Vraagsteller: Rene
Ronny dank voor je antwoord op mijn vorige vraag over aanvragen visum. Ben nu alle documenten aan het verzamelen, net als andere jaren maar zie nu bij de website van de ambassade dat bij de aanvraag voor een visum Non O dat daar ook al een verzekering voor COVID wordt gevraagd.
Moet deze verzekering al ingegaan zijn, of per datum dat je denkt naar TH te gaan? Ik wil mijn visum rond 10 juni aanvragen en mijn vertrekdatum zal eind juli zijn. Heb jij hier enig inzicht in?
Verder misschien een tip, heb gebeld met een kennis die in TH woont en me toch wel aanraadt om die verzekering te nemen voor de gehele periode dat je in TH bent. Reden volgens hem is dat je verplicht wordt opgenomen in een hotel als je positief wordt getest. Dit wordt niet vergoed door de NL zorgverzekering en kan behoorlijk prijzig zijn volgens hem.
Alvast bedankt voor je antwoord.
Reactie RonnyLatYa
Sinds men terug de mogelijkheid heeft om naar Thailand te vertrekken, is de verplichting om een COVID verzekering te hebben met een dekking van minstens 100 000 Dollar verplicht. Eigenlijk is dit meer een eis om een CoE te bekomen, maar ik zie dat ze het in Den Haag ook al bij de aanvraag van het visum gezet hebben.
Ik ken de eisen van de ambassade in Den Haag niet, maar het meest logische lijkt me dat die verzekering moet ingaan op het moment dat je vertrekt. Misschien moet je de vraag eens stellen aan de ambassade.
Wat je tip betreft. Het is inderdaad zo dat als je positief test als buitenlander je naar een hospitaal wordt gebracht, ook als je asymptomatisch bent. Die bedragen kunnen dan aardig oplopen. Of je dan al of niet vergoed wordt kan ik niet zeggen, maar zal wel afhankelijk zijn van je verzekering denk ik.
– Heb je zelf een visumvraag voor Ronny? Gebruik het contactformulier! –
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
Vorige week succesvol een visum aangevraagd via het consulaat in Amsterdam.
Je verzekering moet actief zijn voor de periode dat je in Thailand bent. Wanneer je op 01-07 in Thailand arriveert, is die datum de ingangsdatum van je verzekering.
Zelf heb ik via AA Insurance een verzekering geregeld. De verzekeringen die zij aanbieden voldoen aan alle voorwaarden.
Daarnaast bieden ze uitstekende service en is het contact in het Nederlands.
Heb jij ook een nederlands (vlaams) contact nummer van AA Insurance ?
Dat is voor velen hier handig denk ik
gr Maarten
Hoi Maarten,
Een contactnummer heb ik niet. Wel kan ik je adviseren om gebruik te maken van de mogelijkheid om contact op te nemen via de website: https://www.aainsure.net/contac.html
Wanneer je op bovenstaande link klikt, kom je automatisch op de contact-pagina uit.
Zoals gezegd; ze hebben mij snel en uitstekend geholpen.
‘Verplicht opgenomen in een hotel als je positief getest wordt’: lees voor ‘hotel’ het woord ‘ziekenhuis’ en dan klopt de bewering. Overigens dekken veel van de aangeboden verzekeringen die opname alleen maar als je ook Covid-symptomen hebt, omdat er geen medische noodzaak is als je asymptomatisch bent.
Binnen de kortste keren geregeld bij AA Insurance…perfecte service.
Zoals bij sommigen wel bekend, ben ik met de materie “statement of insurance”al enige tijd bezig. Dat heeft geleid dat ik wel een statement heb gekregen, maar zonder vermelding van USD 100.000. Die heb ik weken terug gevraagd. Inmiddels heeft ook een andere TB-lezer zich bij mij gemeld of ik kon helpen, wat in mijn eentje niet mogelijk is en ik vind ook dat er zou moeten worden getracht om meer als groep op te kunnen treden. Alleen ben je niks; als groep ben je tenminste iets.
Vanochtend kreeg ik van mijn verzekeraar CZ afwijzing op mijn laatste verzoek voor vermelding USD 100.000.
Nu heb ik een reactie in concept en zal dat vanmiddag nog versturen. ik zal de lezer de hele inhoud besparen maar ik heb 3 mogelijkheden aangegeven;
1. opschorten CZ polis tijdens verblijf buitenland om de bespaarde premie dan bij OOM of Thaise verzekeraar te besteden
2. CZ (en eventueel andere verzekeraars) nemen contact op met Thaise ambassade en geven nog eens afdoende uitleg (nadat ik dat al eens gedaan heb met -deels engelstalige- CZ brochures, verkregen van hun kantoor) over onze polisdekking. Dit eventueel in samenspraak met MinBuZa.
3. Of CZ verstrekt gewoon de verlangde verklaring, nu en toekomstig.
Vooral ook dat “toekomstig” is van belang anders zullen verzekeraars volgend jaar hun polis daar op aanpassen.
En wederom, alstublieft geen zinloze reacties hierop. Ik weet ook wel dat ik weinig kans maak op genoemde mogelijke oplossingen, maar wil hiermee bereiken dat er veel meer TB lezers opstaan en hun verzekeraar nog eens goed onderdruk zetten. Want we vragen niets onoorbaars en ons verzoek doet niets af van de polisdekkingen!!!!!
Punt 1 gaat volgens mij voor inwoners van Nederland niet lukken, haki.
Alle inwoners van Nederland zijn verplicht een basisverzekering te hebben. Die basisverzekering kan niet opgeschort worden gedurende een tijdelijk verblijf in het buitenland.
De aanvullende verzekering kan (soms) wel opgeschort worden. Dat heb ik in het verleden meegemaakt met verzekeraar DSW.
Ben de hoepelspringerij voor een Thai visum echt allang zat. Eerder 12 jaar op rij 4 maanden in Thailand doorgebracht en steeds maar weer een hoepeltje extra moeten springen om de winter in de steeds toenemende luchtvervuiling te mogen doorbrengen.Inmiddels 74 en met die idiote eisen van 100.000 dollar COVID verzekering kan ik het over een paar maanden helemaal wel schudden want de verzekeringen accepteren een 75 jarige sowieso niet meer. Wat een onzin! Immers vrijwel elke Nederlander is verplicht en behoudens eigen risico verzekerd voor alle noodzakelijke medische kosten. De vaststelling Nederlander die in Nederland woont zou voldoende moeten zijn om te weten dat er dekking is! Thailand maakt zijn eigen tourisme industrie steeds verder kapot! Een gelukje voor degenen die in Thailand verblijven is dat het bahtje steeds wat verder verzwakt.
Wellicht herinneren lezers zich in dit kader dat ik al vaker wat heb geschreven op dit blog vanwege de ridicule “verplichting” ons dubbel te verzekeren omdat onze NL zorgverzekering geen gewenste verklaring wil afgeven. Ofschoon ik een gedeeltelijk geaccepteerde verklaring heb (er ontbreekt enkel nog de USD 100.000-vermelding) werd een verzoek om aanvulling hierop, afgewezen. Aangezien ook meerdere lezers van dit blog geen genoegen nemen met een dergelijke afwijzing en zeker ook geen extra kosten willen maken voor een dubbele verzekering, ben ik weer in de pen geklommen en heb mijn verzekeraar CZ maar weer aangeschreven.
Ik zal de lezer de details besparen, maar geef verzekeraar nu 3 opties:
1. opschorten CZ polis tijdens verblijf buitenland
2. CZ (en eventueel andere verzekeraars) nemen contact op met Thaise ambassade en geven hun nog eens afdoende uitleg (nadat ik dat al eens gedaan heb met uw brochures, verkregen van uw kantoor Breda) over onze polis dekking om tot een oplossing te komen. Dit eventueel in samenspraak met MinBuZa.
3.Of CZ verstrekt gewoon de verlangde verklaring, nu én toekomstige jaren.
Vooral dat “toekomstig” is van belang omdat Verzekeraars dit geharrewar in komende jaren wellicht met een uitsluiting willen voorkomen.
En tot slot, weer het verzoek om niet met flauwe reacties te komen. Ik weet ook wel dat er weinig kans is dat ik de heren verzekeraars hiermee kan overtuigen, maar ik wil enkel hiermee bereiken dat meerdere TB-lezers zich hiervoor inzetten, in plaats van maar afwachten wat anderen bereiken. Een enkeling heeft mij al benaderd om samen op te trekken en ik hoop dat meer volgen.
Haki, in begrijp jouw onvrede maar bekijk het eens vanuit de verzekeringsmaatschappijen. Hoeveel landen zijn er in de wereld? En als die allemaal een ander papiertje willen zien?
Vanuit de zorgpolis krijg je een verklaring: er is 100% dekking voor zorgkosten wereldwijd. Dat is toch voldoende? Dat Thailand niet begrijpt dat 100% echt 100% is kun je moeilijk jouw zorgverzekeraar tegenwerpen.
Ik adviseer je optie 1 goed te onderzoeken en doe dat schriftelijk. Betrek daarin de situatie dat jij tijdens een tussenlanding in Aland ineens ziek wordt en in een ziekenhuis terecht komt. Wie dekt dat dan? Jouw zorgpolis is opgeschort dus dekt de Thaise polis dat? Of vindt opschorting eerst plaats als jij in Bangkok landt resp uit Bangkok weer wegvliegt?
Ik heb deze 100% kwestie nagevraagd bij Univé, mijn verzekeraar. ‘Dat moet ik voorleggen aan die en die afdeling’ was het antwoord. Dat voorleggen duurt nu al maanden dus ook bij Univé zal er een probleempje zitten…
Erik, Ik heb al aangegeven dat ik weinig kans maak. Ik heb echt geen plank voor mijn kop en kom dat niet met zoveelste negatieve uitlating. Niemand zit te wachten op dubbel verzekeren, maar helaas kunne sommigen dat makkelijk betalen en andere niet of hebben principes. We betalen toch voor buitenlanddekking…dan moet die ook gegeven worden. Linksom of rechtsom! Ik wou dat andere bloggers dat nu ook eens ondersteunden. Ik heb in mijn uitgebreide email vandaag aan CZ ook aangegeven dat ik enkel nu gesprek wil met beslissingsbevoegde leidinggevende van CZ en evt.ook andere verzekeraars om nu ten alle tijde eind van dit geharrewar te bewerkstelligen.
Ik ga zelfs zover door proactief ook politiek te benaderen om hierin een rol te spelen waant anders zal straks bij wet de buitenlanddekking in onze zorgverzekering geheel verdwijnen zonder dat dat in premiehoogte te zien is. En dan zijn we overgeleverd aan enkele niche-verzekeraars in NL en Thaise verzekeraars. Willen jullie dat?
Haki, je vermoedt kwaad dat er niet is. Zijn wij de buitenlanddekking kwijt als EEN land, Thailand, extra voorwaarden stelt? Zo zie ik het niet. Ik heb je ook niet negatief benaderd al zeg je dat wel.
Je draaft naar mijn mening door. Slechts EEN land, Thailand, draaft wel door met die rare eisen en met Thailand moet gepraat worden. De ambassade in Bangkok heeft dat gedaan, de ambassade in Den Haag wil best mee, begrijp ik, maar stijfkoppige ambtenaren in Thailand houden de poot stijf.
DAAR ligt het probleem. Niet bij onze ambtenaren en niet bij mede-toeristen die graag naar Thailand willen, en niet bij emigranten en expats die geen briefje naar wens kunnen krijgen.
Jouw blik als van een sombermans over de toekomst van de zorgpolis deel ik niet. Er is niks aan de hand; alleen Thailand ligt op een deeldekking dwars. Daar moet aan gewerkt worden. Je bent veel te somber, helemaal met jouw laatste drie volzinnen. Gelukkig hebben we verstandige politici en kamerleden!
Tja, om met dat laatste te beginnen……dat kun je toch in alle ernst niet menen? Degene die hart voor de zaak hebben, zitten met burn out thuis. En de kwaliteit van de overige, laat het steeds meer afweten.
Ik heb 30 jaar in de verzekeringsindustrie gewerkt. Ik meen te mogen pretenderen dat ik daardoor ook beetje kennis heb van die markt en hoe die werkt.
Je weet ook dat verzekeraars graag zo lang mogelijk moeilijk verteerbare kwesties trachten te rekken om zo uiteindelijk de verzekerde moegestreden, maar te laten opgeven. Dat gaat mij niet gebeuren en helaas heb ik met jou dus geen medestrijder.
Bedenk wel dat alle NL-ers een wettelijke verplichting hebben om hier een zorgverzekering af te sluiten; die verplichting houdt dan ook in dat verzekeraars hun verzekerden, die door de wettelijke verplichting geen andere kant op kunnen, zoveel mogelijk moeten bijstaan waar hun mogelijk is. En wat is nu het probleem om verzekeraars bedragen te laten bevestigen, terwijl dat geenszins de polisdekking beinvloedt. Dit is pure onwil, angst en onwetendheid bij verzekeraars. En zij vinden het allang prachtig dat de meeste maar de zwakste uiteg kiezen en zich dubbel verzekeren!
Met opzet heb ik de 3 opties genoemd, wetende dat de eerste twee niet realistisch zijn; dus wat blijft dan over…juist, gewoon een verklaring met de gewenste bedragen afgeven. Nu en ook in komende jaren.
Ik heb in mijn email aan verzekeraar gevraagd om dit persoonlijk bij hun te bespreken en niet enkel namens mijzelf! Heb ook voorgesteld om eventueel andere zorgverzekeraars daarbij te betrekken.
Dat de oorzaak bij de Thai ligt, is ons allen duidelijk. Maar jammer genoeg hebben noch jij, noch ik, daar enige invloed op. Had Thailand voor mij niet meer dan een vakantiebestemming betekend, dan was deze jongen allang naar andere oorden vertrokken.
Nee, natuurlijk wordt het verblijf in ‘n quarantaine-hotel niet vergoed.
Maar verder wél alle ziekenhuiskosten, ook als zou je geen specifiek-vermelding hebben van de US 100.000=.
Want dát, plus in- en outpatientbedagen, is enkel nodig om Thailand binnen te komen tijdens de Covid19-periode.
Een aantal COVID-verzekeringen sluit nadrukkelijk de vergoeding van ziekenhuiskosten uit wanneer je geen symptomen hebt. ‘Geen medische noodzaak’’.