Thailand Visa vraag Nr 213/23: Visa kantoor in Khon Kaen?
Vraagsteller: Paul
Ik ga binnenkort in Khon Kean wonen voor een periode. Ik heb op dit moment een Retirement visa die ik elk jaar laat verlengen door een agency hier in Chiangmai.
Nu zoek ik een goede visa angency in Khon Kaen die mij kan helpen met de jaarlijkse visa verlenging en evt. de 90 day reporting bij de Emigration department.
Alvast bedankt en vriendelijke groet.
Reactie RonnyLatYa
Het zelf doen is geen optie?
90 dagen melding kan je zelf ook online
https://www.immigration.go.th/en/#serviceonline
Ik ken zelf geen visakantoren. Maar mogelijk zijn er lezers die er wel kennen in Khon Kaen?
****
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Visa vraag”. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Waarom je afhankelijk maken van zo’n kantoortje. Ben je dadelijk wat ouder kun je zelf helemaal niet meer uit de voeten. Ga een tijd van tevoren naar jouw immigratiekantoor en vraag een velletje A4 waarop vermeld welke documenten men verwacht voor een verlenging ‘retirement’. Verzamel die vervolgens en je kunt ruim voordat je aan verlenging toe bent een stapeltje paperassen in orde maken. Eenmaal dit jaar meegemaakt maakt het volgend jaar bekender en op den duur een fluitje van een baht. Die 90-dagen-medling kan prima online. Een keer oefenen en misschien wat fout doen, maar jong geleerd is oud gedaan, toch? Daarna hoef je geen agenda meer bij te houden want je krijgt van Immigration 14 dagen voor de volgende datum een mail. Makkelijker kunnen zij het niet maken, moeilijker jijzelf wel!
Waarom toch altijd voor een ander willen bepalen wat ze moeten doen? En op de vraag in dit topic komt dan helemaal geen antwoord.
Die visum kantoren zijn er voor ons gemak. Als een mens daarvan gebruik wil maken dan geef ik hen groot gelijk. Ik betaal ook graag voor hun diensten en daar hoeft niemand zich over te bekommeren.
Sorry Paul, ik kan je hierbij ook niet verder helpen. Hopelijk zijn er lezers die wel een oplossing hebben.
Permanent wonen alhier betekent toch ook dat je te maken hebt met soms een enkele Thaise autoriteit, en waarom zou je het contact met hen uit de weg gaan? Die enkele keer dat je van doen hebt met Immigration, zo af en toe met de Amphoe, ooit met Land – of met de Transport -, en vanaf 2024 al helemaal niet meer met de Revenue Office. Zoveel meer is het immers niet, maar het getuigt wel van fatsoen, volwassenheid en respect om je eigen beslommeringen in eigen persoon op te pakken en niet af te schuiven naar een of ander kantoortje met ‘winstoogmerk’. Want laten we eerlijk zijn: alle documenten en paperassen zul je toch zelf bijeen moeten zoeken en wat dat kantoortje doet is dat bundeltje papier een keer extra uitprinten en naar Immigration brengen. Nou, is me een dienstverlening wel zeg! En dan nog: wat is er op tegen om iemand wat tips mee te geven resp vrijblijvend van wat ongevraagd advies te voorzien? Kijk naar je eigen reactie en zie dat je zelf niets weet mee te geven.
Het is er en het mag dus de keuze vrijheid is aan eenieder.
Het waarom Paul deze vraag stelt is niet aan mij, hoewel de kreet niet geprobeerd is, altijd misgeschoten ook bij mij opkomt.
Laten wij eerlijk zijn, vrijwel iedere buitenlander schuift zijn vrouw in de frontlinie met ambtenarij praat, ook als er al redelijk Thais beheersing is.
Soi ‘vergeet’ gemakshalve dat de doorsnee Thaise ambtenaar nu niet vooraan staat als er geen Thais wordt gesproken.
Ook dan is motivatie bonus vaak op zijn plaats volgens de Thai.
De man praat duidelijk over IK By the way.
Meerdere persoonlijke zaken zouden natuurlijk zomaar aanwezig kunnen zijn bij wie dan ook.
Zie ze hier in Korat ook wel eens de ‘hulptroepen’ die toch echt heel erg bekend zijn bij het Immigratiepersoneel en echt niet erop gewezen worden dat ze in de rij moeten gaan staan.
Dat ze in een zucht en een scheet weer buiten staan snap ik wel.
Opgehaald en weer thuis afgezet.
Soi, ik ken mensen die bang zijn voor politieambtenaren, die bang zijn voor kleine ruimtes met wachtende mensen, die slecht Engels en helemaal geen Thais spreken, die geen kopieermachine kunnen bedienen of geen PC, die geen serie papieren of kopietjes kunnen verzamelen, en er zijn ook mensen bij wie de grijze cellen het niet meer zo goed doen.
Als die nou gelukkig zijn met tussenpersonen, wat is daar mis mee?
Khon Kaen heeft een goed immigratiekantoor.
Voor het kantoor waar de immigratiedienst werkt, kunnen ze foto’s en copieen maken, krijgt u de in te vullen formulieren en kunnen ze kijken of u alles hebt wat u nodig hebt.
Als u geen Thais spreekt zou het misschien wat lastiger kunnen zijn, maar waarschijnlijk is er dan wel iemand die u in het Engels kan helpen uw spullen in orde te maken.
Mensen die geen Thais spreken zullen daar waarschijnlijk wel vaker komen.
“Mensen die geen Thais spreken zullen daar waarschijnlijk wel vaker komen.”
Die kans is bij een immigratiekantoor inderdaad vrij groot. 😉
Op YouTube is er een enorm interessant Videokanaal dat KhonKaenDen noemt. Die man woont al 20 jaar daar, (Khon Kaen-stad) , maakt daar ongeveer dagelijks een video en je kan hem (Dennis) zowat alles vragen.
https://youtube.com/@KhonKaenDen
https://www.yellowpages.co.th/en/profile/Khon-Kaen-Visa-Travel-92ggd8Dld
Geen idee of het wat is, maar even bellen kan geen kwaad?
Ik volg ook altijd de werkwijze door Soi hierboven aangegeven, hoewel mijn immigratie kantoor binnen tien minuten is.
Dus online laat ik voorbij gaan.
Verlenging visum begin ik al maanden van tevoren mee met kopiëren van paspoort bijvoorbeeld.
Invullen TM 7 foto’s alles wat voorspelbaar is.
puntjes op de i in de laatste drie weken nadat ik een vragenlijst opgehaald heb bij de imm.
Bank is meestal de bottleneck vanwege tijdsbeperking [zelfde dag]
Ze verzinnen ieder jaar wel wat anders, klopt, zo niet komt er wel een ander team met geheel andere intake procedure, klopt ook.
Geef het een laatste week ruimte met indienen, en leer even tot honderd tellen in het Thais.
Succes
Het is niet te begrijpen dat mensen hun geld hier aan vergooien.
Het is heel simpel dit zelf te doen. Tenminste als je je zaakjes op orde hebt.
Ikzelf woon in Khon Kaen. Het immigration kantoor is heel soepel en vriendelijk en behulpzaam. Ik roep geen hulp in van een visakantoor en alles verloopt heel vlotjes en van de eerste keer als alle papieren in orde zijn.
Ik woon ondertussen al 9 jaar definitief in Thailand.
Mijn jaarlijkse verlenging wordt voor mij gedaan door een visa kantoor. De service is perfect, ik hoef me van niets aan te trekken. Natuurlijk is deze service niet kosteloos, maar het gemak is het zeker waard.
En voor diegene die dit weggegooid geld vinden, is dit pure jaloezie. Ik kan heus wel voor mezelf beslissen wat ik wil, daarvoor heb ik niemand nodig.
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe hij of zij de visumverlenging doet.
Sommige mensen vinden het zonde van het geld, als je het uitbesteedt aan een kantoor, heeft helemaal niks met jaloezie te maken.
Je laten bijstaan door een visakantoor is op zich niks mis mee.
Het registreren van die visakantoren zou men echter beter en strenger moeten organiseren.
Nu kan zowat iedereen zoiets openen volgens mij en worden er dan enkel onderling wat afspraken en overeenkomsten gemaakt met een of meerdere immigratiekantoren.
Wat die afspraken en overeenkomsten dan zijn laat ik aan de verbeelding over.
Registreer die visakantoren landelijk en geeft ze een officieel registratienummer.
Geef ze regels en voorschriften over welke bijstand men mag leveren.
Want het zal toch geen geheim zijn denk ik dat de bijstand van een visakantoor niet enkel gevraagd wordt omdat het gemakkelijk is, men medische problemen heeft of dat men het niet begrijpt…..
Zo zou men misschien ook het registratienummer op bijvoorbeeld de verlenging moeten zetten zodat men weet door welk kantoor bijstand werd verleend.
Laat visakantoren ook hun bijstand verplicht online registreren in een databank en dit binnen de 24 uur na afhandeling. Dit registreren dient dan te vermelden voor wie, waar en welke bijstand er werd geleverd.
En dan het bijzonderste natuurlijk en daar loopt het steeds mis. Controleer dit ook. Anders heeft niks zin.
U kunt kontakt opnemen met Ban Tulip Restaurant & Resort. Wij helpen u graag zonder winstoogmerk.
[email protected]