket tussen de € 150,- en de complete reissom.
(5 minuten geleden te horen gekregen van China-Airlines Nederland)
Huidige procedure tickets China Airlines i.v.m. overstromingen in Thailand, nog steeds geen negatief reisadvies!
Als gevolg van de toenemende overstromingen in Thailand hebben wij besloten om de volgende procedure voor passagiers met de eindbestemming Thailand – Bangkok aan te bieden.
Voor passagiers die vertrekken vanuit Amsterdam-Schiphol vanaf heden tot en met 10 november 2011 met bestemming Bangkok geldt het volgende:
-Voor tickets gekocht t/m 24 oktober 2011 geldt dat u de reservering mag omboeken naar een andere datum tot maximaal 1 maand na oorspronkelijke uitreisdatum met dezelfde boekingsklasse.
-Besluit u om überhaupt niet meer niet te reizen dan wordt een geheel ongebruikte tickets door u geannuleerd en gelden de restitutie voorwaarden welke van toepassing zijn op uw ticket.
Zolang er geen negatief reisadvies geldt en de luchthaven van Bangkok BKK geopend is, blijven wij onze dagelijkse vlucht uitvoeren.
Indien u via een reisbureau of touroperator heeft gereserveerd dient u zich tot hen te wenden en bij rechtstreeks gereserveerde tickets kunt u zich melden bij China Airlines via 020 646 1001
“Geheel ongebruikte tickets mogen voor geldende restitutie voorwaarden via Direct Refund in de CRS worden gedaan.”
China-Airlines beroept zich op bovenstaande zin. Geldende restitutie voorwaarden geven aan dat indien er geen negatief reisadvies is je afhankelijk van het ticket € 150,- tot het totale bedrag kwijt bent.
Omboeken tot een maand later lijkt me dan een betere optie.
Klopt, wij willen nu echter in januari gaan. December gaat ivm werk niet lukken. Leek me daarom het handigst om kostenloos te annuleren. Dan hadden we in januari uit meerdere luchtvaartmaatschappijen kiezen zonder aan China Airlines gebonden te zijn. Het verplaatsen van onze vlucht naar januari gaat ons nu € 100,- kosten welke we aan cheaptickets moeten betalen.
Maar die € 100,- is natuurlijk helemaal niets als je het vergelijkt met alle ellende welke de Thai nu over zich heen krijgen.
Ebookers vertelt mij dat ik kosteloos kan annuleren. Ook op de website van China Airlines staat niets over die geldende restitutievoorwaarden. Het is allemaal wel erg vaag.
Pas bij NEGATIEF REISADVIES volgt er restitutie.
het zit ‘m in de zin: “Geheel ongebruikte tickets mogen voor geldende restitutie voorwaarden via Direct Refund in de CRS worden gedaan”.
Eén van de voorwaarden is dus een negatief reisadvies…
Het is niet waar dat CI de vluchten schrappen cq kunt annuleren. Mijn reisorg heeft dit net aangegeven. Hoe kan dat? Staat op Engelse website dat wel kan maar nu de reisagent in Thailand dit navraagt niet. Heeft iemand antwoord?
Het staat inderdaad op hun Engelstalige website. Kosteloos annuleren kan echter niet, is ook mij zojuist bevestigd door CI zelf (Ebookers blijft zeggen dat je wel kosteloos kan annuleren, maar dit klopt dus NIET). Kosteloos omboeken naar een andere datum kan wel.
CI houdt zich, zoals al eerder gezegd hier, aan de voorwaarde van een negatief reisadvies. Zolang er geen negatief reisadvies geldt, kan je niet kosteloos annuleren.
Dit dus in tegenstelling tot wat onder punt B op de Engelstalige website staat.
Nog geen twee uur geleden heb ik geheel kosteloos mijn ChinaAirlines ticket dat ik geboekt had bij Budgetair geannuleerd. Het enige dat ik was kwijt ben is Euro 20,- aan reserveringskosten, de rest wordt binnen een paar weken op mijn rekening gestort.
Dus naar mijn idee kan je bij een reisorganisatie wèl kosteloos annuleren.
Kwestie van service en begrip voor wat de klant wil…
Hallo Hans,
Graag je advies donderdag 3 november een reis geboekt bij Greenwooddtavel. vVucht, en 2 hotel overnachtingen. Ik krijg geen contact met ze. Heb jij advies hoe ik ze wel kan bereiken? vr. gr. Marijke Dam
Ga er maar van uit dat Greenwood travel op dit moment bezig is met man en macht maatregelen te treffen zodat hun reizigers geen risico lopen, en dat ze daarom niet zo snel als gebruikelijk op mail reageren.
Uit hun website blijkt ook dat ze al diverse noodplannen hebben klaarliggen.
Mijn ervaringen met Ernst-Otto Smit zijn uitstekend als het gaat om aktie in onvoorziene omstandigheden.
Als je niet in het geplande hotel (Prince Palace ? ) kan komen dan zorgen ze er ongetwijfeld voor dat je ergens anders ondergebracht wordt.
Heb je ook je reisplan na die 2 nachten al rond?
Weet iemand van jullie of Suvarnabuhmi nu wel of niet dreigt te sluiten aankomend weekend? zondag zal ik arriveren en dirct doorvliegen naar Koh Samui
Grtz, R
Voor zover de berichten kloppen is SUV het laatste wat ze laten overstromen! Barrière van 3,5 meter eromheen! Vlieg zelf maandag en direct over op chiang mai!
Balen, ik heb met eva air geboekt 17 november tot 3 december dus val hier net buiten al had ik ook graag willen omboeken
17 november is nog ver weg, de kans is groot dat dan de rust grotendeels is weergekeerd
17 november kan je wel vergeten. Het zal nog veel erger worden. Je kunt beter omboeken, dat kan volgens mij wel bij Eva air.
Ga morgen of anders maandag maar eens bellen dan … Wil best wat bij betalen om de vlucht een paar maanden te verplaatsen, ben zelf maar een student, en heb een jaar moeten sparen voor het ticket en de hotels (ticket 860 euro + hotels) en wil dan wel gewoon Bangkok kunnen bekijken.
beste mensen, áls er dan nog gevlogen kan worden, kom zaterdag 5 november aan op Suvarnabuhmi, maar heb niets georganiseerd voor daarna…
kom ik dan vast te zitten op het vliegveld?
Will,
Ik heb de afgelopen weken naast dit blog erg veel gehad aan Twitter, (#Thaiflood) waarop eigenlijk continu zeer waardevolle nieuwsfeiten worden gepost. Ik denk dat niemand durft te voorspellen hoe de situatie dan is, tot vandaag kon er met een taxi als normaal worden gereist naar het centrum. Het vliegveld schijnt volgens de autoriteiten goed ‘bewapend’ te zijn tegen het wassende water, er ligt een muur van 3,5 meter hoog omheen (zandzakken). Volgens mij doe je er goed aan om in elk geval een alternatief te hebben middels een vlucht naar het noorden of andere drooggelegen plekken. Hoewel ik niet kan oordelen over jouw budget, kun je volgens mij geen al te grote buil vallen aan een escape-ticket. Advies in deze situatie, houdt het praktisch en overzichtelijk voor jezelf!
Succes!
Op deze blog wil ik graag een compliment wegzetten voor China Airlines en zeer zeker voor Greenwood Travel. Laatstgenoemden hebben ons goed op de hoogte gehouden van het verloop van de overstromingen en de gevolgen daarvan.
Vanmorgen hebben ze onze reis die dit weekend zou gaan plaatsvinden kostenloos omgezet tot over drie weken. Hulde, groet Elly
vanmiddag aan de lijn gehangen met medewerkster van bmair zijn hebben brief gehad van eva air dat omboeken van tickets t/m 6 november mogelijk is. “helaas’ vertrek ik pas 10 november richting BKK