‘Boterhammen in het vliegtuig’
Sjaak Schulteis geeft in deze posting een reactie op de vragen c.q. opmerkingen naar aanleiding van de posting van gisteren: Hoe word ik een ‘aangename’ vliegtuigpassagier?
Geweldig, jullie reacties, en vooral de vele positieve! Ik heb zelf ook een paar antwoorden opgeschreven. Sorry, als ik herhaal wat sommigen al geschreven hebben. Ik verantwoord geen maatschappij meer dus alles is alleen maar uit eigen ervaring van vroeger en door de vele veranderingen in de afgelopen twee jaar, weet ik of alles nog geldt. Ik wil wel even schrijven, dat ik zelf ook altijd economie vlieg, dus alles meemaak wat jullie ook meemaken. De enige uitzonderingen zijn, dat ik juist op BKK vluchten veel van mijn oudere Thaise collega’s ken en dan wel eens extra aandacht krijg. Je merkt dan meteen dat veel passagiers dat meekrijgen.
Ook wanneer iemand zich niet schikken kan, gebruiken we dit als overtuigingsmiddel… de druk van mompelende gasten is groter dan je denkt!
Een aanvulling op mijn verhaal…
Ruud: Boterhammen aan boord en eten in het algemeen. Op sommige lange vluchten worden broodjes of sandwiches meegenomen, vooral op vluchten naar Zuid Amerika. Deze worden meestal tussen de maaltijden aangeboden, wanneer de tijd tussen twee maaltijden een bepaalde tijd overschrijdt. Het kan aktief zijn of passief. Bij dagvluchten wordt er dan een tussenservice ingelast. Bij nachtvluchten liggen de broodjes, snacks of wat dan juist op die bepaalde vlucht wordt aangeboden in de galleys. Iedereen die dan honger heeft kan daarvan gebruik maken.
Maar het is niet op alle vluchten zo en iedere airline heeft weer zijn eigen systeem. Van Bangkok naar Frankfurt wordt dit bijvoorbeeld niet aangeboden, omdat de vlucht te kort is. Van Japan naar Frankfurt is er een aktieve service: meestal onigiri en een stukje cake. Vanaf São Paulo werden broodjes aangeboden, echter vanwege de nachtvlucht, passief.
Ik heb in mijn vroege jaren wel eens op vluchten meegewerkt met Condor. We vlogen dan als Lufthansa crew met een vliegtuig van Condor naar bijvoorbeeld Benidorm (ik weet niet meer precies waar toen de doelen lagen). Het was aanpassen, want de vliegtuigen waren toch anders ingedeeld). De maaltijden waren geweldig. Geen tierlantijn… een lekkere boterham met worst en lekkere toetjes, net als bij moeder thuis. Geen gezeur, een recht voor de raap, eerlijke maaltijd. Dat kenden wij bij Lufthansa niet. Maar dat was wel wat de klanten in het algemeen wensten.
Helaas kun je het niet iedereen naar zijn zin maken. Onmogelijk. Er bestaat wel de mogelijkheid om extra maaltijden te bestellen. Ben je vegetariër, kun je dit vooraf bestellen. Er bestaan maaltijden voor diabetici, voor mensen met een allergie, maaltijden zonder vis, zonder noten, zonder gluten , kindermenu’s, enzovoorts. Kan alles van te voren besteld worden.
BA: Jack geeft al een prima antwoord! De stickers kun je vragen. Je kunt desnoods het personeel van te voren even waarschuwen. Dan zullen ze je zo’n stikker wel op de kopleuning plakken of op een andere manier kenmerken.
Fransamsterdam: een T-shirt met korte mouwen is geen probleem. Er zal ook niks van een mouw-loos shirt gezegd worden (maar wel gedacht en ingeprent). En wat je schreef over die stewardess die geïrriteerd zei dat je moest stoppen met het call-light, moet ik helaas zeggen dat dit wel eens gebeuren kan. Maar, zoals ik al eerder beschreef, zie je vanuit je stoel niet achter de schermen. Er kan heel wat bedrijvigheid zijn. Kan ook een steward(es) met een slechte dag zijn. En helaas, ook niet uitgesloten, een die zichzelf te goed voor de job vindt. Helaas bestaan die ook. Zelf alles al meegemaakt en voor mij altijd erg beschamend.
Johan: Je kunt bij de meeste maatschappijen om een Moeder-Kind stoel vragen. Deze zijn meestal in het midden helemaal tegen de eerstvolgende wand aan. Daar kun je een babymandje voor krijgen dat door de bemanning in houders aan die wand wordt vastgemaakt.
Even een tip voor mensen met babies en kinderen: babies altijd met het hoofdje naar de binnenkant leggen, dus de voetjes richting gangpad. Een ongeluk is nooit uitgesloten en zo is het hoofdje het meest beschermd.
Mensen met grotere kinderen: kijk of je een lekkere kindermaaltijd kunt bestellen (vóór de vlucht, niet tijdens – dan is het te laat). En dwing ze niet tot eten. Ook als ze de kindermaaltijd niet willen. Ik heb het vaak beleefd, dat ouders gefrustreerd waren met hun kinderen omdat ze niks aten. Je hoeft je kinderen nou niet de vrije teugels te geven, maar zoals Kim al opmerkte: als de ouders rustig zijn, worden de kinderen het vanzelf ook. Laat ze video spelletjes doen, geef ze dan die cola… het moet voor hun ook een leuke vlucht zijn. Thuis mag je dan weer strenger zijn.
BramSiam:
- In het algemeen willen de meeste mensen een oogje dicht doen, ook tijdens dagvluchten. Daarom wordt de kabine donker gemaakt. Normaliter heeft daar niemand een probleem mee. Maar bij een van mijn laatste vluchten stond ik perplex, omdat een vrouw in de businessklasse de shutter helemaal open maakte om daglicht te hebben. Met als gevolgd dat de hele kabine verlicht was en de mensen onrustig. Haar redenering was dat ze niet wilde slapen en dat dan maar iedereen een oogmasker moest dragen! Ikke ikke en de rest kan stikke.
- Ergerlijk, maar niks aan te doen. Toen onze businessklasse vroeger nog kleinere stoelen had, heb ik het al meegemaakt dat een gast zijn laptop niet kon openen om te werken omdat de rugleuning van zijn voorganger te ver naar achteren ging. Hij klapte daarop woedend zijn tafeltje tegen de rugleuning van zijn voor-buurman dat deze bijna uit zijn stoel schoot. Intussen zijn de stoelen daar zodanig dat je de leuning zo zetten kunt als je wilt, je stoort niemand. In economie kun je niemand tussen de maaltijden door verbieden comfortabel te zitten. Daarbij hoort ook het terugzetten van de rugleuning, hoe naar het ook op zo’n enge ruimte voor jezelf is. Bij maaltijden vragen wij de gasten de leuning zolang recht te zetten, totdat de service voorbij is.
- Waarom deze nachtservice? Omdat het toch gewenst is. Ik ben ook geen grote eter en sla maaltijden over. Maar de ene keer willen mensen eten en bij andere vluchten weer niet. Bij vluchten van Teheran naar Frankfurt bijvoorbeeld, ga je ook midden in de nacht, maar de eerstvolgende service is pas het ontbijt, zo’n twee uur voor de landing. Er zijn dan wel snacks en de boven gevraagde broodjes of sandwiches. Wanneer op een BKK vlucht deze service niet werd aangeboden, zouden de mensen midden in de nacht naar eten vragen. Dat zou niet bevorderlijk zijn voor de rust van andere passagiers.
Cristina:
Hoe graag ik het met je eens ben, helaas is het toch iets anders. De bemanning heeft geen eigen eten. Er blijft altijd wat over en dat wordt over de bemanning verdeeld. Wat wel kan gebeuren, is dat je eten uit een andere klasse krijgt.
Wanneer iemand zijn stoel niet recht zet, kunnen we hem helaas niet straffen door geen mijlen goed te schrijven.
Ik denk dat je te goeder trouw de bemanning geloofd hebt. Er zijn soms grapjassen die dit soort uitingen doen, maar neem van mij aan dat dit niet klopt.
Ik spreek wel van mijn eigen maatschappij… misschien dat het bij een andere maatschappij anders toe gaat?
Voor mij is het alweer bijna twee jaar geleden dat ik in een vliegtuig zat. We vertrekken nu eind april voor twee weekjes. Mijn vriendin is helemaal opgewonden, want ze is nog nooit in een vliegtuig geweest. We vliegen dan met Lufthansa. Het is een speciale vlucht, want bij mijn vertrek kreeg ik een zogenaamde pensioneringsvlucht geschonken. Deze is voor twee personen, gratis, wereldwijd, businessklasse, vastgeboekt en eenmalig. Ook spannend, omdat ik (nog) niet weet of het de nieuwe businessklasse is of de oude.
Wanneer ik daarna weer eens vlieg, wordt het gewoon economie: ik heb korte benen, dus dat past wel 😉
Over deze blogger
-
Ik ben in 1957 in Kerkrade geboren en leefde daar tot mijn 21ste bij mijn ouders thuis. Mijn interesse om ooit de wereld te bereizen had ik al vanaf jonge leeftijd, en op mijn 22ste vloog ik voor de eerste keer naar Azië. Het zouden slechts twee maanden worden, maar uiteindelijk bleef ik er zes.
Daarna heb ik in Leiderdorp op de Vakschool voor het Reisbureau Bedrijf een opleiding gevolgd. Deze was van korte duur, maar heel intensief. Een van mijn leraren zei toen dat zij mij geschikt vond om als steward te werken en dat ik dat eens zou moeten proberen. Dat deed ik, en zo kwam ik bij Lufthansa terecht, waar ik in plaats van twee jaar ervaring op te doen, uiteindelijk nog dertig jaar bleef tot mijn 55ste.
Dat is nu twaalf jaar geleden. Na mijn verjaardag heb ik geen dag meer gewacht. Ik zei mijn toenmalige vrouw gedag en vertrok met één koffer naar Thailand (al heb ik dat hele jaar iedere maand koffers met persoonlijke spullen naar Thailand laten komen).
Mijn huidige vrouw en ik kennen elkaar bijna dertien jaar en we wonen sinds 2013 in een klein huisje tussen de ananasvelden, iets ten zuiden van Hua Hin. We zijn officieel inwoners van Pran Buri.
Ik heb ook hobby’s: fotografie (3D- en panoramafoto’s), alles wat met Virtual Reality te maken heeft, en ik kijk graag goede films. Hoewel ik geen talenknobbel heb, beheers ik naast Nederlands het Duits en Engels goed, en kan ik me verstaanbaar maken in Braziliaans-Portugees en zelfs in het Frans. Daarnaast heb ik lange tijd Japans geleerd en nu Thais.
Ik ben geen kroegganger en ben ’s avonds het liefst gewoon thuis. Na dertig jaar over de wereld gezworven te hebben, is Thailand mijn thuishaven geworden.
Lees hier de laatste artikelen
- Cultuur25 december 2024Een verrassende twist op een klassieker met Yoyomi (video)
- Eten en drinken24 november 2024Lekker recept voor de Limburgse gebakken pastei
- Leven in Thailand10 november 2024Thais leren verrijkt mijn leven en verbindt me dieper met Thailand
- In memoriam22 juni 2024In memoriam: Lizzy uit Hua Hin
Bedankt Sjaak, en geniet van je vlucht samen! Laat je haar wel even de economy klasse zien zodat ze ziet hoe een ‘gewone’ vluchtreis is? 😉
Toen ik het had over boterhammen, bedoelde ik eigenlijk boterhammen als reguliere maaltijd.
Heel lang geleden kon je bij de Thai een coldplate bestellen als special meal.
Dat was een maaltijd waarvan je genoot.
En daar is weinig werk aan voor de bemanning.
Gewoon alleen maar serveren.
Behalve het extra werk van het apart uitdelen natuurlijk.
Ruud, dan kun je dat als extra maaltijd bestellen. Bij het boeken van je vlucht is dat mogelijk. Je kunt dat zelf online doen. Kijk maar eens bij de KLM en hetzelfde zal bij enig zoeken ook bij andere maatschappijen te vinden zijn: http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/travel_planning/special_meals/index.htm
en bij Thai:
http://www.thaiairways.com/en_HK/exp_thai/Cabin_Class/special_meal_service.page
Je kunt het dan wel alleen maar doen, wanneer je je vlucht vast geboekt hebt.
Misschien is er iets bij dat je bevalt…
Ikzelf bestelde vroeger, wanneer ik voor mijn werk als passagier moest vliegen, een moslim maaltijd: dat was meestal een curry gerecht met bief. Heel erg lekker.
Op mijn vlucht Bangkok-Brussel met Thai Airways stond op de menukaart inderdaad dat, naast de 2 gewone maaltijden, ook een koude schotel beschikbaar was. Die vond ik wel lekker.
Sjaak, dank voor je punctuele reacties. Bij mijn punt 1 blijf ik het met je oneens. Daglicht hoort bij de dag. Ik slaap altijd ’s nachts. Dat is een gewoonte die ik met veel mensen deel. Waarom mensen dwingen te gaan slapen en volledig ontregeld te raken in hun dag nacht ritme. Dat dit extra jetlag veroorzaakt is aangetoond. Je sluit mensen 13 uren op in het donker en dat beïnvloedt hun biologische klok. Het tijdsverschil AMS – BKK is ’s zomers slechts vijf uren. Ik zeur niet graag, maar heb dit nu zo’n 200 keer meegemaakt in mijn reisleven en durf te stellen dat ik uit ervaring spreek. Het maakt die 13 uur voor je gevoel een stuk langer dat je het contact met de buitenwereld mist.
Verder. Over het gebruik van de stoelleuning zou iets meegedeeld kunnen worden in het magazine of op de informatiekaart, zodat niet iedereen zelf gaat bedenken wat zijn rechten zijn.
Tja Bram, ik kan het niet met je oneens zijn. Misschien is het ook een overblijfsel uit oude tijden, toen er nog films getoond werden met deze drie kleuren projectoren en je de kabine donker moest maken, anders kon je de film niet zien.
Ik pas me aan en kan ook gemakkelijk in het donker mij vermaken. Vaak neem ik een stoel in het midden, omdat ik niet eens het raampje uit wil kijken. Ik neem veel films mee, die ik dan kijk (nee het boord entertainment – net zoals televisie, spreekt me niet aan)…en geniet deze.
Maar dat wil niet zeggen dat ik ongevoelig ben voor de wensen van anderen. Bewezen is wel dat een vlucht rustiger verloopt als je de mensen in een “kunstmatige slaapomgeving” dompelt, dus luiken dicht. Het hoeft echter ook niet de hele vlucht te zijn. Na de eerste maaltijd voor een paar uurtjes en zo’n twee uurtjes voor de landing weer open. Dan zijn het slechts 7-8 uur. Dat scheelt toch, of niet?
Jetleg heb je toch, of je nu wakker blijft of niet.
Wanneer ik volgende maand naar Frankfurt vlieg, ben ik er ook niet zo kapot van dat het een dagvlucht is. Want dan zal dat voor mij hetzelfde betekenen. Ik wil dan ook niet te veel slapen. Echter het voordeel is dat de lunch rond een uur of twee drie ’s middags Thailand tijd opgediend wordt. Dus dan zit je weer in een goede tijd.
De beste vluchten voor bemanning en passagiers zijn de nachtvluchten. Weinig service, iedereen is moe (helaas ook de bemanning en als je ouder wordt, valt het niet mee wakker te blijven) en de vlucht is in een mum van tijd voorbij. Alles heeft zijn voor- en nadelen.
Dat bemanning geen eigen maaltijden krijgt is een fabeltje Cristina, crew krijgt altijd aparte maaltijden.
Een pilot en co-pilot krijgen altijd een verschillende maaltijd, mocht de een ziek worden kan de ander de verantwoording in de cockpit overnemen.
Pilot en co-pilot krijgen maaltijden op business class niveau, cabin crew op ey niveau.
Beste Jan,
Dat mag dan bij sommige airlines zo zijn, maar bij Lufthansa is het een beetje anders… Er zijn vluchten, waar uit ervaring veel overblijft (nachtvluchten). Dan neemt de crew het eten dat over blijft en verdeelt het onder elkaar. Je kunt echter altijd eten bestellen. Er wordt niks automatisch voor de crew beladen.
Dat wordt dan soms op vluchten gedaan, waarvan we van te voren weten dat er weinig over zal blijven of waar zelfs maar voor 80% beladen is. En wat je bestelt maakt niks uit, het is voor cockpit en cabine hetzelfde.
Wel is het zo, dat de cockpit, naar mogelijkheid eten uit de first of businessklasse krijgt. Echter wordt er ook gekeken of er genoeg voor iedereen is. Het zal niet zo zijn, dat de cockpit hun buik rond eet en de rest van de bemanning, die de hele tijd in de weer was op droog zaad zit.
En nee: de economy crew kan ook businessklasse eten krijgen. En als er in de businessklasse op die vlucht niks over is, maar in de economy, dan verdelen we dat.
Het staat echter iedereen vrij een maaltijd te bestellen, vlak voor de vlucht. Ik heb dat in 30 jaar nog nooit gedaan. We hebben altijd fruit aan boord voor de crew, ook melk, yoghurt, müsli en soep. Zelfs knakworstjes waren vroeger beladen. Brood is er altijd over. De te bestellen maaltijden zijn dezelfde die een passagier ook krijgt. Tenzij je een salade bestelt. Ik vond de te bestellen maaltijden nou niet je van het en voor mij was het ook geen probleem weinig te eten. Ik vloog vroeger veel nachtvluchten en nam altijd fruit mee. Dat was voor mij voldoende. Dan at ik liever op de plaats van bestemming.
En er is voor zover ik weet, nog geen bemanningslid van honger omgekomen op een vlucht 😉
Beste Sjaak,
Ik weet niet uit welk jaar jou verhalen komen maar de laatste 20 jaar gebeurt dat toch echt niet meer.
Cabin crew krijgt vaak dezelfde maaltijden als pax maar wordt apart aangeleverd , er wordt niets verdeeld uit overgebleven maaltijden die voor anderen ( BC of EY) bestemd zijn, crew trapt daar echt niet in.
Cockpit crew krijgt altijd verschillende maaltijden, zo niet dan vertrekken ze niet.
Ik werk al heel wat jaren bij een van de inflight catering bedrijven op Schiphol, ben je in de buurt krijg je van mij een rondleiding en kan ik je laten zien hoe streng alles geregeld is.
Beste Jan,
Zoals ik al schreef, weet ik niet hoe andere airlines het handhaven. Ik spreek slechts over Lufthansa en ik denk niet dat het in de laatste twee jaar veranderd is. Ik heb 30 jaar als steward gewerkt, dus ik weet best wel hoe het bij mijn eigen maatschappij toe gaat.
Dat het bij KLM anders is, neem ik meteen van je aan. Ik weet ook dat het systeem voor het daggeld bij KLM anders dan bij Lufthansa is. Bij Lufthansa krijg je als bemanning per dag en afhankelijk van de bestemming een vast bedrag en bij KLM, zover ik weet, werden de onkosten vergoed. Het verschil is dan ook dat wij met ons daggeld, eten bestellen kunnen en daarmee betalen. Maar omdat dat (bijna) nooit gedaan wordt, begint ons daggeld pas bij aankomst in het land van bestemming. Dit terzijde.
En als het de laatste 20 jaar bij KLM of Schiphol niet meer gebeurd, dan zijn mijn laatste ervaringen slechts 2 jaar jong… dus van toepassing en actueel.
Vraag maar eens aan de Lufthansa crew als je de kans krijgt…
Sjaak is nog geen 20 jaar met pensioen bij Lufthansa hoor, maar sinds ergens in 2012 denk ik zo:
https://www.thailandblog.nl/dagboek/sjaak/dagboek-van-sjaak-schulteis/
Als ik een gokje mag wagen: waarschijnlijker is dat maatschappijen hun eigen policy hebben, ik kan me voorstellen dat een El-Al of American Airlines strikter/moeilijker is dan zeg biivoorbeeld een Europese prijsfighter.
Beste Sjaak,
Met veel smaak gelezen (vooral de tip over het eten) en bedankt om jouw verhalen uit je rijke ervaring, als ik het goed begrijp bij Lufthansa.
Ben ietwat verbaasd te lezen dat je ter gelegenheid van je pensionering, slechts eenmalig een wereldreis krijgt aangeboden.
Dit in tegenstelling blijkbaar met een Brit uit mijn kennissenkring, ex BA, die beweert dat hij steeds gratis business class vliegt. Hij is ondertussen al enkele jaren op rust en vliegt jaarlijks van UK naar Thailand en terug en doet van hieruit vaak ommetjes naar Sin of HK.
Is dit volgens u mogelijk? Ik heb namelijk meerdere twijfels aan zijn zogenaamde cabine-ervaring.
Met dank,
nonkelwin.
Beste Nonkelwin,
Ja, het is slechts een éénmalige vlucht. Maar dan wel vastgeboekt. Ik kan natuurlijk tegen een vrij lage prijs voor de rest van het jaar ook businessklasse vliegen, maar dat vind ik zelf niet nodig.
Er zijn airlines (ik weet van Amerikaanse), waarbij het personeel voor 10 Dollar (een soort administratiekosten) wereldwijd vliegen kunnen – ook bij LH, maar dan wel economy.
Het is heel goed mogelijk dat dit kan.
Hij zal dan wel op Standbye vliegen en kan dus pas mee, wanneer zijn stoel vrij is.
Mijn plaats heb ik nu vast, gereserveerd en als ik door de een of andere oorzaak niet mee kan vliegen, dan zal Lufthansa mij de overnachtingskosten moeten betalen, me op een nieuwe vlucht boeken en eventueel compensatie uitbetalen.
Hierover kan ik dit nog even kwijt: een kennis van mij uit Hua Hin, werkte ook bij LH. Hij maakte gebruik van zijn pensioneringsvlucht naar Frankfurt, samen met zijn vriendin. Bij aankomst op Suvarnabum kreeg hij te horen dat zijn geboekte plaats aan een andere gast gegeven was. Ter compensatie zou hij in economy vliegen en nog 3000 Euro (drieduizend) Euro krijgen. Hij weigerde! Hij wilde zijn businessklasse vlucht hebben, die hij uiteindelijk ook kreeg.
Maar, vertelde hij me, wat was hij stom geweest. Met dat geld had hij zijn vakantie in Europa betalen kunnen!
Ik zei al tegen mijn vriendin, dat ik dat aanbod graag aanneem, als het ons zou gebeuren, hahaha…. zij is nog nooit gevlogen, dus ook economie is al spannend genoeg en ik zit daar net zo gemakkelijk!