(Redactionele bronvermelding: rawipad shaiyes / Shutterstock.com)

Wie een binnenlandse vlucht wil maken in Thailand heeft de keuze uit meerdere budgetmaatschappijen. Budget vliegmaatschappijen in Thailand bieden een betaalbare en efficiënte manier om door het land te reizen.

Deze luchtvaartmaatschappijen zijn populair bij zowel toeristen als lokale reizigers vanwege hun lage tarieven en frequente verbindingen tussen belangrijke steden en toeristische bestemmingen. Hoewel de basiskosten van tickets laag zijn, kunnen extra kosten voor bagage, voorkeursstoelen en maaltijden van toepassing zijn. De vliegtuigen van budgetmaatschappijen zijn meestal kleiner en minder luxueus, maar ze bieden een efficiënte service voor korte binnenlandse vluchten. Deze maatschappijen zijn een aantrekkelijke optie voor reizigers die kosten willen besparen en flexibel willen zijn in hun reisplannen binnen Thailand.

Thai Vietjet Air

Thai Vietjet Air, een lagekostenluchtvaartmaatschappij, is een samenwerkingsverband tussen de Vietnamese luchtvaartmaatschappij VietJet Air en enkele Thaise investeerders. De maatschappij, opgericht in 2014, heeft zijn basis op de Suvarnabhumi Airport in Bangkok, Thailand. Thai Vietjet Air staat bekend om zijn betaalbare vluchten en een netwerk dat voornamelijk bestemmingen in Thailand en nabijgelegen landen zoals Vietnam bedient.

De vloot van Thai Vietjet Air bestaat voornamelijk uit Airbus A320-vliegtuigen, bekend om hun efficiëntie en comfort voor korte tot middellange afstanden. De maatschappij heeft zich snel ontwikkeld tot een populaire keuze onder reizigers die op zoek zijn naar betaalbare vluchtopties in Zuidoost-Azië. Hun diensten zijn vooral gericht op toeristen en zakenreizigers die flexibele en voordelige reisopties waarderen.

Net als veel budgetmaatschappijen, biedt Thai Vietjet Air basisdiensten met de mogelijkheid om tegen extra betaling aanvullende diensten zoals voorkeursstoelen, extra bagage en maaltijden aan boord te kopen. Dit businessmodel stelt hen in staat om concurrerende prijzen te bieden, wat aantrekkelijk is voor prijsbewuste reizigers.

De luchtvaartmaatschappij heeft een sterke focus op klantenservice en streeft ernaar een aangename vliegervaring te bieden met een vleugje Thaise gastvrijheid. Thai Vietjet Air speelt ook een belangrijke rol in het bevorderen van het toerisme binnen Thailand en draagt bij aan de verbinding van het land met belangrijke markten in de regio.

Indrukwekkende groeicijfers

Thai Vietjet Air, heeft in de eerste helft van 2023 indrukwekkende groeicijfers getoond. De luchtvaartmaatschappij rapporteerde een aanzienlijke groei van 103,63% in omzet en 10,12% in passagiersverkeer vergeleken met de eerste helft van 2022​​. Deze groei is tekenend voor de toenemende populariteit van de luchtvaartmaatschappij en haar vermogen om te voldoen aan de groeiende vraag in de regio.

Een belangrijk aspect van de operationele prestaties van Thai Vietjet is de betrouwbaarheid van de vluchten. De maatschappij heeft een positieve trend in op tijd presteren (OTP) laten zien, een cruciale indicator voor succesvolle vliegoperaties. In het tweede kwartaal van 2023 bereikte de OTP van de luchtvaartmaatschappij 82%, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de 59% in het vierde kwartaal van 2022 en 68% in het eerste kwartaal van 2023. De technische betrouwbaarheidsgraad stond op 99,68%​​. Deze cijfers wijzen op een hoge mate van operationele efficiëntie en betrouwbaarheid, wat vertrouwen geeft aan passagiers en de industrie.

De uitbreiding van de vloot en het routenetwerk van Thai Vietjet is een andere belangrijke factor in haar groei. In de eerste helft van 2023 breidde de luchtvaartmaatschappij haar operationele capaciteit uit door haar vloot te verhogen tot 18 vliegtuigen, een mix van A320 en A321 toestellen. Ze voerde wekelijks 547 binnenlandse en 190 internationale vluchten uit. De gemiddelde bezettingsgraad voor binnenlandse vluchten was 85% en voor internationale vluchten 77%​​. Dit duidt op een sterke vraag naar de diensten van Thai Vietjet en haar vermogen om effectief aan deze vraag te voldoen.

Internationaal gezien heeft Thai Vietjet samen met de Vietjet Group uit Vietnam aanzienlijk bijgedragen aan de verbinding tussen Thailand en Vietnam, met meer dan 4.200 vluchten en het vervoer van meer dan 683.000 passagiers sinds januari 2023​​. Daarnaast heeft Thai Vietjet haar internationale routenetwerk uitgebreid met nieuwe diensten vanuit Bangkok naar bestemmingen zoals Singapore, Fukuoka, Taipei, Phnom Penh, Phu Quoc en Danang, en vier wekelijkse vluchten tussen Chiang Mai en Osaka​​.

Thai Vietjet heeft plannen voor verdere uitbreiding en verbetering van digitale diensten en operationele prestaties in de tweede helft van 2023. De luchtvaartmaatschappij richt zich op internationale uitbreiding met nieuwe routes in de regio Azië-Pacific. Er zijn plannen om de vloot uit te breiden met twee extra vliegtuigen, waardoor het totaal op 20 A320 en A321 vliegtuigen komt​​. Deze strategieën tonen aan dat Thai Vietjet ambitieus is in haar streven naar groei en ontwikkeling binnen de competitieve luchtvaartsector.

Negatieve aspecten

Een negatief aspect van Thai Vietjet Air, zoals gerapporteerd in 2023, is dat sommige klanten problemen hebben ervaren zoals lange vertragingen en slechte klantenservice. Andere genoemde nadelen zijn onaangekondigde wijzigingen in vluchten, een langdurig betalingsproces voor extra bagage, en onduidelijke voorwaarden en condities. Ondanks deze kritiekpunten wordt Thai Vietjet Air over het algemeen positief beoordeeld vanwege de goede vliegomstandigheden, aangename personeel en betaalbare opties, met een algemene beoordeling van 3,8 op 5

Routenetwerk

Thai Vietjet Air vliegt naar verschillende binnenlandse bestemmingen in Thailand. Hier is een overzicht van de steden waar naar gevlogen wordt:

  1. Bangkok
  2. Chiang Mai
  3. Chiang Rai
  4. Phuket
  5. Krabi
  6. Udon Thani
  7. Hat Yai
  8. Khon Kaen
  9. Ubon Ratchathani
  10. Surat Thani

Dit zijn de belangrijkste binnenlandse steden waar Thai Vietjet Air vluchten naartoe aanbiedt​​.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

5 reacties op “Binnenlandse vluchten in Thailand met budget maatschappijen: Thai Vietjet Air (deel 4)”

  1. Cornelis zegt op

    Mag ik hierbij een eerdere bijdrage van mij m.b.t. het boeken voor deze maatschappij onder de aandacht brengen?
    https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/opgelet-bij-het-boeken-van-een-thai-vietjetair-ticket/

    • ruudje zegt op

      Hier ben ik dus ook afgelopen week ingestonken bij een boeking naar Udon Thani, scheelt bij mij een 20 euro.

  2. piet zegt op

    Vlieg regelmatig korte vluchten (1uur 10 min.) met hun , ja voordelig en waarde voor je geld; verwacht geen luxe, maar is ook niet nodig; ouwe kisten die hun werk doen thats all!
    Ik boek via travizgo

  3. Mark L zegt op

    Met deze maatschappij vlieg ik nooit meer.

    Drie vluchten geboekt, de eeste ging goed, oftewel zoals je mag verwachten als klant als je geld betaalt voor een vlucht. Met vlucht twee en drie, een paar maanden uit elkaar, werd ik, in mijn beleving, gewoon belazerd.

    In beide gevallen kwam ongeveer een week voor de vlucht de melding dat deze was geannuleerd. Door VietJet dus. Ze boden beide keren een alternatieve vlucht aan, die voor mij onhaalbaar (te vroeg, ik zat nog op een andere vlucht tijdens de aangeboden alternatieve Vietjet vlucht) en onacceptabel (een dag later) was vanwege doorvluchten en afspraken.
    Doe mijn geld maar terug dan, was dus de conclusie. En dat doen ze dus niet. Wat wel: het betaalde bedrag komt in een “credit shell”, voor een half jaar. Heb je het geld dan niet gebruikt, dan ben je je geld kwijt. Ja, echt, dan is jouw geld ineens van Vietjet, zonder dat ze daar een vucht of een andere prestatie tegenover gesteld hebben. Gratis geld dus.

    En als je je eigen geld wel wilt gebruiken, dan moet je per email aangeven dat je gebruik wilt maken van de “credit shell” om een boeking te doen en moet je aangeven welke vlucht en dan gaan zij kijken of dat mag.

    Absurd, ThaiVietJet annuleert de vlucht, biedt geen passende alternatieven, geeft geen geld terug, en eigent zich dat geldn a een half jaar sowieso toe, en bepaalt daarnaast ook nog of je je “gereserveerde” geld wel of niet voor een vlucht mag gebruikken.

    Kortom, mijn advies:ThaiVietJet: doe het niet!

  4. bennietpeter zegt op

    Vorig jaar deze gedaan. Door vertraging KLM, een vrouw kon de gate niet vinden of zo, uur kwijt.
    Dus dat werd spannend bij overstap. EN natuurlijk haalde ik het ook niet.
    Ze zaten helemaal links weggestopt in de hoek op BK suv.
    En zoals je weet, de hal in BK is daar groot. Was te gestrest om het te halen en daardoor niet makkelijk te vinden. Zag nergens dat logo. Zelfs Thai personeel gevraagd, die het ook zo niet wisten.

    Afijn volgens receptie dame geen nood, kon gewoon met volgende vlucht mee! dat is al weer geregeld.
    Beduusd dat het zo makkelijk ging, echter niet te klagen dan.
    Echter deze vlucht had ook een vertraging (meer dan uur) .
    Later bedacht ik dat wellicht mijn gemiste vlucht was gecanceld en men zolang mogelijk heeft gewacht om laatste vlucht zoveel mogelijk te vullen. Wel/ niet? geen idee, maar kon makkelijk op laatste vlucht.
    Indien gemist en gelijk overstap zonder gesteggel, dat is dan wel service. Had gedacht dat het wel extra zou gaan kosten, maar nee.
    Laat het in het midden of ze slecht of goed zijn.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website