Vraagsteller: Gaston
Reeds vele jaren bezoeken wij jaarlijks Thailand en meer bepaald Hua Hin. Vroeger voor kortere periodes, maar de laatste jaren telkens voor een vijftal maanden. Ook dit jaar hebben wij plannen om van 5 november tot 8 maart naar Thailand te trekken.
De laatste jaren gebeurde dit telkens met een visum type retirement OA dat wij zonder veel problemen op de ambassade verkregen. Twee keer naar Brussel en klaar. De laatste keer mochten we niet meer naar de ambassade, maar moest het via internet gebeuren. Bovenop deze wijziging is de meest ingrijpende verandering de verzekering. Wij beschikken sinds jaren over een jaarpolis bij Europ assistance ¨reisbijstand wereld medische kosten buitenland 5.000.000 €¨. Ondanks voldoende dekking, die veel hoger is dan gevraagd 3.000.000 Thb en ook duidelijk vermeld dat covid inbegrepen is, gaf dit toch problemen. Na tussenkomst van de verzekeringsmaatschappij hebben wij ons OA visum dan toch gekregen.
De vervaldag van onze jaarverzekering is 31 juli, in Thailand toegekomen aan de grenscontrole werd gevraagd naar ons “foreign insurance certificate” hierop staat ook 31 juli als vervaldag vermeld maar wordt automatisch met één jaar verlengd na betaling van het jaarbedrag dat trouwens gedomicilieerd is.
Dit volstond niet voor de officier om ons een jaarverblijf te geven maar enkel tot 31 juli. Voor ons is dergelijke regeling een beperking en kunnen wij nooit een volledig jaarvisum OA bekomen, ook al zouden wij de vervaldag wijzigen naar bijvoorbeeld midden oktober.
Vrienden zeggen waarom niet een O retirement visum vragen en dit dan omzetten naar een jaarvisum, eens je het jaarvisum bekomen hebt, is het probleem van de verzekering opgelost. Voor de aanvraag van het O visum is wel nog een verzekering nodig maar de eisen zijn minder streng. Deze oplossing is op het eerste zicht zeer aantrekkelijk, maar er steken dan andere problemen de kop op.
Wij voldoen zowel aan bank attestation (in België) als het minimum maandelijks pensioen, wat we niet willen doen is een rekening openen in Thailand, Het enige wat overblijft, is bewijsmateriaal verzamelen dat door immigratie in Hua Hin aanvaard wordt. De Belgische ambassade in Bangkok is enkel bereid te verklaren dat de pensioenfiche aan de persoon die ze aanbiedt, toebehoort. Is dit voldoende? Op de site van Thailandblog is weinig evidentie te vinden aangaande dit onderwerp. Stel dat we hier voor gaan betekent dit dat wij, maar eerst onze jaarverlenging kunnen aanvragen eind januari?
Wat ons ook bezighoudt, in geval wij de jaarverlenging niet zouden krijgen, moeten wij eind januari het land uit, maar liefst zouden wij blijven tot 8 maart omwille van onze vliegtickets, hoe lossen wij dit op?
Misschien maken wij het allemaal wat moeilijker dan nodig maar wij vinden het toch opportuun om eens de mening van specialisten te horen.
Reactie RonnyLatYa
- Wat je zegt over dat O-A visum klopt inderdaad allemaal. Je kan maar een verblijfsperiode bekomen zolang je “foreign insurance certificate” loopt.
Maar wat ik niet direct begrijp, is waar het probleem ligt als je van 5 november 23 tot 8 maart 24 naar Thailand gaat en de vervaldag van je verzekering jaarlijks 31 juli is.
Vraag je dat O-A aan in pakweg oktober dan loopt je verzekering toch al van 31 juli 23 tot 31 juli 24. Dan is de periode van 5 november 23 tot 8 maart 24 toch gedekt door de verzekering en het “foreign insurance certificate”. Wat maakt het dan uit dat je bij binnenkomst op 5 november geen volledig jaar krijgt maar enkel tot 31 juli. De periode na 8 maart ben je toch niks mee want dan ben je niet meer in Thailand.
Of is het de bedoeling met dat visum nadien ook nog eens 5 maand gaat, want dan kom je inderdaad tekort en zal je maar tot 31 juli bekomen, of je moest al een nieuw “foreign insurance certificate” bezitten dat een nieuwe en langere periode dekt.
- Maar goed, het O-A heeft inderdaad meerdere eisen. Door die verzekeringseisen ook nu wel wat beperkt in gebruik tegenover vroeger vind ik. Toen kon je eigenlijk eenvoudig 2 jaar ermee overbruggen. Daardoor wel populairder dan nu. Heb het trouwens ook ooit nog gehad.
Maar in bepaalde situaties kan dus iemand alsnog de voorkeur geven aan een O-A als die langer dan 90 dagen in Thailand wil blijven en geen zin heeft in “borderruns” of verlengen. Bij binnenkomst is dan alles al geregeld in het thuisland en hoef die in Thailand financieel ook niets meer te bewijzen als men langer wil blijven. Het is maar wat iemand verkiest natuurlijk en wat iemand ervoor over heeft. Ik zal dan ook nooit echt kritiek geven op iemands keuze.
- Het Non-immigrant O is dan een pak eenvoudiger te bekomen, maar het nadeel is dat je maar 90 dagen bekomt bij binnenkomst.
– Ofwel vraagt je dan een Non-O Multiple entry en dan moet je na 90 dagen een “borderrun” gaan maken om een nieuwe 90 dagen te bekomen. 1 “borderrun” dan in jullie geval om die 5 maand te overbruggen.
– Ofwel een Non-O Single entry en een “borderrun” na 90 dagen. Vervolgens op 30 dagen “Visa Exemption” terug binnen komen en eventueel verlengen met 30 dagen bij immigratie indien nodig.
Heb het niet echt uitgerekend.
Maar je kan het ook altijd gebruiken in noodgeval als een verlenging moest geweigerd worden. Kan je altijd op de voorziene tijd in maart terugvliegen en hoef je geen tickets te veranderen.
– Wil je geen “borderruns” maken dan moet je die 90 dagen wel gaan verlengen. Dit kan enkel met een jaar.
- Aan de hand van je reactie zie ik dat je weet wat de financiele eisen zijn om te verlengen, maar wil je geen geld op een bank in Thailand zetten.
In principe hoeft dat ook niet want je kan de verlenging vragen met een inkomen en daarvoor heb je dan een “Affidavit” van de Belgische ambassade nodig. Kan je aanvragen met de nodige bewijsstukken van je inkomen.
- Of een Affidavit aanvaard wordt in Hua Hin?
Ik dacht onlangs gelezen te hebben van wel maar moet het ook vergezeld zijn van de bewijsstukken waarmee je het hebt aangevraagd. Die heb je in principe want was ook nodig voor de aanvraag.
Of een bankboekje ook wordt gevraagd weet ik niet meer. Dat is overal anders en ik onthoud ze ook niet allemaal want ze veranderen regelmatig. Is ook best trouwens om over zulke zaken info te vragen aan zij die er recent mee te maken hadden. Heb je actuele info.
- Let wel op dat wanneer je die jaarverlenging wil behouden je eerst een re-entry moet vragen voor je Thailand verlaat. Wil dus ook zeggen dat je jaarlijks in Thailand moet zijn om te verlengen. Zal dan ergens eind januari/begin februari zijn. Komt mooi uit denk ik en als je die verlenging elk jaar herhaald hoef je ook geen visum in België meer aan te vragen. Ben je daar alvast ook van verlost.
- Vraag is dus aan de lezers om even te laten weten wat de toestand is van het gebruik van het Affidavit in Hua Hin en de eventuele bewijsstukken die immigratie erbij wil zien, of niet natuurlijk.
Graag vrij recente info.
- Gewoon nog ter info.
Ondanks dat je een jaarcontract hebt moet je wel eens nakijken of je reisverzekering wel langer dekking biedt dan 3 maand per reis. Dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Meestal moet je bij langer verblijf dan 3 maand extra bijbetalen.
https://www.europ-assistance.be/reisverzekering
*****
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Visa vraag”. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
– Heb je zelf een visumvraag voor Ronny? Gebruik het contactformulier! –
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
Het affidavit wordt aanvaard bij Immi Hua Hin.
Eerste stap (aanvraag bij Belgische ambassade, voorwaarden voor Nederlanders is mij onbekend.
Alles wat noodzakelijk is voor de aanvraag vind je op de website van de ambassade.
Tweede stap (op immi Hua Hin)
Ze aanvaarden dus verlenging via het Affidavid.
Voorzie bij het affidavit een bewijs van je inkomsten. Hetzelfde als dat wat je bij je aanvraag aan de ambassade meestuurde.
Er is mij ook al het bewijs gevraagd van 65k baht overschrijven per maand . Bv bewijs van overschrijving via Wise wordt aanvaard. Als je het via je bank deed heb je het bewijs nodig van je Thais bankboekje nodig (moet de aanduiding van een internationale overschrijving hebben).
De laatste 3 verlengingen vroegen ze mij:
Eerste jaar alleen het affidavid.
Tweede jaar alles zoals hierboven beschreven.
Derde jaar (maart 2023) affidavid en bewijs van inkomsten.
Het hangt er dus vanaf bij wie je terecht komt en hoe zijn pet die dag zit.
This is thailand.
Succes alvast.
Misschien niet onbelangrijk.
100% zeker weet ik het niet en ik vind het ook niet zo onmiddellijk terug op het net.
Ik denk dat je voor een affidavit moet ingeschreven zijn op de Belgische ambassade in Bangkok.
Dus moet uitgeschreven zijn uit België en in Thailand moet wonen.
Neen dat is niet zo voor een Income Affidavit.
Ook Belgen die niet ingeschreven kunnen er terecht voor hun Affidavit.
Voor andere administratieve zaken is dat wel het geval