Beenruimte in vliegtuigen: krap en oncomfortabel
Nederlanders behoren gemiddeld tot de langste mensen op deze aardbol. Dat heeft voordelen maar ook nadelen, bijvoorbeeld bij het vliegen. Indien je langer bent dan 1.85 cm dan worstel je meestal met de stoelruimte in een vliegtuig. Dat is niet prettig want als je 12 uur in zo’n stoel moet zitten wanneer je naar Thailand vliegt, wil je niet gebroken aankomen. Beenruimte blijft dus een heikel punt.
In vliegtuigen is comfortabel reizen en benen strekken er meestal niet bij, zeker niet in de economy class. De beenruimte – de afstand van jouw rugleuning tot de achterkant van de stoel van de passagier die voor je zit – verschilt per vliegmaatschappij. Low cost maatschappijen hebben meestal de minste beenruimte. Daar staat tegenover dat deze vluchten meestal niet lang duren en dat jouw ticket spotgoedkoop uit kan vallen.
Stoelreservering extra beenruimte/bij nooduitgang
Over het algemeen vindt je de meeste beenruimte op de eerste rij van de cabine en bij de nooduitgangen. Om zeker te zijn van extra beenruimte, kan je ook kiezen voor een stoelreservering voor een stoel met meer beenruimte. Deze stoelen zijn beperkt in de meeste toestellen en er hangt vrijwel altijd een prijskaartje aan als je reist op een Economy Class vliegticket.
Voor gratis extra beenruimte en bewegingsvrijheid, kan je het beste een stoel aan het gangpad kiezen.
SeatGuru
Kijk voor een overzicht van de indelingen van vliegtuigen van alle luchtvaartmaatschappijen en de stoelen op seatguru.com
Heb je nog tips voor extra beenruimte in een vliegtuig, deel het met de andere lezers.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor de tussenklasse (tussen economic en first class). Men biedt dan een stoel met meer beenruimte aan voor een redelijke meerprijs. Ik zelf (1.93 en over de 100 kg.) boek dat altijd als dat mogelijk is. Ik heb een paar keer gevlogen in de economic class maar kwam dan veelal gebroken aan en had daar de eerste dagen behoorlijk last van. Zonde van je vakantiedagen vindt ik. De maatschappij waar ik meestal mee vlieg is EVA Air en die noemen die tussenklasse Elite class. Prijs is ongeveer 150 tot 200 euro bovenop de economic prijs. Volgens mij hebben ook een aantal andere vliegmaatschappijen vergelijkbare mogelijkheden. Daar heb ik echter geen ervaring mee.
De enige maatschappij is Eva Air en er is geen andere maatschappij met een tussenklasse. Tevens wordt hier gesproken over de vlucht ams-bkk en vice versa. Wil je ergens anders naartoe helaas dan. Vandaar dat ik business klas boek met m’n 2 meter lengte.
Ik ben laatst met de KLM Economy Comfort gevlogen en vond het helemaal niets.
Heen en terug 300 euro meer betaalt en weinig comfortabel. Voor een zelfde prijs of ietsje meer vlieg je business class of gelijkwaardig met EVA of China airlines. KLM Business Class is
bijna altijd belachelijk duur.
Heb eens met China Airlines gevlogen in de tussenklasse. Noemde Dynasty Class, economy meals in businesseats.
Mijn ervaring is na 25 keer naar Thailand te hebben gevlogen dat voor lange, grote mensen Eva air , China air de beste beenruimte hebben bij een non stop vlucht van Amsterdam naar Bangkok.De beenruimte bij K.L.M is aanmerkelijk kleiner. Daar vlieg ik dan ook niet meer mee. Ben zelf 1.90 meter en105 kilo. Hieronder nog een onderzoek zoals gepresenteerd door het Algemeen Dagblad.
http://www.ad.nl/ad/nl/1007/Reizen/article/detail/3344478/2012/11/08/Welke-airlines-bieden-u-de-meeste-beenruimte.dhtml
Mijn truc werkt 7 van de 10 keer ..ik ben 202 cm 115 kg en boek gewoon gangpad economyclass
Op moment van plaats nemen in het toestel spreek ik de purser aan liefst met zoveel mogelijk strepen en vertel hem , al klem zittend, datvik tijdens de vlucht problemen verwacht ..bij het woord problemen veren ze altijd op maar na mijn woorden ..ik maak geen probleem maar de man of vrouw die voor me zit wel want die kan zijn/haar stoel niet naar achteren zetten …heeft u voorbij wellicht andere betere plaats …meestal lukt het dan en word ik gratis op niet verkochte exitplaats gezet of zelfs hele rij beschikbaar gesteld of minimaal vrijecplaats naast me ..zelfs wel eens upgrade gekregen tot business class
Ik heb deze ervaringen met Etihad en KLM
Nou niet allemaal gaan proberen natuurlijk hhhhhh
Ik lees hier in korte tijd twee reacties van mensen die over de 100 kg zijn .
Eentje zij zelf 105 kilo .
Ik Jantje ben op dit moment 103 kilo en bijna 61 jaar oud .
Ben dus ook veel te zwaar .
Maakte mij dus al voor langere tijd zorgen , als ik ooit weer eens in het vliegtuig zou stappen .
Om terug te moeten vliegen naar Nederland , al was het maar voor 2 weken .
Maar nu ik dit lees , geeft het mij weer moed .
Er zijn dus meerdere dikke Hollanders die nog steeds vliegen .
Maar hoe denkt je buur in de stoel naast je over je ???
En hoe kijken de andere passagiers naar je ??
Jan Beute .
Hallo Jan,
Wat denk je zelf ? zeker als er twee dikke mensen naast elkaar zitten .
Dat weet je nooit ? dat zie je pas in het vliegtuig .
Ik heb hier nog twee leuke sites van alle airlines.
Ik zelf ben 1.93m en ken het ongemak.
Hier kun je zien hoeveel beenruimte je heb met een bepaalde vliegmaatschappij.
Voor mij zelf zijn inderdaad Eva en China de beste.
Met vriendelijke groet,
Erwin
http://www.airlinequality.com/Experience/seat_plans.htm#J
http://www.seatguru.com
In de herfst van 2012 kreeg ik een mail van mijn reisorganisatie. ‘China Airlines gaat vanaf 1 januari met de Airbus A340-300 op Bangkok en Taipei vliegen’, was de boodschap. Mooi, dacht ik. Vast weer een verbetering op de bijna elf durende vlucht naar de Thaise hoofdstad. Althans, daar ging ik vanuit, gezien de reputatie van Aziatische vliegmaatschappijen die beweren service, comfort en klantvriendelijkheid tot een kunst te hebben verheven. Mijn vorige vlucht met CA, in een Boeing 747-400, was mij uitermate goed bevallen. Ruime looppaden, voor economyklas een prettige hoeveelheid beenruimte, comfortabele stoel en een slaapstand die je snel deed indoezelen. Het was een grote kist, met een indeling van 3, 4 en 3 stoelen.
Zoals ik altijd heb meegemaakt met deze Taiwanese maatschappij was de zitcomfort in de economyclass een echte plus. Nou was dat ook bij Evergreen de Luxe klasse van Eva Air het geval, nu Elite Class geheten, waar ik regelmatig mee vloog in een riante businessklasstoel met dito ruime voor je onderstel. Maar die is behoorlijk duur geworden. Dus een alternatief was nodig. Vandaar mijn switch naar China Airlines die net als KLM en Eva rechtstreeks op Bangkok vliegt.
Toen de dag van vertrek was aangebroken verheugde ik mij op een prettige vlucht waarbij ik vast wel een paar uurtjes slaap zou kunnen vatten. Ik kwam bedrogen uit. Ik vond het al vreemd dat de vlucht ineens ruim 12 uur was volgens het onlineticket in plaats van de gebruikelijke 10 uur en 50 minuten en op de terugvlucht zelfs 13 uur. Maar dacht eerst, ach ze gaan van een maximum uit. Meestal ben je er toch eerder. Als ik maar een beetje breed kan zitten net als de vorige keer. Echter, toen ik verwachtingsvol de ‘plane’ binnenstapte en de in paars gestoken stewardess gedag zei, gaapte een lang nauw claustrofobisch gangpad mij aan. Bij nummer 29 B aangekomen, zonk de moed mij in mijn sandalen. Moet ik daar een dikke twaalf uur in vertoeven, vroeg ik mij vertwijfeld af. Een kleine smalle zitting, leuk voor kinderen en kleine Aziaten, nodigde mij uit om plaats te nemen. Mijn benen vroegen na vijf minuten al om genade. Strekken, strekken! Leken ze wel te roepen. Gelukkig zat ik aan het hangpad, mijn favoriete vliegplek, dus had ik wel wat speling. Een Thaise dame eiste met een glimlach de plek naast mij bij het raam op en viel al na vijf minuten na het opstijgen pardoes in slaap.
Binnen een kwartier na boarding zaten we met zijn allen als wanhopige sardientjes in een propvol vliegtuig. Natuurlijk overleef je het wel. Maar je verwacht het gewoon niet. Zo’n lange vlucht met een Aziatische vervoerder, die symbool staat voor de Aziatische gastvrijheid en service en je dan zo opgevouwen laat zitten. Waarbij de vlucht ook nog eens langer duurt omdat het vliegtuig een stuk langzamer door het luchruim scheerde dan de Boeing waarmee ‘China’ voorheen vloog.
Zelfs de binnenlandse vlucht met Nok Air in Thailand zat kilometers comfortabeler en de korte vlucht, 55 minuten, met Cambodia Angkor Air die me van Phnom Penh naar Bangkok bracht, was een weelde vergeleken met China Airlines, waarmee ik ook nog eens terug moest naar Nederland op stoelnummer 29 B. Wat een anti-climax na een geslaagde rondreis.
Daarom heb ik het principe van nooit overstappen laten varen. Dus vliegen met Singapore Airlines, waarmee ik naar Bali heb gevlogen, of een van de maatschappijen uit het Midden-Oosten zoals Qatar Airways en Emirates, waar ze wel weten dat je beenruimte nodig hebt op een lange vlucht.
In ieder geval, voor mij geen China Airlines meer.
Bert Vos.
China Airlines is achteruit gegaan! Ik vlieg er ook niet meer mee. Ik verbaas me altijd over die lovende reacties over China Airlines en Eva Air. Het is echt niet meer de service die ze aantal jaren geleden boden en moeten het toch echt afleggen tegen maatschappijen als Emirates, Quatar en zelfs KLM.
In december vorig jaar zijn mijn vrouw en ik met Eva Air naar Bangkok gevlogen. Heen Elite en terug Economy ( met gelukkig 3 stoelen per persoon naast elkaar ter beschikking ). Dit was natuurlijk een uitzondering. De beenruimte is ook in Economy voldoende. De service en bediening was vriendelijk en het aangeboden eten en drinken was behoorlijk goed van kwaliteit en hoeveelheid. De crew bleef voortdurend lopen. De toiletten werden steeds schoongehouden en bleven gedurende de hele reis onberispelijk. Dit is bij andere maatschappijen op het einde van de vlucht wel eens anders. Natuurlijk ligt bij Singapore Airlines en Malaysia alles wel een klasse hoger, maar daar is dan meestal de prijs ook naar.