Ken je dat gevoel, niet fit zijn en dat je na een lange nachtvlucht zo ellendig en moe bent dat je liever even niet in de spiegel kijkt? Hoe kan het dat Cabin Crew er bij het serveren van het ontbijt nog altijd zo fit en stralend uitzien, wat is hun geheim? Hoe blijven Cabin Attendants aan boord fit tijdens de nachtelijke uren, want zij moeten ook moe worden als iedereen slaapt… toch?
Selma verklapt hier een paar van onze geheimen en nog beter, wat jij ervan kan leren!
1. Goede stevige schoenen
Wanneer het seatbelt sign uitgaat na de take-off, wisselen we direct onze hakken voor fijne comfortabele schoenen zonder hak. Wij lopen dus niet 10 uur lange op hoge hakken. Sorry, die fantasie gaat dus niet op! Dit kan jij ook doen: draag comfortabele schoenen en neem eventueel een fijne set extra comfortabele sokken mee om tussendoor aan te doen. Doe wel weer even je schoenen aan als je naar het toilet gaat, wel zo fris!
2. Fit zijn is hydrateren
Op tien kilometer hoogte is de omgeving heel anders dan op de grond, de luchtdruk in de cabine wordt kunstmatig hoog gehouden. Doordat de lucht op grote hoogte minder water bevat, krijg je ook een droge lucht in de cabine. Daarom is het belangrijk om veel water te drinken. Niet alleen voor je huid maar ook om uitdroging te voorkomen en je fitter te voelen. Wij proberen dan ook tijdens de vlucht altijd voldoende te drinken. Als we langs komen voor een drankje/eten vraag dan gerust om een extra glaasje water.
3. Rusten tijdens de vlucht
Op een lange (nacht) vlucht hebben wij net als bij iedere andere baan recht op rust (pauze). Op de grotere vliegtuigen is er een aanwezig en zijn er dus bedden aan boord. Dit is een speciale ruimte, enkel voor de crew. Oordoppen in, muziekje luisteren en ontspan. Wij zijn misschien iets meer gewend aan het geluid en het bewegen van het vliegtuig. Een goed stel oordoppen en een oogmasker helpen je om makkelijker in slaap te vallen. Mocht je ze zijn vergeten, vraag dan even aan de crew of ze een setje oordoppen voor je hebben (ook fijn als je dichtbij de family row zit).
4. Geniet van het reizen
Probeer te genieten van de reis. Wij krijgen energie van de omgang met jou als passagier, maar ook door nieuwe of fijne bestemmingen. Want ook wij zullen de vlucht moeten maken naar een bestemming wereldwijd of terug naar huis. Samen maken we de vlucht leuker!
5. Zorg dat je af en toe beweegt
Wij zijn als crew aan het werk en continue in beweging. Als passagier zal jou dit ook helpen! Lang stilzitten maakt je stijf. Probeer daarom om de anderhalf uur of twee uur even op te staan en kort te lopen door de cabine (let op: natuurlijk alleen als het stoelriem lampje uit staat!); dit bevordert je bloedstroom en helpt tegen het vasthouden van vocht.
Nog een algemene tip: Plan vooruit
Reserveer voor vertrek een fijne stoel online, dit scheelt al de helft tijdens een lange vlucht. Neem de tijd om de reisgids helemaal door te lezen en maak alvast mooie plannen voor je reis. Kies je favoriete film en geniet van de service aan boord.
Happy Travels!
Bron: KLM Blog – Selma Hoving
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Minimumloon stijgt in proefregio’s naar 400 baht per dag
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
Iedere twee uur even bewegen is een lastige zaak, als je geen plaats aan het gangpad hebt en je naast een slapende passgier zit.
Gelukkig zijn die lange vluchten voor mij wel een beetje voorbij.
Ik denk niet, dat ik nog twee handen nodig heb, om ze te kunnen tellen.
Net terug in Thailand van een werkbezoek aan Nederland. Ben met Emirates gevlogen en dan 2x 6 1/2 gevlogen met een ruime tussenstop van 3 uur op Dubai genomen( korter kan ook). Daardoor lekker een paar uur kunnen wandelen over de plaatselijke airport. Zelf slaap ik tijdens de vlucht zoals de meeste passagiers dus dat wakker maken van je buurman is maar incidenteel en met deze relatief korte vluchten geen last van stijfheid of vermoeidheid.
Een goede reis begint met kiezen van een stoel
neemt altijd midden rij stoel aan gangpad.
economy
beter dan de tussen klasse van eva air vind persoonlijk
voldoende been ruimte met mijn 184 cm en als je geluk hebt
drie stoelen naast je niemand , arm leuning kan bij economy weggeklapt worden en
kan je languit liggen.
maak de reis naar Bangkok drie keer per jaar
moet wel zeggende laatste jaren al blij ben met midden stoel vrij.
Na de eerste maaltijd , twee apirine pillen.
oordoppen in slaap masker
en slaap makkelijk zeven tot acht uur.
ps nu niet allemaal deze stoelen boeken
Ontspannen en of slapen in een vliegtuig, onbegonnen werk als je de pech hebt opgescheept te zitten met een groot aantal huilende en krijsende kinderen aan boord. Helaas lukt het dan meestal ook de ouders niet om de kids stil te krijgen.
Gelukkig is dit niet altijd het geval.
Ja, en dan denk ik, ik ben zelf ook kind geweest en mijn kinderen zullen ook niet altijd engeltjes zijn geweest. Kwestie van geluk cq pech hebben. En als het een probleem voor jou kan zijn ff kan van te voren een stoel reserveren (dat kan ook geld kosten tegenwoordig) ver weg van de voorste familie rij….
Robert JG het zal zijn zoals je zegt, van te voren een stoel reserveren lijkt me geweldig alleen ik weet niet van te voren of er zulke kinderen zitten en ze zitten ook niet alleen op de voorste rij.
Het is geluk of pech dat klopt als je dan in de buurt zit met zo’n ouder die zegt ik kan ook bleren is het helemaal leuk.
Belangrijk is de voorbereiding. a. vlieg niet met de Franse KLM. Hun economy class stoelen zijn een van de benauwdste zitplaatsen van alle airlines. Dit is gedaan om de mensen de duurdere economy plus stoelen te verkopen. Deze laatsten zijn simpelweg de oude economy seatings.
Weet dat het cabine personeel op de long haul vluchten snel hun werk afhandelen zodat ze zelf hun eigen slaapplaatsen in het vliegtuig kunnen opzoeken. Dus zelf geen idee hebben hoe opgevouwen u zit.
b. beter langer doorsparen en business class vliegen. Kost meer maar u heeft een stuk meer comfort en is achteraf gezien de meerprijs zeker waard!
Ik kan dit verhaal volledig navolgen. Ik was 30 jaar steward en ja, zo ging het ook. Als passagier heb ik weinig moeite met een vlucht. Ik neem genoeg lees, muziek en kijkmateriaal mee om de vlucht door te komen. Natuurlijk probeer ik ook het boord entertainment, maar als dat niet zo naar mijn smaak is (of gewoonweg niet werkt), kan ik altijd op mijn eigen arsenaal teruggrijpen. Nu is er zelfs een VR headset bij gekomen, waarmee ik films in bioscoopformaat kan kijken en me in plaats van in een vliegtuig in een zaal bevind… (goed voor mensen met engte vrees).
Toen ik nog werkte, was ik wel altijd blij dat ik niet als passagier moest.
Op een vlucht naar Australië, stapten wij als bemanning onderweg twee keer voor een paar dagen uit (al naar gelang de frequentie van de vlucht). Als wij dan in Kuala Lumpur of Bangkok of Singapore de passagiers uit het vliegtuig zagen strompelen, hadden wij toch wel medelijden met hun.
En beste Brabantman, wat je schrijft over het cabine personeel dat ze maar zo snel mogelijk alles afhandelen, klopt helemaal niet. Dat ze snel werken ligt aan het aantal passagiers. Iedereen wil het liefst zo snel mogelijk of eerder behandeld worden. De laatste die bediend wordt had ook al dorst toen met de eerste in een rij begonnen werd. Dus wordt er zo snel mogelijk gewerkt om die persoon ook een nog warme maaltijd te geven.
Daarbij komt ook: het is één bemanning. Wanneer je in de economy sneller klaar bent dan in first of business klasse, moet je daar verder werken om die collega’s te ondersteunen. Andersom ook. Pas wanneer de laatste passagier in welke klasse dan ook bediend is, mag de pauze ingedeeld worden. Dan gaat niet de hele bemanning, maar een deel ervan naar de rustruimte. Het andere deel heeft wachtdienst: de volgende service voorbereiden, met drankjes door de cabine gaan, checken of er niets aan de hand met de passagiers is, wc’s checken, collega’s checken enzovoorts.
En de meesten van ons weten zeer zeker hoe eng de bestoeling is. Ik vlieg altijd economie en ik krijg, omdat ik standbye vlieg, vaak de slechtste plaats (vaak middenplaats) als het vliegtuig vol is.
Misschien helpt dit je beeld over de bemanning bij te schroeven.
Ik denk dat het zo is als Sjaak zegt. Maar voor de prijs
die hij betaald wil ik altijd wel op de midden stoel zitten.
Vlieg Business Class en laat je lekker verwennen
met goed eten en lekkere wijnen.
Daarna lekker dekentje en helemaal plat.
Oog dicht en snaveltje toe.
Ik doe het al 30 jaar en bevalt me prima.
TAK
Ik kies al 30 jaar voor de simpelste en meest efficiënte oplossing. Eenmaal ik in het vliegtuig zit neem ik een vette slaappil. Je spieren ontspannen en je voelt je relaxt. Ik word meestal wakker als we zo ongeveer gaan landen. Ik kan me niet meer voorstellen van 10 uur klaar wakker te moeten blijven zitten op een vliegtuigstoel.
Hoe ik er uitzie na de landing zal me worst wezen.
Als ik met Emirates vlieg ben ik altijd bezig met de muziek-bibliotheek uit te pluizen en de muziek uit mijn vervlogen jaren te beluisteren. Nostalgie ten top. En ik raak niet rond op de vlucht van 12 uur.
Zalig zo even tijd hebben voor relaxt en zorgeloos muziekbeluisteren.