Airport lounges, maak jij er gebruik van?
Maak jij weleens gebruik van een airport lounge, zo ja, welke en waarom? Airport lounges bieden een oase van rust en comfort op luchthavens, weg van de drukte van de algemene wachtruimtes. Deze exclusieve ruimtes zijn ontworpen om reizigers een meer ontspannen en luxueuze ervaring te bieden. Ze zijn meestal toegankelijk voor frequente reizigers, eersteklas- en businessclasspassagiers, en houders van bepaalde creditcards of lidmaatschapsprogramma’s. In sommige gevallen kunnen reizigers tegen betaling toegang krijgen, afhankelijk van de beschikbaarheid.
Het voordeel van het gebruik van een lounge is de rustige omgeving waarin men kan ontspannen, werken of eten voor de vlucht. Lounges bieden vaak comfortabele zitplaatsen, gratis eten en drinken, wifi, douchefaciliteiten en soms zelfs spa-mogelijkheden. Qua eten en drinken bieden de meeste lounges een assortiment van snacks, lichte maaltijden, en zowel alcoholische als niet-alcoholische dranken. In sommige luxere lounges vind je zelfs volledige maaltijden en een bar met bediening.
Het merendeel van de voorzieningen in de lounge, inclusief eten en drinken, is gratis voor gasten die toegang hebben. Echter, sommige services, zoals spa-behandelingen of speciale eet- en drinkopties, kunnen extra kosten met zich meebrengen. De specifieke voorzieningen en het beleid kunnen variëren afhankelijk van de luchthaven en de specifieke lounge.
De kosten voor toegang variëren, maar kunnen aanzienlijk zijn als ze niet worden gedekt door een vliegticket of lidmaatschap.
Lounges op Schiphol-airport
Op Schiphol Airport in Amsterdam zijn er verschillende lounges beschikbaar, waaronder die van luchtvaartmaatschappijen en onafhankelijke aanbieders. Deze lounges variëren in toegankelijkheid en voorzieningen, waarbij sommige zich richten op luxe en exclusiviteit, terwijl andere een meer basiscomfort bieden:
- Aspire Lounge 41 (non-Schengen): Deze is tijdelijk gesloten voor renovatie tot 30 november 2023.
- Aspire Lounge 26 (Schengen): Een lounge die toegankelijk is voor Schengen-reizigers.
- KLM Crown Lounge: Er zijn twee KLM Crown Lounges, een voor intercontinentale reizigers (Lounge 52) en een voor Schengen-reizigers (Lounge 25).
- Star Alliance Lounge (Schengen): Beschikbaar voor reizigers die vliegen met luchtvaartmaatschappijen van de Star Alliance.
- Privium ClubLounge Departures en Privium ClubLounge West: Speciaal voor Privium-leden.
- Privium ExpressLounge en Schiphol VIP Service Lounges: Bieden exclusieve services en faciliteiten.
Privium pas
Als je regelmatig vliegt, is een Privium pas een overweging. De Privium Pas is een programma aangeboden door Schiphol Airport, gericht op frequente reizigers. Deze pas biedt verschillende voordelen om de reiservaring op de luchthaven te verbeteren en te versnellen. Tot de voordelen behoren onder meer versnelde grenscontrole via de Privium-poorten, waarbij gebruik wordt gemaakt van biometrische herkenning voor snelle en veilige doorgang. Leden hebben ook toegang tot de Privium Lounges, waar ze kunnen genieten van rust en comfort. Daarnaast biedt de pas andere voordelen zoals voorrang bij beveiligingscontroles en parkeeropties dicht bij de terminal. Dit programma is vooral nuttig voor diegenen die vaak via Schiphol reizen en op zoek zijn naar een gestroomlijnde en comfortabele luchthavenervaring.
Lounges op Bangkok airport
Bangkok Airport heeft ook een divers aanbod van lounges, van VIP-lounges van luchtvaartmaatschappijen tot onafhankelijke lounges die toegankelijk zijn voor verschillende reizigers. Net als op Schiphol, bieden deze lounges een scala aan diensten om het wachten op de luchthaven aangenamer te maken. Op Bangkok’s Suvarnabhumi Airport zijn verschillende lounges beschikbaar, verspreid over verschillende concourses:
- Concourse A: King Power Space Lounge.
- Concourse C: Miracle First Class Lounge.
- Concourse D: Bangkok Airways Blue Ribbon Lounge, Bangkok Airways Boutique Lounge, Japan Airlines Sakura Lounge (Oneworld), Miracle Business Class Lounge (online te boeken), Miracle First Class Lounge (online te boeken), Qatar Airways Premium Lounge (Oneworld), Singapore Airlines SilverKris Lounge (Star Alliance), Thai Airways Royal Orchid Prestige Lounge (Star Alliance), Thai Airways Royal First Class Lounge (Star Alliance), The Coral First Class & Finest Business Class Lounge, Turkish Airlines Lounge (Star Alliance).
- Concourse E: Oman Air First & Business Class Lounge (Oneworld), Thai Airways Royal Orchid Prestige Lounge (Star Alliance), Thai Royal Silk Lounge (Star Alliance).
- Concourse F: Air France – KLM Sky Lounge (SkyTeam), EVA AIR Lounge (Star Alliance).
- Concourse G: Emirates Lounge, Miracle First Class Lounge.
De aanwezigheid van lounges op deze internationale luchthavens draagt bij aan de algehele reiservaring, waardoor reizigers een plek hebben om te ontspannen en zich te verfrissen voor hun vlucht. Het gebruik van een lounge kan een lange reis aangenamer maken, vooral voor degenen die regelmatig lange afstanden vliegen.
Priority Pass voor toegang tot 1.300 luchthaven lounges wereldwijd
De Priority Pass is een onafhankelijk loungeprogramma dat wereldwijde toegang biedt tot meer dan 1.300 luchthavenlounges. Het programma is bedoeld voor reizigers die ongeacht hun luchtvaartmaatschappij of ticketklasse toegang willen hebben tot lounges. Leden van Priority Pass krijgen toegang tot faciliteiten zoals WiFi, comfortabele zitplaatsen, eten en drinken, douches, en soms zelfs slaapkamers en spadiensten, afhankelijk van de lounge.
Er zijn verschillende lidmaatschapsniveaus beschikbaar, waarbij de kosten afhangen van het gewenste gebruiksniveau. Dit programma is populair bij zowel zakelijke als recreatieve reizigers die regelmatig vliegen en op zoek zijn naar een comfortabele plek om te ontspannen of te werken op luchthavens wereldwijd.
Een vraag aan de lezers van Thailandblog: Maak jij weleens gebruik van een airport lounge, zo ja, welke en waarom?
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
- Thailand tips21 december 2024Klimaat Thailand – wat is de beste reistijd?
- Medisch toerisme21 december 2024Thailand is de nieuwe hotspot voor betaalbare en hoogwaardige plastische chirurgie (video)
Ben er al heel vaak geweest,de nederlandse vind ik niet bijzonder,sterker nog iedereen komt er zowat in(zo lijkt het)vaak is het aan het buffet ook een rommeltje,al meerdere keren gezien dat mensen gewoon gevallen spullen laten liggen.In Abu Dhabi en Qatar is het zeer luxe,het lijkt wel een hotel soms,niks is te gek,er is ook van alles te krijgen tot Perignon en een sigaar aan toe.
Op Bangkok vind ik het ook mooi,zeker toen je er nog mocht roken ,zat je intern buiten met zicht op de aankomsthal/douane.Ook hier is het allemaal heel netjes en goed geregeld.
Zelf kom ik steeds binnen op de status van de luchtvaartmaatschappij en soms via business.
Wij hebben over 2 weken een tussenstop in Dubai met de Emirates en daar de lounge geboekt ik hoop dat het de moeite waard is
Vorig jaar voor het eerrst van mijn leven Business Class gevlogen naar NL na bijna 5 jaar, met Emirates A380 vliegtuig. Geboekt nog midden in Covid tijd voor de ‘lage prijs’ van 66,000฿. De Emirates Lounge in Dubai bestaat zelfs uit 2 verdiepingen waarbij zowat de helft van de 2e verdieping een rokersruimte is. Ik vond het een beleving, maar moet zeggen dat ik ook niets gewend ben. Altijd Economy gevlogen en nooit het geluk gehad voor een gratis of goedkope upgrade. De Aspire in Amsterdam (Emirates heeft geen eigen loungebdaar) vond ik niet veel. beetje knullig.
Ik heb op mijn terugvlucht vanuit Phuket een tussenstop van 5 uur op Kuala Lumpur. Iemand suggesties? Ik ben geen frequent flyer.
In ieder geval is er al een zeer groot verschil in Lounges. Die je zelf kunt boeken met bv. een economy ticket zijn dikwijls basic, met snacks, een beperkte keuze uit maaltijden. Ook die in Brussel, Schiphol en Bangkok vind ik heeeeel basic in vergelijking met bijvoorbeeld Al Mourjan en Al Safwa in Doha waar je echte “a la carte” restaurants hebt en de verschillende lounges op Changi Airport in Singapore.
Enkele weken geleden naar KL gevlogen met Air asia en in chiang mai de coral lounge er bij geboekt. Eenvoudig maar voldoende. Vooral omdat we smorgens vroeg vlogen en om 7 uur al incheckten. Dus koffie en ontbijt in de lounge. Was wel lekker rustig.
Ik maak regelmatig in Bangkok gebruik van de Miracle Lounge F-concourse. Voor 3 uur
betaal ik EURO 27,50. Mooie ruimte, veel snacks, drankjes en een rookruimte.
Ik vind het het geld zeker waard.
Wat ik lees op tripadvisor:
Smoking rooms in the airports were closed in early 2019, after a new stricter non-smoking rules were announced in late 2018. The smoking rooms in the Miracle lounges were also subject to this new law and likewise closed.
The only lawful places to smoke are outside the terminal buildings in areas specifically signposted for such.
There was still an outside area in the Miracle lounge but the smoking room is closed and no longer offered as of 21st March 23
Lounges bezoeken is alleen nog mogelijk als de tijd daarvoor mogelijk is.Mij overkomt het regelmatig dat ik op diverse luchthavens de tijd niet heb.Doordat aankomst tijden ruim overschreden worden om de volgende vlucht te halen en daarbij dat de lounges ver van de gates zijn Dit ervaarde ik ook weer in Istanbul waar je een straatlengte moet lopen om de transfer balie te bereiken via paspoort controle en security.Het neemt door drukte steeds meer toe.De lounge is wel in de ticketprijs,zou juist zijn als het apart verkocht kan worden.Met ticketprijzen van €.3400 B/class is dat overbodig.
Misschien zijn er meer passagiers die dit ervaren.
Bernardo
Ik maak gebruik van de Previum lounge op Schiphol.
Deze is gekoppeld aan de snelle grens doorgang.
Simpel je pasje aanbieden bij poortje en iris scan.
Je loopt zo de hele wachtende rij grenscontrole KMAR voorbij.
Previum Lounge niet echt bijzonder, maar wel prettig om daar rustig te zitten
en gebruik te maken van buffet en drinken.
Ik vind de lounges op Schiphol niet bijzonder. De Eva lounge in Bangkok is goed.
Voor mij is de business lounge van Qatar in Doha de absolute top.
Ik zie persoonlijk geen reden om er geld aan uit te geven. Een boek lezen tijdens het wachten kan net zo goed in de vertrekhal. Voor vertrek en bij aankomst voor een tussenstop heb ik al thuis of aan boord gegeten, en heb ik toch trek, dan is er genoeg te krijgen. Maar prima dat ze er zijn voor wie dat wel graag wil. Zijn er wat meer stoelen vrij in de vertrekhal
Afgelopen jaar jaar met een directe vlucht van KLM een Lounge acces geboekt voor 52 euro. De Crown Lounge van KLM is erg mooi. Eten is een lopend buffet en ook de drank (beperkt assortiment) is gratis. Voor ala carte moet je naar boven en moet er bijbetaald worden voor het diner. Ik overbrugde daar twee en een half uur (was snel door de douane) en heb qua eten en drinken die 52 euro wel terugverdiend ipv dure consumpties buiten de Lounge.
In voorgaande jaren vloog ik ook vaak met Emirates en Qatar en boekte de laatste leg Business of een upgrade met mijn Frequent flyer miles, zodat ik comfortabel aankwam op BKK of AMS en tijdens de overstap gebruik kan maken van hun lounges.
De lounges in Dubai en Qatar zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met die op Schiphol. De luxe, grote en aanbod van eten en drinken is subliem, beter dan die op Schiphol.
De lounge op Dubai zit een verdieping hoger en loopt over de hele lengte van de concourse, dit geldt voor elke terminal waardoor je vanuit de lounge zo naar de gate kan.
In Thailand boek ik voor mijn binnenlandse vluchten vaak business en mag dan ook gebruik maken van de Lounge in domestic. Thai Smile Plus Lounge op BKK, NokAir Max of Air Asia Business lounge op DMK
Voordelen voor het gebruik van de lounge zijn:
-Eten en drinken zijn gratis (in de ticket inbegrepen)
-Veel rustiger dan in de vertrekhal en altijd plaats om te zitten en te relaxen.
-Betere en snellere WiFi verbinding ipv die van het standaard airport network, die je overigens maar een uur toegang verleend en nog een slechte verbinding geeft ook.
-Grote en luxe rookruimte met bar (niet op AMS, BKK of DMK)
Tip: Alle Lounges op elke airport hebben hun eigen WiFi network. Dit netwerk is ook te ontvangen buiten de Lounge. De wachtwoorden zijn op internet te vinden. Ga naast een Lounge zitten, log in en gebruik zo een snel en stabiel netwerk.