Vraagsteller: Rob
Ik heb het eerste deel van het CoE proces (op basis van huwelijk) met goed gevolg afgelegd. Nu moet ik om het CoE definitief te krijgen vliegticket – en reservering ASQ hotel – uploaden.
Wat betreft de vlucht zijn er 2 mogelijkheden. Via KLM via repatrieringsvlucht (zeer beperkt aantal vluchten en moet via ambassade geregeld worden). Of via een van de ±10 commerciële luchtvaartmaatschappijen die op Bangkok mogen vliegen, zoals de Emirates. Het wordt dus altijd een stopover!
Wat zijn de ervaringen en adviezen van mensen die onlangs zo naar Thailand gevlogen zijn? En wat zijn de adviezen met betrekking tot reserveren ASQ hotel?
Ben van plan Thailand binnen te komen op een Non-immigrant Visa O single entry en na 90 dagen bij de immigration office te verlengen.
Reactie RonnyLatYa
Zorg natuurlijk ook dat je aan de nodige eisen voldoet voor je verlenging eens je in Thailand bent. Vooral dan het financiele. Bedrag moet minstens 2 maand voor aanvraag tot verlenging op jouw rekening staan indien je een bankbedrag gaat gebruiken.
Je kan eigenlijk nog kiezen op welke manie je gaat verlengen. Op basis van “Retirement” wat over het algemeen het snelst gaat, of “Thai Marriage” wat meestal wat langer duurt en meer papierwerk vergt. Financieel hoef je dan weer minder te bewijzen bij Thai marriage. Aan u de keuze. Aanvraag kan je standaard al starten 30 dagen voor aflopen van je 90 dagen. Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit wanneer je die aanvraag gaat indienen in die laatste 30 dagen. Je verlenging sluit altijd aan op die 90 dagen.
Wat betreft vliegticket en hotel laat ik het over aan de lezers die hier recent ervaringen mee hebben.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 december 2024Controleer de voorwaarden van je Nederlandse levensverzekering bij emigratie naar Thailand (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
- Gezondheid21 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoofdpijn na krachttraining
hoe heb je dat geregeld met je medische verklaring waarin specifiek Covid-19 vermeld moet worden evenals een minimum bedrag van 100.000 dollar ?
Dat kan je zo opvragen bij de ziektekostenverzekeraar. Heb ik ook gekregen (Zilveren Kruis)
En vermeldden zij dan het vereiste bedrag van minimaal 100.000 USD ? Ik dacht het niet, tot nu toe nog geen 1 reactie gelezen dat de Nederlandse basisziektekostenverzekeraars een bedrag vermelden op een verzekeringsverklaring.
Er staat dat ALLE kosten worden vergoed, dus zonder limiet van $ 100.000
Ja ga dat bijvoorbeeld bij het inchecken op een vliegveld de medewerkers aldaar even uitleggen, of ga bij aankomst in Thailand de vliegveldmedewerkers hiervan op de hoogte stellen, elke discussie verlies je want men wil niet gedwongen worden een passagier terug te moeten brengen of in het 2e geval is er een afwijking van wat wordt verplicht door de Thaise authoriteiten en dan word het een directe retour naar Nederland. Kijk wat Thailand vraagt is dat aantoonbaar het bedrag van minimaal 100.000 USD genaamd op de verzekeringsverklaring dient te staan, zwart op wit. Men heeft er geen boodschap aan dat men in Nederland alles vergoed en geen maximum kent, men wil bedragen zien. Als je wil gokken of degene bij het inchecken of degene bij toegang tot Thailand het goed vind is je eigen keuze.
das dus echt niet waar want mijn verzekering bij VGZ doet dat dus echt niet en ook bij mijn reisverzekering bij de ing nul op het request
Heb een VGZ Universeel Compleet verzekering en paar dagen geleden een Covid verklaring ontvangen.
Bij de OHRA krijg je een verklaring met Covid-19 genoemd en de tekst “A general maximum reimbursement does not imply”. Dus geen limiet.
Als er inderdaad ‘does not imply’ staat in de verklaring is dat een taalfout die nog verwarring zou kunnen scheppen. ‘Apply’ is de juiste term.
Lufthansa welke samen met Swiss en Austria vluchten aanbiedt lijkt mij een goede optie. Lufthansa biedt allerlei garanties aan zoals mogelijkheid van gratis omboeken tot op het laatste moment, een ticket vastleggen voordat de definitieve boeking doet zodat je gelijktijdig de ASQ/hotelreservering kunt doen en afstemmen dat het aansluit op de aankomst. Ik zou van tevoren de keuzehotels benaderen om te informeren of het op geplande aankomstdag beschikbaar is zodat je geen tijd verliest met het zoeken naar een ander hotel. Zelf heb ik al een lijstje van mijn voorkeurhotels opgesteld
Emirates lijkt me ook betrouwbaar met een overstap tijd van ruim 2 uur zodat je extra tijd hebt bij het overstappen. KLM heeft maar een beperkt aantal stoelen beschikbaar en vliegt maar eens in de 2 weken met de repatrieringsvlucht en heeft maar een capaciteit van 70 stoelen, daarom lijkt het me beter om met Lufthansa (bijna elke dag een vlucht) of Emirates te vliegen.
Voor wat betreft een snelle PCR coronatest kun je kijken bij coronatestservice.nl met vestiging in Utrecht en Almere en Schiphol/Badhoevedorp voor een prijs van Euro 150. Als je je in de ochtend voor 11.30 h test krijg je in de avond de testuitslag al binnen, en dat is gunstig voor vanwege de tijdsplanning. Blijft dan een Fit-to-Fly verklaring welke je bij Medimare kunt aanvragen.
Mijn planning voor een ziektekostenverzekering is dat ik naast mijn basisziektekostenverzekering van CZ waarvoor ik al een verzekeringsverklaring heb zonder bedragen maar wel met de vermelding “geen maximum voor vergoedingen” een extra verzekering neem van OOM waarvan ik begrijp dat deze wel de vermelde USD 100.000 op de verzekeringsverklaring zet.
Waar ik wel een bedenking over heb is of je een enkele reis of een retourvlucht boekt. Want stel dat de vliegmaatschappij een retourvlucht vereist en dan sta je bij het instappen met de mond vol tanden want voor het coronatijdperk kon daar ook om gevraagd worden en kan een reden zijn om je te weigeren. Daarom zekerheid voor alles en dan een retourvlucht nemen en welke je dan later verandert mocht je niet zeker zijn wanneer je terugvliegt.
Enkel als je zonder visum zou vertrekken vertrekt kan een maatschappij een bewijs vragen dat je de intentie hebt om Thailand te verlaten binnen de 30 dagen en dat hoeft dan geen retourticket te zijn.
Maar in dit geval vertrekt iedereen met een visum dus….
Dat is dan goed nieuws. Maar toch ib ben voor zekerheid voor alles in deze donkere coronadagen en wel om het volgende want men kan stellen dat als je geen retoruticket hebt je niet kunt aantonen dat je verzekerd bent voor de covid en andere ziektes gedurende je verblijf. Met name bij de huidige nieuwe Non-Immigrant 0-A visum welke worden uitgegeven wordt verwacht dat je aantoonbaar over de hele verblijfsperiode van een jaar een ziektekostenverzekering hebt, als ik dit doorvoer voor mij en de vraagsteller voor een Non-Immigrant 0 visum en dan kom je op een initieel toegekend verblijf van 90 dagen in Thailand uit en dan hoort daar een verzekeringstermijn bij van 90 dagen bij. Door een retourticket te laten zien samen met een verzekeringsverklaring van de Nederlandse verzekeraar voor genoemde termijn van 90 dagen van verblijf zorg je ervoor dat verblijf (aangetoond door retourticket) en verzekeringstermijn gelijk lopen. Maar misschien zie ik wel te veel beren op de weg maar ik regel het liever perfect dan dat er iemand me tegenhoud bij het boarden van een vliegtuig. . Juist de medewerkers van de vliegmaatschappijen kunnen wel eens erg strikt zijn en dan wil ik elke discussie voorkomen want het is al zo moeilijk om terug te vliegen naar Thailand.
Ik geef alleen de reden mee waarom een doorvlieg of retourticket kon/kankan gevraagd worden en je vergelijking met voor de coronaperiode.
Verder moet ieder maar doen wat hij denkt te moeten doen…
Ik heb een verzekering bij interpolis en die hebben een Engelstalig document gemaakt van de polisvoorwaarden en in principe is de 100.000,- USD gedekt maar ze weigerden expliciet de 100.000,- USD te vemelden. Ik ben van Taipei naar BKK gevlogen en ik heb de COE en non-imm O op basis van marriage in Taipei gekregen. Het is al een maand geleden en ik had op diverse forums gelezen dat er bij het aanvragen van de COE en bij aankomst in BKK op de 100.000,- USD vemelding gelet werd en dat klopte ook. Ik heb bij OOM een extra verzekring voor 3 maanden genomen alleen voor het document en dat werd zonder problemen geaccepteerd. Bij aankomst in BKK worden alle papieren wel 3 keer bekeken en ik had de 100.000,- USD opgelicht en er werden verder geen vragen gesteld.
Op facebook is er een groep Thailand ASQ hotels met een overzicht en prijzen van alle beschikbare hotels en een ASQ review groep met beoordelingen. Ik heb in Royal Suite vertoefd en het is me goed bevallen.
Ik zou met de KLM vliegen. Dan minste risico wat canseling betreft. De ASQ Hotels staan allemaal in internet.( google ASQ Hotel in BKK. Zo heb ik het gedaan. Veel zenuwslopend werk maar het klopte.
Ik heb de afgelopen maand diverse emails aan mijn zorgverzekeraar CZ besteed om te verzoeken om ook het bedrag van US$ 100.000,– in hun Engelstalige medische verklaring op te nemen of , indien men dat blijft weigeren, in elk geval de reden van hun weigering in de verklaring op te nemen. Maar ze blijven, ondanks mijn uitgebreide uitleg waarom ik dat graag in hun verklaring zie, weigeren. CZ deelde mij in dit kader mede:
*citaat*:
Ik kan een Engelstalige verzekeringsverklaring voor u maken waarin wij aangeven dat u verzekerd bent en dat deze verklaring in Thailand geldig is. De voorwaarde is wel dat u op dezelfde manier verzekerd blijft.
Hierin bevestigen wij dat u bij ons een zorgverzekering heeft en dat de precieze dekking van deze zorgverzekering terug te vinden is in de verzekeringsvoorwaarden. De verzekeringsvoorwaarden zijn ook van toepassing op zorg naar aanleiding van een Covid-19 besmetting. In de verklaring vermelden wij dat er geen algemeen maximum vergoeding geldt. Wij vermelden uw naam, geboortedatum, de basisverzekering en aanvullende verzekeringen die u heeft.
Wilt u dat ik deze verklaring voor u maak? Dan heb ik de begindatum en einddatum van uw verblijf in Thailand nodig. U kunt dit in een antwoordmail aan mij doorgeven.
*einde citaat*.
Waarom zij de data nodig hebben, wetende dat onze zorgverzekeringen altijd voor een jaar worden afgesloten, werd niet verteld. Het zal wel te maken hebben dat men maar een maximaal aantal maanden buiten NL mag vertoeven.