Duizenden Nederlanders kunnen alsnog toch een schadeclaim indienen tegen een luchtvaartmaatschappij als hun vlucht fors vertraagd is geweest door een technisch mankement, dat kan oplopen tot maximaal 600 euro.
Voor vertragingen langer dan drie uur, veroorzaakt door een technisch mankement aan het vliegtuig, kunnen passagiers een schadeclaim indienen. Dit is bepaald in Europese wetgeving. Als een claim wordt afgewezen door de luchtvaartmaatschappij, kan een passagier de claim ter beoordeling voorleggen aan de luchtvaartinspectie ILT.
Volgens de ILT waren rechterlijke uitspraken niet eenduidig. De inspectie volgde een Europese verordening, die ruimte voor interpretatie liet. Zo kon het oordeel voordelig uitvallen voor luchtvaartmaatschappijen. Die beriepen zich steevast op overmacht.
Er is nu uitspraak gedaan door het Europees Hof, die volgens de inspectie duidelijkheid biedt en duizenden Nederlanders alsnog de mogelijkheid geeft een claim in te dienen. Dat geldt voor vluchten die de afgelopen twee jaar zijn gemaakt.
Uit onderzoek in opdracht van de NOS bleek eerder dit jaar dat vooral prijsvechters als Ryanair en EasyJet zelden meteen de wettelijk verplichte compensatie uitbetalen. Voor duizenden passagiers zat er vaak dan niets anders op dan juridische stappen te nemen.
Bron: NOS.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Minimumloon stijgt in proefregio’s naar 400 baht per dag
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
Een goede manier om de Europese luchtvaart om zeep te helpen.
De Europese luchtvaartmaatschappijen moeten schadevergoeding betalen over alle vertraagde vluchten buiten en binnen Europa, terwijl de maatschappijen van buiten Europa (midden-Oosten) dit alleen hoeven bij vluchten naar Europa en niet naar andere bestemmingen.
Die hebben dus veel minder kosten dan de Europese maatschappijen en daarmee een uitstekende concurrentie positie.
Sluit mij bij deze mening aan.
Ik erger mij al jaren aan dit soort schadevergoedingen voor de verwende Westerlingen.
Dat je een enkele keer eens vertraging hebt, hoort nu eenmaal bij het leven. Het is toch al mooi dat je bij een vertraging gratis eten krijgt en eventueel zelfs een gratis overnachting in een luxe hotel? Het is mij 2 keer overkomen en ik prees mij gelukkig met zoveel verwennerij. Kijk, als bijvoorbeeld een zakenman door vertraging een deal misloopt, dan kan ik me voorstellen dat er een claim ingediend mag worden, Of als je een verbindingsvlucht mist en voor omboeken moet bijbetalen. Maar schade claimen voor een halve dag minder vakantie… tsss.
Het is echt van de zotte dat een ticket bijvoorbeeld 500 euro kost en je 600 kunt ontvangen als je flinke vertraging hebt.
“We” claimen maar, kunnen niet meer omgaan met kleine tegenslagen, moeten niet 1 keer, maar 2 keer verwend/verzorgd worden van “de wieg tot het graf”.
Ik heb het als leraar zien veranderen (het niet meer kunnen omgaan met teleurstellingen/tegenslagen): heel vroeger was de gemiddelde instelling/reactie van een leerling als hij een onvoldoende kreeg: “M’n eigen schuld meneer, ik heb niet gewerkt…, of woorden van gelijke strekking”. De laatste 10 jaren dat ik les gaf, was de gemiddelde reactie “Het is de schuld van de leraar”.
Ook zichtbaar bij enkele groepen voetbalsupporters: verlies van de club leidt tot frustratie, vandalisme etc.
Kortom: “we” zijn te verwend.
Aanvulling:
We willen graag goedkoop vliegen, maar door dit soort claims maken we het tzt vanzelf duurder !
Niet Europese Maatschappijen –> vergoeding enkel bij vluchten van EU naar buiten EU maar niet voor vluchten van buiten de EU naar een EU land.
Is dit niet ontstaan door de luchtvaartmaatschappijen zelf? Er was een regeling dat als je er een boeltje van maakte dat je moest betalen en als je een technisch defect had niet. Toen werden nogal wat klanten een beetje veel belazerd door alles mankement te noemen wat soms niet zo was. Kees merkt op dat je een hotelkamer kan krijgen maar dat werd ook door nogal wat maatschappijen wel eens ‘vergeten’ Dan krijg je boze klanten die het hogerop gaan zoeken en dan schiet alles ietwat door. Als maatschappijen gewoon eerlijk doen dan is denk iedereen redelijk tevreden. Maar misschien denk ik te positief over mijn medemens zijn/haar vermogen om begrip op te brengen bij echte overmacht. Maar goed, we hebben een tijdje geleden de verhalen gehad over de landing van een Transaviatoestel op een winderig Schiphol en er stonden geen koffie met broodjes klaar voor de geschrokken passagiers. Aldus een klagende dame.
In plaats van de raddraaiers aan te pakken, helpt Europa de Europese luchtvaartmaatschappijen om zeep, met een regeling die uiteindelijk toch gewoon door de reiziger wordt betaald.
Die vergoeding komt namelijk uiteindelijk gewoon bovenop de ticketprijs.
De luchtvaartmaatschappijen zouden dat bedrag eigenlijk gewoon als toeslag op de ticketprijs moeten vermelden.
Dan is het in ieder geval voor de consument duidelijk, wat dat cadeautje van Europa ze kost.
Afgezien van die vergoeding, hebben ze ook nog altijd de zorgplicht voor de reizigers.
Ze betalen dus en het hotel en een vergoeding bij een vertraging.