Hoe word ik een “aangename” vliegtuigpassagier?
Als je met een vliegtuig op reis gaat hoop je of wellicht verwacht je, dat de reis in alle opzichten prettig verloopt: Goede zitplaats, een mooie film, iets te eten en te drinken en vooral een leuk team als cabinepersoneel. Een prettige reis maakt immers veel goed van de soms oneindig lijkende afstand naar je bestemming.
Kun je je voorstellen, dat het cabinepersoneel, dat niet echt “op reis”, maar voor jou aan het werk is, er precies zo over denkt? Ook de dames en heren, die jou bedienen en terzijde staan, wensen, dat de vlucht prettig verloopt. De aard en het gedrag van de passagiers spelen daarbij een belangrijke rol.
Met mijn 30-jarige ervaring als steward bij Lufthansa heb ik een aantal tips voor passagiers opgeschreven om het werken en leven van de bemanning en passagiers aan boord zo aangenaam mogelijk te maken.
Ik heb mij daarbij gebaseerd op een artikel van een Amerikaanse collega, dat ik enigszins heb aangepast en aangevuld met eigen ervaringen. Deze “tips” zijn niet kompleet en ik hoop dat er veel gevraagd en gereageerd wordt. Ik kan deze antwoorden en vragen doorgeven aan de nog vliegende collega’s.. misschien dat er goede ideetjes naar voren komen om het vliegen van “onze kant” beter te maken, zodat we allemaal met een goed gevoel op de plaats van bestemming aankomen.
Voorbereiding
Bij onze voorbereidingen van een vlucht komt veel te kijken. Ongeveer twee uur voordat het vliegtuig vertrekken zal, beginnen we aan ons briefing, de bespreking over de betreffende vlucht. Daarin worden zwaartepunten zoals bijzonderheden van de route: het weer, politieke situatie, nieuwe collega’s, beroemdheden aan boord, zieke gasten, verjaardagen, kortom alles wat deze vlucht weer uniek maakt besproken. Buiten dat, ook de normale gang van zaken.
Er wordt bepaald wie waar werkt en welke zijn taken zijn. Er wordt door de purser vragen gesteld, die noodgevallen en eerste hulp betreffen. En ook welke taak wij vervullen aan boord van een vliegtuig. De kabinebemanning is de gastgever. De passagiers zijn de gasten. Als zodanig treden wij op. Wij bieden een service aan tijdens deze vlucht en spelen een bepaalde rol. De gasten moeten verwend worden. Het uiteindelijke doel is een vlucht waarbij iedereen tevreden bij zijn doel aankomt. We beseffen heel goed, dat wij zonder onze gasten, geen gastgever spelen kunnen. Andersom ook niet: jullie kunnen zonder ons geen gasten zijn.
De begroeting
Bij het begin van de vlucht staat ieder bemanningslid tijdens het instappen van de passagiers strategisch op bepaalde vaste punten. Dat begint al bij het afgeven van je instapkaart, daarna bij de ingang van de slurf, de ingang van het vliegtuig en verder op verschillende plaatsen in het vliegtuig. De meeste passagiers beantwoorden onze welkomstgroet netjes of hartelijk ofwel verlegen, maar er zijn altijd mensen, die de bemanning niet zien staan en dus de begroeting volkomen negeren.
Als bemanningslid begroet je op een vlucht enkele honderden mensen allen persoonlijk en het zou dus een kleine moeite moeten zijn om die begroeting op enigerlei wijze te beantwoorden. Dat hoeft niet met woorden, een knikje met het hoofd of even duidelijk oogcontact maken is al voldoende. Het behoort gewoonweg tot fatsoenlijk gedrag.
Prettig voor de bemanning (en anderen) als passagiers fatsoenlijke kleren dragen. Niets is lelijker dan ontblote, behaarde mannenbuiken, mouwloze hemden en broeken, die ver over de bilnaad naar beneden zakken. Ook dronken aan boord komen is niet bepaald bevorderlijk voor een goede vlucht. Het kan je zelfs je vlucht kosten (ik heb al meerdere keren ervoor gezorgd dat een dronken passagier niet op mijn vlucht meekwam).
Heel aardige Thaise collega’s!Attentie
De mededelingen die via de luidsprekers gegeven worden, zijn beslist niet bestemd voor de bemanning, maar voor alle passagiers. Vaak is het een uitleg betreffende de gang van zaken, de bijzonderheden in het vliegtuig (nooduitgangen, hoe je de veiligheidsgordels kunt omdoen, waar je je zwemvest vindt etc.) Natuurlijk, jij kent dat verhaal al (bijna) uit je hoofd, maar voor je medepassagiers die nog niet op de hoogte zijn van dit alles, is het een kleine beleefdheidsgeste om toch even te luisteren en te kijken naar de veiligheidsdemonstratie. Ook de bemanning zal jouw aandacht appreciëren, het duurt per slot maar enkele minuten.
Er worden meer mededelingen tijdens de vlucht gegeven en betreffen onder andere de opties voor drankjes en maaltijden. Haal even de oordopjes uit je oren van de MP3 speler of ander apparaat en luister. Ook als de steward(es) met de dranktrolley langskomt, doe de oordopjes even uit om uw wens kenbaar te maken. Met oordopjes in is het namelijk lastig praten, nietwaar?
Vertel de steward(es) wat je wilt drinken en het wordt je met alle liefde aangeboden. Bij de vraag wat je te drinken wilt hebben, hopen wij altijd op een snel antwoord om de service goed te kunnen laten doorstromen. Jonge pas beginnende collega’s zullen je nog alles opnoemen bij de vraag: “Ja, wat hebben jullie dan?”. Ervaren collega’s kunnen dan doelgerichter antwoorden. Echter we zijn dankbaar voor een direct antwoord en niet pas beginnen te denken wanneer wij er al staan.
In het tijdschrift, dat je ter beschikking hebt staat meestal wel het aanbod aan drankjes en de wijnsoorten.
Ook zou het heel erg aangenaam zijn de oordopjes uit je oren te halen tijdens dit minigesprekje. Dit voorkomt het veelvuldige “he?” en onnodig luid gepraat tijdens een nachtvlucht, waarbij sommige passagiers proberen te slapen. En we moeten ons niet telkens weer herhalen.
Hou je handen en voeten thuis.
Om iets van het personeel gedaan te krijgen, hoef je ons niet aan te raken, te knijpen of aan onze kleren te trekken. Ja, dit gebeurt werkelijk, maar is niet prettig. Ook met je armen in de lucht zwaaien, schreeuwen of met de vingers knippen (vreselijk!) of de ijsblokjes in je lege glas laten rammelen zal niet werken. Spreek de steward(es) op een normale manier aan en je zult zien, dat je op je wenken bediend wordt.
Wat de voeten betreft: blijf alsjeblieft van de kopsteunen, tafeltjes, armleuningen of stoelen van je medereizigers af. Het is onfatsoenlijk en egoïstisch. Natuurlijk willen we graag dat je zo comfortabel mogelijk zit, maar bij de koop van het ticket heb je niet het recht verworven het vliegtuig als je thuis te beschouwen.
Denk er ook aan dat de gang geen verlenging van je stoel is of bestemd is om je krant breeduit te lezen. Het is het werkgebied van de bemanningsleden. Wij willen niet op ons gezicht vallen, nadat we gestruikeld zijn over je voet en we willen ook geen breuken veroorzaken, omdat we met een 500 kg zware kar over je voeten zijn gereden. De steward(es) kan namelijk niet dwars door de trolley heen kijken en ik heb echt meermaals meegemaakt, dat een passagier het uitschreeuwde van de pijn na zo’n ongelukkige ervaring.
Besef dat je niet alleen aan boord bent
Wanneer je een steward(es) iets vraagt, bedenk dat je niet de enige gast aan boord bent. Het duurt altijd even om je wens te vervullen, ook al omdat onderweg naar de galley andere passagiers ons aanhouden met eveneens een verzoek voor een nieuw drankje, kussen, tijdschrift.
Wat ik zelf heel vaak deed – afhankelijk van de situatie – is, dat ik de passagier direct vertelde, dat het even kon duren. Als hij mij weer zag zonder zijn nieuw glas water, mocht hij mij er aan herinneren, want ik kon het simpelweg vergeten zijn door de drukte of omdat we met een andere taak, zoals het uitdelen van de hoofdtelefoons, bezig waren. .
Blote voeten
Er niets tegen, wanneer iemand zijn schoenen en sokken uittrekt tijdens een vlucht, zolang hij die voeten maar bij zich houdt. Blote voeten is vaak geen aangenaam gezicht voor bemanning en medepassagiers. Uiteraard leg je deze niet op iemands armleuning voor je, maar bovendien is lopen op blote voeten en zelfs op sokken niet van gevaar ontbloot. In de loop van de vlucht vallen er spullen op de grond, die niet opgemerkt worden, omdat bijvoorbeeld tijdens een lange vlucht de verlichting wordt verminderd, zodat mensen kunnen slapen. Er wordt wel alles aan gedaan om het gangpad schoon te houden, maar bij een gebroken fles of glas kunnen er scherfjes op de grond blijven liggen.
Doorstromen
Je hebt het vast al wel eens meegemaakt bij het instappen en het zoeken naar je zitplaats. Plotseling staat de rij passagiers stil, want er moet iemand zo nodig zijn koffer in het midden van het gangpad openen om zijn spullen eruit te halen, die hij tijdens de vlucht nodig denkt te hebben.
Natuurlijk verwacht niemand van je dat je in een paar seconden je bagage hebt weggeborgen, maar je kunt door een goede voorbereiding er wel aan meewerken om die tijd zo veel mogelijk te bekorten. Bedenk van tevoren welke trui, boek, tablet je gaat gebruiken en doe dat dan in een apart (plastic) tasje of zorg ervoor, dat het bij elkaar in je handbagage zit, zodat je, bij je plaats aangekomen, het snel op je stoel kunt leggen en je bagage in de daarvoor bestemde bagagevakken kunt plaatsen.
Ben je bewust van je omgeving
Wanneer je cabinepersoneel opgewonden door de gangpaden op en neer ziet rennen, terwijl ze medische apparatuur meeslepen en er door de boordomroep gevraagd is of er medisch personeel aanwezig is, mag je gerust aannemen, dat je dan net even niet om een volgend drankje moet vragen. Je bent in die periode even op jezelf aangewezen.
Het wordt ook beslist niet op prijs gesteld om bij een medisch probleem video-opnamen of foto’s van het gebeuren te maken, wanneer we bijvoorbeeld een hemd openknopen om de defibrilator aan te brengen. Blijf zover mogelijk weg als je niet kunt helpen.
Schone luier
Wanneer je met een klein kind onderweg bent, wissel dan alsjeblieft geen luiers op je stoel of klaptafeltje. In de meeste vliegtuigen zijn toiletten aanwezig met grote klaptafels. Je reist in een metalen buis, een afgesloten ruimte, dus doe de andere passagiers een plezier en dwing hen niet om de lucht van poepluiers in te ademen, terwijl ze aan het eten zijn.
Spoel de wc door
Je gelooft het niet, maar nog al te vaak wordt een toilet niet schoongespoeld na gebruik. Alsjeblieft, doe dit. Er is altijd een drukknop voor hand- of voetbediening aanwezig, kijk even goed rond.
Sluit ook de deur af als je in het toilet bezig bent, want een wachtende passagier is heus niet geïnteresseerd in wat je aan het doen bent. Het is telkens weer opvallend hoeveel mensen “vergeten” de deur af te sluiten. En…het asbakje aan de deur is nog iets van vroeger en geen deurhendel, als je begrijpt wat ik bedoel. Hoe vaak moest ik dat ding vroeger niet weer terugschuiven, nadat er weer eens iemand aan de bak getrokken had…
Bezoek aan galley
De bemanning op jouw vlucht bestaat uit gewone werkende mensen. Ze doen hun werk met plezier en zijn ook geinteresseerd in het wel en wee van de passagiers. Als je je tijdens een lange vlucht verveelt, loop eens naar de pantry en maak een praatje met een van mijn collega’s. Bedenk wel, dat ze vaak geen tijd hebben om veel te praten. Tussen de maaltijden door zijn we vaak bezig met het voorbereiden van de volgende maaltijden. Bij Lufthansa moet men om het kwartier door de kabine lopen om te kijken of alles in orde is, niemand is flauw gevallen of erger. Daarbij nemen we naar mogelijkheid drankjes mee. Deze moeten ook voorbereid worden en dus is het niet altijd mogelijk om lange gesprekjes te voeren. We proberen het wel….
Bezoek aan cockpit
Wordt nog steeds graag gevraagd….maar helaas, sinds 9/11 is dat uit den boze. De deur naar de cockpit is sindsdien potdicht voor passagiers.
Pas je aan
Besef, dat de bemanning niets kan doen aan het weer of druk vliegverkeer onderweg. Ook kan ze er weinig aan doen wanneer jouw keuze van een maaltijd niet (meer) beschikbaar is..soms kun je dan wel geluk hebben, wanneer er teveel in de businessklasse over is, dat je dan daar wat van krijgt (grotere portie!!!)..
Terwijl we het volkomen begrijpen dat je gefrustreerd kunt zijn , kan een steward(es) op 12.000 meter hoogte niets doen aan de beenruimte van je stoel of de hoek waarin de stoel naar achteren gaat, of de opkomende onweersbui, die de piloot probeert te omzeilen..
Verman je en pas je aan. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel: om veilig op onze bestemming aan te komen.
In die zin, zoals wij in de vliegertaal vaak zeggen: happy landings!
Wat maakt ons blij?
Eigenlijk is het antwoord hierboven al gegeven. Een normaal gedrag, zoals je graag verwacht dat jij behandeld wordt, zo wensen wij dat dit ook met ons gedaan wordt. Laat je fatsoensnormen niet thuis in de woonkamer liggen, maar bedenk dat wij een leefbare vlucht willen hebben.
Oh, wat ik nog vergat te melden: wanneer wij als bemanning na afloop van de vlucht door de kabine lopen om te kijken of er niet iemand vergeten is of om te zien of iedereen zijn eigen spullen meegenomen heeft, schrikken we vaak van de toestand van ons mooie vliegtuig. Op sommige vluchten ziet het eruit alsof er een bom is ontploft. Onbegrijpelijk. Wij komen regelmatig de gebruikte bekertjes en papiertjes en servetjes inzamelen, maar toch is komt het voor dat we dit soort toestanden zien.
Op een vlucht naar Houston! Deze flessen verkopen wij niet aan boord!Serieus!
Ja, het klinkt allemaal zo serieus, maar wij houden van grapjes maken en eigenlijk houden wij van een leuke informele atmosfeer. Een glimlach maakt ons blij! Een bedankje en een waardering voor ons werk tijdens de vlucht. Een complimentje (al of niet echt), maakt de dag goed.
Sjaak Schulteis
Over deze blogger
-
Ik ben in 1957 in Kerkrade geboren en leefde daar tot mijn 21ste bij mijn ouders thuis. Mijn interesse om ooit de wereld te bereizen had ik al vanaf jonge leeftijd, en op mijn 22ste vloog ik voor de eerste keer naar Azië. Het zouden slechts twee maanden worden, maar uiteindelijk bleef ik er zes.
Daarna heb ik in Leiderdorp op de Vakschool voor het Reisbureau Bedrijf een opleiding gevolgd. Deze was van korte duur, maar heel intensief. Een van mijn leraren zei toen dat zij mij geschikt vond om als steward te werken en dat ik dat eens zou moeten proberen. Dat deed ik, en zo kwam ik bij Lufthansa terecht, waar ik in plaats van twee jaar ervaring op te doen, uiteindelijk nog dertig jaar bleef tot mijn 55ste.
Dat is nu twaalf jaar geleden. Na mijn verjaardag heb ik geen dag meer gewacht. Ik zei mijn toenmalige vrouw gedag en vertrok met één koffer naar Thailand (al heb ik dat hele jaar iedere maand koffers met persoonlijke spullen naar Thailand laten komen).
Mijn huidige vrouw en ik kennen elkaar bijna dertien jaar en we wonen sinds 2013 in een klein huisje tussen de ananasvelden, iets ten zuiden van Hua Hin. We zijn officieel inwoners van Pran Buri.
Ik heb ook hobby’s: fotografie (3D- en panoramafoto’s), alles wat met Virtual Reality te maken heeft, en ik kijk graag goede films. Hoewel ik geen talenknobbel heb, beheers ik naast Nederlands het Duits en Engels goed, en kan ik me verstaanbaar maken in Braziliaans-Portugees en zelfs in het Frans. Daarnaast heb ik lange tijd Japans geleerd en nu Thais.
Ik ben geen kroegganger en ben ’s avonds het liefst gewoon thuis. Na dertig jaar over de wereld gezworven te hebben, is Thailand mijn thuishaven geworden.
Lees hier de laatste artikelen
- Cultuur25 december 2024Een verrassende twist op een klassieker met Yoyomi (video)
- Eten en drinken24 november 2024Lekker recept voor de Limburgse gebakken pastei
- Leven in Thailand10 november 2024Thais leren verrijkt mijn leven en verbindt me dieper met Thailand
- In memoriam22 juni 2024In memoriam: Lizzy uit Hua Hin
Iets waar ik altijd niewsgirig naar ben geweest gezien de vele klachten over vliegtuigmaaltijden.
Waarom is er eigenlijk niet de optie van een maaltijd met sandwiches?
Dat lijkt me makkelijk voor het personeel, want er hoeft niets te worden klaar gemaakt en weegt waarschijnlijk ook minder.
Als ik soms verdrietig naar het bakje voor mij kijk wat de ene keer druipt van het water en de volgende keer gort droog is, denk ik : Ik had liever een boterham met beleg gehad, daar kan weinig fout mee gaan.
Bemanningsleden verschillen overigens erg per maatschappij.
Bij China airlines en EVA air vriendelijk en behulpzaam.
Thai erg vriendelijk, maar volgens mij ingestudeerd.
Lufthansa professioneel.
British airways vriendelijk, gezellig als kameraden die een dagje uit zijn.
SAS vriendelijk, alsof je bij de mensen thuis bent.
Volgens mij heeft dat ook met de inname van calorieën te maken. De maaltijden zijn compact maar dienen een passagier ook een vol gevoel te geven voor een aantal uur.
Overigens heb ik bij KLM wel eens gezien dat ze daadwerkelijk belegde broodjes aan boord hadden, maar daar moest je wel om vragen.
Als je veel op dezelfde route vliegt dan kom je er ook achter dat de maaltijden altijd hetzelfde zijn en dat is wel jammer. Ten minste bij KLM. Ik neem vaak de KL875 heen en dan de KL876 terug. Op de terugweg met de KL876 word er altijd een pasta geserveerd en die is werkelijk niet te eten, maar er is dan ook geen keuze omdat ze maar 1 maaltijd aanbieden. Wat variatie zou wel gewenst zijn 🙂
1 van mijn ergernissen is soms dat het cabinepersoneel je wakker maakt voor maaltijden, vooral als het net na vertrek is. Hoewel dat heel erg goed bedoeld is en ik de cabine staff dat ook niet kwalijk neem, is het voor mij zo dat ik eigenlijk heel moeilijk slaap in auto’s vliegtuigen etc. Dus die ene keer dat het lukt dan hoop ik ook zo veel mogelijk uren onder zeil te zijn. Als ik dan wakker word voor een maaltijd dan is dat meteen verkeken voor de rest van de vlucht. Vaak ben je namelijk al stijf en verkrampt van de stoel en overnieuw inslapen gaat hem dan niet worden. Dan liever wakker worden zonder maaltijd en gewoon een snack en klaar 🙂
Op de meeste vluchten krijg je toch stickertjes die je op je stoel kan plakken? Wel storen als ik slaap en niet storen als ik slaap. Tja, broodjes en Nederlanders. In de VS krijg ik altijd verhalen te horen over die gekke Hollanders die niet warm gaan lunchen maar dat zij een trommeltje met broodjes kaas te voorschijn halen. Brood is niet echt de wereldsmaak. Ik kleed mij altijd netjes als ik ga vliegen. Het betaald zich regelmatig uit in upgrades. Over het eten klaag ik niet zo snel. Een paar broodjes in je tas en het probleem van niet te eten eten is gauw opgelost. Maar ik moet ook wel omdat ik diabeet ben en dan moet je even nadenken als je uren gaat vliegen. Toch denk ik als de crew vriendelijk is en de maatschappij vriendelijkheid uitstraalt zij dat meestal terug krijgen. Crew hoeft van mij niet van de catwalk te komen. Maar gastvrijheid is wat ik graag zie.
Jack,
Die stickers heb ik werkelijk nog nooit gezien. In elk geval niet met de maatschappijen waar ik mee gevlogen heb.
Een prachtig verhaal, Sjaak, waar ik als voormalig “veelvlieger” voor de volle honderd procent achter sta.
Ik heb met veel verschillende maatschappijen gevlogen (ook Lufthansa wel als het zo uitkwam). Over de meeste geen klagen, hoor. Als je voor het eerst met een Aziatische maatschappij vliegt is de service alleen al prima door de prachtige Oosterse dames. Op den duur ben je daar ook wel op uitgekeken en irriteert het je soms, dat ze zo slecht Engels spreken.
Na weer eens drie weken van hot naar her gevlogen te hebben in Azië, voelde het instappen in een KLM-vliegtuig terug naar Amsterdam als thuiskomen. Het ruikt al Nederlands, je wordt weer in je moerstaal aangesproken, eindelijk weer een Nederlandse krant of tijdschrift erbij en ’s nachts soms weer even lekker Nederlands kletsen met een stewardess in de pantry. Heerlijk!.
Bedankt voor de goede raadgevingen.
Vanaf nu geen ‘ loopsokken ‘ maar gemakkelijke schoenen zonder veters.
Na heel wat ervaring als passagier op EVA, CHINA, THAI, ETIHAD, FINNAIR, en QATAR kan ik enkel respect hebben voor het cabinepersoneel.
Als ik me al eens erger is het dankzij sommige medepassagiers die ofwel dronken/storend zijn, en/of ingaan tegen de instructies van het cabinepersoneel.
Alleszins hiermee mijn dank aan al het cabinepersoneel voor hun goede zorgen
Met een groet.
Van een T-shirt met korte mouwen heb ik me nooit gerealiseerd dat dat niet op prijs gesteld wordt.
Sokken houd ik juist weer wel aan.
Verder probeer ik me zo onopvallend mogelijk te gedragen.
Als je een steward(ess) nodig hebt kan je een probleem hebben. Bij KLM heb ik het lampje wel eens gebruikt, maar daar was na twintig minuten nog niet op gereageerd. Toen ben ik met het lampje gaan knipperen. Binnen een minuut was er een stewardess bij me die zei dat ik daarmee op moest houden. Het was niet om mee te spelen. En weg was ze weer.
De ‘uitstraling’ die van het cabinepersoneel verwacht wordt vind ik wel wat overdreven.
Als ze op het vliegveld rondlopen moeten de dames verplicht schoeisel met hakken met een voorgeschreven minimale hoogte hebben, om die na het aan boord gaan van de passagiers direct om te wisselen voor een comfortabeler paar.
Ik vind dat een beetje zottigheid.
Irritante passagiers zijn mensen die bijvoorbeeld:
-27 keer iets uit hun bagage moeten halen.
-als ze uitgegeten zijn het dienblad terug gaan brengen.
-op eigen houtje een andere plaats uitzoeken.
-in het gangpad gaan liggen slapen (onlangs nog meegemaakt).
-niet op wensen te staan als iemand er langs wil.
-naar het toilet gaan als de riemen vast moeten.
Maar over het algemeen maak ik op vluchten van en naar Thailand eigenlijk weinig narigheid mee. Een pluim verdienen nog de kinderen die zich meestal voorbeeldig gedragen.
Beste fransamsterdam,
Jij mag jou Tshirt met korte armen rustig verder dragen,ik geloof dat je dit verkeerd gelezen hebt.
Het Shirt wat in het bovenstaande articel bedoeld wordt,is een shirt waar helemaal geen armen aan zitten. Deze modebewuste mensen zie je ook vaak in hotels aan het ontbijtbuffet verschijnen,waar ze vaak over het buffet reiken,om zelf aan hun trekken te komen,en met hun ockselharen over het eten van de andere gasten hangen. Deze mensen zijn vaak zo zelf verliefd op hun biceps en nieuwe tattoos,dat ze haast beledigd zijn als ze van het hotel personeel beleefd gevraagd worden,s.v.p.aan het buffet te verschijnen in een ander hemd. Om verder jou rijtje af te maken van de ongewenste vlieggasten,heb je ook nog die rugzak toeristen,die 3a4weken door de landelijke omgeving van Thailand trekken,zonder dat daarbij hun kleding een wasmachine gezien heeft,en het geld niet meer genoeg was voor een nieuwe Deodorant. Als je zo’n gast als buurman krijgt heb je ook een onvergetelijke vlucht.
gr. John
Deodorant? Kan die zooi niet meer ruiken. Na 11 uur met al die verschillende soorten die de mensen gebruiken is het vliegtuig een gore stinkende en onwelriekende ruimte geworden. Als mensen zich fatsoenlijk wassen en zorgen voor schone kldeing dan heb je in veel gevallen helemaal niet al die commerciele adjectieven nodig. Elke huidarts zal je daarover een heel goed advies kunnen geven. Ook je voeding bepaalt hoe je lichaam ruikt.
Beste Fon Tok, je kunt het met deodorant natuurlijk overdrijven,dit zelfde geld ook als een dame zich overmatig bedient van parfum. Iemand die echter in de tropen denkt dat hij, bij een temperatuur van niet zelden 36°C in de schaduw aan fatsoenlijk wassen genoeg heeft,hou ik echter voor net zo overdreven,hetzij hij neemt op het vliegveld opnieuw een bad. Zeker in de Tropen is na het douchen,een( normaal) gebruik van deodorant zeker geen luxe. Diegenen die hier anders overdenken,omdat ze overtuigt zijn dat fatsoenlijk wassen genoeg is,heb ik liever niet naast mij zitten in het vliegtuig,en ik ben zeker, met deze mening niet de enigste te zijn.
Het is ongelooflijk wat sommige passagiers zich veroorloven tijdens een vlucht. Dat maakt het moeilijk werken voor het cabinepersoneel. Een aantal vluchten die ik maakte in 2014 (zowel binnen Europa als intercontinentaal) werd door het langdurig gegil en geschreeuw van vaak jonge kinderen een uiterst onplezierige ervaring. Wat kun je daar tegen doen vraag ik me af. Bij het verlaten van het vliegtuig bedank ik steevast het cabinepersoneel voor de service.
Hallo allemaal.
Ik ben afgelopen jaar met Emiraten gevlogen, van Amsterdam naar Bangkok met een tussen stop op Dubai airport.
Ik ben met deze maatschappij gevlogen omdat ik het leuk vond om eens in de nieuwe airbus te zitten en vliegen.
Wat betreft het vliegtuig, niets op aan te merken, maar het cabine personeel dat is een heel andere zaak.
Helaas heb ik moeten constateren dat het cabine personeel niet vriendelijk en totaal geen interesse in de passagiers had, ook in mij.
Ze waren meer met zich zelf bezig dan met hun werk.
Ik heb nog een mail naar het hoofd kantoor gestuurd maar nooit geen antwoord meer gehad.
Voor mij is het duidelijk, nooit meer vliegen met Emiraten en weer terug naar de maatschappij waar ik veel vaker mee hebt gevlogen, Egypt air.
Die weten hoe ze met hun gasten om moeten gaan.
Groeten Martin.
Beste Martin,
Voor mij het zelfde, ook ik wilde ook wel eens in die A380 zitten en voor mij dezelfde reactie, op het vliegtuig zelf, niets aan te merken, royale stoelen, ruim gangpad. Ik mocht alleen boven niet kijken. Dus merk je in het vliegtuig niet dat er twee verdiepingen zijn.
Zeer vele malen van AMS naar BKK en terug gevlogen en moet constateren dat een Aziatische bemanning veel vriendelijker is. Dan nog die tussenstop in Dubai, midden in de nacht, vreselijk, moest ruim anderhalf uur het vliegtuig uit, om vervolgens in het zelfde vliegtuig en op de zelfde stoel weer te gaan zitten. (had dezelfde stoel gereserveerd op de twee vluchten) Dan gaan ze s’nachts om 02.00 uur ook nog eten serveren, terwijl iedereen wil slapen. Om 04.00 uur gaat eindelijk het licht uit en is iedereen over zijn slaap heen.
De terug vlucht heb ik zelfs geannuleerd en ben met mijn vertrouwde EVAAIR weer naar Amsterdam gevlogen. Voor mij nooit meer een tussenstop in het midden oosten. RAMPZALIG.
Groetjes Nico
ik vlieg vaak met Etihad over Abu Dhabi. Bijna perfecte aansluiting, voorname bediening van crew die uitstekend Engels spreekt. Behalve dat de maaltijden zoals bij de meeste vluchten niet echt lekker zijn heb ik er weinig op aan te merken. Maar de Thaise crew op Thai Airlines is inderdaad net dat ietsje leuker en vriendelijker. Helaas is de prijs van Thai voor mij niet meer haalbaar. Enkel als er eens een promotie goed valt in een periode waarin ik wil reizen, zal ik eerder Thai dan Etihad boeken. Helaas had ik bij mijn laatste vlucht met Thai een heel harde stoel. En dan duurt een vlucht van 12 uur een eeuwigheid.
Nooit een probleem gehad met de Emirates. Ze staan ook niet vanzelf op plaats nr. 1. Hij die een probleem heeft met de crew, zal misschien beter eerst zijn eigen houding onder de loupe nemen ?.
De Emirates hebben -preority seats- voor die mensen die een lichaamelijk gebrek hebben of stillende moeders, zijn etc. etc. Voor gisteren in Bangkok zaten er een paar gezonde half gezopen Nederlanders op deze stoelen. Van -weg- gaan en deze stoelen vrij maken voor een ouder echtpaaar zat er niet in. ook niet na opvordering van de -ground crew-.
Zijn dat de mensen die dan aansluitend een negatief advies afgeven over de Emirates crew ?
Ik ben met Emirates in 2016 gevlogen naar Bangkok via Dubai. Op de heen vlucht was mijn gekozen maaltijd niet meer beschikbaar. Ik maakte daar geen probleem van en heb uitgelegd dat ik de vervangende maaltijd niet hoefde te hebben. Resultaat : na 15 minuten kreeg ik een maaltijd vanuit de businessclass !! Heel vriendelijk aangeboden. Terug weg vanaf Dubai : Ik zat economy, bij het raam, naast een heel dikke meneer met een nogal onfrisse lucht om zich heen. Niet te harden. Vond de stewardess waarschijnlijk ook en dat had als resultaat een upgrade naar de businessclass, gratis !! Ik werd naar boven geleid en kreeg direct een glas champagne.
Personeel niet vriendelijk ?? In mijn geval uiterst vriendelijk. Het is jammer dat mijn vrouw niet wil overstappen maar anders zou het altijd Emirates zijn. Prachtige vliegtuigen (A380) en prima personeel !
Goed verhaal en ik vul het graag aan.
Mijn vrouw en ik vliegen regelmatig naar Thailand en ikzelf ben 2.04 meter lang.
Online zijn vaak de stoelen met extra beenruimte niet vooraf te reserveren.
Daarom zorg ik minstens 3 uur voor vertrek bij de incheck balie aanwezig te zijn, zodat mij een stoel met beenruimte kan worden toegewezen. Want geloof me in een reguliere stoel, wordt het voor mij een heeele lange vlucht. Dan zit ik met mijn knieën klem tegen de stoel voor mij en wordt iedere beweging van gevoeld door de passagier voor mij en is de leuning achteroverzetten voor hem/haar niet eens mogelijk… met alle ergernissen vandien…
Het gebeurt regelmatig, dat ik bij de incheck te horen krijg dat er geen beenruimte plaatsen beschikbaar zijn. Huh? Wanneer ik dan in het vliegtuig stap zie ik op betreffende plaatsen “gewone” mensen zitten of kinderen, die fysiek die ruimte niet nodig hebben…
Meestal vraag ik dan het cabine personeel of ruilen mogelijk is, maar dat hangt helemaal van die andere passagier af. Vaak is er wel wat te regelen, maar soms kom je ook gewoon heel pokhouterige mensen tegen die gewoon NEE zeggen. Zelf Aziaten en die hebben echt zat ruimte op een gewone stoel…
Het cabinepersoneel is vaak heel behulpzaam hierin, maar soms ook niet en laten ze het aan mij over om het zelf te regelen… 🙁
In al die jaren heb ik nog niet kunnen ontdekken hoe ik nu bij het online boeken van de ticket, voor mij een goede stoel kan reserveren, ook al staat er in mijn paspoort : lengte 204 cm. ik heb dus een duidelijk beLANG en wanneer ik in een gewone stoel wordt geplaatst heeft de passagier voor mij dus ook een mindere vlucht…
Extra beenruimte is voor mij dus geen luxe, maar een must.
Tips?
Marco
Extra beenruimte is bij KLM wel degelijk, online te boeken. Je betaald daar wel extra voor. Tot 70 euro voor een verre vlucht. Er is mij echter gebleken dat zelfs dat geen zekerheid geeft. Ik snap dus wel dat mensen die het geluk hebben de plaatsen te krijgen waar ze extra voor hebben betaald die niet willen afstaan. Of dat bij andere maatschappijen ook zo is weet ik niet.
Gr. Pe@ggy
Klopt, daarnaast is het ook nog eens zo dat de betere plaatsen ook nog eens vergeven worden met voorrang aan frequent flyers, bijvoorbeeld gold card houders.
Daarnaast, heel veel maatschappijen hebben een online checkin procedure waar de stoelkeuze in zit, zo ook KLM. Bij KLM kan je volgens mij 30 uur van te voren inchecken en als je dus 3 uur van te voren op de luchthaven bent dan zijn die plaatsen al lang vergeven.
Je hebt zelfs websites die per maatschappij en vliegtuig laten zien welke plaatsen het beste zijn.
Dan heeft het dus ook geen zin om 3 uur van te voren op schiphol te zijn als er een online checkin met stoelkeuze beschikbaar is.
Mensen moeten niet uitzweten dat jij per toeval de gemiddelde lengte met een 25 cm overschrijdt.
Je koopt met een vliegtuigticket geen luxe, en een MUST ?? Waarom ??
Koop een First Class of business ticket.
Moeten is dwang, wenen is kindergezang.
Beste Dirk, je hebt daar een punt.
Een lichaamslengte of omtrek is uiteraard niet altijd je eigen keuze.
Maar, een kennis van 195 cm lang, en 165 kg zwaar, boekt altijd de tussenklasse.
Zowel voor eigen comfort, als om anderen niet te hinderen.
Iemand met zelfrespect, respecteert ook anderen.
Wie kent het gevoel niet, zich ongemakkelijk te voelen, door andere te hinderen?
En, ja, daar hangt een prijskaartje aan.
Wie het schoentje past, trekke het aan?
Groeten.
Beste Dirk,
Fijne reactie… volgens mij gaat het er hier over dat je met z’n allen zorgt dat de vlucht voor iedereen zo prettig mogelijk verloopt.
Stel: U en ik kopen beiden een kaartje voor een staanplaats bij een concert. Dan vindt u het toch ook prettig wanneer ik u vóór mij laat staan, zodat u ook wat kunt zien?
Met mijn lengte is het ook fijn dat ik andere passagiers (en bemanning) help bij het opbergen van de bagage in overhead compartments. Nee, dat hoef ik niet te doen, nee. Ik kan ook gaan zitten en kijken hoe die ander loopt te worstelen om die zware tassen boven het hoofd probeert op te bergen…
Inderdaad koop je met een ticket geen luxe, daar heeft u gelijk in. Net zomin dat je invloed hebt op wie er verder nog ik het vliegtuig zit… Wanneer dat zou kunnen, ging ik zeker even kijken of er ook een Dirk aan boord was…
Het zou een tip kunnen zijn ! Boek bij Thai Airways via internet, kies je stoel in het achterste compartiment, blijf je stoel keuze volgen tot de laatste paar dagen dat het mogelijk is om je stoel nog te kunnen wisselen, zie je dat er iemand naast je komt zitten ? Wissel dan weer van stoel waar er natuurlijk nog niemand naast je zit.
Ik heb het de laatste 4 reizen meegemaakt dat ik 3 stoelen voor mezelf had, kun je lekker 5 uur liggen !
Dit bied je natuurlijk geen garantie, maar de kans is wel degelijk aanwezIg.
Zelfs al koppeltjes gezien die dit systeem toepassen !
Suk6 !
misschien is het een optie om niet via het internet maar via een reisbureau te boeken. Oke, je betaalt al snel 80 – 100 EUR meer voor dezelfde vlucht, maar een reisagent met ervaring weet je wel op de meest geschikte plaats te krijgen. En het staat meteen op je documenten, gereserveerd. Met andere woorden weet je al van bij je boeking dat je zitje wel goed zit. Voor alles is er een prijs en eerlijk, als ik me van een goed zitje voorzien heb (ben slechts 1.67 m.) zal ik dat echt niet afstaan voor iemand anders, om het even welke reden (met uitzondering van zieken). Het gaat tenslotte om een vlucht van meerdere uren en dan wil ik ook wel relaxen aan boord.
Lijkt me onzin: bij veel maatschappijen kun je bij boeking direct je stoel uitkiezen en reserveren. Als men toch via een reisbureau o.i.d. wil boeken, moet men dat in ieder geval niet om deze reden doen.
Beste Cornelis,
Wij vliegen veelal met Emirates en de beenruimte stoelen worden vastgehouden (zijn dus niet online te boeken), juist voor mensen zoals ik, moeders met kinderen en hulpbehoevenden. Navraag heeft bevestigd, dat zoals ik dat doe, 3 uur van te voren inchecken, inderdaad de beste optie is. Dit vasthouden geldt ook voor veel andere maatschappijen. Ook reisbureaus hebben geen toegang tot deze stoelen.
Ik ben 202 cm lang en vlieg altijd Finn Air economyclass class…stoelen met lange beenruimte bij exit etc zijn prima on line te bestellen..kost paar euro’s meer maar dan heb je ook wat..zit elke vlucht in en uitgaand op dezelfde stoel…wel tijdig boeken natuurlijk
Wij vliegen meestal 2 tot 3 x per jaar zowel korte als lange vluchten , en waar wij ons het meeste aan ergere , is dat als je het vliegtuig verlaat sommige mensen een verschrikkelijke bende achter laten. Lege flesjes , pakjes, zakjes, van alles wat , we hebben zelfs vieze luiers gezien (bah) en het cabinepersoneel mag het allemaal maar opruimen. We hebben altijd respect voor het personeel , dan hebben ze dat ook voor jou.Verder hoop ik dat mensen zich netter gaan gedragen , dan wordt de vlucht prettig voor iedereen.
Wat ik vervelend vind, is als ik een stoel heb gereserveerd, waar ik ook nog eens extra voor betaal, dat ik die dan niet krijg. Als reden werd opgegeven dat er een ander toestel was ingezet. De plaatsen waren echter gewoon aanwezig. Ik boek altijd heel vroeg. Dit is me reeds meerdere malen overkomen en heb nu besloten geen extra geld hier meer voor uit te geven! Wat ik van mijn medepassagiers verwacht, is dat ze fris gewassen aan boord komen, en niet naar oud zweet ruiken. Ook dat is me al meerdere keren overkomen. Het verziekt mijn reisgenot, en lijkt me echt niet nodig!
Het personeel is over het algemeen heel aardig, en volgens mij is het hard werken om iedereen tevreden te houden!
Groeten P@ggy
Sommige mensen hebben een sterke zweetlucht.
Als de mensen overstappen, zijn de mogelijkheden om je een beetje op te frissen op de luchthaven vaak beperkt.
Wat ik wel altijd doe als ik in Bangkok aankom, is me in de toiletten even onder de oksels wassen, even mijn tanden poetsen en een schoon T-shirt aantrekken.
Dan ruik ik weer lekker voor de aansluitende binnenlandse vlucht.
En inderdaad zit ik dan tijdens de binnenlandse vlucht in mijn T-shirt.
Persoonlijk vind ik dat dit moet kunnen.
Een shirt helemaal zonder mouwen, zeker als de armsgaten groot zijn, vind ik wel te ver gaan.
De korte broek, waar nauwelijks pijpen aan zitten en waar ik soms mensen mee in het vliegtuig zie zitten duidelijk ook.
Alle stoelen zijn onder voorbehoud. Er kan iets mis zijn met het vliegtuig wat oorspronkelijk die route moest vliegen. Kijk maar op de site daar staat het ook vermeld!
Persoonlijk heb ik nog nooit een opmerking gehad over cabinepersoneel, maaltijden of enig wat aan boord dat met de vlucht te makken heeft…
Over kleinburgerlijk passagiers, die zich arrogant, kortzichtig, onbeleefd en boers gedragen echter des te meer.
Jaak
Heb een vraagje kun je mij tips geven ik vlieg op 1 mei met een baby van 11 maanden naar Thailand
Zou het de baby zo aangenaam mogelijk willen maken. Wij vertrekken wel met een nacht vlucht.
Alvast bedankt. M.v.g. Johan
Hoi, ik heb vanaf 2 maanden met onze zoon gevlogen en merkte dat ouders die zelf onrustig waren ook ‘moeilijke’ kinderen hadden. Dus: hoe relaxter u bent, hoe relaxter uw baby. Verder misschien wat praktische zaken:geef het kind te drinken tijdens het opstijgen en het dalen. Dit vermindert de druk op de oren. Wil het niet drinken, masseer zachtjes achter de orden, daar waar het zacht is. Bij flesvoeding, zorg dat je alles afgepast mee hebt. Dit voorkomt een hoop gepruts en geknoei. Zorg voor wat kleine speelgoedjes ter afleiding. En is het kind rustig om dat het naar een tv/tabletscherm of andere mensen kijkt? Geniet hiervan, elk uur rustig is er een. Wij hadden een keer een autostoeltje meegenomen in het vliegtuig, als handbagage. Als er plek is in het vliegtuig, ging een van ons daar zitten. Op onze eigen plek zetten we dan autostoeltje en kon zoonlief even zelfstandig zitten. Maar dit stoeltje gebruikte wij later weer voor een autoreis dus vandaar. Als u met meerdere personen reist, wissel het kind dan af en toe zodat u zelf ook even lekker kunt zitten en relaxen. Ik gebruikte een draagdoek/draagzak. Hierdoor had ik mijn handen vrij en was ik niet bang dat ik mijn kind liet vallen als ik een beetje in slaap viel. Slaapt het kind, pak direct zelf ook rust. Zorg voor een handige luiertas. Niet zo’n joekel want de wc is al heel klein. Neem voldoende schone kleding mee voor ongelukjes. Laat evt de slab de hele reis om, vervang deze indien nodig. Is makkelijker dan een truitje verwisselen. Doe een speen en ook speelgoedjes aan een spenenkoord. Even een speen van de grond oprapen is een complete workout!
Hey kim
Bedankt voor de tips ga deze zeker gebruiken
Mvg Johan
Vraag een baby wiegje aan. Kort na het opstijgen wordt deze voor je opgehangen en jullie zullen hier veel plezier van hebben. Ook kun je vragen om baby voeding bel even met de desbetreffende luchtvaart maatschappij.
Ok thx voor de tip.
Mvg Johan
helaas kan een baby het je niet zeggen als de oren ontzettend pijn doen, dus gaat die behoorlijk hard huilen. Als je meent dat het wenen komt door de oren, kun je de steward of hostess vragen om 2 drinkbekertjes. Doe daar een vochtig servet in en druk het over de oren van de baby. Werkt verlichtend. Geloof me maar !
Als veelvlieger heb ik alleen maar lof voor het personeel van vooral China en EVA air. Er zijn wel wat dingetjes waar ik een verklaring voor zoek.
1. waarom moeten op klaarlichte dag de shutters voor de ramen dicht, zodat je niet meer naar buiten kunt kijken, moeilijker een boek kunt lezen, een opgesloten gevoel krijgt en het tijdsbesef kwijtraakt, hetgeen extra jetlag veroorzaakt.
2. hoe zit het met het naar achteren zetten van je stoelleuning. Mijns inziens hoort die ruimte tot de ruimte die jij hebt toegewezen gekregen. Toch beginnen mensen achter je vaak te protesteren, ook als je het netjes aankondigt. Als degene voor je het ook doet dan moet je wel trouwens, anders raak je volledig ingeklemd. Luchtvaartmaatschappijen zouden de regels hierover duidelijk moeten communiceren om ruzies te voorkomen en tevens om te voorkomen dat personeel onnodig in deze conflicten betrokken raken.
3. waarom worden op vluchten midden in de nacht uit BKK uitgebreide maaltijden geserveerd. Het is dan in het land van vertrek geen etenstijd en in het land van aankomst evenmin en het houdt iedereen uit zijn slaap, terwijl het daar juist wel hoog tijd voor is. Zoals u allen weet laten Nederlanders een maaltijd die ze gratis krijgen niet aan zich voorbijgaan, zelfs als ze al gegeten hebben en veel beter konden gaan slapen.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Stoelleuning mag gewoon naar achteren zover als dat kan. Het is wel gebruikelijk tijdens de maaltijden de rug recht te houden
Cathay pacific niet mogenlijk alleen de stoel zitting kan verschoven worden. En ruime plaatsen.
1 De bemanning heeft graag dat de mensen slapen.
2 De persoon die zijn rugleuning achterover wil doen heeft net zo veel rechten als de persoon achter hem het recht heeft niet met zijn knieen volledig klem te zitten.
Zeker nu de nieuwe interieurs stoelen hebben met harde plastic achterkanten en die stoelen zijn verlaagd, zodat je ook je benen niet meer onder de stoel voor je kunt uitstrekken.
Het is gewoon het recht van de sterkste, net als bij de gemeenschappelijke armleuning.
3 Zou het een beter idee zijn om de mensen na een paar uur wakker te maken om het eten op te dienen?
De vlucht naar Nederland duurt 12 tot 13 uur, afhankelijk van de maatschappij, dus 1 maaltijd op die vlucht is te weinig.
Bovendien zijn veel mensen al uren onderweg geweest, voor ze het vliegtuig in stappen en hebben ondertussen wel trek.
Het valt ook niet mee om een vriendelijk gezicht te blijven houden met een passagier die zo van Beachroad het vliegtuig is ingestapt in korte broek, mouwloos hemd op slippers en vaak ook nog onwelriekend transpirerend met een ver bovengemiddelde buikomvang.
Tja en dan ook nog verwachten dat de stewardessen voor hem gaan buigen als een knipmes, direct zijn blikje bier komen brengen…zo niet dan zijn ze arrogant en weten niet wat service is.
Helaas zulke exemplaren bestaan. 🙁
Waar ik me mateloos aan erger zijn jengelende en huilende kinderen. Soms UREN aan een stuk.
Oplossing een glas warme melk met honing en een dopje cognac erdoor. Slapen als een roos.
Is een middeltje uit de jaren 50 maar werkt wel. Oh en het kond is niet meteen alcoholist
Toen ik nog heel klein was, kreeg ik soms wat suiker met een druppeltje brandewijn om op te sabbelen, omdat ik een zeer slechte slaper was en uren aan een stuk huilde.
Voorschrift van de dokter.
Ik ben er geen alcoholist door geworden.
Volledig met je eens Rori. Bij mijn laatste vlucht naar Bkk met KLM vanaf het opstijgen tot de landing-ongeveer 11 uur dus!!!-mogen genieten van het gejengel van een kind.Kan nog enigszins begrip opbrengen als een Thaise met een in het westen geboren kind op familiebezoek in Thailand gaat.Hoewel ik persoonlijk vind dat het vliegen met hele jonge kinderen bijna aan kindermishandeling grenst.En dan nog eens de hitte in Thailand , zal nu wel reacties over me heen krijgen.Laatst echter een gesprek met een kennis over vliegen met jonge kinderen.Zelf had ze gewacht dat de kinderen een jaar of 10 waren met het maken van een verre vlucht.
Ik vind het een leuke en mooie opsomming Sjaak. 🙂 Onbegrijpelijk hoe sommige mensen zich gedragen ten opzichte van cabine personeel en passagiers, een beetje inlevingsvermogen ontbreekt het bij hen aan.
Ik heb eigenlijk nooit iets te klagen gehad over het cabine personeel en ik heb mij voor zover ik bewust ben altijd voorbeeldig gedragen. Een enkele keer duurt het lang (10+ minuten zonder verdere duidelijke oorzaak -uitdelen van iets met de trolley bijvoorbeeld- dat het langer duurt) voordat er iemand op het lampje reageert, dan zet ik die of even aan of uit of vraag wat bij de pantry.
Ik heb zelf in de bediening gezeten als scholier, dus ik weet dondersgoed dat het soms hectisch is en het personeel doorgaans echt zijn best doet snel en service gericht te wezen. Lukt niet altijd door omstandigheden, of iemand heeft zijn dag niet, kan gebeuren. Als je even een paar minuten wachten op service (drankje) een probleem vind dan heb je of een fantastisch en probleemloos leven (right…) of je bent gewoon arrogant en verwent bezig.
In de voorbije 20 jaar heb ik heel veel gevlogen, zowel in economy als in businessclass, en ik heb gelukkig maar weinig negatieve ervaringen aan boord gehad. Wat het cabinepersoneel betreft zijn er in de praktijk best verschillen, niet alleen tussen de verschillende luchtvaartmaatschappijen maar ook tussen de ene vlucht en de andere met dezelfde maatschappij. Soms voel je/zie je dat het niet loopt, soms ook dat het onderling wringt bij het personeel, dat er geen of onvoldoende sturing/coördinatie is. Met name bij Emirates is mijn indruk -op basis van m’n 6 vluchten – dat de kwaliteit en de mate van professionele ‘dienstbaarheid’ bepaald niet constant zijn. Bij, bij voorbeeld, Singapore Airlines (waar ik vele tientallen malen mee heb gevlogen) was dat naar mijn mening wėl het geval.
@Cornelis
Dat is ook de reden dat Singapore Airlines de onbetwiste nr 1 is.
Ik heb me in de vliegende jaren eigenlijk nooit aan de staf geïrriteerd, maaltijden zijn soms matig, maar je smaak is dat op dat moment ook. Zelfs een keer een compliment gemaakt over de maaltijd bij klm a-la carte, grinn ik was de eerste was dus ook de eerste keer dat een steward dat meemaakte!
Oordopjes (nee niet die witte aan je ifeun).
Een dikke tip (ook voor het boordpersoneel), ik nam mijn gehoorbeschermings oordopjes (orthoplastiek) mee in het vliegtuig, eerste indruk: een stuk stiller/rustiger, tweede indruk: IK KAN DIE STEWARDESS EINDELIJK GOED VERSTAAN!, derde indruk: helaas niet mee te slapen je hoort stemmen nu juist te goed en niet comfortabel genoeg (hier na een vlucht uit washington en een amerikaan die de lonely planet de hele nacht opdreunde voor zijn vrouw dus een los foam setje voor gekocht,zzzzz). Overigens kan je over die dopjes nog steeds prima een over the ear koptelefoon doen.
Oordopjes 2
Er zijn er met noise cancelling is een stuk stiller
met een talk switch kan je dan ook de stewardes normaal te woord staan!
Je kan ook een over the ear versie nemen icm met eerdere dopjes, nog veel stiller en als je hem dan afzet snapt de stewardess tenminste dat je wilt communiceren!.
Een buiktasje (groot model) past redelijk goed aan de tafelbeugels, al je rommel snel bij de hand uit je tas en je vergeet niet snel iets als je weg gaat.
Een musketon haak om je schoenen (kan ook met veters) als je ze uitdoet vast te maken aan je stoel
Een bidon voor water in de nacht (kan meer in als een beker en lekt niet snel)
Waar erger ik me aan…
De bagage, er zijn regels en ik begrijp waarom tax free belangrijk is, maaaar
Je hebt netjes een tas van het standaard formaat boven jouw stoel in de overhead bin gedaan, hier prop je ook je jas in nadat je je losse etui eruit haalde met ereader, paspoort, pillen, masker, nekkussen, bidon met water. etc op je stoel legt (hoef je tijdens de vlucht niet meer in het vak). Vervolgens komt er een shopaholic met duffel en 3 gele taxfree tassen die jouw tas met dure camera uitrusting eruit rukt op de vloer dumpt en als je geluk hebt ergens anders inpropt om zo zijn overbagage kwijt te raken… Helaaas kom je aan mijn spullen waar ook ik hard voor moet werken dan gaat ook mijn lontje wel eens af.
Kinderen
die de stoel voor je als trampoline gebruiken (en dus ook jouw tafeltje) en ouders die er niets aan doen….Grrrr en dan met name voor de ouders. Dus liever volgende keer bulkhead boeken dan heb je dit niet. Huilen/krijsen van een baby of peuter is heel begrijpelijk (duik maar eens direct uit je remslaap zonder klaren naar een meter of 10 onder water dan jengel jij ook van de oorpijn) dus meer als begrip kan je dan niet bieden. Paar Maatjs groter en gejengel/geklier, tsjaa er is helaas geen time out bankje in het vrachtruim met een jo frostie om dat te dicteren maar zou wel fijn zijn als ouder probeerden in te grijpen.
Stoelleuning.
O was er nou maar een hydraulisch mechaniek op die stoelen dat tijd gestuurd was… Tot nachtperiode kunnen ze maar 10 graden naar achter en in de nacht periode gaan ze of je het wil of niet automatisch 20 graden en kunnen tot 30 graden naar achter. En na de nacht weer automatisch omhoog naar 10. Ik weet het toestel wordt zwaarder stoelen moeten opnieuw ontworpen ivm afknelling maar je bent eindelijk van dat rugleuning territoriaal geklooi af. Maar kan ivm regulering eigenlijk alleen in nieuwe kisten. A350 stoelen zijn hierin al stukken beter, maar slapen ook matig.
Beenruimte
ik ben 178, en zelfs ik wil er graaaaaaaag een 120 euro per vlucht op die 11uur voor uitgeven, maar kan meestal niet. Dus CA in sept zal wel tegenvallen worden lol. Of wie weet gaat fox ineens voor KLM. Anyhow nooduitgang is meer ruimte….
Eten
A-la carte eten, een premium keuze tegen bijbetaling heen en terug zoals klm nog steeds heeft op bepaalde vluchten zou tof zijn. Maar ik eet desnoods alles dus geen ramp.
Drank misbruik
eens een zeer gezellige vlucht gehad met een paar ierse roughnecks (boorplatform) die hem aardig om hadden maar verder prima maar soms ook erg jolig gezelschap waren, ik dronk niet mee en ze waren verder in de nacht gewoon rustig. Het kan helaas ook anders en ik heb genoeg captains en crew als patient om te horen hoe vaak het toch nog mis gaat maaar gelukkig worden ze er meestal door de crew voortijdig uitgevist en is een dure alcoholische noodlanding voorkomen, Overigens van mij mag een luchthaven/vlucht dus helemaal drooggelegd worden, inclusief tax-free! ik vind mijn whisky lekker, maar drugs, alcohol & agressie ellende daar zit je niet daar boven op te wachten.
Stank, tsja ik geniet er ook niet van maar wees nou maar blij dat je nooit een neus gestoken hebt in een toestel dat na 11uur aankomt en hoop op een vlucht zonder overgevers, diaree etc…. Wasknijper?
Gedrag, het is een vliegtuig van a naar b geen kroeg in benidorm of gerlos met een stevige apres ski party aan de gang, beetje nadenken allemaal svp. Normale omgangsvormen met medepassagiers en crew lijkt mij niet meer dan normaal. Met een partij schreeuwen bewijs je dat je eigenlijk uberhaupt niet op die vlucht thuishoorde. En door agressie zijn dus al vliegtuigen noodgedwongen geland en de kosten worden op je verhaalt kan je die niet betalen dan kon je wel eens ipv kortdurig langdurig in de gevangenis draaien en dat daar waar je geland bent (en dat kan dus ook in een derde wereldland zijn). Een flinke claim van alle medepassagiers zou er van mijn part ook bij moeten horen (12-24h vertraging, a raison de 100 euro per uur per passagier/crew member, nieuw ticket, voortvloeiende kosten ivm aansluitingen etc, zo maar een 300k).
Toilet… Misschien een paar heeeeeel grote stickers aan de binnenkant die duidelijk maken dat je moet zitten en niet op de toiletbril kan staan kan mogelijk helpen voor diegenen die alleen een hurk toilet kennen…
Last but not least, be flex, probeer er met zijn allen wat van te maken.
Mooi stukje, dat ik zelf als passagier ook zo ervaar.
Het enige waar ik mij aan erger, is mede passagiers die de rugleuning van hun stoel naar achteren gooien, als er net een maaltijd is gebracht of als je hete koffie hebt gekregen en deze op je tafeltje staat.
Ik vlieg jaarlijks verschillende keren en eigenlijk ben ik nog nooit teleurgesteld geweest in iets.
De voorbije 4 jaren heb ik (onder meer uit prijsoverwegingen) gekozen voor Aeroflot, British Airways, Thai Airways, Iberia, AirAsia, Jetstar Pacific en Brussels Airlines.
Op vlak van de bemanning merk ik nogal wat verschil. Allemaal voerden ze hun job goed uit, maar bij bijvoorbeeld Aeroflot was het enthousiasme soms wat verder te zoeken. Het gebeurde ook regelmatig dat ze je niet goed begrijpen omdat ze maar een bepekte kennis van Engels hebben. – De crew bij Iberia was erg vriendelijk, maar wou constant Spaans praten. (precies of iedereen die taal spreekt…) – Bij BA waren ze het meest professioneel en lieten ze, zoals iemand anders hierboven reeds zei, een ontspannen indruk na. – Die van Thai Airways waren ook vriendelijk, maar weinig persoonlijk. Het leek allemaal wat ‘standaard’.
Het eten op vluchten is niet altijd even slecht. Mijn 8 maaltijden van British Airways waren ronduit slecht. Het ‘English breakfast’ was nauwelijks eetbaar, maar ook de andere maaltijden lieten te wensen over. Wat ik wel kon waarderen is dat ze een welkomstdrankje en -snack uitdeelden net na het opstijgen.
Bij Aeroflot waren de 6 maaltijden verassend lekker. Wat wel vervelend was is dat ze dikwijls hetzelfde geven: op het traject Brussel-Moskou kreeg ik bijvoorbeeld identiek hetzelfde als op Moskou-Tokyo. Maar toch hebben ze me op dit vlak verrast.
Ook mijn 4 maaltijden bij Thai Airways waren best lekker. Vooral diegene die ik kreeg op Brussel-Bangkok.
Bij Iberia waren ze gemiddeld. Wat ik niet echt kon waarderen is dat ik i.p.v. een maaltijd één keer een gewoon droog broodje kreeg. Ik heb bij hen wel eens een speciale vegetarische maaltijd besteld, omdat het gratis was: die was ook uitzonderlijk goed. (en op een echt bord. Niet uit zo’n metalen schoteltje.)
Wat mij ook veel uitmaakt zijn de vliegtuigtypes en hun comfort.
Vooral bij Aeroflot was dit niet steeds even goed. Op de kortste vluchten waren de zetels eigenlijk opvallend comfortabeler dan op de langere. Bij THAI had ik in de terugvlucht een b777-300ER (geleased van Jet Airways). Daar was de beenruimte opvallend beter dan op hun eigen b777-300ER-toestel.
Bij Iberia had ik in 2012 geen persoonlijk scherm (A330), wat ik wel een gemis vond. Het schermpje bij Aeroflot was ook niet zo fantastisch: klein en enkel met afstandsbediening te gebruiken.
De beenruimte bij Brussels Airlines (A320) was ook erg goed.
Logischerwijze vlieg ik het liefst op nieuwe vliegtuigen.
Ik zie mezelf wel als ene gemakkelijke passagier. Ik heb er geen moeite mee om gewoon de regeltjes te volgen en laat mijn zetel schoon achter. Ik vind het steeds vreemd als ik inderdaad de puinhoop van een ander zie.
Een tip voor andere reizigers is om ervoor te zorgen dat alles zo snel en efficiënt kan verlopen. Wanneer je door de veiligheidscontroles moet, bedenk je voordien al wat in het bakje moet door de röntgenscanner. Vloeistoffen stop je thuis al in een afgesloten zakje. Wanneer je dan kan boarden is het niet de bedoeling dat je die honderden andere passagiers ophoud door zondig meteen je zak in het overhead compartment te stoppen. Doe dat liever als het daar rustiger is, of laat je zak onder de zeten voor je staan tot het vliegtuig opgestegen is.
Probeer ook online voordien je zetels te kiezen. Als je alleen reist, deel te die zo slim mogelijk in. De kans dat helemaal achteraan het vliegtuig, bij een 2-4-2 indeling, iemand naast je zit, is nogal klein. Als je veel naar toilet moet, neem je de stoel aan het gangpad. Simpel!
Wat we zelf altijd leuk vinden is als er iemand een te grote tas in de baggage bak dumpt. Hij steekt half uit en de bemanning maar vragen van wie is dit? Dus tas er uit met veel moeite en dan wordt er iemand alert vijf rijen ervoor dit is mijn tas. We hebben het op video en het is lachen. Op onze laatste vlucht kregen we het eten van de bemanning want we lusten geen vis. En ook laatst in de keuken gegeten want iemand voor ons weigerde zijn stoel recht op te zetten. Bemanning heeft het genoteerd en de mijlen van het stel worden niet bijgeboekt.
Bij Austrian airlines plakken ze dus een sticker op de stoel als ze met eten langs geweest zijn en je lig te slapen. Ze komen dan later terug en als je wakker ben krijg je alsnog eten. Echt netjes en voor de rest bij geen maatschappij meegemaakt.
Als ik naar die fotos kijk is mijn 1e gedachte ‘als haringen in een ton’. Ik heb zelf veel als passagier gevlogen, als oud zeeman ,om iemand af te lossen op een schip.Voor ons is een vliegtuig niet ons huis maar een contraptie om vlug van de ene naar de andere plaats te komen. Wij, zeelui ,verwachten niets van een vliegtuig bemanning en wij worden meestal beschouwd als ideale passagiers.
Mijn 1e vliegtuig reis was in , ik dacht ,1961 met de net begonnen Martin Air naar Malta met een 2e hands WW 2 vliegtuig, een omgebouwde Corsair troepen transport vliegtuig om af te lossen op de Zeelandia van de Rotterdamse Loyd. Dit was in een tijd dat alles nog met bus, boot en trein ging. Het vloog zo laag dat je alles op de grond kon volgen, was maar 1 stewardess aan boord, ook op haar 1e vliegreis. Boven de Zwitserse Alpen vloog de linker propeller motor van dat kreng in brand. Hele cabine onder de rook en piloten met gas maskers op, voor ons geen zuurstof maskers. Liep nog goed af want de piloten blusten het op de 1 of andere manier. Ook een noodlanding meegemaakt begin “70. Als ik nu dus die klagerijen lees over “service” moet ik alleen maar lachen en bedroefd met mijn hoofd schudden. Sjaak, door ons zijn jullie altijd goed gewaardeerd, Houwen zo!
Mooi geschreven zo krijgen we eens een indruk hoe de crew dat vanuit hun oogpunt zien.
Ik vlieg toch minimum 3 x per jaar vanuit Nederland of Belgie naar Bangkok met vele verschillende maatschappijen eva ,china,thai,egyptair,finair,jetairways,Emiraten,e.a mij nog nooit geërgerd aan cabine personeel van eender welke maatschappij dan ook allemaal even professioneel.
Of de hostessen mooier ,liever ,exotischer ,jonger,ouder zijn interesseerd me geen moer steeds hebben ze me een leuke aangename vlucht bezorgd .
Iik heb op al mijn vluchten dat zijn er heel wat zelfs nog nooit het lampje gebruikt .
Wat ik echter gezien heb van de passagiers is een ander verhaal ,sommige wanen zich met hun promo economyclass ticket de koning te rijk en denken soms dat daarbij een prive hostes inbegrepen is.
Wat maaltijden betreft soms is het lekker soms minder lekker het is een vliegtuig geen restaurant.
Beenruimte vind je het niet genoeg boek een duur ticketje busines of firstclass
Tussenstops weet je wanneer je je ticket boekt staat er allemaal netjes op vermeld dus moet je achteraf niet klagen.
Een dikke pluim voor de crew van alle maatschappijen bedankt om mij steeds veilig en aangenaam van en naar mijn bestemming te brengen.
Hallo allemaal.
Ik ben iemand de erg rustig is ook als ik moet vliegen.
Als iemand voor mij zijn of haar rug leuning naar achteren zet dan ben ik de laatste die commentaar geeft.
Helaas heb ik zelf een rug probleem en daardoor is het voor mij erg moeilijk om langere tijd achter elkaar te zitten.
Dit probleem heb ik opgelost door wat meer van mijn medicijnen te gebruiken, ik gebruik onder andere morfine.
Omdat ik mijn medicijnen moet in nemen vraag ik misschien iets meer als normaal te drinken.
Normaal sta ik even op en loop naar de stewardess en vraag ik om een glas water of een glas vruchten sap.
En nu het probleem, ik zat bij het raam en naast mij zaten er nog twee mensen en die waren aan het slapen, ik vond het vervelend om ze wakker te maken dus heb ik gebeld.
Na een kwartier wachten heb ik nog maar een keer gebeld en daar werd op gereageerd.
Ik heb om een glas tomaten sap gevraagd en mij werd verteld dat het geen probleem was, helaas ik moet het nu nog krijgen.
Ik kon mijn medicijnen niet innemen en had behoorlijke pijn in mijn rug, wat ik ook deed ik kreeg geen aandacht meer van de stewardess, nee ze hadden het veel te druk met elkaar.
Wat andere mensen er ook van vinden voor mij geen Emiraten meer, ik heb mijn lidmaatschap dan ook opgezegd.
Mooi relaas, interessant en informatief Sjaak!
Elementaire beleefdheid en respect zowel naar de bemanning als je medepassagier toe, is naar mijn inziens het beste recept voor een aangename vlucht.
De enkele uitzonderingen achter wege gelaten… , het is ook niet altijd mijn beste dag.
Enjoy your flight!
Om alle gedoe te vermijden en fit op m’n bestemming te arriveren heb ik de laatste 3 Thailand-reizen businessclass gevlogen. Is me heel goed bevallen. Kost wat meer, maar ik heb het er voor over.
“Er worden meer mededelingen tijdens de vlucht gegeven en betreffen onder andere de opties voor drankjes en maaltijden. Haal even de oordopjes uit je oren van de MP3 speler of ander apparaat en luister”
Leuk en aardig, maar ik ben dus zwaar slechthorend. Iemand die meestal liplezend communiceert heeft geen bal aan een bandje dat wordt afgespeeld.
Verder heb tijdens mij vluchten vaak het geluk gehad dat het vliegtuig niet bomvol zat op de heenreis. Ik vlieg dan met EvaAir. Terug is het wel volle bak, maar dan lijkt het allemaal veel sneller te gaan qua vliegtijd.
Tja, er zijn altijd uitzonderingen. Ook blinden vliegen met ons mee… en helaas hebben we geen vlieginstructies in braille. Deze mensen (ook slechthorenden) vallen onder de categorie hulpbehoevend. Je kunt het ook van te voren te kennen geven dat je niet goed kunt horen. In de meeste gevallen wordt er dan extra aandacht aan je gegeven, door bijvoorbeeld de instructies persoonlijk uit te leggen – in geval van slechthorendheid. Ieder geval wordt toch wel apart behandeld.
Het is altijd goed om je handicap bij een vlucht van te voren aan te geven. Dan is er nog tijd om iets te doen, de crew te instrueren en maatregelen te nemen. Tijdens de vlucht is dat al een beetje te laat.
Ik heb zelfs collega’s (niet veel) die gebarentaal kunnen…
De bemanning kan niet alles, maar wel heel erg veel.
Als ik dit verhaal lees gaat het naar mijn idee hoe de passagier het het cabinepersoneel naar de zin kan maken en niet andersom, ik heb veel gevlogen en service is nog steeds niet optimaal uitzonderingen zijn over het algemeen de asiatische maatschappijen zeker niet Lufthansa .
Afgelopen 6 keer bussines gevlogen met Emirates. Super medewerkers, goed eten, en een gave loungebar. Vroeg boeken met actiekorting en dan is het kosten verschil met economy helemaal niet meer zo groot. Ruimte genoeg en slaapplaats super
Ook ik heb ernstige rugproblemen maar ga zo lang het kan lekker een maand naar de warmte in thailand.Ook ik gebruik morfine en andere pijnstillers.Ook heb ik een soort pacemaker om zenuwpijn signalen uit te schakelen.Op schiphol krijgen wij altijd goede hulp met een rolsoel ed.Alleen kijken mensen je vaak aan als of je geen zin hebt om in de rij te gaan staan om in te chekcen.Helaas zien ze niet aan de buitenkant wat er lichamelijk mis is.Maar toppie voor alle hulp die ik van eva air al jaren krijg om toch lekker naar het heerlijke weer in thailand te gaan.Ik hoop er nog lang van te kunnen genieten .Een klei stukje lopen likt mij nog wel en dan zie je toch vaak verbaasde gezichten.
Het verschijnsel onbeschofteling is wijd verspreid. Er is wat dat betreft een enorm verschil tussen de passagier die heel ver kan gaan (er hangt hem niet gauw een uitzetting boven het hoofd, of hij moet het wel heel bont maken) en de crew (die zijn baan riskeert, dat al bij – vergeleken met de passagier – een subtiele tekortkoming). Ik heb niets ondervonden dat mij persoonlijk opbrak, maar wel een stewardess terecht horen uitvaren tegen een passagier, die daarop luid en duidelijk in de Nederlandse taal, die de stewardes niet verstond , onbeschoft reageerde. De stewardess had haar terechte zegje gezegd en liet het daarbij, maar de onbeschofteling nog even niet, alvorens dan toch maar, dat na een ssst-gesis van zijn Nederlands- en Vlaamstalige omgeving, het erbij te laten.
Het wil mij voorkomen dat allerlei kritiek die er is op ondermeer de kwaliteit van het voedsel aan boord, misplaatst is. Misschien dat als je jezelf onder een streng dieet gesteld heb, je wel eens iets niet zus maar zo had willen hebben. Dat doet niets af aan de professionaliteit en de – ik vond dat altijd – goede smaak van het voedsel aan boord. Persoonlijk ga ik van de stelling uit dat als je wel 100 keer per jaar almaar zelf over de keuze van je voedsel gaat, je toch wel 1 of 2 keer dat aan een ander, een professional in het bereiden van maaltijden, kunt overlaten. Dat kan toch moeilijk een onoverkomelijke inbreuk op je dieet zijn. Anders moet je overwegen gewoon niet op reis gaan. Natuurlijk als je (terecht dunkt mij) een geheelonthouder bent, moet je daarop op reis geen uitzondering maken, maar er is niemand die dat van je eist. Vliegmaatschappijen doen werkelijk hun best het naar je zin te maken, en wat mij betreft slagen ze daarin voortreffelijk. Medepassagier slagen daarin wel eens (ruim) een trapje minder.
Probeer eens QATAR AIRWAYS, uitstekende service, eten boven de middelmaat. Laatste vlucht deden jongeren (Qatarezen van 21-25 jaar) de stoelleuning naar achter waarbij ik klem kwam te zitten. Nadat ik het cabinepersoneel hierover aansprak, deden die heel direct de nodige stappen om mij meer comfort te geven, door die jongeren aan te spreken, die prompt hun leuning terug recht zetten. Proficiat voor dat cabinepersoneel.
Waarom maken ze vliegtuigzetels niet dat mensen die hun rugleuning willen kantelen, dat de onderkant van die leuning naar voren schuift, in plaats van de bovenkant naar achter, zo zouden dezen die platter willen zitten/liggen in hun eigen ruimte blijven, en de passagier achter hen niet klem (letterlijk) zetten. Zo blijf ieder zijn eigen ruimte behouden, die hij zelf kan indelen, hoger of lager.
Volgens mij werken de stoelen ook met een kantelpunt in het midden, althans bij Thai Airways.
En als mijn stoel achterover kan, moet er geen cabinepersoneel komen dat mij dat verbiedt omdat het iemand achter mij niet bevalt. Uiteraard niet tijdens het eten, maar dat spreekt vanzelf.
Als ik één van die Qatarese jongeren geweest was had ik zeker problemen gemaakt.
Als je eigen beenruimte kleiner wordt, als je je leuning achterover doet is een slechte vorm van reclame.
Zoiets als als : onze bijna horizontaal teleggen rugleuning zorgt ervoor, dat uw benen volledig klem zitten.
Leg het probleem bij de achterbuurman en je kan zeggen: onze rugleuning kan bijna horizontaal achterover.
En de rugleunig van de stoel voor de passagier verzwijg je wijselijk.
Het klinkt wat gemaakt, maar dat is wel wat er feitelijk gebeurt.
Spreek over de voordelen van de rugleuning van de passagier en verzwijg de gevolgen voor de passagier erachter.
Gevlogen met Airberlin,china southern airline,schrilanka airline, Emirates enz.
Op zich gaat het allemaal redelijk tot goed en veelal gewoon een ontspannende tocht.
Qua eten geen klagen en qua dranjes (fris en koffie/thee zeker geen klagen)
Afgelopen juni met Ethiad gevlogen,
Van alle trips was dit toch wel de allerslechtste.
Qua incheck in BKK was het gewoon vlot en vriendelijk.
Onderweg was het eten redelijk maar de gewone frisdrank etc werd maar matig uitgedeeld. Het was een nachtvlucht 2.30 vertrek.
Korte wachttijd op Abu Dhabi en dan een vervolg. Ook het zelfde ritueel alhoewel het eten veel beter was.
De terugreis was al vanaf het ichecken een ellende.
Steeds de vraag of ik wel een retour had terwijl het visum vloldoende was. Ja maar we moeten dat checken. Zeer onvriendelijk maar goed het inchecken was gedaan.
Bij de volgende incheck weer de vraag waarom geen retour. En jawel bij de deur van het vliegtuig wederom de opmerking.
Indien je gewoon een non imigrant O visum hebt hoef je geen retour te hebben.
Heb ze ook uitgelegd dat indien je verder reist met bus je geen retour hebt.
Ach allemaal verspilde moeite.
Heb ze gewoon wederom uitgelefd dat een pasppor met visum voldoende is.
En jawel we hadden een retour geboekt BKK =-AMS-=BKK
Als het hier bij bleef.
Een vliegtuig wat voor 40% volgeboekt was en jawel wij hadden keurig voor 2 personen 3 stoelen.
De middenrij was erg leeg trouwens.
Een gezin man en vrouw en kind hadden dus 4 stoelen op de midden rij.
Kort na het oppstijgen begon de man al de 3 stoelen welke voor ons waren te bedekken. tas werd er neer gezet, vervolgens werd de zoon er neer gelegd ( 7 jaar) en daarna verdween de man naar de achterste rij om zich daar neer te zetten. Eveneens 4 stoelen in gebruik.
Heen en weer lopende steeds weer naar zijn vrouw en steeds weer staande om iets tedoen.
Daarna werde de stoelen die voor de stoelen waar de zoon lag ook ingebruik genomen. Deze werden achterovergesteld. De vrouw ging weer tussen de 2 stoelen in zitten en bleef ook maar steeds heen en weer gaan.
De man blee ook tig keren heen en weer lopen.
dan weer bagage open dan weer de zoon bekijken en dan weer dit en dan weer dat.
Ook het cabine personeel werd steeds om aandacht gevraagd.
Uiteindelijk hadden ze dus 16 stoelen in gebruik.
Slapen ging niet voor ons daar we steeds gestoord werden.
Uiteindelijk heb ik ze netjes gevraagd of ze nu een tijdje gewoon kunnen blijven zitten want we willen ook slapen.
Ik kreg als antwoord dat we maar andere plaatsen moesten zoeken. Heb keurig uitgelegd dat we deze stoelen hadden geboekt en hij de 3 in de middenrij.
Hij verkondigde dat het indien het rustig was hij gewoon 16 stoelen kon gebruiken.
Heen en weer enz moest kunnen en hij vloog zo regelmatig dat hij wist hoe hij zich moest gedragen.
De discussie was niet erg fris, ook de enorme aandacht die ze vroegen van het cabine personeel was niet normaal.
Deze hdden nagenog geen aandacht voor de andere passagiers en hielpen met van alles. kwamen aandragen met meer dekens, kussens etc.
Uiteindelijk toch maar als antwoord gegeven dat ik weinig respect heb voor zijn manier en zijn gedrag.
Na het verlaten van het vliegtuig was de berg rommel in de 16 stoelen ook niet om aan te zien.
Indien dit een veel reiziger is dan mag er wel enig aandacht aan besteedt worden qua fatsoens normen.
Helaas had het cabine personeel geen aandacht voor het probleem.
Voor mij is Ethiad zeker niet de maatschappij waar ik weer me wil vliegen.
Respect voor het cabine personeel is nodig maar enig respect voor de klanten wordt ook op prijsgesteld.
Meestal is het zo dat je krijgt wat je betaald, maw low budget mag je geen first class eisen stellen. Idem met bagage, 23 kilo is 23 kilo en geen 26 etc.
Zelf vlieg ik met veel verschillende maatschappijen, op korte vluchten maakt het me allemaal niet zo veel uit, maar op vluchten langer dan 7 uur minimaal economy plus of bc. Beetje duurder maaf ik hoef dan ook niet te zeuten over kilo’s , service etc
Ik heb zeer veel gevlogen (Filippijnen en Thailand), aanvankelijk met KLM, vervolgens met Singapore Airlines (was toch merkelijk beter) en nadien, nu al verschillende jaren met Etihad. Bij Etihad aanvankelijk economy en sinds een jaar of vijf business. Ik kan mij voor economy reizigers 100 % vinden in de richtlijnen die in het basisartikel geschreven zijn. Het is voor reizigers geen pretje als je uren aan een stuk met 300 man in een beperkte ruimte moet zitten, eten, slapen en voor het personeel geen pretje als je het die 300 reizigers zo goed mogelijk naar hun zin moet maken. Maar mijn ondervinding is dat in business de meeste van die problemen niet bestaan. Daar gaat het gezegde ‘klant is koning’ inderdaad op. Er zijn geen problemen i.v.m. zitruimte, je kunt zelfs al liggend slapen. Er is voldoende personeel om het beperkt aantal reizigers te bedienen. Je kunt zeer goed eten en drinken wanneer je wil.Het enige nadeel is, dat het merkelijk duurder is.
pfff, dat is dus een opsomming van ergernissen van iemand die 30 jaar het zelfde werk heeft gedaan.
Misschien had u beter bij uw baas wat verbeter punten kunnen door geven i.p.v uw ergernissen op uw lezer uit te strooien.
Wat te denken van meer been ruimte of geen hele dikke mensen naast dunne mensen plaatsen.
waarom moet de dunne daaronder lijden.
Maar ja meer beenruimte betekent minder stoelen dus minder inkomen, dan maar als haringen in een ton en niet zeuren.
Waarom serveert met een blik bier een en een glaasje cola.
Ideale passagiers, helaas ze zijn er weinig, u heeft er minder last van dan de passagiers denk ik.
Net wat u zegt, u werkt wij zitten en ondergaan het allemaal
Wat minder arrogantie van het cabine personeel, de maatschappij, dat zijn wij
Hallo Thea, ik heb twee jaar geleden dat artikel aangepast van een Engelstalig stuk. Ik heb dit niet alles zelf ervaren en het ging erom het leven aan boord voor passagier als personeel aangenaam te maken. Integendeel, ik heb uiterst zelden beschreven dingen meegemaakt.
Ik ben nu al weer meer dan 4 jaar gepensioneerd en vlieg alleen als het niet anders kan. Ook gewoon economyclass.
Door normaal op te treden komt het ook normaal terug en dat is visa versa.
Kom ik het personeel vriendelijk tegemoet, komt het in veelvoud terug. En dat is gewoon overal zo…of niet?
Hallo Sjaak, het had dus net zo goed een positief verhaal met allemaal leuke anekdotes kunnen zijn.
Maar ik ben met je eens: met de hoed in den hand komt men door het ganse land.
Ik hoop dat je toch nog met een beetje plezier kunt terug kijken op een arbeidzaam leven
Allereerst valt me op dat bijna alle reacties weinig met het artikel te maken hebben. Ik wil bij deze alle stewardessen en stewards bedanken voor hun tomeloze energie en vriendelijkheid. Ik reis al meer dan 30 jaar met vliegtuigen en ben nog nooit onvriendelijk personeel tegen gekomen. Wel af en toe onbeschofte reizigers.
Helemaal gelijk Mister BP spijker op de kop.! Vlieg ook heel wat jaartjes en er is nog nooit een steward(es) onvriendelijk of arrogant tegen me geweest, bij geen enkele maatschappij incl. KLM.
Daarentegen wél onvriendelijke arrogante medepassagiers want ach ja je zal maar even een minuutje moeten wachten voordat dat biertje gebracht wordt, schandelijke bediening!
Prachtige reactie!
Wat mij verder ook wel meer dan eens opvalt, is dat de meest ervaren reizigers met het grootste ongenoegen, dit meestal hebben met de goedkoopste vluchten.
Van een ieder die betaald wordt om werk uit te voeren wordt verwacht dat deze persoon zich inzet om de werkzaamheden goed uit te voeren. En in de service-industrie word je geselecteeerd op eigenschappen die noodzakelijk zijn om de gasten een goed gevoel te geven en niet louter een taak uit te voeren. Dus mag je van de medewerkers in een vliegtuig niet verwachten dat ze eisen gaan stellen aan hun klanten, de passagiers. Maar juist hun best doen om de passagiers service te verlenen conform wat in hun taakomschrijving staat. De passagiers kopen geen kaartje voor een tram maar besteden een flink bedrag van hun inkomen of vermogen waar ze voor werken, de meesten dan, en dan mag je als klant in een vliegtuig een goed gevoel overhouden van het bedienend personeel.
Nog even een reactie.
Het valt mij op dat je geen eisen mag stellen als je economy class reist. Veel reacties geven aan dat als je business class reis je betere voorwaarden hebt.
Echter veel business class tickets worden vaak betaald door het bedrijf.
Het prijsverschil is vaak te veel om te boeken.
Normaal gesproken is het toch ook mogelijk om wederzijds respect te hebben qua gedrag en vriendelijkheid in economy class.
Qua eten, service en bediening mag je als klant best verwachten dat je waar voor je geld krijgt.
Indien er bezuinigd wordt op service etc is het meer aan de maatschappij waar je mee reist dan de klant.
Immers zij bepalen de prij voor een ticket.
Indien een ticket 10 euro pp duurder is dan klaagt niemand.
Zelfs 25 euro meer is geen discussie.
Echter het ondoorzichtige prijssysteem maakt het lastig om een juiste keuze te maken voor een maatschappij.
Veel frequent flyers hebben een voorkeur. De vakantieganger is vaak op zoek nasr de prijs waarbij alle andere voorwaarden in eerste instantie van ondergeschikt belang zijn.
Onze keuze is meer van de vertrek tijd en aankomst tijd.
Ook prijs is belangrijk.
Indien de normen zoals Sjaak omschrijft is het meer aan de klant om zijn gedrag bij te stellen.
Echter op een nachtvlucht is het vaak dat de bemanning vlot door het vliegtuig gaat met het eten enz en daarna ook releaxed gaat zitten.
Om de 15 minuten rondlopen is nooit aan de orde.
Luisteren naar de info van de stewardess?
Dit wordt zo snel verteld dat het niet te volgen is. Het wordt meestal afgeraffeld.
De veiligheidsinfo wordt bijna altijd op het entertainment screen getoond.
Dus conclusie; van beide kanten kan er gewerkt worden aan verbetering.
Er mag van personeel professionaliteit verlangd worden. Maar het blijven mensen. De prijs van het ticket is daarbij niet van belang. Ik heb mensen die weinig betaalden net zo goed mogelijk geholpen als mensen die eerste klasse vlogen. Alleen zijn mijn hulpmiddelen in een eerste klasse beter…meer tijd per passagier, hogere kwaliteit aan drank en voedsel en dergelijke. Maar mijn vriendelijkheid was bij alle passagiers overal op hetzelfde niveau.