Sommigen hebben er al mee naar Dubai of Thailand gevlogen: de A380 superjumbo van Airbus, het grootste passagierstoestel ter wereld. Maar de verkoop van dit enorme vliegtuig valt tegen. Een nieuw model, dat minder brandstof verbruikt moet daar verandering in brengen. 

Naast kostenbesparing door een lager brandstofverbruik, zegt Airbus dat de nieuwe A380 minder onderhoudskosten heeft. Ook wordt de cabine anders ingericht, waardoor er ruimte ontstaat voor meer passagiers.

Het toestel, dat sinds 2007 wordt gebruikt, doet het een stuk slechter dan de fabrikant verwachtte toen de productie begon. Ooit voorspelde de vliegtuigbouwer dat er de eerste twintig jaar zo’n 1200 bestellingen zouden zijn. Tot nu toe zijn slechts 193 toestellen in gebruik en heeft Airbus nog 126 orders in portefeuille.  De helft van alle bestelde of geleverde A380’s is voor luchtvaartmaatschappij Emirates.

Kleinere toestellen van Airbus zijn meer in trek. Zo zijn er meer dan 4500 bestellingen voor de A320neo, die een capaciteit heeft van 140 tot 240 passagiers.

Bron: NOS.nl

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

9 reacties op “Airbus werkt aan zuinigere versie van de superjumbo A380”

  1. Khun Yan zegt op

    Sorry maar ik vind die A380 maar helemaal niets…veel te groot…de hostessen krijgen amper hun rondjes af voor de voedsel en drankbedeling en het comfort is ook geen verbetering…Geef mij maar de goede en vertrouwde Boeing 777.

    • rob zegt op

      Smaken verschillen. Ik wil nergens anders meer in vliegen dan in de A380.

      Het comfort en de verzorging in de business class bevalt mij uitstekend. Ook een groot pluspunt is dat in de A380 van Qatar er een lekkere hangplek is, namelijk de bar aan boord. Hartstikke gezellig altijd.

      Ik zoek altijd mijn vluchten zo uit dat er uitsluitend met dit vliegtuig wordt gevlogen, en dan maakt een lange tussenstop mij niets uit> de lounges op vliegvelden in het midden oosten zijn perfect.

      • Jan zegt op

        Idem Rob, ik kies mijn vlucht louter en alleen gebaseerd op de A380. Voor mij bestaat er geen beter toestel qua comfort, zeker bij Qatar, zowel in business als Economy

    • Peter V. zegt op

      Ik vlieg het liefst met de A380.
      Gevoelsmatig is de vlucht vele malen rustiger.
      Vanwege de A380 vlieg ik nu alleen nog met Emirates ipv Singapore Air.

    • Dennis zegt op

      Ik vraag me af waar u zich op baseert.

      Het comfort is absoluut een verbetering t.o.v. andere vliegtuigen. Boeings 747 en 777’s zijn luidruchtiger, evenals Airbus 330’s. De nieuwe Boeing 787 wordt door veel airlines gevlogen in een voor de passagier oncomfortabele cabine-indeling (KLM, Qatar).

      Stewardessen bij Emirates krijgen hun rondje wel af, maar dat komt ook omdat Emirates genoeg personeel op een vlucht meestuurt. KLM wil op intercontinentale vluchten met 1 steward(ess) minder en vliegen met het wettelijk nodige aantal en niks meer. Gelukkig (voor de passagiers) is deze maatregel vooralsnog teruggedraaid.

      Verder is A380 net als andere vliegtuigen ingedeeld in “zones”. Het “te groot”-gevoel is daarom niet meer of minder dan andere vliegtuigen.

      Net als veel anderen hier vlieg ik bij voorkeur met de A380 (en dus veelal Emirates).

  2. Aad zegt op

    Zo zie je maar: wij vermijden de 777 als het kan en kiezen voor de A380 vanwege de ruimere zitplaatsen en de betere airco. Bij de 777 blaast de ijskoude lucht direct op je hoofd en zo kwam ik ook weer verkouden uit de Qatar vlucht afgelopen april!
    Als het de volgende keer weer een 777 moet zijn bij Qatar vliegen we met een andere mij bijv thai Airways.

  3. Franky R. zegt op

    De A380 is een schitterend staaltje technologie.

    Ondanks dat het best een kolos van een vliegtuig is, is het ding onbehoorlijk stil. Je moet moeite doen om de motoren te horen bij het opstijgen!

    En groter betekent meer passagiers, dus lagere prijzen. Of wil men terug naar de tijden dat een ticket richting Thailand dik over de 1000 euro zat?

    Daarom alleen al zou een A380 een succes moeten worden…

  4. Rudi zegt op

    900 a 1000 passagiers moet de kosten toch kunnen drukken? Ik begrijp het niet.

  5. Herman buts zegt op

    klopt allemaal wat hierboven staat, meer beenruimte , mooi scherm, mooi toestel maar iedereen gaat voorbij aan wat emirates gevraagd heeft aan airbus , nml om een stoel meer te zetten per rij ,dan verdwijnt je comfortable stoel, je krijgt zijdelings 10% minder ruimte en als ze dan de pitchruimte nog verkleinen dan bedank ik ervoor


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website