De vraag wanneer je het beste een vliegticket naar Thailand kan kopen is al een paar keer gesteld als lezersvraag. Volgens een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse reissite Cheap Air kan je het beste een ticket 54 of 104 voor dagen vertrek kopen. Je hebt dan de meeste kans om de laagst mogelijke prijs te betalen.

Voor het onderzoek zijn maar liefst meer dan vier miljoen vluchtgegevens onderzocht. De prijzen werden gevolgd vanaf 320 dagen voor vertrek, tot de dag ervoor.

Geen last-minute

Uit de resultaten blijkt dat je zeker niet tot het laatste moment moeten wachten om een vliegticket te boeken. Het blijkt zelfs dat de prijs van een ticket één dag voor vertrek het hoogst is. Twee dagen voor het vertrek betaal je de op twee na hoogste prijs enzovoorts tot en met twee weken voor het vertrek van de vlucht. Een lastminute vliegticket is dus geen goede optie.

54 dagen voor vertrek de laagste prijs

Volgens de onderzoekers kan je het beste 54 dagen voor de vertrekdatum je vlucht boeken. Let op, het gaat hierbij wel om gemiddelden. Daar komt bij dat als je naar erg populaire bestemming reist, zoals bijvoorbeeld Bangkok, je waarschijnlijk veel vroeger moet boeken. In dat geval is 104 dagen voor vertrek het meest gunstige moment. Boek je eerder dan ben je één van de eersten en betaal je meestal een hogere prijs.

Luchtvaartmaatschappijen laten hun prijzen pas zakken als veel stoelen niet verkocht dreigen te worden. Als iedereen vroeg boekt, dan blijven de prijzen hoog omdat passagiers dan kennelijk bereid zijn de hogere prijs te betalen.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

16 reacties op “Beste moment om een vliegticket te kopen? 54 of 104 dagen voor vertrek”

  1. Christina zegt op

    In de maand januari en september KLM aanbiedingen Cathay pacific ook in januari met stopover was het in januari met Cathay 600 euro nu over de 1000. Met frequent flyer is het afwachten afgelopen jaar kon je met KLM in mei voordelig naar Bangkok. Als je niet aan tijd gebonden zit is elke dag checken de moeite waard.

    • Jack G. zegt op

      Levert dat frequent flyer jou ook wat op Christina? Voorrang, goede aanbiedingen?

      • Christina zegt op

        Ja elke twee maanden nieuwe aanbiedingen. Start januari februari enz. Soms zijn de kortingen als je genoeg punten hebt 50%. Je kunt ook frequent flyer punten kopen ja en dan moet je evn puzzelen. Vroeger met Thai airways was het goedkoper gelukkig hadden we net alles opgebruikt met een stopover in HKG voor niets. Thai airways is weg uit Nederland en op email reageren ze niet meer. We hebben ook via hun vakantie programma Royal orchid prachtige reizen gemaakt.
        Met super mooie hotels jammer dat ze in Nederland weg zijn.

        • Paul zegt op

          KLM is duidelijk aan het bezuinigen. Vliegen met airmiles wordt steeds minder interessant. Die 50% aanbiedingen zijn nu op één hand te tellen. Daar zijn 25% aanbiedingen voor in de plaats gekomen. Maar ook regelmatig moet je 50% of 100% méér airmiles gebruiken!!! En dan nog het bijbetalen. Naast het inleveren van al die airmiles moet je steeds meer bijbetalen.

          • Christina zegt op

            Nieuw bij KLM frequent flyer aanbiedingen nu elke maand. Hoop dat Bangkok erbij zit dan gaan we zeker onze frequent mijlen gebruiken.

            • Paul zegt op

              Kijk maar eens naar de Promo Awards hier: http://www.flyingblue.com/promo-awards.html

              En wat zie je: juist… veel minder aanbiedingen dan een paar jaar geleden. Daarnaast zie je nu meer aanbiedingen van 25% minder airmiles inleveren dan van 50% minder airmiles inleveren (en een paar jaar geleden zag je bij de Promo Awards alleen maar die van 50% minder airmiles inleveren – KLM is dus aan het bezuinigen ten koste van de belangrijkste klanten… dat is altijd dom).

              Daarnaast moet je, zoals gezegd, steeds meer bijbetalen voor zaken als luchthavenbelasting (zo noemen ze het, want de bedragen overstijgen die luchthavenbelasting ruimschoots… zeker als je het vergelijkt voor vergelijkbare vluchten met airmiles bij andere maatschappijen).

              Dus ja… je kunt nog steeds airmiles sparen en inleveren. Maar het is een stuk minder interessant geworden om merkentrouw te blijven. En dat is dan meer een keuze van KLM zelf dan van de klanten.

              • rebell zegt op

                Ik ben het volledig met jouw eens Paul. Maar het gaat nog veel verder. Ik heb Airmiles v d Lufthansa. Dus ga ik een vlucht van Bremen naar Riga te boeken met Airmiles. Dat zou 10.000 miles kosten, . . . PLUS beibetaling van € 286,49. voor bijkomende (onduidelijke) extra kosten zoals belasting etc. Boek je deze vlucht direkt bij Lufthansa krijg je 100% de zelfde vlucht voor (maar) € 248,- , INKLUSIEVE alles.

                Wat doe ik ? Ik bel Lufthansa Airmiles. Daar zegd men mij, dat de Lufthansa Airmile kalkulatie zo gemaakt is, dat andere -partner- airlines niet kunnen zien hoe Lufthansa kalkuleerd. Dat is volledige onzin. Want dan ga je er van uit, dat die andere harstikke dom zijn ?

                Volgens mij is het klink klare onzin het sparen van Airmiles. Lufthansa Airmiles worden met ca € 0,30 / Airmile kalkuleerd. Maak ik gebruik van mijn Airmiles, kost de vlucht naar Riga maar liefst € 586,49.
                Ryan-Air vliegt van Bremen naar Riga voor € 69,- retour !! = vroegboek promotion. Normaal = ca € 100,-

                Ik denk te weten hoe het komt ?. Lufthansa heeft een te schieke en te omvangreike pompeuze service. En dan de verdiensten van bv hun piloten. Hij begint bij de Lufthansa met €55.000,-/jaar inkl. alle toeslagen komt hij op € 73,000,-. Na 23 bevorderingen stappen is hij captain met € 193.000,- inkl. alles op ca. € 255.000,-/jaar. Gaat hij in de FUT krijgt hij € 124.000,/jaar overgangsgeld. Vanaf 60 krijgt hij € 54.000,- Lufthansa rente + AOW € 23.000,- = € 76.000,-/jaar. Alles brutto. Nu gaan de Lufthansa piloten staken voor meer . . . geld !!. Bovenstaand piloten salarissen zijn ongeveer hetzelfde bij Air France en Britsch Airways. De Lufthansa heeft nu oa. bij de Duitse regering financiele hulp aangevraagd omdat ze niet meer kunnen boxen tegen de midden oosten en china konkurentie airliner.

  2. Jerome zegt op

    Raar. Ik ben een (zeer) oude man. 70 plus. Ik reis 50 jaar…
    ‘k Heb altijd biljetten gekocht 9 tot 10 maanden (!) voor de afreisdatum en bijna altijd gezien dat ik de biljetten later niet goedkoper kon aanschaffen…

  3. michiel zegt op

    Tussen de 45 en 60 dagen klopt denk ik wel .

    Boekte ams-bkk met KLM half september 2013 voor vertrek einde oktober voor € 480,00

    Nu geboekt begin februari voor vertrek begin april € 550,00 met Etihad ams -bkk (geen open jaw).

    Was net iets te vroeg, week later na het aflopen van de wereldealweken enz dumpte KLM zijn lege stoelen voor vertrek in april,mei,juni voor +- € 450,00.

    Blijft een gokje dat boeken als je echt goedkoop wilt vliegen.

  4. Leo Th zegt op

    Denk net als Michiel dat het altijd een gok blijft. Als er 54 dagen voor vertrek net geen aanbieding is van een luchtvaartmaatschappij, dan kan je toch duurder uit zijn. Checken en als je denkt dat je een mooie prijs ziet dan toehappen.

  5. Johannes zegt op

    Ik denk dat je gewoon iedere dag op ’t internet moet surfen. En mijn ervaring met BKK AMS is dat je tussen de 6 en 4 weken voor je vlucht ’t beste en meest goedkoop kunt boeken.

  6. Luc Vandeweyer zegt op

    Blijft inderdaad gokken. Mik meestal op aanbiedingen van airlines, en als je data vast staan toehappen. Net geboekt voor november met Qatar Airways vanuit Brussel aan 565€ tijdens een vijfdaagse sale. Mooie deal dacht ik.

  7. Marcel grote Punt zegt op

    Ben het absoluut niet eens met 104 of 54 dagen. Omdat ik in de dure zomervakantie reis, boek ik altijd zo vroeg mogelijk. Een rechtstreekse vlucht kost dan ongeveer 680 euro. Meestal heb ik begin september al de vlucht voor juli het jaar erop. Ik kijk wel eens tussendoor wat ik dan moet betalen, maar dat is altijd schrikbarend meer. Misschien geldt mijn verhaal niet buiten het hoogseizoen. Daar heb ik geen ervaring mee.

  8. top martin zegt op

    Onderzoeken als deze bestaan meestal uit gemiddelde waarnemingen. En de regel is, dat op elke regel een uitzonderings regel bestaat. In de tijd tussen 104 en 54 koste een vlucht met EK van uit Duitsland naar BKK ca. 600 of meer to sa € 671,-.

    Gisteren heb ik geboekt (21 dagen voor vlucht datum) maar € 579,-. Lange leve de uitzondering !!

  9. Ruud zegt op

    Maleisie Airways retour Amst-Kuala L duurder dan Amst-Bangkok (overstappen in KL ) dan retour BKK-KL met Air Asia .scheelde 80 Euro goedkoper en een gratis stopover in BKK .Zo kun je ook leuke en goedkopere combinatie maken naar bv Australie door Air Asia te gebruiken

    • rebell zegt op

      Moderator: svp stoppen met chatten.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website