Bangkok Airways wil vliegtuigpassagiers gaan wegen
Bangkok Airways overweegt zich te voegen bij diverse internationale luchtvaartmaatschappijen die hun passagiers wegen voordat ze instappen.
Op 16 september bleek dat diverse luchtvaartmaatschappijen geïnteresseerd zijn in het gewicht van hun passagiers. Grote internationale spelers zoals Korean Air en Air New Zealand hebben een opmerkelijke regel ingevoerd waarbij passagiers gewogen worden voordat ze het vliegtuig betreden. De reden? Om het standaardgewicht van passagiers en de gemiddelden te bepalen voor het veilig berekenen van de vluchtbelasting.
Recentelijk is deze ongebruikelijke methode populairder geworden binnen de luchtvaartindustrie. Het doel? De vliegtuigen efficiënter en brandstofbesparend te laten opereren. Het belangrijkste doel van deze onconventionele procedure is om nauwkeurig het gemiddelde gewicht van passagiers te bepalen. Dit helpt bij het accuraat berekenen van de gewichtsverdeling van het vliegtuig, wat leidt tot brandstofbesparing.
Bangkok Airways Public Company Limited is van plan zich bij deze groep luchtvaartmaatschappijen te voegen. Ze willen gestandaardiseerde gegevens over het gemiddelde gewicht van passagiers gebruiken om het totale gewicht van passagiers en hun handbagage nauwkeurig te meten.
Hoewel het normaal is om ingecheckte koffers te wegen en er gewichtslimieten zijn voor bagage, wordt één belangrijke factor vaak over het hoofd gezien bij het berekenen van het totale gewicht van een vliegtuig: het extra gewicht dat passagiers bij zich dragen. Het uiteindelijke doel is om te garanderen dat elke vlucht voldoet aan de strikte eisen van het maximale startgewicht van het vliegtuig, waardoor de veiligheid wordt verhoogd. Echter, sommigen kunnen dit zien als een schending van hun privacy.
Van 15 september tot 31 oktober vraagt Bangkok Airways formeel toestemming om passagiers, inclusief hun handbagage, te wegen bij de gate. De luchtvaartmaatschappij hoopt op de volledige medewerking van alle passagiers voor deze dataverzameling. Bangkok Airways verzekert echter dat de gegevens over uw gewicht en dat van uw handbagage vertrouwelijk blijven. Deze gegevens zijn uitsluitend bedoeld voor hun eigen analyses om de gemiddelde gewichtsberekeningen te optimaliseren.
De verzamelde informatie zal met de grootste vertrouwelijkheid worden behandeld. Het uiteindelijke doel is het verbeteren van de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van hun vluchtoperaties. De luchtvaartmaatschappij hoopt op de actieve steun en medewerking van haar passagiers.
Bron: The Thaiger
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Basis ticket is 1.000€ incl. handbagage 7 kg en valies 23 kg en ik weeg 80 kg, dus samen 110 kg.
Kostprijs van mijn vliegticket 9,10€/kg.
Mijn Japanse vriend, ter info Sumoworstelaar, weegt 195 kg en samen met zijn valies van 23 kg en handbagage komt hij aan 225 kg … hij betaalt dus maar 4,44€/kg …
Mijn, hypothetische, jonge vriendin van 55 kg betaalt dan weer 11,75€/kg ! en als vrouw heeft ze veel kleren mee, dus een valies van 30 kg, en dit kost haar nog eens +/- 2,35€/kg méér ! Dus 3x méér dan mijn vriend Yamamoto.
Louter transport / logistiek gezien klopt er ergens iets niet ..
Ik vermoed dus dat naar de toekomst toe er gestaffelde “all in” tarieven zullen zijn, bvb tot 100 kg (bagage inbegrepen) 1.000€, tot 120 kg = 1.200€, tot 140 kg = 1.400€ … en ja mijn Japanse vriend zal om en bij de 2.000€ moeten betalen .. en het zal niet zijn van “wil je gewogen worden” .. neen, het zal zijn van “ga hier op staan samen met je bagage” … en ben je er iets over = bijbetalen = kassa kassa !.
Kostprijs is de vliegtuigmaatschappijen gekend, zijnde afschrijvingen + kerosine + landingsrechten + crew ed. dus “x”, doe daar nog eens overheadskosten en verhoopte winst bij en het totaal kosten plaatje is gekend.
Dan is het kwestie van rekenen in functie van een minimum bezettingsgraad op basis van de maximum “payload” per toestel.
Kom het ervan “the future will tell” .. Ben ik gek ? Kan ook :-).
van mij mag behalve wegen ook de (buik) omvang) gemeten gaan worden. Passagiers die een omvang hebben die eigenlijk niet past in een economy stoel moeten maar 2 stoelen kopen om te voorkomen dag andere, slankere passagiers die wel normaal in hun stoel passen min of meer geplet worden door dikzakken. Een brandstoftoeslag voor overmatig dikke passagiers is redelijk. Lichaamsgewicht + handbagage + ruimbagae bepaalt dan de hoogte van een brandstoftoeslag.
Beste Noy,
dan hoop ik dat ik korting krijg als ik maar 80% van de stoel gebruik van het vliegtuig.
Slaat natuurlijk nergens op. Geldt dit straks ook voor te dikke kinderen?
Krijsende of huilende babies die voor geluidsoverlast zorgen gaan een toeslag betalen?
Straks kun je nog cargokaartjes kopen.
Op de grond zitten tussen de goederen en de koffers.
Wel even vooraf tekenen dat de vliegtuigmaatschappij niet verantwoordelijk is voor eventueel lichamelijk letsel.
O!!, ik dacht even, dat er dan een toeslag zou komen als je zwaarder dan gemiddeld zou zijn!!!!
Dat willen zij ook gaan invoeren. Let maar op! Deze metingen zijn er om het ‘gemiddelde’ te bepalen.
Maar ik denk ook dat dit weinig kans maakt. Want mannen zijn gemiddeld zwaarder dan vrouwen. Dus als er op gewicht een toeslag zou komen, dan worden mannen benadeeld. Dit zou als ‘ongelijke behandeling’ kunnen worden aangemerkt, dus strafbaar.
Gemiddelde van? Een Thai, Japanner, Amerikaan, Europeaan?
Hier komt de nieuwe beprijzing van tickets; prijs per kilo.
Dáár komt het op neer!
Goed idee, maar wél lengte t.o. gewicht mee laten tellen.
En zowiezo ervoor extra bagage flink meer laten betalen, en standaard koffer op max 15/20 kg.
Dan hebben de bagage-afhandelaars geen kapotte rug meer na 3 jr koffer-slepen.
Ik ben daar niet toe bereid. Beschouw dat inderdaad als een inbreuk op mijn privacy. De verzekering dat er zorgvuldig wordt om gegaan met je data is een wassen neus. Er is geen enkele controle daarop nog de keiharde belofte dat de data wordt verwijderd nadat de vlucht is uitgevoerd. Wat is de volgende stap? Het inzien van je ziekte en of gezondheidsdossiers. Immers je zou ook kunnen beredeneren, dat mocht je, dankzij een zwakkere gezondheid, onwel worden, dan zou het kunnen betekenen dat een vlucht moet wijzigen om naar het dichtsbijzijnde vliegveld te vliegen voor een doctor om je te behandelen. Sorry hoor, het gaat gewoon te ver. Bagage eisen snap ik. Daar is geen persoonlijke data mee gemoeid. De vage redenen die genoemd wordt dat men dan een betere verdeling van het gewicht kan maken slaat nergens op. Ik reserveer bijvoorbeeld altijd een stoel en betaal daar meer voor (extra beenruimte). Ik ben een grote zware man.. Gevolg zou dan kunnen zijn dat ik ergens anders moet gaan zitten om een betere gewichtsverdeling voor brandstofbesparing te verkrijgen. Hoe en wat met mijn stoelreservering dan. Of wordt daarom heen gepland. Onduidelijk verhaal en zeer eenzijdig. Enfin als dat door gezet wordt is Bangkok airways voor mij in ieder geval geen keuze meer.
Hoe lang wordt er al gevlogen? En nu ineens hangt het toestel niet meer recht in de lucht?
In een klein propellervliegtuigje of een heli kan ik dit begrijpen maar niet in de moderne toestellen. Bovendien geloof ik niet dat de dikkerds, en ik ben er ook een, allemaal links of rechts zitten….
Ik kan me wel voorstellen dat men ooit echt corpulente mensen extra laat betalen als ze met de billen twee stoelen innemen.
Inderdaad, neem van mensen lengte en gewicht. iemand van 1m80 en 140 kg is in omvang en breedte van dien aard dat ie 2 plaatsen inneemt. Heb een keer meegemaakt dat zo’ n iemand in economy class een Thaise dame volledig wegdrukte. Gewoon 2 tickets laten kopen.
Mensen zijn mensen. De één dik, de ander mager of lang, kort, breed, slank, etc. Mensen zijn geen robots, dus hebben allemaal een unieke verschijning. Indien een vliegtuigmaatschappij mensen wil vervoeren, dan moeten zij zich richten naar de mensen. D.w.z. voor b.v. zeer corpulente mensen grotere stoelen beschikbaar stellen, voor lange mensen meer beenruimte geven, etc. Het wordt tijd dat de mens centraal komt te staan en dat men gaat redeneren vanuit de mens.
Goed dat gaat eventueel heel licht ten koste van de winst. Nou, dan krijgen de aandeelhouders 1 ct minder dividend. ‘Big deal’.
Nu is het zo dat alles ten dienste staat ten bate van de aandeelhouders ten koste van de consument. Het wordt tijd dat de mensen dit gaan inzien.
Dat werkt zo allemaal niet Siam Ton, want ik vermoed dat jij ‘gratis’ op de mens gaat richten bedoelt.
De meeste mensen zijn nogal op de centen als het over een vliegticket gaat.
En men vindt zichzelf altijd normaal gebouwd en toch hoogstens ‘volslank’, ja ja.
Een vliegtuig heeft verschillende prijsklasse, men kan ook heel simpel, mensen die met goed fatsoen niet in Economy passen dat niet als minimale optie aanbieden.
Lengte en gewicht staan dan als indicatie bovenaan met een simpel getal of lengte.
Er worden al jaren uitzonderingen gemaakt die regelmatig te gek voor woorden zijn richting andere reis genoten.
Het is een soort van bumperkleven mag ook niet.
Als je echt bovengemiddeld weegt een ander ticket dus, waar meer ruimte beschikbaar is.
De meest voorkomende zijn Economy: Economy plus/Economy Comfort/Premium, Economyclass, Business en First Class.
Keuze genoeg.
Bullshit . Ze kunnen gans het vliegtuig wegen , gelijk vrachtwagens, treinen en zelfs schepen van meer dan 200 000 000kg (en nog grotere schepen )zonder aan de privacy te komen .het is een totaal gewicht dan . En nauwkeuriger .Geen wegingen over niet geijkte kleine weegschalen met meerder foutwegingen per aantal personen en bagage .
Natuurlijk dat kost veel geld . Normaal moet elke weegtoestel eens per jaar gekeurd worden , en moet er bij elk weegtoestel een certificaat aanwezig zin met data van keuringen en herkeuring ( maar dat kost meer geld)Vraag dat ijkcertificaat eens ? Ze vallen uit de lucht en hebben het nog nooit gedaan .
Ex gezworen weger en meter
Het wegen van de passagiers heeft alleen zin, als er een bonus/malus systeem aan verbonden is.
Inderdaad zouden mensen die dusdanig van omvang zijn, standaard moeten bijbetalen voor een extra stoel.
Ik heb ooit de ‘genoegen’ gehad om op een vlucht naast een dergelijke persoon te zitten.
En ik weet niet hoe het schending van privacy kan zijn.
Immers moet je sowieso al NAW gegevens inclusief paspoort nummer opgeven!
Mvg,
Natuurlijk worden er allerlei drogredenen aangevoerd over nut en noodzaak. Er moet geld verdiend worden. En in de lichtvaart bestaat privacy niet, dus één biometrisch gegeven meer, of minder, wat maakt het uit toch? Alles ‘voor de veiligheid’! Ben benieuwd of de data-analisten van een luchtvaartmaatschappij in de toekomst mails laten versturen die iemand wijzen op een structurele toename (of afname) van het gewicht, om de klant ‘nog beter van dienst te zijn’ door te wijzen op mogelijke gezondheidsprobleem.
Wat is nog meer te verzinnen om separaat te gelde te maken?
Als dikkere mensen een onderliggende ziekte hebben en daarom dikker zijn en in het dagelijkse leven al tegen allerlei deuren moeten stampen om iets voor elkaar te krijgen klopt er toch iets niet.
Nu worden deze mensen ook gediscrimineerd, laten we iedereen eens serieus nemen.
De gewichtsverdeling in het vliegtuig kan de reden zijn. Je kunt hier meelezen:
https://travelersmagazine.nl/vliegtuig-halfvol-waarom-mag-ik-mijn-stoel-niet-zelf-kiezen/
Ik heb het een keer meegemaakt toen we tijdens de reis naar de Grand Canyon een helivlucht gingen maken. De ‘dikkerds’ werden nauwkeurig verspreid over de linker- en rechterstoelen achterin.
Als dat men in een vliegtuig ook nodig acht kan ik het voornemen begrijpen. Maar dan moet je het gewicht al bij de boeking van de vlucht laten opgegeven. Je kunt tegenwoordig op meerdere plaatsen inchecken; niet iedereen komt nog aan de incheckbalie op de luchthaven om op de weegschaal te gaan staan. De computer verdeelt de mensen dan over de plaatsen voor en achter de vleugel. Dat gebeurt bij ruimbagage ook al.
Maar is het nodig? Is het gewicht van brandstof en ruimbagage niet vele malen groter dan dat van de passagiers? Een jumbojet gebruikt al 10 ton brandstof per uur… Waar hebben we het over?
Gewicht verdelen gaat in een passagiertoestel volgens mij automatisch, de vleugels bevatten de kerosine en daarmee kun je de verdeling aanpassen via automatische pompen of verbruik per vleugel. De reden dat men passagiers wil wegen om te kijken of het startgewicht overeenkomt met wat voorheen geschat werd, als men tijdelijk iedereen weegt zoals aangekondigd heeft men meer data en weet de piloot nauwkeuriger hoeveel brandstof hij moet tanken. Niet voor niets werden de petten van de piloten verwijderd want scheelt weer wat loos gewicht, alle kleine beetjes helpen. Niet zo lang geleden waren er toch ook berichten dat men de passagiers voor het instappen zou vragen om naar het toilet te gaan. Het draait allemaal om zuiniger om te gaan met brandstof, net zoals in Nederland lekker koud douchen bij min 5 graden.
Sorry Ger-Korat, waar heb je die onzin vandaan? Het enige wat zinnig is dat de piloten weten hoeveel het totale aantal passagiers weegt. Bij een vliegtuig met het maximum start gewicht, kan dat wel zeker iets uitmaken.
Maar de petten van de piloten werden verwijderd? Sorry, maar onzin.
Vragen om vóór het instappen naar de wc te gaan, heeft niets met gewicht te maken. Het zou kunnen dat dit gevraagd werd (in 30 jaar werken als steward heb ik dat nooit meegemaakt), maar dan zou het waarschijnlijk om een andere reden zijn: misschien verwacht men turbulenties en mag niemand opstaan. Voortijdig naar de wc te gaan zal dan voor velen een verlichting betekenen en staat niemand onnodig op.
We hebben de mond vol over inclusiviteit en niet discrimineren.
De dunnen onder ons gaan we ook meer belasten, want die nemen te weinig plek in op de standaardstoel.
Hun fysiek is er oorzaak van, dat er eigenlijk meer smalle stoelen geplaatst hadden kunnen worden, waardoor meer mensen mee hadden gekund (dus omzet- en winstderving bij de maatschappij).
Het wegen van de passagiers is een – uit privacy overwegingen – ontoelaatbare activiteit. Ook discrimerend als dit gevolgen heeft voor de prijs van het ticket.
Ik stel voor dat we ook gaan controleren of passagiers snurken, teveel onzin uitkramen, zweetvoeten hebben, uit hun mond stinken, hun nagels niet geknipt hebben, slurpen, het eten naar binnen schrokken.
Dit alles voor de uiteindelijke, goede doelen, namelijk klanttevredenheid en meer positieve reacties online.
Misschien moet men ook het IQ meten. Sommige zullen dan misschien geld terug krijgen…. 😉
Ik zie hier toch meer negatieve kritiek van zwaardere personen. Je moet er maar eens naastzitten voor 12 u. Moeten ze maar een business ticket kopen, dan hebben ze alle ruimte zonder iemand in te klemmen.