Airbus A380 is jarig maar geen feestje voor het grootste passagiersvliegtuig ter wereld
Het vliegtuig spreekt tot de verbeelding: Airbus A380, de grootste voor passagiers ooit gebouwd. Het was vrijdag precies veertien jaar geleden dat Airbus de A380 aan het publiek presenteerde. Men was in extase en wereldwijd berichtten de media over een revolutie in de luchtvaart, helaas kent dit sprookje geen mooi einde, zo schrijft Luchtvaartnieuws.nl.
Het gigantische vliegtuig leek een verkoopsucces te worden, de luchtvaartmaatschappijen stonden te trappelen om order te plaatsen voor de A380. Singapore Airlines, Air France, Lufthansa, Emirates, Qantas en diverse leasemaatschappijen bestelden flinke aantallen vliegtuigen. Luchthavens moesten aanpassingen doen aan de pieren om zo de hoeveelheid reizigers aan te kunnen.
In 2007 werd het eerste toestel in gebruik genomen. Al snel bleek er een probleem te zijn: de Airbus A380 is te groot. In het hoogseizoenen lukt het wel om 500 stoelen te vullen, maar in het laagseizoen lukte dat niet. Het is ook geen oplossing het aantal vluchten met de A380 te verminderen. De voor luchtvaartmaatschappijen lucratieve zakenreizigers willen niet nog twee dagen wachten voordat ze terug kunnen vliegen.
De A380 krijgt daarnaast in 2011 stevige concurrentie van de geavanceerde Boeing 787. En de Airbus A350, die in 2015 op de markt komt, blijkt een beter rendement te leveren. Deze tweemotorige toestellen verbruiken bijna net zo weinig kerosine per passagier, maar zijn veel kleiner.
Boeing 787
Hoewel de 787 en A350 relatieve nieuwkomers zijn ze meer in trek dan de A380. Er zijn opgeteld, inmiddels al zeven keer zoveel orders voor geplaatst. Luchtvaartmaatschappijen zien meer brood in flexibiliteit van deze kleinere vliegtuigen dan de schaalvoordelen van de enorme A380.
Het verjaardagsfeestje van de 14 jarige is er dan ook een in mineur. Nieuwe bestellingen blijven uit en Airbus heeft de productie steeds verder verlaagd. Er zullen in 2019 nog maar acht toestellen gebouwd worden.
Ook gebruikte A380’s zijn aan de straatstenen niet te slijten. In de Franse Pyreneeën is men onlangs met de sloop begonnen van twee A380’s die tien jaar lang dienst deden voor Singapore Airlines. Geen enkele marktpartij wilde er een redelijke prijs voor betalen.
Jammer dat het deze kant is opgegaan want de passagiers waarderen juist het comfort van de A380. Het toestel is erg stil, heeft een brede cabine en biedt zelfs ruimte voor bijvoorbeeld een bar of een douche aan boord.
Zelf heb ik nooit gevlogen met de A380, maar een aantal lezers vast wel. Hoe waren de ervaringen met dit bijzonder vliegtuig?
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Minimumloon stijgt in proefregio’s naar 400 baht per dag
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
Meerdere malen mee gevlogen met verschillende maatschappijen (Thai, Singapore Airlines, Emirates). Cabine comfort wordt met name bepaald door de seat pitch en die verschilt per maatschappij. In principe is de A380 niet meer of minder comfortabel dan welk ander wide-body vliegtuig dan ook. Vliegen voelt wat log aan, logger dan met de Boeing 747 in ieder geval maar die is inmiddels echt op zijn retour na 50 jaar dienst. Het is wel apart om bovenin te zitten in de A380; dan heb je mooi uitzicht over de enorme vleugel en merk je echt hoe enorm groot het toestel is. Boarden en weer uitstappen kan een nachtmerrie zijn, een beetje afhankelijk van de organisatie op de grond van het betreffende vliegveld. Als ik mag kiezen heb ik liever de A350 of de B787, en zelfs vliegen met de oude B747 verkies ik boven de A380.
Wij hebben gevlogen met verschillende 747 toestellen.
Wij vliegen de laatste jaren bewust met de A 380 van Emiraten.
Veel comfort en een lust voor het oog het geluid van het toestel dat vindt ik ook beduidend lager ( dus meer comfort ) , de service bij deze maatschappij is gewoon uitstekend, ik heb niet anders gezien dan dat de toestellen goed gevuld zijn of volledig vol zijn.
De A 380 biedt in mij optiek beduidend meer comfort dan de 747.
Ook hebben wij met de andere toestellen gevlogen die de vlucht Amsterdam – Bangkok maken maar komen niet aan dit comfort, en de tussenstop in Dubai maakt het alleen maar comfortabele.
Met vriendelijke groet,
Meerdere malen gevlogen met een A380 van Emirates.
In een woord geweldig.
Alleen de tussenstop op Dubai op weg naar Bankok is wat minder.
Daarom dit jaar weer met Eva.
Prachtig toestel, met in de economy class toch wat meer beenruimte dan bijv. de Boeing777 zoals EvaAir gebruikt op Amsterdam.
Business class is top, alleen dan vind ik de tussenstop op Dubai jammer, want je komt dan niet aan slapen toe, wat in de business class heerlijk is met het flatbed, de matras,….super.
Heb 1x upgrade gehad naar FirstClass en dit is overdreven luxe met badjassen, douche etc. No value for money als je dat zelf moet betalen trouwens:-).
Ik vind de premium economy van EvaAir nog altijd de beste deal voor vliegen op Amsterdam.
Ik vlieg altijd naar Bangkok met Emirates en ik kies juist de A380 ipv 777 of andere kist. Ik houd van zn ruimte en mooie aankleding en regelmatig ook Bussines Class bovenin geweldig met ruime stoel en de Bar achterin. Ook heel fijne Lounge en aardig personeel . De 3 uren in Dubai doen mij juist goed ipv 12 of 13 uur achtereen in een vliegtuig zitten heb ik liever een break. Emirates heeft veel A380’s en ik hoop nog lange tijd.
Heerlijk toestel, comfortabel, stil en verrassend wendbaar. Spectaculair om te zien. Ik heb begrepen dat ook vliegend personeel het toestel weet te waarderen. Jammer dat het zieltogend is.
A380 is een fantisch vliegtuig en het is jammer dat sommige maatschappijen ze niet volkrijgen(kwestie van marketing/prijs?)
Emirates schijnt daar niet zo’n last van de hebben. Ik heb vanaf het begin van de indienststelling van de A380 tussen Dubai en BKK gevlogen en nooit problemen ondervonden met overbelaste afhandeling. Wat is het verschil als er in de nieuwe 777X met 450 mensen wordt gevlogen of met de A380 met 500+? De wachtrijen bij emigratie worden er niet korter door. Het ligt niet aan het toestel maar de trage aanpassing van vliegvelden.
Het comfort staat ver boven wat Boeing heeft te bieden. Het is helemaal te gek als je een upgrade krijgt van business naar first en heel decadent op 12 km hoogte staat te douchen.(Sir what time would you prefer to use the shower?
Ik hoop dat Airbus dit wonder van techniek en comfort in de lucht kan houden.
Airbus is de top van de Europese vliegtuigbouw waaraan de US niet kan tippen en alles doen om ze zwart te maken, zie de bijnaam The Whale voor de A380.
Door zijn massa voel je niet dat je vliegt en turbulentie heeft bijna geen vat op deze reus( moet je eens vergelijken met een 747)
Ik heb geen aandelen Airbus en ook werk ik er niet.
Ik zat op de eerste vlucht met den 380 op Brussel,daarna is hij ook op Schiphol gaan vliegen,
aangename vlucht had het geluk boven te zitten ! En toch den oude Jumbo moest er niet voor onderdoen.
Vele malen gevlogen met de A380. Eerste klas Emirates is het comfort wel iets beter dan met andere types. Maar niet doorslaggevend. Van de extra foefjes (douche) heb ik maar eenmaal gebruik gemaakt. Ook de bar (achter de business) bekoorde mij niet. De cabine is wat ruimer, het vlieggedruis zeker minder. Traditioneel is het 1e klas eten bij Emirates bedroevend slecht. Dranken wel prima. Maar voor dat soort ken vliegt men niet.
Vanaf AMS vliegt wel een A 380 maar niet vanaf BRU. Als men geluk heeft dan kan men daar een nog moderner vliegtuig treffen.
Bij Lufthansa nooit A380 getroffen. Voor mij kwam Emirates goedkoper uit op sommige routes.
Het gemak van een rechtstreekse vlucht business BRU-BKK maakt keuze gemakkelijk, welk type vliegtuig ook.
In 2018 voor het eerst gevlogen van BKK naar Qatar met A380. Was comfortabel, minder trillingen en stiller dan Boeings in de classe 767, 777 of de Airbus A300, A330, A340.
Het mooiste toestel vind ik nog steeds de 747 : is indrukwekkend, voelt krachtig aan, maar met minder beenruimte.
Ik lees hierboven dat de A380 log aanvoelt. Volgens mij is dit een vals gevoel gezien de A380 stiller, comfortabeler en meer gedempt is. Ik herinner me de filmpjes bij de voorstelling van de A380 : ongelooflijk acrobatie werd uitgehaald met dit toestel. Daaruit bleek de grote kracht en de wendbaarheid van het toestel. Bij commerciële vluchten denk ik dat de volle kracht van de motoren zelden wordt aangewend.
De A380 is te groot…de crew moet zich in allerlei bochten wringen om de “service” binnen een acceptabele tijd rond te krijgen…Bij aankomst, als men nog een “connection flight” moet halen duurt de uitstap veel te lang. Voor mij geen A380 meer!
Eindelijk een negatief bericht 🙂
Voor mij nooit meer Emirates vanwege de tussenstop.
Uren hangen op een vliegveld vind ik vreselijk.
Koffie in Dubai 15,- Euro ook niet echt vriendelijk.
Bangkok is duidelijk niet berekent op zulke grote aantallen mensen.
Inchecken duurde 21/2 uur. Daarna paspoort en bagage controle.
Mensen werden agressief on gingen voordringen uit angst dat de airbus zou vertrekken.
Uiteindelijk hierdoor veel te laat vetrokken.
Nooit meer tussenlanding en een A380!
Een aantal keren gevlogen met de A380 van Emirates.Prima comfort en stil vliegtuig.
Vind het beter dan een Boeing 777-300.
1 Keer een upgrade gehad naar Businessclass van Emirates : Super met bar en ligbed. Beste wat ik ooit heb gehad met vliegen.
In feite is een A380 een beetje te vergelijken met een A350 met een verdiep erop.
Heb met beiden gevlogen.
Thai Airways: Brussel – Bangkok (A350) en Lufthansa: Frankfurt – Bangkok (A380)
Hetgeen opvalt is de stilte van de motoren, betere beheersing van turbulentie en de zachte landing.
Het comfort is up to date: de ledverlichting, betere luchtverversing….
Beide vluchten waren in business waarbij je in de A380, vooraan boven nog verder verwijderd bent van de motoren, een bijna volstrekte stilte….
En ja, als er een paar van die A380 kort na elkaar landen in Bangkok sta je direct met een 1000 tal reizigers aan de paspoortcontrole….
Beste,
Ik heb een jaar geleden met de A380 van Bangkok naar Doha (Qatar) gevlogen. Ik zit (bijna) aan het venster, zodat ik een extra leuning heb tijdens de nachtvlucht. In de A380 (van Qatar Airways) is een grote kloof (ruimte) tussen de zitplaats en de vensterwand. Leunen is daar onmogelijk. De passagier achter mij kan gemakkelijk iets plaatsen of wegnemen.
Nadien enkel nog met de A350 (Qatar Airways Doha – Brussel) en zonet nog met Thai Airways (Brussel – Bangkok en terug) gevlogen. Veel aangenamer!
Nee, voor mij liever geen A380 meer.
zeer fijne vlucht rustig motoren geen lawaai plaats genoeg voor de benen eerlijk de beste vlucht naar Bangkok in jaren zou niets anders meer willen jammer als ze niet meer gebouwd worden groetjes herman.
ik zou niet anders meer willen! met mijn 1.95m heb ik in economy nog wat ruimte over. geweldig toestel zeker in de configuratie van emirates.
Wij hebben lange geleden 1 keer met Thai in de 380 gevlogen en door upgrading nog wel in de first class.
Tja, dit was natuurlijk pure luxe. Zelfs bij de toiletten was een aparte kleedruimte. Terwijl je rustig je pyjama aantrok, werd je bedje opgemaakt. Eigen plaats om je kleding op te hangen. afgeschermde slaapplaats.
Mooi vliegtuig
A380 is de Rolls-Royce onder de vliegtuigen.
Heb 3x met de A380 gevlogen, van Amsterdam naar Dubai, van Dubai (Emirates), van Dubai naar Sydney (Qantas) en van Dubai naar Amsterdam. En moet zeggen, was altijd een groot fan van de 777, maar na 21 uur achtereen in een 777 gezeten te hebben kies ik toch voor de A380. Wat een fenomenaal toestel is dat. Zo comfortabel en relaxed vliegen. Heerlijk..
A380 by far the best for me. Hopelijk kan Emirates zijn klanten hiervan blijven overtuigen.
Dat ze m.i.v. 4 februari de bagalimieten voor de goedkoopste economy tickets (special en save) met 5 kg verlagen (tot 15, resp, 20 kg) zal daarbij vast helpen………
Ik was bij de gelukkigen die vorig jaar op 19 april de testvlucht naar Brussel mocht meemaken. Had ervoor al vele keren met die mastadont meegevlogen. Beenruimte is in lengte zelfde als bij Boeing777, maar de zetels zijn veel breder. Ik vind hem ook nogal hard landen.
Ik zou met geen andere mij dan Emirates willen vliegen. Zeer goede bediening.
Is het niet een beetje vreemd (disproportioneel) dat we uitgebreid discussieren over een vervoermiddel (want meer is het niet) waar de gemiddelde expat ongeveer 50 uur per jaar (2 keer op en neer naar het vaderland) gebruik van maakt terwijl er 365×24 = 8760 uren in een jaar zitten.
50/87,60 = 0,5 %…………………………………………………..
Wij zitten veel en veel meer uren op de sofa thuis of op krakkemikkige stoeltjes van het Thaise straat restaurant.
Per uur betalen we naar schatting 24 Euro voor een vliegtuigstoel. Voor het zitten in een Thais restaurant nagenoeg hetzelfde.
KLASSE.
Vlieg er al 4 jaar , 4 x per jaar mee,
AMS , via Dubai naar BKK.
Ik heb 2 x gevlogen met de A380 en vond het een fantastische ervaring. Het is geluidsloos en bij turbulenties is het schokken een pak minder. Zeer ruim van binnen zodat op lange vluchten het claustrofobie ervaring toch wel minder is. Het opstijgen en landen is een ervaring op zich. Je zit echt vanop 5 -6 verdiepen hoog naar beneden te kijken. Knap vliegtuig maar ik kan me inbeelden dat om het vol te krijgen. . . . ?
Norbert
De a380 is een geweldig toestel waarin je standaard in de economie klas duidelijk meer ruimte hebt dan in bv een boeing 777, wat overigens ook een fijn toestel is.
Mooi rustig toestel, jammer dat zijn succesvolle grote ook zijn ondergang gaat worden.
Super vliegtuig verschillende maal mee gevlogen naar Sydney in business classes ,een aanrader met een bar aan het eind in het vliegtuig klasse
2 keer gevlogen met de A380 wat zeer goed beviel , beiden keer met QARTAR.
De eerste keer was best grappig , Ik moest overstappen op DOHA om mijn reis naar Bangkok te vervolgen maar ik had geen idee dat het met een Airbus 380 zou zijn.
Ik ging naar de gate en er stond daar een massa mensen te wachten dat ik mij begon af te vragen hoe dit allemaal mee moest.
Pas bij het naar binnen gaan toen ik te horen kreeg dat ik op de bovenste verdieping moest zijn viel het kwartje……………………..het werd een aangename reis!!