In de reiswereld gonsde het al van de geruchten: Air Berlin stopt met directe en non stop vluchten tussen Duitsland en Thailand.
Nu Etihad een flink aantal aandelen heeft overgenomen, gaan de vluchten van AB vanaf 1 april niet verder dan Abu Dhabi, de thuishaven van Etihad.
Het is vermoedelijk een noodgreep, om te proberen het verlies van Air Berlin enigszins binnen de perken te houden. Opmerkelijk is dat Air Berlin op de eigen website wel de nieuwe tussenlanding meldt, maar niet hoeveel uur de overstap duurt. Duidelijk is wel dat Etihad vanaf de Golfstaat de vlucht naar Bangkok overneemt, maar soms ook de vlucht van en naar Düsseldorf uitvoert. Niet duidelijk is of de verbinding tussen Abu Dhabi onderhouden wordt met de nieuwe Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. In tegenstelling tot wat gebruikelijk was bij AB kunnen passagiers nu online geen stoel meer reserveren. Ze moeten dit nu op de luchthaven van vertrek proberen, of, indien beschikbaar bij de web check in.
Waar AB vorig jaar nog non stop vluchten uitvoerde tegen relatief lage prijzen, is nu in april sprake van 850 euro voor een vlucht Düsseldorf- Bangkok, terwijl hetzelfde economy-ticket in september zelfs bijna 1100 euro kost. De vluchten vertrekken uit DUS om 20.20 uur en die uit Bangkok ’s morgens om 06.20 uur.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
- Belasting Thailand20 oktober 2024Langzaam maar zeker sluit het Thaise net zich om de belastingbetaler
Ik kan nu geen enkel reden meer bedenken om met Air Berlin te gaan vliegen ten opzichte van andere maatschappijen.
De voordelen die ze al hadden, te weten, de prijs en de vertrektijden, zijn verdwenen. Het comfort in de vliegtuigen van harde stoelen en weinig beenruimte was ook al niet iets om in een jubelstemming te komen.
De vluchten van Abu Dhabi-Bangkok gaan met de boeing 777-300 ER en de tussenstops zullen als ik die handmatig bereken zo een beetje 1,5 uur op de heenweg en 2,5 uur terugweg zijn.
Op zich natuurlijk wel jammer, goede concurrentie is nooit weg, en tot op heden vliegt er, bij mijn weten, geen enkele maatschappij rechtstreeks van Dusseldorf Bangkok meer.
Dan maar weer Eva of China. Jammer. Düsseldorf heeft wel een prettige luchthaven.
De andere manier is vanaf Brussel met Thai, niet goedkoop maar een redelijke service, en wat voor mij het belangrijkste is: rechtstreeks, want al die veiligheidscontrolles tegenwoordig gaan mij aardig de keel uithangen. Dus maar 1 keer je schoenen uit, je riem af, je jasje uit enz. enz.
Nu heb ik al een ticket voor bkk naar dussoldorf juni en terug is reeds geboekt in december 2011.
Gaat dat ook veranderen raar allemaal nog niks gehoord.
Ik vlieg in juni. Heb zonet op checkmytrip van Airberlin gekeken. Daar is nog niets aangepast.
Mijn laatste direkte contact met Airberlin was op 1 maart jl. en daar was nog steeds sprake van direkte vluchten.
Ik vraag me af sinds wanneer deze wijziging officieel is.
Wij vliegen naar BKK vanuit AMS in mei via Dubai met overstaptijd 3 u in heenvlucht en 8 uur in terugvlucht. Kostprijs 500 euro. Een koopje en voor ons, oudere mensen, is de tussenstop “gezond” om wat te kunnen bewegen. Emirads is ook een goede maatschappij.
3 uren vind ik nog net te doen maar veel langer kan mij echt niet bekoren. Dan maar liever een wat hogere prijs voor het ticket, betaalde enkele jaren geleden een kleine €700 met op de terugvlucht een wachttijd van ongeveer 3½ uren meen ik me te herinneren.
Ben het er mee eens dat Emirates een goede maatschappij is bovendien was het leuk om eens met de A380 te vliegen.
Heb ergens gelezen dat Emirates diensten gaat onderhouden met de A380 naar en van Schiphol.
Een andere mogelijkheid is met Jet Airways Brussel- BKK vv, met een tussenstop in Mumbai of New Dehli. En ja met ook strenge controles.
Air Berlin wilde zo graag de goedkoopste zijn.
Deze gedachte heeft zich afgestraft.Ze moeten zich onderwerpen aan de sociale wetgeving in Duitsland.Zeer hoge personeelskosten.
Dat kun je nooit terugverdienen dan gaat het fout.
Kijk maar naar de Thai:Lage personeelskosten(vraag maar aan een stewardess wat ze verdient)en duurdere tickets.
Air Berlin zal het over een andere boeg moeten gooien.
Ik vind dit knap waardeloos van Air Berlin. Dus vanaf nu op naar Brussel.
Voor mij ook geen AirBerlin meer. 6 maal met hun gevlogen. Vindt het wel jammer. Venlo naar Dusseldorf is maar een half uur. Vlieg nu met Eva Air.
Stoppen de vluchten vanuit Brussel met JETAIR niet vanaf 1 April ? Dan is er dus NOG minder om te kiezen 🙁