Vraagsteller: Rob
Ik wil op 1 oktober voor 75 dagen naar Thailand. Ik denk dat ik een toeristenvisum voor 90 dagen moet aanvragen. Klopt dit? Ik ben inmiddels gepensioneerd, dus misschien is een ander visum wel beter.
Verder weet ik niet door welk betrouwbare organisatie ik dit kan laten regelen;
Ik was bezig met thaievisa.go.th , maar daar lees ik dan weer rare verhalen over op het internet (lees Trustpilot)
Wie kan mij advies geven?
Reactie RonnyLatYa
1. Als je voor 75 dagen gaat, zou je nu zonder visum kunnen gaan d.w.z. op Visa exemption (visum vrijstelling). Sinds 15 juli is de Visa exemption periode van 30 naar 60 dagen gebracht. Bij binnenkomst bekom je dan een verblijfsperiode van 60 dagen en die kan je bij immigratie laten verlengen met 30 dagen (1900 Baht). Wel moet je er mee rekening houden dat je luchtvaarmaatschappij/check-in je kan vragen om een bewijs dat je binnen de 60 dagen Thailand gaat verlaten. Het hangt dan van je maatschappij/check-in af wat men wil zien. Soms volstaat een verklaring of vraagt men niets. Moet je maar eens naar informeren bij je luchtvaartmaatschappij.
2. https://www.thaievisa.go.th/ is de officiële website van de Thaise overheid om online een visum aan te vragen. Dat is geen fake website.
Dat het allemaal gebruiksvriendelijker kan zal men wel gelijk in hebben en bij klachten hoor je altijd maar een versie van de feiten. Maar er zijn er natuurlijk ook een heel deel die zonder problemen hun visum aanvragen en verkrijgen.
Als gepensioneerde zou je nu ook kunnen kiezen voor een Non-immigrant O. Zie O2 – Pensioen (gepensioneerde van 50 jaar of ouder met staatspensioen die niet langer dan 90 dagen in Thailand wil verblijven) Je zal dan bij binnenkomst een verblijfsperiode van 90 dagen bekomen wat voldoende is voor je verblijf.
Wil je daarvoor gebruikmaken van een visumkantoor kan dat natuurlijk en er zullen wel lezers zijn die je visumkantoren kunnen aanbevelen.
*****
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Visa vraag”. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (239)
- Lezersvraag23 december 2024Heeft iemand ervaring met tijdelijke opschorting bij Dee Money en alternatieve manieren om geld over te maken?
- Lezersvraag23 december 2024Wanneer is de vakantie op de Klong Prao School in maart en april?
- Lezersvraag23 december 2024Hoe ervaar jij de nieuwe stoelen in de Premium Comfort Class van KLM?
Visumkantoor:
https://www.visumdienst.com › contact
Graaf Engelbertlaan 75, 4837 DS BREDA · Postbus 4786, 4803 ET BREDA · +31 (0)76 5612139 · [email protected]
Wat Ronny stelt is ok, natuurlijk.
Bij een boeking bij KLM heb je een website van hun, https://klm.traveldoc.aero.
Ik heb je aantal dagen daarop ingetikt en KLM zegt dan, je mag niet met een retourticket voor 75 dagen met hun vliegen. JE hebt een visum nodig of toegevoegde documenten.(wat dat ook moge inhouden).
Zodra je buiten de 60 dagen exempt valt, moet je een visum hebben en dat is niet waar.
Echter vul je 60 dagen in, dan mag je mee. DE retourticket moet dan na 60 dagen gezet zijn?! Waarschijnlijk.
Ik werd gewezen op een andere site en dat is de IATA, een organisatie waar zo’n beetje alle airlines zitten, welke heel veel zaken regelen voor de airlines. Hier kon ik ook een travel check doen.
In mijn geval wil ik 5 maanden naar Thailand en was ook bij KLM daarvoor geweigerd.
Echter de check bij IATA leverde op dat ik gewoon zonder visum, op exempt naar Thailand kan gaan.
KLM is natuurlijk hier ook bij aangesloten en heb ik ook ingevuld.
Waarom een KLM (persoonlijk) dan weigert is een raadsel en heb het hun gevraagd op FB. Eerste antwoord was, passagier is verantwoordelijk voor juiste papieren, raadpleeg lokale instanties over hoe of wat!!?? AI antwoord?
Dus heb ik gesteld dat de IATA een autoriteit was op vlieggebied, regels en de uitkomst van de check kenbaar gemaakt. En toen werd het stil.
Extension of stay is possible.
Passengers are allowed to enter if their stay will exceed the actual visa-free period as long as they hold a return/onward ticket.
Dit is de organisatie dat alles regelt bij airlines, zoals gezegd
The International Air Transport Association (IATA) represents and serves airlines with advocacy and global standards for safety, security, efficiency and sustainability.
Dus waarom volgt KLM dan niet de IATA !? Het is nu ongeveer 2 uur geleden, maar hoor even niets meer van ze. Dus ze willen niet meer antwoorden of willen het niet vertellen?
Het zou echt bizar zijn (echter niet in Nederland), de regering wil niet dat je langer blijft dan 60 dagen zonder dan te betalen aan Thailand. Ik kan geen andere logische reden bedenken.
Immers je moet dan aan een non O retirement 90 days denken of aan een (belachelijke) METV(70-170 euro).
Dan maar de non o retirement, kan ik tenminste 1 X exempt doen.
Punt 2 Ronny, yup.
Bij het invoeren van je foto, heb een goede. Laat een digitale foto speciaal voor dit maken, 12 euro.
Tenminste vorig jaar, zou me niet verbazen, als dit nu veel hoger zou zijn.
Vertel de fotograaf, deze heeft in zijn apparatuur speciale settings staan hiervoor.!! Verschilt per land.
Dus vertel voor Thailand en voor visum.
Voegde nu foto toe, maar kreeg pop up “unnatural skin tone”
Eerst de oude foto en later een copy geprobeerd.
Echter zou kunnen komen omdat ik een copy nam en deze geen EXIF had. Ze checken hierop?
Dat is data in de foto en de datum van de foto zit hier in. En bij het maken van een copy, heb ik geen EXIF meer. EN bij de oude staat dus “keihard” de oude datum
Iemand ooit zelf een foto gemaakt en ingestuurd, werkend? En benieuwd.
Vergeet niet alle velden in te vullen en dat je naam klopt met wat van paspoort is gelezen.
Ik kreeg wederom een pop up dat “middle name” niet was te lezen, heb ik ook niet.
Bovendien niet te vroeg sturen anders kan je in tijd nood komen. Je krijgt approval veel eerder dan dat je gaat en gaat dan lopen op geldigheid. Wellicht half september een goed idee.
Ik merk ook wel eens dat men niet altijd de moeite doet om te lezen wat er op de website van de ambassade staat.
o.a. wat foto en invullen naam betreft …
https://hague.thaiembassy.org/th/publicservice/common-mistakes-e-visa
Net als de General conditions met o.a
6. How long s the processing time? & When should I apply for an e-Visa?
Generally, for most applications, it is expected to take 5 – 10 working days after a complete application is received which means all required documents must be submitted correctly. Some applications can take longer. Please observe the Embassy’s holidays.
You must apply for an e-Visa at least 1 month before your intended travel date BUT no longer than 2 months because most visas have 60 – 90 days’ validity starting from the date of issuance.
Applications by certain nationals can take up to 3 months to complete the process.
All visa applications submitted more than 90 days prior to the intended date of arrival in Thailand, as specified by applicants in the applications, will be rejected.
https://hague.thaiembassy.org/th/publicservice/e-visa-general-conditions
Na uren kwam KLM weer op, weer met ontwijkend gedrag omtrent het verschil IATA check en KLM check.
Een puur door KLM gegenereerde regel dus. En moet maar gaan informeren in Thailand of waar dan ook.
Ik kan me voorstellen dat u zich afvraagt waarom IATA en KLM verschillende restricties hebben, echter kan ik hier geen antwoord op geven. KLM is niet verantwoordelijk voor het regelen van de juiste reisdocumenten, dit is namelijk de verantwoordelijkheid van de passagier. Verder wil ik u er nogmaals op attenderen dat wij geen informatie geven over reisrestricties en -documentatie, dus ook geen antwoord kunnen geven op de eerder gestelde vragen.
Helaas kan ik u geen andere informatie geven dan wat ik eerder heb vermeld. Voor gedetailleerde informatie over de toelatingseisen van een bepaald land, raad ik u aan contact op te nemen met de lokale autoriteiten van het betreffende land.
En dat terwijl ik ze duidelijk maakte dat KLM dat doet. Ik heb meerdere van dit onzinnige teksten mogen ontvangen van KLM. Men houdt de lippen op elkaar. Geen transparantie, geen integriteit, alleen herhaaldelijk boven geshowde teksten. Ik denk dat ik nu, na vele malen hameren geen reply meer krijg.
OF is het AI? Geen idee.
Kan ik alleen nog ouderwets een brief naar directie sturen.
Of de brief aan zal komen is ook maar weer de vraag met de hedendaagse KPN regeling.
Dat ik het een onzin maatregel vind heb ik al wel meermaals hier geschreven, maar je schrijft:
“Het zou echt bizar zijn (echter niet in Nederland), de regering wil niet dat je langer blijft dan 60 dagen zonder dan te betalen aan Thailand. Ik kan geen andere logische reden bedenken”
of
“Een puur door KLM gegenereerde regel dus.”
Dat is niet zo. Niet enkel KLM past dat toe of is het iets dat de regering oplegt.
Het is een regel die wel meerdere maatschappijen toepassen en bij vertrek vanuit gelijk welk land naar Thailand op basis van Visa exemption. Niet enkel vanuit Nederland.
Lees er de sociale media maar op na en dan lees je het ook bij vertrekken vanuit UK, USA, Australie, etc…
Een veelgehoorde uitleg van de maatschappij is dat er geen garantie is dat je die verlenging krijgt.
Maar dat heb je nooit, ook niet met gelijk welk visum denk ik dan.
Het release form van EVA Air vind ik dan nog de beste oplossing en zou elke maatschappij kunnen toepassen als dat hun zorg is.
Beste Ed, zowel de KLM als IATA zij n slechts hulpmiddelen en deze zijn nooit geheel perfect. Ook IATA vergeet weleens een bepaald scenario of heeft verkeerde/achterhaalde informatie. Die tool is wel vaak gebruikt op luchthavens dus als je geen discussie wil zorg je dat je aan door IATA komt.
Wil je een brief schrijven, schrijf er dan 1 aa de Thaise Immigratie met jouw plan en vraag om een bevestiging of daarmee aan de eisen voldoet. Dan sta je wat steviger mocht je met luchthavenpersoneel in discussie willen/moeten. Maar als het een kleine moeite is regel je iets waarmee op voorhand je al door de KLM en IATA reisADVIES komt. Uiteindelijk is het echter geheel jouw verantwoordelijk of je de juiste papieren hebt om te kunnen reizen…
Wie dat lastig of gedoe vind, daar is dan het visumkantoor e.d. voor…
KLMtraveldoc is dan niet echt een hulpmiddel.
Je krijgt rood aangemerkt dat je niet mee mag.
Wanneer je bij boeking checking de data intikt, geen pop up met een waarschuwing.
Lijkt me dan netjes dat dan gelijk te laten weten op die manier. Immers, je mag niet mee van KLM !
Mi, ergens in het proces komt de vlucht met de visum bij elkaar en wordt beoordeeld en niet goed betekent weer naar huis?!
Echt tot nu toe had ik nog nooit gehoord over airlines, vlucht blokkend. Sorry Ronny, je geeft aan er meerder malen over gehad te hebben. Ik denk dat het wellicht bij mij toen niet is aangeslagen. C’est la vie.
Vanuit wat ik nu weet, is dan “veilig” de “KLM regel” (gewoon een benaming), moet wel, te volgen,
In ieder geval een visum te hebben. Het fabeltje van Thailand en non visum entry hang ik aan de wilgen.
OK, toegestaan indien korter dan 60 dagen, dan is het goed.
Of dan een single flight met een onward ticket na 60 dagen,
De 30 dagen extension wordt niet in ogenschouw genomen, hoewel Nurachai Ninnad (deputy director general of foreign affairs)heeft aangegeven, dat het geen probleem is in Thailand. Eigenlijk zo normaal is, als de TE zelf.
Wel altijd geeft de “integriteit” van de IO de doorslag, maar dat is ook bij binnenkomst in Thailand.
KLM ea stellen dus de omlijnde TE- regel voor toelating, of de visum, en dan maakt het soort weer niet uit.
Het waarom is weer een raadsel, maar zal wel te maken hebben met claims en geld.
Ik heb gisteren wat zitten ploegen op EVA air site of daar ook zo’n soort “toelating tot vliegen” bestond, maar na veel klikken, nergens kunnen vinden.
De IATA is dan niet zoals het lijkt, een autoriteit, maar een soft informerend geval. Op zich weer jammer.
Had het anders begrepen, gezien de beschrijving.
Men spreekt over integriteit, transparantie, allemaal mooie woorden, maar stellen niets voor.
Het tegenovergestelde viert alsnog hoogtij.
Nochtans wat EVA Air betreft moet dit je niet vreemd zijn want je hebt er zelfs een reactie op geplaatst
https://www.thailandblog.nl/dossier/visum-thailand/immigratie-infobrief/tb-immigration-infobrief-nr-043-24-eva-air-release-form-bij-vertrek-op-visa-exemption/
Dat klopt, met die vraagstelling/melding werd ik voor het eerst geconfronteerd met de airline ruling,
Echter omdat je “meermaals” stelde, dacht ik, dat je wellicht in het verdere verleden, het er ook over heb gehad.
En ik bedoel mijn opmerking dan ook niet negatief tov jou ! Het is hoe het wordt opgevat.
Blijkt in deze geschreven context toch verkeerd over te komen, maar absoluut niet zo bedoeld !
Excuses, dat ik je krenkte met verkeerd overkomende zin.
Dus qua EVA air had ik dat gelezen bij die vraagstelling/melding
De vraagsteller/melder, vanwege dan zijn kennis, heeft “een mail” gestuurd om echt opklaring te krijgen.
Eigenlijk had ik wellicht vanaf dat punt al kunnen concluderen, dat EVA de ruling niet kenbaar maakt op site.
Ik schrijf hier toch al jaren dat de luchtvaartmaatschappij via de Check-in dit kunnen vragen.
Kan je toch onmogelijk gemist hebben.
Er zijn maatschappijen die daar soepelder mee omgaan dan andere of het zelfs helemaal niet eisen.
Met sociale media bedoel ik dat je daar maar even moet Googelen en dan zal je lezen dat dit niet iets is dat KLM heeft uitgevonden.
Je bent van alle rompslomp af als je je retourvlucht gewoon binnen die 60 dagen boekt, maar met recht van omboeking. Boek je later de terugvlucht gewoon om naar een latere datum.
Een simplificatie, inderdaad, maar eentje die wel geld kost……