Aziatische luchtvaart-industrie verdient zeer weinig
Uit recente gegevens over de winstgevendheid van luchtvaartmaatschappijen in Azië blijkt, dat de gemiddelde “winst” per verkocht ticket minder dan $ 5 (170 Baht) bedraagt.
In een publicatie van Travel Daily Media, een vakblad voor de reiswereld, heeft men het resultaat van een analyse beschreven, waarbij gegevens van de International Air Transport Association (IATA) werden gebruikt. De gemiddelde winst per ticket bedraagt slechts $ 4,44 (151 Baht). De daling in de winstgevendheid wordt toegeschreven aan verhoogde kosten voor brandstof, personeelskosten en onderhoud.
De vraag naar tickets is weliswaar toegenomen, maar de Aziatsiche maatschappijen verdienden vorig jaar $ 700 miljoen (23.8 miljard Baht) minder.
Luchtvaartmaatschappijen in andere delen van de wereld deden het niet veel beter. De gemiddelde winst wereldwijd per ticket was slechts $ 7,69 (282 Baht). Het voorgaande jaar was dat nog $ 9,13 (311 Baht en zelfs $ 10.08 (343 Baht) in 2015.
Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen maken nog de winst met $ 16,32 (556 Baht), terwijl in het Midden Oosten – waar de meest luxueuze maatschappijen zijn gevestigd – het minste wordt verdiend, namelijk slechts $ 1.78 (61 Baht)
Bron: Coconuts Bangkok
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden7 januari 2025Surin en Si Sa Ket verkennen: de culturele en natuurlijke wonderen van Thailand
- Eten en drinken7 januari 2025Sate op z’n Thais
- Bezienswaardigheden7 januari 2025De provincie Loei in de Isaan mag je niet overslaan
- Thailand tips7 januari 2025Lange vlucht naar Thailand: Hoe blijf je fit en gezond?
Die cijfers zeggen niet zo veel.
5 dollar op een korte vlucht van een paar tientjes is in verhouding meer, dan 5 dollar op een lange vlucht.
Maar ik geef toe, dat ik niet begrijp, hoe je voor een vlucht, die maar een paar tienjes voor een uur vliegen kost, een vliegtuig in de lucht kunt houden.
Dat komt omdat de vliegreizigers niet de enige zijn die betalen om een vliegtuig in de lucht te houden. Een simpel voorbeeld is Ryanair. Er worden afspraken met de gemeentes gemaakt waar zij landen. De gemeente geeft geld aan de luchtvaartmaatschappij indien zij hun vliegtuig in hun gemeente laten landen in plaats van de hoofdstad. Voor die gemeente betekent dat per vliegtuig 300 mensen in zijn stad, die weer geld uitgeven en werkgelegenheid brengen naar die stad, waardoor deze gemeente het betaalde bedrag aan de luchtvaartmaatschappije weer dik terug verdiend.
Onder andere het winstmodel van Ryanair is hier op gebaseerd. Betaal niet om in steden te landen (zoals de hoofdsteden), maar land in de buurt en laat een stad jouw betalen om daar te landen.