Beste redactie/Ronny,
Het is me duidelijk dat de Baht 800.000 voor het verlengen van het jaarvisum er 2 maand voor en 3 maand na de aanvraag erop moet staan. Daarna mag het zakken naar Baht 400.000. Maar hoe zit het nu als je AOW hebt, dat is al Baht 500.000?
Dat is er na die 3 maand ook, en dus meer dan die Baht 400.000. Of werkt het niet zo? Dus de Baht 400.000 regel na 3 maand is me bij de combinatie van inkomen (AOW) en geld op een Thaise bank niet duidelijk.
Daarnaast heb ik ook nog ruim Baht 400.000 op BKK bank staan. Mag ik daar dan wel aankomen na 3 maand of?
Groet,
Wil
Beste Wil,
Alles hangt af van de manier hoe je de financiële eisen van een jaarverlenging gaat bewijzen.
1. De bankmethode
Gebruik je de bankmethode van 800 000 Baht, dan is het duidelijk. 2 maand voor de aanvraag, tot 3 maand na de toekenning moet het op je bankrekening staan. Dan mag je de overige maanden zakken tot 400 000 Baht. Daar zal normaal ook een controle op komen of dat werkelijk zo is. Hoe die controle zal gebeuren is momenteel nog een vraagteken.
Of je dan daarnaast nog AOW trek, of nog een ander bedrag ergens op de bank hebt staan maakt niet uit. Immigratie kijkt enkel naar het geld dat je gebruikt en getoond hebt om aan de financiele eisen te voldoen. De rest interesseert hun niet.
2. De inkomstenverklaring
Je ken ook een visumondersteuningsbrief of gelijkaardigs gebruiken dat bewijst dat je een maandelijks inkomen hebt van minstens 65 000 Baht. Moet je volgens de regels niet bewijzen of dat ook werkelijk maandelijks wordt overgemaakt.Met deze manier moet je ook niks bewijzen na drie maand of wat ook.
Heb je daarnaast nog een bankbedrag ergens staan dan mag je dat gebruiken zoals je wil. In dit geval is immigratie enkel geïnteresseerd in de Visumondersteuningsbrief .
3. De combinatiemethode
Hier maak je gebruik van zowel een inkomstenverklaring (visumondersteuningsbrief) en vul je het ontbrekende bedrag aan tot 800 000 Baht op jaarbasis. Om in jouw voorbeeld te blijven.
Je hebt een visumondersteuningsbrief dat een inkomen van jaarlijks 500 000 Baht bevestigd. Dat moet je niet op de bank hebben of bewijzen dat dit maandelijks op je rekening komt. Daar dient net die Visumondersteuningsbrief voor. Dat geld kan je dus gebruiken zoals je wil. Vervolgens moet je wel een bankbedrag van 300 000 Baht tonen om aan dat bedrag van 800 000 Baht te komen. Dat moet er 2 maand voor de aanvraag, tot 3 maand na het toekennen op de rekening blijven staan. De vraag is nu wat er na die 3 maand en de resterende maanden met dat bedrag mag gebeuren. Dat is niet heel duidelijk. Ik vermoed, maar het is enkel een vermoeden geen bewijs, dat je zoals bij een bankbedrag zal mogen zakken tot de helft. Met een bankbedrag mag je na 3 maand zakken tot de helft van 800 000 tot 400 000. Ik vermoed dat dit hier ook zal mogen dwz in jouw geval van 300 000 tot 150 000. Ook hier is de vraag hoe men het zal controleren. Geen idee.
Heb je daarnaast nog geld ergens op een rekening staan dan doe je daarmee wat je wil. In dit geval is immigratie enkel geïnteresseerd in die visumondersteuningsbrief en die 300 000 Baht als bankbedrag. De rest interesseert hun niet.
4. Het maandelijks overmaken van een bedrag
De vierde methode heeft men eigenlijk uitgevonden voor de aanvragers waarvan de ambassades geen bewijs van inkomen willen uitgeven. Of het ook door andere aanvragers mag gebruik worden ? Soms lees ik van niet, soms lees ik van wel. Dat zal je lokaal moeten bekijken.
Deze methode bestaat er dus in dat je maandelijks minstens 65 000 Baht vanuit het buitenland stort op een Thaise rekening. De bank zal dit moeten bevestigen. Het is dus een beetje zoals met een visumondersteuningsbrief maar ipv een brief bewijs je het inkomen door effectieve maandelijkse stortingen. Heb je daarnaast nog geld ergens op een bank staan dan doe je daarmee wat je wil. In dit geval is immigratie enkel geïnteresseerd in die maandelijkse stortingen en de brief van de bank dat dit bevestigd.
Of nu ook lagere bedragen dan 65 000 Baht toegestaan zullen worden voor “Retired” en je dat dan ook kan combineren met een bepaald bankbedrag zoals in de combinatiemethode is niet echt duidelijk. In de regels spreekt men enkel van 65 000 Baht voor “Retired”. Ik vermoed van wel, maar dat vraag je best lokaal. Uiteindelijk zullen zij beslissen wat aanvaard wordt en niet, maar dat geldt eigenlijk ook voor alle methoden.
Ik heb het hier enkel bij “Retired” gehouden. Voor de gehuwde is er nog steeds niets veranderd. Die kunnen dus een bankbedrag gebruiken van 400 000 Baht dat er bij de eerste aanvraag 2 en bij vervolgaanvragen 3 maand op de rekening moet staan. Na het toekennen mogen ze dat bedrag volledig opgebruiken. Of de income methode (visumondersteuningsbrief) met een maandelijks inkomen van minstens 40 000 Baht. Het enige dat er voor gehuwde is bijgekomen, is methode 4 (effectieve bankstortingen uit het buitenland) maar dan voor een maandelijks bedrag van minstens 40 000 Baht. Combinatie inkomen/bankbedrag was en is niet van toepassing voor gehuwde.
Ik hoop het een beetje duidelijk gemaakt te hebben. Je ziet ook dat er nog enkele vragen zijn die moet opgelost worden.
Binnen drie maanden, wanneer de eerste controles zouden moeten gebeuren, zal ook al wel duidelijk worden welke richting het zal uitgaan.
Ook voor mij.
Vriendelijke groeten,
RonnyLatYa
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption