Vraagsteller: Freddy

Ik heb de laatste jaren de 90 dagen aangifte online gedaan. Nu heb ik sinds enkele maanden een nieuw paspoort van de Belgische ambassade gekregen. Voor de eerstvolgende aangifte van de 90 dagen ben ik naar de Immigration in Jomtien gegaan. Op mijn vraag of ik in de toekomst terug de 90 dagen online kan doen, heb ik tot op heden nog geen antwoord ontvangen van Immigration.

Wie heeft ervaring met deze situatie?


Reactie RonnyLatYa

  1. Bij het bekomen van een nieuw paspoort dient de eerstvolgende melding met dat nieuwe paspoort bij je immigratiekantoor te gebeuren.  De volgende meldingen kunnen dan weer online. Dat staat toch duidelijk in de richtlijnen.

“The online service do NOT support if: – There have been a change of new passport. The foreigner have to make the notification in person or authorizes another person to make the notification at the immigration office located in the locality in which the foreigner have taken residence. After that, the foreigner can make the next 90 days notification by online service.

https://www.immigration.go.th/en/

Maar ik begrijp iets niet. Je zegt: “Op mijn vraag of ik in de toekomst terug de 90 dagen online kan doen, heb ik tot op heden nog geen antwoord ontvangen van Immigration.”

Hoe denk je dat ze je dan gaan antwoorden als je geen antwoord hebt bekomen terwijl je daar zelf stond? Maar je zal het ook wel merken als je de volgende keer die melding online maakt.  Als er wat mis is krijg je een melding/mail dat je het immigratiekantoor dient te contacteren. Indien niet is het in orde.

  1. Voor de lezers.

Meer en meer lees of krijg ik info dat de eerstvolgende melding na een binnenkomst opnieuw bij immigratie dient te gebeuren. Ongeacht of je nu terugkeert naar hetzelfde adres of niet. Maar je kan het altijd proberen natuurlijk. Indien aanvaard wordt prima en indien het geweigerd wordt dan krijg je daar wel een melding van en moet je sowieso toch gaan. Blijkbaar iets dat ze ingevoerd hebben zonder daar vele ruchtbaarheid aan te geven want ik heb het nergens officieel gelezen en het staat ook niet op hun 90 dagen online melding site.

Let wel op, want indien dat nu een regel zou zijn dat je immigratiekantoor toepast kan dat ook wel eens gevolgen hebben voor je TM30 na binnenkomst en je die ook opnieuw dient op te maken. Misschien gaan of zijn beide nu gekoppeld.

Informeer je best eens naar in je immigratiekantoor.  Hoef het niet van hun zoveel te beter en anders gewoon dan telkens een nieuw opmaken na binnenkomst.


Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Visa vraag”. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

15 reacties op “Thailand Visa vraag Nr 153/24: 90 dagen melding online na nieuw paspoort en TM30 info”

  1. Willem zegt op

    Bij de Chonburi immigration in Pattaya hier er recent een schrijven waarop was aangegeven dat de online 90 dagen melding sinds kort volledig automatisch getoetst wordt.

    Daarbij stonden ook een lijst van afwijzings redenen.

    Eén van de aangegeven redenen voor afwijzing was een recente terugkeer uit het buitenland.

    • RonnyLatYa zegt op

      Dat is wat ik ook meer en meer lees en hoor zoals ik al zei.

      Waarschijnlijk nieuwe richtlijnen sinds dit jaar en het zou dan ook leuk zijn als ze hun officiele kanalen ook zouden aanpassen.

      En als ze de TM30 en TM47 automatisch aan elkaar zouden gelinkt hebben maakt dat ook dat je telkens een nieuwe TM30 moet opmaken.
      Tot vorig jaar hoefde dat niet als je met een re-entry terugkeerde naar je vaste adres.

      Eigenlijk dan nu ook als je ergens anders verbleven hebt in Thailand en men een TM30 heeft opgemaakt op die plaats (vb hotel). Als dat gelinkt is aan de 90 dagen melding kan dat ook leiden dat de volgende 90 dagen melding met je vaste adres niet meer lukt lukt, want dan komen beide niet meer overeen.

      Elk jaar zijn er wel zo zaken die veranderen en op zich draaien ze eigenlijk de klok terug. Toch voor langverblijvers die telkens terugkeren naar hun vaste adres.
      Misschien moet je maar die lijst met afwijzingen eens doorgeven want met een “lijst van afwijzings redenen” zonder dat we weten welke die zijn heeft niemand iets.

  2. Ferdinand PI zegt op

    Ik ben in april j.l. in Nederland geweest en na terugkomst heb ik mijn TM30 digitaal geregistreerd. Mijn vrouw heeft een account bij immigratie met vermelding van ons huis / adres.
    85 dagen later heb ik ook de 90 dagen melding digitaal gedaan en dat werd goedgekeurd.
    Zodoende hoefde ik geen 180 km te rijden naar het immigratiekantoor. (kamphaeng phet)

    Binnenkort moet ik een nieuw paspoort aanvragen bij de Ned Ambassade en daarmee zal ik wel naar immigratie moeten gaan om de stempels te laten overzetten.. daarna zal ik de 90 dagen melding wel weer digitaal kunnen doen.

    • RonnyLatYa zegt op

      Ook prive personen kunnen dat acoount aanmaken. Vooral interessant zoals bij jou als je er zo ver moet voor rijden naar immigratie.

      Vermits het je lokaal immigratiekantoor is dat de 90 dagenmelding afhandeld, ook online meldingen, ligt het vooral in hun handen of ze het aanvaarden of dat ze je laten komen.

  3. Marc Oldyck zegt op

    Alle documenten zijn gelinkt aan datum visa stempel laatste binnenkomst in je paspoort.
    Dit wil zeggen, nieuwe binnenkomst nieuwe TM30 en na 90 dagen nieuwe TM47. Dit betekend dat je eerste 90 dagen melding na nieuwe binnenkomst op het kantoor dient te gebeuren. Op de TM30 en TM47 notificatie staat duidelijk dat deze in je paspoort moeten zitten. Daarna kan het online.
    Online kan dus enkel bij verlenging 90 dagen als je het land niet verlaten hebt en geen nieuw paspoort hebt.

    • RonnyLatYa zegt op

      Denk dat je vooral zelf aanneemt dat dit nu zo is dat alles aan elkaar gelinkt is.
      Wat in het verleden zeker niet het geval was maar zoals ik zei kan dan recent veranderd zijn.
      Een voorbeeld. Waarom krijg iemand die Thailand verlaten heeft dan nog een mail dat het tijd is voor jzijn volgende 90 dagen melding. Als dat aan elkaar gelinkt is dan zou moeten duidelijk zijn dat die het land verlaten heeft.

      ” Op de TM30 en TM47 notificatie staat duidelijk dat deze in je paspoort moeten zitten. Daarna kan het online.”
      Ik zie niet in wat dit ermee te maken heeft. Ook bij online meldingen dien je dat in je paspoort te hebben en dat staat er ook op als je die melding online maakt en de bevestiging via mail bekomt. Dat maakt helemaal geen verschil.

      “Online kan dus enkel bij verlenging 90 dagen…” dat is geen verlenging. Het is niet zoals een verblijfsperiode dat je verlengt. Er is enkel een nieuwe meldingsdatum.

  4. Lung addie zegt op

    Nog niet zolang geleden verscheen excact dezelfde vraag.
    Zoals Ronny meldt: vraag: het bij uw immigratie kantoor. Hier in Chumphon, en dat is nog niet lang geleden, had ik ook een nieuw paspoort. Bij het overbrengen van de data van oud naar nieuw paspoort stelde ik de vraag of ik mijn volgende 90d melding, welke amper 3 weken later doiende te gebeuren, verder online kan doen. Het antwoord was JA.
    Trouwens bij de 90d melding online staat reeds, in de verwittigingsmail, het nummer van uw paspoort. Wanneer dit noig steeds het oude nummer is, dan moet je de eerste nieuwe melding bij het immigratiekantoor doen. Dat betekent dat de 90d database nog niet aangepast is. Indien het reeds het nieuwe paspoortrnummer is dan kan het online, wat bij mij het geval was.

    • Jan Beute zegt op

      Is het zo moeilijk dan om de data base aan te passen.
      Een paar drukken op het keyboard door een bevoegde ambtenaar moet toch kunnen werken.
      Hier in Lamphun kan het schijnbaar niet.
      Maar ja dit is een overheid instelling, hoop doet leven.

      Janneman.

      • RonnyLatYa zegt op

        Ja Janneman, dat zou inderdaad de eenvoudste oplossing zijn.
        En dat kunnen ze ook als ze maar willen, maar sommige tonen liever hoe belangrijk ze wel niet zijn en dat zij beslissen wat er gebeurt.
        Aan online valt ook niks te verdienen natuurlijk als je begrijpt wat ik bedoel 😉

        Gelukkig zijn er ook andere en ga ik ze zeker niet allemaal over dezelfde kam scheren

  5. Dick zegt op

    Inderdaad moet je nu na een nieuwe binnenkomst in persoon naar het immigratiekantoor voor de 90 dagen melding. Ik heb twee keer online geprobeerd, twee keer afgewezen. Voor een allereerste keer kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar buitengewoon ergerlijk als je hier al vele jaren op hetzelfde adres woont.

  6. Jan Beute zegt op

    Ik heb sinds eind verleden jaar bij vernieuwing Nederlands paspoort, nog niet een keer de 90 dagen melding kunnen doen online.
    Vroeger kreeg je twee weken van tevoren al een herinnering melding.
    Bij de immi in Lamphun zeiden ze dat het probleem bij Central lag, wat dat ook mag zijn.
    Elke keer als ik mij zelf weer aanmeld krijg ik de volgende dag al weer een melding terug dat de datums en andere gegevens niet over heen komen.
    Doe het dan ook twee keer volgende dag weer, met het zelfde resultaat.
    Geeft ergernis en weer ouderwets zo als vroeger, op naar het kantoor van de immi of de melding doen met de nog steeds bestaande post optie.
    Ja bij de immi in Thailand hebben ze de boel digitaal nog lang niet op een rij.
    De een weet niet wat de ander doet.

    Janneman

  7. Eddy zegt op

    Ik had recent mijn paspoort vernieuwd.

    Toen op het immigratie kantoor de stempels overgezet en een papieren 90-dagen rapport gekregen. Na 3 maanden online een 90-dagen melding gedaan en werd goedgekeurd binnen een dag.

    • RonnyLatYa zegt op

      Gezien bij het overzetten men ook de 90 dagen melding op 0 heeft gezet telt dat als een eerste melding met dat nieuwe paspoort. Zoals je ondervonden hebt kan je dan nadien gewoon weer de online melding maken.

      Je moet nu eens kijken wat er gaat gebeuren als je Thailand verlaten hebt en het dan nadien bij de eerstvolgende melding dan nog online kan.

  8. eli zegt op

    Voor wat het waard is:
    ik heb begin dit jaar een nieuw paspoort gekregen en dat aangemeld bij immigration aan Chaeng Wattana road in Bangkok. Dat moest apart van de 90 dagen melding. Althans ik ben er apart voor naar immigratie gegaan.
    De 90dagen kon niet die dag dus daarvoor ben ik apart opnieuw naar immigratie gegaan. Ik heb niet eens geprobeerd om dat online te doen.
    De daaropvolgende 90 dagen melding heb ik noodgedwongen ook in persoon gedaan aangezien het online geweigerd werd. Op mijn vraag of ik het nu in persoon moest blijven doen bleef men het antwoord schuldig.

    Eind oktober loopt de termijn af en probeer ik het gewoon weer online. Wordt het opnieuw geweigerd ga ik maar weer in persoon ernaartoe. Voor mij is dat gelukkig maar een uurtje met de BTS en geen 80 km.
    Wat betreft het TM 30 formulier: dat heb ik nog nooit hoeven tonen of invullen. Mijn adres is al zes jaar hetzelfde. Ik vul het adres in en de naam van het complex, daar is nooit wat mis mee.

    • Jan Beute zegt op

      Eli waarom maak je dan geen gebruik van de post optie? Deed ik namelijk vroeger ook.
      Was het zat om elke 90 dagen naar het oude immigratie kantoor bij het vliegveld en later bij die shopping mall in CM te gaan, en daar uren nutteloos zitten te wachten.

      Janneman.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website