Thailand Visa vraag Nr 306/22: Accepteert Immigration Office Hua Hin de ‘stortingsmethode’?
Vraagsteller: Hans
Accepteert Immigration Office Hua Hin de ‘stortingsmethode’? In een Info Brief van Ronny (024/19) las ik dat voor een jaarverlenging van je verblijfsperiode op een non-O visum de ‘stortingsmethode’ methode kan worden geaccepteerd voor de financiële eisen van de verlenging.
Kan…, want dit hangt blijkbaar van het regionaal Immigration Office af.
Zijn er lezers met ervaring in dit verband met het Immigration Office in Hua Hin, ons voorziene regionaal kantoor?
Het periodiek laten storten van een buitenlandse rekening naar de Thaise bankrekening is natuurlijk veel gemakkelijker dan de visumondersteuningsbrief/affidavit.
Zo ja, mag dat dan van een eigen bankrekening zijn of moet het van een pensioeninstelling zijn? Mag het ook bijvoorbeeld maandelijks salaris of dividend van een buitenlands bedrijf zijn?
Alvast hartelijk dank
Reactie RonnyLatYa
1. Ik weet niet of Hua Hin dat aanvaardt. Lezers kunnen het je al dan niet bevestigen. Sommige immigratiekantoren aanvaarden dit enkel indien de aanvrager uit een land komt dat geen Affidavit meer uitgeeft. Maar dat is eigenlijk geen reden. In de regelgeving is dat geen eis.
2. Officieel wordt pensioen, interest, dividend aanvaard en men kan ook vragen de oorsprong te bewijzen. Het moet wel maandelijks, uit het buitenland en op een Thaise bank gestort zijn en dat moet je zeker bewijzen. Men zal ook vragen om bewijzen dat de 12 afgelopen maanden aan die voorwaarden werd voldaan. Minder zal enkel als het een eerste binnenkomst betreft en ook een eerste verlenging.
De betreffende regelgeving hierrond kan je hier lezen.
Laws, regulations, Police Orders, etc – Thai Visas, Residency, and Work Permits – ASEAN NOW – Thailand News, Travel & Forum
18. Amendment to police order 138/2557 Revising clauses 2.18 and 2.22 to include options for proof of income
Maar het is natuurlijk vooral de lokale regelgeving die zal gelden en wat men daar aanvaard als bewijs. Dat moet je lokaal dan eens bekijken.
– Heb je zelf een visumvraag voor Ronny? Gebruik het contactformulier! –
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
Hallo Hans,
Mijn pensioen wordt vanuit USA op mijn Nederlandse ING rekening gestort.
Ik woon in Hua Hin en gebruik dus dat Immigration Offce
Ik stort begin van elke maand een bedrag over vanaf mijn ING rekening naar mijn Kasikorn rekening.
Stort minimaal 65,000thb, maar vaak meer.
Heb al 7 jaar een Retirement Permission to Stay en heb geen enkel probleem met verlengingen.
Vooral als de stortingsmethode officieel nog maar is ingevoerd sinds 21 december 2018.
https://aseannow.com/topic/981135-laws-regulations-police-orders-etc/#google_vignette
Zie 18. Amendment to police order 138/2557 Revising clauses 2.18 and 2.22 to include options for proof of income
Je kan dan wel stortingen doen, je moet tenslotte van iets leven, maar als dat al 7 jaar is zullen dat niet enkel stortingen als bewijs geweest zijn maar ook een ander bijkomend bewijs van inkomen (Affidavit, Visumondersteuningsbrief, etc)
Beste Jan,
de ‘stortingsmethode; werd ingevoerd toen verschillende ambassades geen affidavit meer afleverden. De Nederlandse ambassade was een van hen en hebben toen de ‘ondersteunigsbrief’, welke overal aanvaard wordt, in het leven geroepen.
De regelgeving op de overschrijvingsmethode is duidelijk: het moeten maandelijkse overschrijvingen zijn van bewezen inkomsten. Ze weten bij immigratie wel degelijk dat er reeds waren welke hier de zaak trachtten te beduvelen door maandelijks een ’transfert hup’ te doen en het bedrag dus heen en terug te storten.
Om te voldoen aan de eisen moet je daarom al je inkomsten, zoals bv AOW – pensioen….’ rechtstreeks op een Thaise rekening laten storten, zodat je kan bewijzen dat het wel degelijk vaste inkomsten zijn..
Dacht jij dat deze methode eenvoudiger en goedkoper is dan de ondersteuningsbrief, afgeleverd door de Nederlandse ambassade????
Voor de ondersteuningsbrief heb je enkel bij de ambassade bewijs te leveren dat je dat inkomen wel degelijk hebt en dat kan door uw jaarlijkse inkomstendocumenten, wat je automatisch elke jaar van uw instellingen ontvangt, of zelfs door je belastingaangifte, voor te leggen.
Ik begrijp dus niet waarom jij de stortingsmethode gemakkelijker noemt.
Wat ze specifiek in Hua Hin, bij immigratie, willen zien, dat moet je ter plaatse zelf gaan vragen.
Beste Lung Addie,
Hartelijk dank voor uw reactie.
Dat de stortingsmethode gemakkelijker zou zijn is enkel mijn perceptie; ik heb namelijk met beide nog geen ervaring. Het is voorzien met twee jaar in Hua Hin te vestigen en wil op een persoonlijke Thaise Bank rekening (die ik dit jaar al wil openen op het adres van mijn schoonfamilie) mijn maandelijkse inkomsten te laten binnenkomen.
We gaan daar immers nagenoeg permanent leven dus heb je inkomsten en/of vermogen nodig…
Die ondersteuningsbrief is vast ook gemakkelijk, mits het goed gaat met de post.
Nogmaals dank en vriendelijke groet,
Hans
Hier Erik uit Hua Hin.
Verleng telkens met affidavit.
Geen bank documenten nodig.
Waarom iets moeilijk maken als het makkelijk kan ?
Beste Erik,
wat je hier schrijft KAN gewoon niet, tenzij je geen Nederlander bent. De Nederlandse ambassade levert geen AFFIDAVIT meer af. De Nederlandse ambassade levert een ‘ONDERSTEUNINGSBTIEF’ af en dat is iets helemaal anders dan een affidavit.
Beste Lung addie,levert de Belgische ambassade nog Affidavit ivm pensioenstorting vanuit Belgie?
Beste Kris,
JA, de Belgische ambassade levert nog steeds een affidavit. Een affidavit gaat echter niet over pensioenstortingen vanuit Belgie maar gaat over BEWEZEN INKOMSTEN. Waar of hoe die gestort worden, daar gaat het hem totaal niet om.
Jazeker !
Ik ben Belg. Sorry dat ik dat vergat te melden.
Erik uit Hua Hin, hier nog een Erik.
Dan heb jij geluk want er zijn Immigration kantoren die zowel een affidavit of anderszins vragen van de ambassade PLUS recente bankverklaring PLUS overzicht van jouw bankboekje(s) netjes geprint op A4, en dan ook nog bijkomende vragen stellen. Het staat de ambtenaar vrij om aanvullende dingen te vragen; helaas is daarvoor in Thailand geen eenduidig beleid.
Dag Erik. Dat klopt idd.
Er werd gevraagd naar immi Hua Hin en daar aanvaarden ze de affidavit.
Geen bankbrieven nodig.
Ik stort wel alle maanden netjes mijn 65k plus vanuit België naar Thailand, maar bewijs dit iet zolang ze er niet naar vragen. Slapende honden…..