CAAT verlengt vluchtverbod voor Thailand tot 30 april
De luchthavens in Thailand blijven tot middernacht 30 april gesloten voor internationale vluchten, zo liet de Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) gisteren weten. Al eerder werd het vliegverbod verlengt van 6 naar 18 april.
Binnenlandse vluchten zijn wel toegestaan en het verbod op internationale vluchten geldt niet voor staats- of militaire vliegtuigen, vliegtuigen die toestemming vragen voor een noodlanding, technische landing zonder passagiers, humanitaire hulp, medische vluchten en repatriëringsvluchten. Vluchten die al eerder toestemming hadden gekregen van de CAAT kunnen wel plaatsvinden.
Vrachtvliegtuigen vallen ook buiten het verbod. Wanneer de bemanning van een vrachtvlucht in Bangkok wil blijven moeten ze ook in verplichte quarantaine van 14 dagen.
Zowel PAL als KLM hadden plannen om eind april de beperkte dienstverlening naar Thailand te hervatten. Maar de CAAT zegt dat de verleende vergunningen voor de periode van 19 tot 30 april zijn ingetrokken. Luchtvaartmaatschappijen zullen hun plannen moeten opschorten. De vluchten naar naar Thailand zullen op zijn vroegst in mei worden hervat.
betrokken luchtvaartmaatschappijen laten weten nogal verrast te zijn door het besluit van de CAAT. Om slechts drie dagen van te voren laten weten dat er niet meer gevlogen mag worden is niet handig. Airlines zullen voortaan nog voorzichtiger zijn met het inplannen van nieuwe vluchten om zo niet de dupe te worden van een mogelijk nieuw verbod van de CAAT. Maatschappijen hebben minimaal twee tot drie weken nodig om vliegtuigen en bemanningen voor te bereiden en in te plannen.
De verwachting is dat ook in juni er vrijwel geen commerciële vluchten naar Thailand geboekt kunnen worden, daarmee wordt de Thaise toeristenindustrie nog harder geraakt dan nu al het geval is.
Bron: TTR Weekly
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Mijn vrouw en dochter met haar vriend vertrekken 6 juni naar Thailand met Eva airways en samen met mijn zoon vlieg ik 27 juni op de vlucht waar mijn dochter met haar vriend terug komen naar Bangkok. 18 juli samen retour. Ik heb de hoop al laten varen om naar Thailand te kunnen maar als wij momenteel al besluiten de vlucht te cancelen kost dat €200 p.p. gezondheid is belangrijker dan geld want ik heb ook geen trek in allerlei restricties als we in Thailand zijn.
Maar als ik dan bovenstaand lees dat in juni er waarschijnlijk geen commerciële vluchten mogelijk zijn vrees ik dat we ons familie bezoekje nog ff moeten uitstellen. Vouchers zit ik niet op te wachten want als je dan wel weer kunt gaan denk ik dat je met de oorspronkelijke prijs niet kunt gaan zonder bijbetaling omdat dan alle uitgestelde vluchten overbezet zullen zijn.
Wait & See
Hoi, Inmiddels is sinds gisteren op de EVA air facebook pagina een update verschenen voor de mei situatie. Samenvattend geeft men de gelegenheid om kosteloos te annuleren. Dit geldt vooralsnog alleen voor de in mei geboekte tickets maar het zou mij hogelijk verbazen dat gezien de huidige verwachtingen dit straks ook niet voor juni zal gelden. Gewoon de facebook pagina in de gaten houden voor vervolg updates lijkt mij 🙂
Je bedoelt de website, zie ik nu, niet de FB pagina.
Eerste aankondiging die ik zag was op facebook (kun je Eva air volgen, gaat iets makkelijker dan dagelijks website controleren). Ik neem aan dat dat linkte naar de website. Lijkt me wel logisch. Maar goed als men het maar vindt toch..
Wij hadden vorig jaar tickets bij EVA air geboekt en betaald, naar Nederland.Toen de corona uitbrak hebben we contact opgenomen met EVA en hebben we gecanceld. Geen probleem bij EVA air en het geld wordt volledig terug gestord op mijn rtekening. We vliegen al heel lang met EVA air, nooit problemen , goede service
Wij hebben onze tickets voor 23 April a.s. Geannuleerd en we hebben netjes ons geld terug gekregen,dus als ze niet vliegen in juni,komt dat wel goed. Top service bij Eva Air .
De EU heeft inmiddels het inreisverbod voor niet-essentiële reizen van niet-EU burgers verlengd tot 15 mei; heeft uiteraard ook consequenties voor de luchtvaartmaatschappijen.
inreizen is de ander kant op. Terug van Thailand naar Europa. Hier gaat het om een reis naar Thailand en uiteraard op termijn een terugreis. Tevens gaat het om een niet-Eu burgers vermelding. En als ik zijn vraag goed lees is hij gewoon een EU burger.
Waar het mij om ging is dat dit mede van invloed is op de beslissingen van maatschappijen over het wel of niet uitvoeren van vluchten. Een inreisverbod in EU landen voor niet-EU burgers betekent toch dat die betreffende burgers ook geen vlucht bij je zullen boeken.
Ja, het inreisverbod is verlengd, schrijf ik. Wat is daar onduidelijk aan voor je?
Het inreisverbod is verlengd tot 15 mei. https://www.nu.nl/coronavirus/6045128/inreisverbod-eu-is-verlengd-tot-en-met-15-mei.html
De Europese Commissie en de lidstaten melden daarover het volgende:
“Today the Commission invited Schengen Member States and Schengen Associated States to prolong the temporary restriction on non-essential travel to the EU until 15 May. The experience of Member States and other countries exposed to the pandemic shows the measures applied to fight the spread of the virus require more than 30 days to be effective. The Commission calls for a coordinated approach to the prolongation, as action at the external borders can only be effective if implemented by all EU and Schengen States at all borders, with the same end date and in a uniform manner.
The travel restriction, as well as the invitation to extend it, applies to the ‘EU+ area’, which includes all Schengen Member States (including Bulgaria, Croatia, Cyprus, and Romania) and the 4 Schengen Associated States (Iceland, Liechtenstein, Norway, and Switzerland) – 30 countries in total.”
Einde citaat vanuit Brussel.
De langere sluiting van de buitengrens is niet iets wat Nederland in zijn eentje beslist. Dat zou zinloos zijn. De grens en blijven nu dicht tot half mei voor niet-EU mensen die geen automatisch recht op toegang hebben.
Bron: https://ec.europa.eu/home-affairs/news/20200408_covid-19-communication-assessment-state-play-non-essential-travel_en
Volgens mij vliegt KLM al de hele maand April 2 keer per week BKK-AMS met passagiers en volgens de website blijft KLM dit doen in April en Mei. Ook Lufthansa vliegt regelmatig van BKK.
Van een total vluchtverbod is dus geen sprake of word met vluchtverbod een inreisverbod bedoelt?
Zelf heb ik een ticket voor 4 Mei BKK-AMS dus erg verwarend als je bovendstaand bericht leest.
Als je goed leest dan zie alle commercie vluchten dus ook KLM uitgezonderd cargo, zijn niet welkom.
Wat kan er zo moeilijk zijn?
Leon, als je mijn reactie goed leest en even had gecontroleerd op de KLM website had je gezien dat KLM nog steeds tickets verkoopt voor morgen en Maandag. Staat soms zelfs bij dat er nog maar een beperkt aantal stoelen vrij is.
Gisteren is er om 17.30 lokale tijd uit Amsterdam nog een vlucht naar Bangkok vertrokken KLM.
Zelf adviseer ik ga even niet denk niet dat je kunt claimen op verzekering als je ongewild langer moet blijven en dat kost dan heel veel geld. Er wachten nog circa 12.000.00 mensen om terug te komen naar Nederland. Voor de duidelijkheid zelf heb ik ook geannuleerd en dat doet zeer.
Ik had voor 30 mei BRU-BKK geboekt via Etihad Airways en heb net bericht gekregen dat de vlucht geannuleerd wordt.
Vrachtprijzen zijn 5 keer zo hoog als voorheen. Wat is nog redelijk tegenwoordig?