Vraag naar business class-tickets blijft achter volgens IATA
Een aantal van ons zullen wel eens business class hebben gevlogen naar Thailand of elders. Het verschil met economy class is groot maar goed daar is de prijs ook naar. Toch meldt IATA dat de vraag naar tickets in business en first class in 2014 achter is gebleven bij de totale vraag naar vliegtickets.
Dat is slechts nieuws voor de luchtvaartmaatschappijen want de winst wordt vooral gehaald uit de dure vliegtuigstoelen. De vraag naar de luxere tickets groeide afgelopen jaar met 3,4 procent in vergelijking met een jaar eerder. In totaal steeg het aantal passagiers van luchtvaartmaatschappijen met 3,6 procent.
De belangrijkste reden is de economische crisis waarbij veel bedrijven bezuinigen en niet meer willen dat de medewerkers nog business class vliegen bij zakenreizen. Als alternatief hebben een aantal luchtvaartmaatschappijen op langeafstandsvluchten de ‘premium economy’ of ‘economy comfort’ geïntroduceerd, dat is een soort tussenklasse.
Het aandeel van de duurdere vliegtickets op het totaal schommelt de afgelopen jaren rond de 6 procent, na een forse dip in 2009. Voor de crisis uitbrak in 2008 werd krap 7 procent van de vliegtickets in het duurdere segment verkocht.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Binnen Europa zijn veel “business class” stoelen geen business class meer, maar een verbeterde economy plek.
Waarom zou je daar een hoop geld voor uit willen geven?
Ook bij de Thai is business class op de binnenlandse vluchten geen business class meer.
Nog wel een ruime stoel, maar erg dicht op elkaar.
een business class ticket geeft je de flexibiliteit om reisdata te veranderen.
Niet per definitie, Patrick. Bij veel maatschappijen heb je ook in businessclass verschillende tarieven, afhankelijk van de gewenste flexibiliteit. In economy kun je overigens ook een volledig flexibel, kosteloos om te boeken c.q. te annuleren ticket kopen. Kwestie van prijs………..
Ik vlieg haast altijd business met Etihad. Ok het ticket is duurder, maar je krijgt ook wat voor je geld.
Limousine haalt je op en brengt je naar huis en omgekeerd. Lounges. De nieuwe in Aboud Dhabi in een van de beste ter wereld. Priority bij de immigratie, Zithoek die je kunt omtoveren in bed. Lekker eten en drinken. Toch wel een enorm verschil met economy.
Eind volgende week weer in de businessclass bij Emirates naar Thailand. Niet zo goed als de businessclass bij Singapore Airlines, maar wel aanzienlijk goedkoper – of minder duur. Ik vind het de meerprijs waard, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Dit doet me denken aan die vlucht van Iberia die ik eens nam.
Zoals gewoonlijk zat ik economy maar nu begon de business-class vlak voor me.
Die stoelen waren niet eens beter maar hadden ’n andere kleur hoofdpapiertje, of hoe heet zo’n ding ?
Waarschijnlijk was er ook meer beenruimte doordat ze verder uit mekaar stonden.
Verder was er qua extra luxe natuurlijk zo’n Gordijn voor de privacy.
De Meneer in de business-class stoel vóór me was niet blij met het gordijn.
Dat was een foutje namelijk; het gordijn ging vóór hem dicht in plaats van achter hem.
Daar zat ie dan met zijn snuffert achter het gordijn, buitengesloten van de elite.
Hij klagen bij de stewardess maar deze wist het natuurlijk zo 1 2 3 ook niet op te lossen.
Hoe kwader hij werd , hoe meer hilariteit in de economy-class die op hem uitkeek.
Lachen joh !! Hij steeds kwader en de economy maar lachen.
Je zult maar ’n veelvoud betalen voor precies hetzelfde en dan opgesloten worden met het plebs.
Zojuist hebben we van dit verschijnsel kunnen profiteren. Toen we vannacht in Bangkok incheckten voor de Emiratesvlucht van 1:55 bleek die overboekt en moesten wij “helaas” tot Dubai genoegen nemen met businessclassstoelen. Erg lekker dat we er zeer comfortabel in konden zitten maar meer dan een paar tientjes extra zou ik er niet aan uitgeven. Uiteindelijk ben je net zo laat op de plaats van bestemming en val je bij dezelfde films in slaap en bij Emirates is in de economy de beenruimte voor mijn bijna 1,91 meter ook prima. Dat de stewardes zich persoonlijk komt voorstellen, dat je een glas champagne krijgt en een tas vol toiletspulletjes is aardige poppenkast, maar dat is mij geen extra kosten waard.
Bij EVA is de prijs met de invoering van de nieuwe business classe ook behoorlijk gestegen t.o.v. De Elite class. En als er lege plaatsen zijn in de business class je wil uitwegen vanuit de Elite classe dan moet je meer betalen dan het normale prijsverschil.