Volgende week stap ik in Düsseldorf weer in een vliegtuig van Air Berlin met bestemming Bangkok. Dat is inmiddels de derde keer op rij.
Hier op Thailandblog.nl is er meestal veel discussie over Air Berlin. Weinig beenruimte, onvriendelijke stewardessen, slecht eten, en meer van dat soort opmerkingen. Zelf ervaar ik dat anders. Dat van die stoelruimte klopt wel, behoorlijk krap. Ik ben 1.86 dat is niet klein maar ook niet overdreven groot. Normaal zitten is bijna een probleem. Het eten zou ik als redelijk bestempelen.
Vliegticket
Bij het boeken van een vliegticket naar Thailand kijk ik voornamelijk naar de prijs. Ik wil niet meer dan € 600,- betalen voor een ticket. Het maakt mij niet uit of ik daarvoor moet overstappen, zoals een keer met Finnair in Helsinki. Comfort en luxe zijn niet zo aan mij besteed. Ik begrijp ook nooit dat toeristen een vermogen betalen voor een hotelkamer, waar je voornamelijk je ogen dicht hebt. Maar goed, we zijn niet allemaal hetzelfde.
Hoewel ik absoluut geen vliegangst of iets dergelijks heb, is veiligheid natuurlijk wel een belangrijk aspect. Het is dan goed om te weten dat Air Berlin bij de 10 veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld behoort. Air Berlin vliegt zelfs al meer dan dertig jaar zonder ongelukken. Goedkoop vliegen en veiligheid kunnen dus wel samengaan.
Veiligheid
De lijst van de 10 veiligste luchtvaartmaatschappijen wordt opgesteld door de het Duitse onderzoeksbureau JACDEC. Zij houden al jaren data bij over vliegtuigongevallen. Verschillende factoren worden hierbij in overweging genomen: er is gekeken naar de grootste airlines wereldwijd en de incidenten in de laatste dertig jaar, rekening houdend met factoren zoals de kilometerstand van het vliegtuig en het aantal vervoerde passagiers. Met andere woorden als er meer kilometers gevlogen worden zonder ongelukken, eindig je hoger in de lijst.
De 10 veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld:
1. Qantas Airlines (Australië)
De veiligste luchtvaartmaatschappij ter wereld komt uit Australië. Qantas is de oudste en de grootste maatschappij van Australië en de op twee na oudste airline ter wereld. De oudste airline ter wereld is onze KLM, die in 1919 werd opgericht. Helaas komt KLM pas op plaats 23, in de lijst van veiligste airlines. Qantas heeft haar eerste plaats vooral te danken aan het feit dat ze al vrij oud is. Hoewel de luchtvaartmaatschappij de laatste twee jaar wel te maken heeft gehad met kleine incidenten, hebben er geen dodelijke ongevallen plaatsgevonden. Quantas is daardoor nummer 1. op de lijst van Jacdec.
2. Finnair (Finland)
Finnair heeft de laatste dertig jaar geen ongelukken meer gekend. De reden dat de luchtvaartmaatschappij op de tweede plaats eindigt, is omdat de airline een jaar later is opgericht dan de nummer één op de lijst, te weten in 1923. Hierdoor heeft Finnair zich pas een jaar later kunnen bewijzen.
3. Air New Zealand (Nieuw-Zeeland)
De nationale luchtvaartmaatschappij van Nieuw-Zeeland, staat voor het eerst in de lijst, omdat Jacdec uitsluitend kijkt naar ongelukken in de afgelopen dertig jaar. Vanaf 1980 heeft de luchtvaartmaatschappij geen crashes meer gekend. In 1979 echter botste een vliegtuig van deze vliegmaatschappij tegen een berg op Antarctica, waarbij alle 237 passagiers en twintig bemanningsleden om het leven kwamen. Sindsdien heeft de airline geen ongelukken meer gekend en wordt het vaak geprezen om service en kwaliteit.
4. TAP (Portugal)
De nationale luchtvaartmaatschappij van Portugal heeft in vergelijking met andere maatschappijen een beperkte vloot. TAP Portugal vliegt al jaren zonder incidenten. De Portugese luchtvaartmaatschappij is voornamelijk actief op Europese, Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse bestemmingen.
5. Cathay Pacific Airways (Hongkong)
Deze Aziatische luchtvaartmaatschappij werd opgericht door een Australische piloot en een Amerikaanse ex-airforce-piloot. Dat Cathay Pacific Airways in de Top-10 van Jacdec is opgenomen, mag geen verrassing heten. De luchtvaartmaatschappij werd de laatste tien jaar al vaker uitgeroepen tot de beste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Net alle andere maatschappijen die opgenomen zijn in deze lijst, vliegt ook Cathay Pacific Airways de laatste dertig jaar zonder incidenten.
6. All Nippon Airways (Japan)
All Nippon Airways (ANA) begon in de jaren vijftig met vluchten binnen Japan. Tegenwoordig heeft de maatschappij lijnen over de hele wereld. De luchtvaartmaatschappij is weliswaar kleiner dan Japan Airlines, maar is toch de veiligste luchtvaartmaatschappij van Japan en daarmee tevens de grootste concurrent van Japan Airlines.
7. Air Berlin (Duitsland)
Air Berlin vliegt al meer dan dertig jaar zonder ongelukken. De luchtvaartmaatschappij sloot zich onlangs aan bij Oneworld Alliance, een samenwerking van twaalf luchtvaartmaatschappijen waarbij kwaliteit en service voorop staan. Sinds 2009 heeft Airberlin een samenwerking met de Thaise luchtvaartmaatschappij Bangkok Airways als codesharing partner. Dit geldt voor de trajecten vanuit Bangkok naar Koh Samui, Chiang Mai, Phuket en Phnom Penh/Cambodja.
8. Virgin Atlantic Airways (Engeland)
Deze luchtvaartmaatschappij werd in 1982 opgericht onder de naam British Atlantic Airways door de Britse zakenman Richard Branson. Hij werd bekend door zijn Virgin Records platenlabel. Dat werd het begin van een zakenimperium onder de naam Virgin Group. In 1984 nam de luchtvaartmaatschappij deze naam over en ging verder als Virgin Atlantic Airways. De luchtvaartmaatschappij vliegt al 26 jaar zonder ongelukken.
9. Emirates Airlines (Verenigde Arabische Emiraten)
Emirates Airlines werd opgericht in 1985 en heeft een ultramoderne vloot. Zo schafte de airline de meeste Airbus A380 vliegtuigen aan. Dit gigantische vliegtuig heeft zelfs douches en de mogelijkheid om aan boord mobiel te bellen. Emirates staat ook bekend om de voortreffelijk maaltijden en superdeluxe first class. Belangrijker is echter dat de luchtvaartmaatschappij sinds de oprichting nog geen enkel incident heeft gekend.
10. Transaero Airlines (Rusland)
De Russische luchtvaartmaatschappij Transaero Airlines is nog jong. De airline werd in 1991 opgericht, maar weet desalniettemin een positie Jacdec’s top-10 van veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld te veroveren. In het begin moest de maatschappij zich behelpen met gehuurde vliegtuigen van Aeroflot, maar een jaar na de oprichting kocht de luchtvaartmaatschappij haar eerste eigen toestel, van Russische makelij.
Bron: Columbusmagazine.nl – Meer informatie: www.jacdec.de
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid15 december 2024Krachttraining houdt je lichaam jonger op celniveau
- Gezondheid6 december 2024‘In zes weken je oude bloedvaten 20 jaar jonger met Q10’
- Gezondheid4 december 2024Blijf gezond en vitaal na je 60e met de juiste supplementen
- Gezondheid2 december 2024De verborgen risico’s van MSG in Thaise gerechten
Veiligheid is maar een relatief begrip , een ongeluk kan altijd gebeuren .
Een voorbeeld : Het ongeluk in de jaren 70 , een botsing van een KLM en een PANAM vliegtuig kwam door de schuld van een van de twee , waarschijnlijk de KLM . Maar daardoor kreeg de PANAM ook een kruisje achter de naam .
Ik vlieg op vrijdag 13 mei (niet bijgelovig) met Air Berlin voor een kort bezoek naar Nederland. Ook ik kijk naar de prijs, maar ook een beetje naar het comfort. Om die reden boek ik bij AB voor 120 euro heen en terug een XL-stoel, en wel bij de voorste nooduitgang, Met 1.86 meter heb ik dan de benodigde extra beenruimte. Over de service heb ik nooit te klagen gehad. Het eten is niet slecht, al zijn het kleine porties.
Liever zou ik met EVA in de Evergreen-klasse BKK-AMS vliegen, Vanaf AMS is een retour met ca 800 tot 900 euro goed te betalen, maar vanaf BKK kost dezelfde stoel dan ineens omgerekend ruim 1100 euro. En voor dat prijsverschil huur ik liever een auto,
Dat je bij AB een xl stoel kunt krijgen is nieuw voor mij, dat ga ik de volgende keer is maar is proberen.
AB is toch vaak de goedkoopste, service eten, drinken ook prima heb het vaker slechter mee gemaakt dan beter vergeleken met AB, kortere inchecktijden in dusseldorf. Maar met mijn 1.91 totaal kapot van de vliegreis vanwege de te krappe ruimte.
Heb nu nog een open return ticket evergreen los staan EVA van AMS-BKK, inderdaad stukje duurder maar wel wereld van verschil .
Voordat daar misverstanden over ontstaan, de naam XL is enigszins misleidend. De stoel is hetzelfde, dus krap en hard, maar de beenruimte is aan het gangpad zeer groot, omdat je bij de ingang zit. Niet bij het raam, want dan zit je met de glijbaan tegen je benen. Die ruimte is mij best 60 euro waard.
Dat wist ik wel hans, snap alleen niet dat je die reserveren kunt heb 3 keer gevlogen met AB en op hun site staat dat volgens mij niet vermeld.
En als je een stoel uitzoekt zijn altijd de mooiste plaatsen vaak al bezet??
Eva air heeft daar trouwens ook een handje van, zoek je een goeie plaats uit, maar keuze uit een paar stoelen. Vertrekt het vliegtuig zijn er nog een boel plaatsen vrij.
Zit daar een strategie achter of zo??.
Dus luidt het devies: vroeg boeken. Dan kun je online nog de juiste stoel uitzoeken. Staat ook op de website van AB. De meeste airlines werken met allotments. Touroperators reserveren dan een aantal stoelen. Een paar weken voor vertrek geven ze de niet verkochte stoelen weer terug aan de airline. Een vreemde zaak, maar zo is het nu eenmaal.
Staat toch echt op de site vermeld. Als je een bepaalde kaart hebt krijg je hem zelfs gratis.
http://www.airberlin.com/site/tb/program/cardoverview.php?LANG=eng&cardType=tbcards-overview
Hans, Ik vlieg sinds 2001 van Bankok naar Amsterdam (retour) omdat dat zo’n 150 – 200 euro goedkoper was dan vliegen vanuit Nederland. Na jouw berichtje ging eens kijken wat nu het verschil is, en je hebt gelijk. Vanuit Bangkok vliegen is nu duurder dan vanuit Amsterdam. Rare maatschappij! Ik moet er wel bij vertellen dat het veranderen van de ticket me nu 2000 Bath kost, en vanuit Nederland 200 euro
Ik heb in januari bkkamsbkk geboekt bij eva toen was het in bangkok goedkoper
Uitzonderingen bevestigen de regel…
In 2010 moest ik een enkeltje kopen van Bangkok naar Amsterdam, 34.000 Bath.
In augustus gaat ik weer, ik snap niet dat men een retour ticket kan kopen vanaf amsterdam voor 800 a 900 euro. [ evergreen classe ] Ik zoek me het apezuur maar kom niet verder dan 1150 euro. Heb maar bij EVA Air zelf geboekt, 1074 euro. Ik heb een hekel aan overstappen.
Frans, augustus is de dure vakantietijd en dan gooien alle maatschappijen zeker 200 euro op de prijs. Als je nu boekt voor vertrek op14 mei dan betaal je tussen de 800 en 900 euro.
Als je het prijsverloop gedurende het jaar wil zien, kijk dan op 333travel. nl Als je op een andere dag vertrekt kan dat aanmerkelijk in prijs schelen
Gert, ik ben al in Maart naar Thailand geweest, en nu wil ik in Augustus weer.. als het van mij werkgever mag.!!! in al die jaren ben ik verschillende maanden naar Thailand geweest en altijd betaalde ik de hoofdprijs. Ook als ik boekte via 333travel maakt niets uit. Ik was altijd telaat als ik vroegboekte.????? Het heeft ook te maken dat ik niet in bepaalde maanden weg kan.
Beetje onzin, dit soort lijstjes. Je kan hier in ieder geval echt niet uit concluderen dat Cathay Pacific veiliger is dan Air Berlin of dat Air Berlin veiliger is dan Emirates, wat het lijstje wel suggereert. Het aantal ongelukken is gelukkig zo klein dat statistieken hier gewoon heel erg weinig zeggen. Daarnaast kan de oorzaak van de ongelukken die meetellen voor dit lijstje ook nog buiten de verantwoordelijkheid van de betreffende maatschappij vallen.
Je mag wel concluderen dat alle maatschappijen in dit lijstje een goede staat van dienst mbt veiligheid hebben, en dat als je met deze maatschappijen vliegt de kans op een dodelijk ongeluk verwaarloosbaar is. Niet meer en niet minder. Overigens geldt dat voor verreweg de meeste maatschappijen. Maatschappijen die overduidelijk structureel steken laten vallen mbt veiligheid komen al heel snel op een zwarte lijst.
Hey guy’s…
Ik vlieg in september met emirates.
Had aanbieding met busiess-class, voor 1600 euries. Maar nu hebben ze ook aanbieding zag ik van de week. Nog net geen 700 euro, en ze hebben veel meer been ruimte dan de andere maatschappijen. Moet je wel ff de datums checken, dat schilt wel weer, als je flexibel bent. Mazzels
Ben net terug met emirates gevlogen vanaf dusseldorf
goed eten voldoende beenruimte vriendelijk personeel 565 euro retour bkk
aanrader !
Ik ben nu even in Nederland en vlieg de laatste 6 jaar met Air Berlin,Ik ben nu 10 dagen in N.L.ik had een vliegtuig met alles nieuwe en ruimere stoelen het was de 2de vlucht van dit toestel,alle toestellen krijgen nieuwe stoelen.Het eten was ook goed en de Stewardessen waren heel vriendelijk en behulpzaam.ps er staan minder stoelen om meer ruimte te krijgen.