De budget vliegmaatschappijen zijn sterk vertegenwoordigd in Thailand en ze vertegenwoordigen 40 procent van de Thaise luchtvaart met 45 miljoen passagiers. Naar verwachting komt daar er ieder jaar 5 à 10 procentpunt bij.
Directeur Tossapon Bijleveld van Thai AirAsia, de grootste budgetmaatschappij, verwacht dit jaar op 50 procent uit te komen. ‘Het is niet ondenkbaar dat de budgetmaatschappen over vijf jaar zo’n 75 procent van de luchtvaart in Thailand beslaat.’
Ook wereldwijd hebben low-cost maatschappijen een marktaandeel van 50 tot 60 procent. Lage prijzen, gemakkelijke boeken, een uitgebreid en groeiend netwerk van bestemmingen, toenemende frequenties en nieuwe klantvriendelijke diensten zorgen ervoor dat de budgetmaatschappijen een flink marktaandeel van de lijndiensten afsnoepen. Vooral voor vluchten korter dan vier uur geven reizigers de voorkeur aan goedkope vliegmaatschappijen, voor langere vluchten zijn ze niet erg in trek.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 januari 2025Streetfood in Thailand: Kwarteleitjes – Khai Nok Krata (video)
- Bezienswaardigheden28 januari 2025Wat Tham Sua in Kanchanaburi: De ene tempel is de andere niet
- Nieuws uit Thailand26 januari 2025Amerikaanse marine bezoekt Pattaya: 5.400 personeelsleden in de stad van 27 tot en met 31 januari
- Nieuws uit Thailand26 januari 2025Bangkok pakt luchtvervuiling aan met gratis openbaar vervoer
Ik heb de laatste tijd veelvuldig met Air Asia, Nok air (en binnenkort ook Lion air) gevlogen en vroeger heel veel met KLM en Air France, ik zie geen verschil tussen de vliegtuigen van alle maatschappijen, alleen dan dat misschien de stoelen dichter tegen elkaar staan, dat je geen TV scherm heb en geen eten krijgt.
Maar………… de prijs is een fractie van wat KLM vraagt, een uur vliegen Amsterdam/Kopenhagen
kost slechts € 515,= terwijl Air Asia voor 1 uur 15 minuten (Chiang Rai) prijzen vraagt vanaf 1000 tot 1500 Bhat.
Ik bedoel maar.
Ik vlieg nu iedere maand “ergens naar toe” afhankelijk van de prijs van vlucht + hotel, samen mogen ze niet meer kosten (voor 3 á 5 nachte) 5.000 Bhat. keuze in overvloed.