Vraagsteller: Johan
Ik heb enkele vragen ivm het Affidavit dat door de Belgische ambassade wordt afgeleverd ivm een verlenging van mijn jaarvisum.
- Wordt een Affidavit opgemaakt op basis van het laatste maandelijks pensioen dat ik ontvangen heb of betreft het een berekening ifv het jaarbedrag dat ik als pensioen heb ontvangen?
- Betreft een Affidavit het maandelijks bruto of maandelijks nettobedrag dat ontvangen wordt?
- Hoe lang op voorhand moet een Affidavit aangevraagd worden vooraleer mijn visum verlengd moet worden? Mijn visum is nu nog geldig tem 1 november.
- Onder welke vorm zal ik mijn Affidavit ontvangen? Via mail bvb?
Wie kan me wat info te bezorgen ivm deze vragen?
Reactie RonnyLatYa
1. Ik gebruikte vroeger het laatste pensioenbedrag. Maar je kan ook een jaarbedrag delen door 12. Zolang je de bedragen maar kan bewijzen.
2. Voor mij volstond altijd al het netto bedrag.Voor zover ik weet staat nergens dat het verboden is om een brutobedrag te gebruiken.
3. Een Affidavit blijft in principe 6 maand geldig, maar je immigratiekantoor kan ook beslissen dat het maar 3 of zelf 1 maand geldig mag zijn. 1 maand voor de aanvraag is trouwens ook meer dan voldoende.
4. Als je ingeschreven bent op de ambassade kan je, indien je dat wenst, alles via de post regelen. Als je niet ingeschreven bent moet je het zelf binnen doen, maar wordt het wel teruggestuurd naar je adres, of je mag het zelf komen ophalen.
Bovenstaande in normale omstandigheden. Momenteel kan je het aanvragen via post en krijg je het ook teruggestuurd via post. Maakt niet uit of je ingeschreven bent of niet dacht ik. Je kan altijd een mail sturen naar de ambassade. Normaal krijg je de dag nadien antwoord waarin alle richtlijnen staan wat te doen in de huidige situatie (COVID).
Ik gebruik al een aantal jaren geen Affidavit meer en mijn info kan misschien wat achterhaald zijn
Als er lezers zijn die er recente ervaring mee hebben?
En anders is een mailtje naar de ambassade snel gemaakt en weet je het van de bron.
– Heb je zelf een visumvraag voor Ronny? Gebruik het contactformulier! –
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Liefde in Thailand of een dure illusie? (lezersinzending)
- Thailand algemeen19 november 2024Vreemde beroepen (lezersinzending)
- Visumvraag19 november 2024Thailand Visa vraag Nr 209/24: Is een Electronic Travel Authorisation (ETA) vanaf 1 december verplicht?
- Belasting Nederland19 november 2024Thailand belasting vraag: Kun je belasting terugvragen na emigratie naar Thailand?
Beste Johan,
Ik gebruik al verschillende jaren het Affidavit. Tot dusver nooit problemen gehad bij Immigration Chiang Mai, er werd ook nooit gevraagd naar bankafschriften of iets dergelijks.
Op het Affidavit dat je zelf moet invullen staat er niets over bruto of netto. Er staat :
“My income is EUR…….per month. (Approximately …………THB)”
Ik heb steeds het netto bedrag van mijn inkomen ingevuld omdat dit dan ook makkelijk en snel gecontroleerd kan worden op de bankafschriften.
Meestal vraag ik het Affidavit aan een maand voordat ik naar Immigration ga, en ik ga naar Immigration een 40-tal dagen voor mijn verblijfsperiode ten einde loopt.
Met de nieuwe vermelding op het Affidavit weet ik niet of ze het nog aanvaarden in Chiang Mai.
Half oktober ga ik naar Immigration om mijn verblijfsperiode te verlengen voor weer een jaartje.
We zullen dan wel zien of ze het aanvaarden of niet.
Vorig jaar heb ik het Affidavit aangevraagd via email en enkele dagen later werd het mij toegestuurd via EMS.
Gegroet,
Geert.
Geert,
“Vorig jaar heb ik het Affidavit aangevraagd via email en enkele dagen later werd het mij toegestuurd via EMS.”
Misschien is het dan ook interessant om te vermelden hoe je betaald hebt als je het via email hebt verstuurd.
Ronny,
Goede opmerking.
Het totaalbedrag was 720 THB voor de legalisatie en 40 THB voor de terugzending. Dit bedrag had ik in een gesloten envelop verstuurd naar de ambassade, tezamen met een aan mijzelf geadresseerde envelop voor de terugzending.
Het Affidavit kun je momenteel ook aanvragen per Ems, zelfs als je niet ingeschreven bent op de Ambassade, door de Covid omstandigheden.
Vul gewoon het Affidavit in, de nodige bewijzen, een kopij van je paspoort, en een omslag met je adres en 760 baht voor het Affidavit en 40 baht voor het terugsturen.
Na enkele dagen krijg je het toegestuurd.
Geen enkel probleem
Het bedrag is nu wel 760 baht voor het inkomen affidavit
DONNEES A CARACTERE PERSONNEL – N4 – PERSOONSGEGEVENS (LOI/WET 8.12.1992)
Beste,
U mag het huidig gebruikte formulier (tot 30/06) op eer invullen en tekenen en voor legalisatie opsturen aan deze ambassade samen met de betaling van 760 THB (voor legalisatie) en bewijs van inkomen zoals vermeld op je affidavit en kopie van je paspoort.
Voor terugzending aan een adres in Thailand, mag je een aan jezelf geadresseerde envelop en 40 THB extra bijvoegen.
Let wel de Thaise Immigratiediensten zullen waarschijnlijk bewijs van storting van het vermelde bedrag op een Thaise rekening op uw naam wensen te zien.
Gelieve hierbij verder de tekst uit de nieuwsbrief te vinden die aan onze landgenoten, ingeschreven bij de ambassade werd verstuurd :
Sommigen begrijpen dit affidavit niet goed.
De ambassade legaliseert enkel en alleen jouw handtekening en al de rest is jouw verklaring op erewoord waarvoor de ambassade geen verantwoording kan nemen.
Zoals dit dikwijls het geval is, heeft de Immigration Officer andere criteria volgens de provincie waar je woont : vroeger volstond mijn Belgisch affidavit na vertaling en legalisatie op het Thais Ministerie van Buitenlandse Zaken doch vorige keer moest ik ook een brief hebben van mijn bank als bewijs voor de geld transferten.
Klopt wat Ronny zegt.
Ik belde een paar weken terug, naar de zeer lieve Thaise mevrouw van de Belgische ambassade, die ook een aardig woordje Nederlands praat.
Ik had een affidavit nodig voor mijn pensioensinkomen. Op dat officieel document van My pension staat zowel netto als brutobedrag.
Die lieve dame zei me dat ik dt kon doen via brief en daar.ook een aan mij gerichte envelope in te steken. Bedrag voor de affidavit plus zegels voor de antwoordbrief betaald in postkantoor.Met vermelding dat de brief door Ambassadepersoneel wordt afgehaald in… Sathorn, dacht ik. Hoedanook, die dame legt alles piekfijn.uit aan de telefoon.
Grtjs,
Willy
Vorige maand vroeg de ambassade een bewijs dat mijn inkomen kon staven.
Ja dat moet nu sinds juni dacht ik verplicht bijgevoegd worden en terecht.
Dit verbaast me ten zeerste want dit zou beduiden dat de ambassade niet alleen je handtekening doch nu ook de inhoud van je verklaring op erewoord zou controleren.
Op de stempel die de ambassade gebruikt om de tegalisatie uit te voeren stond tot vorig jaar in drie talen dat de legalisatie alleen geldt voor de handtekening en om die reden vroeg de Immigration Officer van Pathum Thani dat ik bewijzen zou leveren van geld transfers naar Thailand.
Inderdaad de I/O voerde terecht aan dat mijn bewijs van inkomsten in Belgie geen bewijs is dat ik voldende geld heb overgeschreven om te voldoen aan de Thaise wet : men gaf mij het voorbeeld van iemand met een bewijs van een redelijk groot pensioen in het land van herkomst doch met onderhoudsgelden aan vorige echtgenote(n) en kinderen in dat land van herkomst.
Het is niet omdat de ambassade nu ook een bewijs wil zien dat ze daarmee ook de correctheid van die originele cijfers kan bevestigen.
Ze willen enkel zien waar die cijfers vandaan komen die iemand gebruikt. Of die bewijsstukken correct zijn kan men niet controleren, of men moet die bij de uitgevende dienst gaan controleren en volgens mij mogen ze dat niet. Al zou zoiets volgens mij moeten opgelost kunnen worden als je daar gewoon toestemming voor geeft.
Alvast nu, met bewijsstukken te vragen waar men die cijfers vandaan haalt, toch een aanzet waarmee men eventuele bedriegers wil ontmoedigen, want nu zullen ze al officiële bewijsstukken moeten gaan vervalsen.
Het blijft dus legalisatie van een handtekening en niet de inhoud. De handtekening en de legalisatie bewijzen enkel dat het die bepaalde persoon is die deze verklaring heeft afgelegd en niet iemand anders.
Het is trouwens ook niet de taak van de immigratieofficier om te controleren, als er gebruik wordt gemaakt van een Income Affidavit of een Visumondersteuningsbrief, of er daarvan wel voldoende wordt overgemaakt om te voldoen aan de Thaise wetgeving. Omdat dit nu net niet in de Thaise immigratie wetgeving staat dat je dat moet doen als je gebruik maakt van een “Proof of income” (Income Affidavit of Visumondersteuningsbrief). Officieel volstaat een bewijs van voldoende inkomen te tonen. Wat daarvan moet worden overgeschreven zegt de wetgeving niets en maakt dus ook niets uit. Of iemand dat nu terecht vindt of niet maakt helemaal niets uit.
Daarentegen zijn sinds 2 -tal jaar maandelijkse stortingen officieel ook toegelaten, maar dan hoef je weer geen Affidavit of Visumondersteuningsbrief te hebben. Die maandelijkse stortingen zijn net ingevoerd omdat bepaalde ambassades geen “Proof of income” meer uitgeven.
Eerder dan een gebrek aan kennis van die I/O dat hij dus beide wil zien.
Maar als immigratie maandelijkse stortingen wil zien dan is het toch vrij simpel.
Schaf gewoon elke “Proof of income ” af en werk enkel nog met werkelijke stortingen. Dat geldt dan voor gans het land en is het niet aan een of andere lokale I/O om hoofd van de Thaise immigratie te spelen door andere eisen te stellen (wat ze trouwens maar al te graag doen).
Beste, in Pattaya bij het Oostenrijks consulaat werd het bedrag altijd bruto uitgerekend en op je inkomsten bewijs voor immigration gezet.
Bedoelt u dat het Oostenrijks consulaat jurisdictie heeft over de Belgen in Chonburi en dat lokale Immigration Officer deze Oostenrijkse legalisatie aanvaardt?