Nieuwe budget airline Thai Vietjet Air op 15 september operationeel
Thailand is weer een nieuwe low-cost airline rijker. Op 15 september start Thai Vietjet Air (TVJA) de eerste vlucht. Deze Thaise dochter van Vietjet Air uit Vietnam gaat op drie routes vliegen: Bangkok – Phuket, Bangkok – Chiang Rai en Bangkok – Chiang Mai.
Reizigers kunnen al reserveren voor de genoemde drie routes.
De afgelopen tweeënhalf jaar zijn er in Thailand geen nieuwe budgetmaatschappijen bijkomen, de laatste was Thai Lion Air, onderdeel van de Indonesische Lion Airline Group, die in december 2013 het luchtruim koos.
Door wederom een nieuwe vliegmaatschappij zal de concurrentie tussen budgetvliegers aanzienlijk toenemen. Passagiers hebben al de keuze uit o.a. Thai AirAsia, Nok Air, NokScoot en THAI Smile wat op binnenlandse routes zorgt voor een overaanbod aan stoelen.
Thai Vietjet Air gaat vanaf Suvarnabhumi vliegen, de meest concurrenten hebben Don Mueang als uitvalsbasis. TVJA wil na de routes Chiang Mai, Chiang Rai en Phuket uitbreiden naar Danang, Dalat en Haiphong. De luchtvaartmaatschappij gaat ook gedeeltelijk de vluchten van Vietjet Air naar Hanoi en Ho Chi Minh City overnemen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond2 december 2024De magie van mangosteen: Thailand’s sappige geheim
- Rooftop bars2 december 2024Above Eleven Rooftop Bar in Bangkok: kwaliteit op eenzame hoogte!
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
Vietjet gaat de aankomende jaren even 200 nieuwe toestellen afhalen bij de fabriek. Ik ben benieuwd of ze wel genoeg piloten met vlieguren en winstgevende routes kunnen vinden om de groei mogelijk te maken.
Maar nu de hamvraag worden de vluchten ook echt goedkoper met al die competitie als ik zie wat een relatief korte vlucht BKK-Siem reap of BKK-Laos nu nog kost vind ik het ook vaak weer niet zo goedkoop.
En zeker nu veel mensen vaker een langere visa run zullen maken is het wel fijn als er ook echt eens gestookt gaat worden in de tarieven.
Ik vraag me altijd af, wat mensen verwachten van de prijs van een vliegticket.
Ik heb even een willekeurig datum geprikt met Skyscanner en daar rolt een retourvlucht uit van 106 Euro met Air Asia.
Voor dat geld mag u twee keer in een vliegtuig stappen dat vele tientallen miljoenen-, zo niet meer dan honderd miljoen Euro kost.
Daarin werkt een aantal mensen, om dat vliegtuig te laten vliegen.
Het kost kerosine, om dat vliegtuig te laten vliegen.
Er moeten verzekeringen betaald worden, De luchthavens moeten betaald worden.
Het toestel moet onderhouden worden.
Het is voor mij volstrekt onbegrijpelijk, dat je een vliegtuig kunt laten vliegen voor zo’n bedrag.
Als je op de kermis in de draaimolen stapt voor een ritje van 2 minuten, ben je waarschijnlijk al 1,50 tot 2 Euro kwijt.
Even een voorbeeld dat als er meer vliegmaatschappijen zijn de prijzen naar beneden gaan:
vucht Bangkok naar Chiangmai op 30 september :
1090 baht all in met Air Asia vanaf Don Mueang Airport
1590 baht met Bangkok Airways vanaf Suvarnabhumi Airport
goedkoopste tarief op de dag
zo zie je maar waar concurrentie goed voor is, Don Mueang heeft meer aanbod en is goedkoper. Daarom is het goed dat er meer concurrentie komt op Suvarbabhumi airport
De beide vliegmaatschappijen die je noemt zijn niet goed te vergelijken, want Bangkok Airways is een zgn. full-service maatschappij en géén budgetmaatschappij.
Voor een uurtje vliegen en hetzelfde vliegtuig alleen een stuk goedkoper. Ja dat weet ik het we als zuinige Nederlander. En de service van Air Asia , Nok Air en anderen is gelijk aan de dure mastschappijen.
U begrijpt het begrip vrije markt en concurrentie niet.
Vrije markt betekent het winstmodel van je concurrent ondergraven en hem kapot concurreren.
Als je al je concurrenten de nek hebt omgedraaid, heb je de markt voor jezelf en kun je zelf de prijs van producten bepalen.
Denk daarbij aan spelers als Unilever en nog een paar grote jongens, die de hele wereldhandel in levensmiddelen en andere producten bezitten.
Zo heeft AH ook de kleine middenstand eruit gewerkt.
Door melk onder de kostprijs te verkopen bijvoorbeeld.
Hetzelfde met de luchtvaartmaatschappijen.
Die zijn bezig alle concurrentie om zeep te helpen, tot ze een (bijna) monopoly hebben.
Daarna gaan de prijzen en winsten stijgen, want concurrenten zijn er niet meer.
Gebruikelijk is dat het vliegtuig per dag verschillende trips maakt, dan een paar honderd mensen erin per vlucht; en de luchthavenbelasting en taxes zijn een paar euro per ticket in Thailand etc,. Met dit alles kun je een goede ticketprijs aanbieden.
Er is echt wel een bedrijfseconomische analyse gemaakt om te kijken wat de juiste prijs per ticket zou moeten zijn om alle kosten en een winstopslag te kunnen verdienen. Geen medelijden graag, het is een bedrijf.