Thai Immigration heeft een nieuwe website.
16 juni 2017
Beste lezers,
Thai immigration heeft een nieuwe website. Ik moet alles nog eens rustig in detail bekijken, maar op het eerste zich ziet het er goed uit. Diegene die het interesseert kunnen er alvast een kijkje op nemen. Het website-adres is nog steeds hetzelfde www.immigration.go.th/
Vriendelijke groeten,
RonnyLatPhrao
Over deze blogger
-
66 jaar en woont in Kanchanaburi/LatYa. Gehuwd in 2004 met zijn huidige Thaise vrouw.
Een carrière bij de Belgische Marine als Radiotelegrafist-Coder en Elektronische oorlogsvoering. De laatste 3 jaar in de Belgisch-Nederlandse Operationele School in Den Helder als onderwijstechnieker communicatie en Mentor. Sinds 2011 op (vervroegd) pensioen.
Hobby’s zijn vooral voetbal en wielrennen kijken, vissen, tuinieren, maar kan ook genieten van gewoon niets doen.
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief25 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 049/24: Invoeren van ETA (Electronic Travel Autorisation) uitgesteld
- Immigratie infobrief23 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 048/24: Reizen naar de grenslanden van Thailand (Laos, Cambodja, Maleisië en Myanmar)
- Visumvraag21 september 2024Thailand Visa vraag Nr 170/24: Kunnen we een Visa exemption verblijfsperiode verlengen?
- Nieuws uit Thailand3 december 2022Puntensysteem om verkeersovertredingen te bestraffen wordt vanaf 9 januari ingevoerd
Bedankt voor de tip RLP…, website bezocht ….en het staat er nu duidelijk zwart op wit ; bij retirement moet de 800 000 op de bank er 3 maand opstaan (artikel 4..) geen twijfel meer mogelijk !!
In the case of retirement:
Criteria for Consideration
The alien:
(1) Must have been granted a non-immigrant visa (NON-IM).
(2) Must be 50 years of age or over.
(3) Must have evidence of having income of no less than Baht 65,000 per month; or
(4) On the filing date, the applicant must have account deposited (saving / fixed account) in a bank in Thailand of no less than
Baht 800,000 for the past three months. For the first year only, the applicant must have proof of a
deposit account in which said amount of funds has been maintained for no less than 60 days prior to
the filing date; or
(5) Must have an annual earning and funds deposited with a bank totaling no less than Baht
800,000 as of the filing date.
(6) An alien who entered the Kingdom before October 21, 1998 and has been consecutively
permitted to stay in the Kingdom for retirement shall be subject to the following criteria:
(a) Must be 60 years of age or over and have an annual fixed income with funds maintained in
a bank account for the past three months of no less than Baht 200,000 or have a monthly income of
no less than Baht 20,000.
(b) If less than 60 years of age but not less than 55 years of age, must have an annual fixed
income with funds maintained in a bank account for the past three months of no less than Baht
500,000 or have a monthly income of no less than Baht 50,000.
Documents to be submitted
1. Application form
2. Copy of applicant’s passport
3. Evidence of income such as a retirement pension, interest or dividends; and/or
4. Account deposited (saving / fixed account) certificate issued by a bank in Thailand and a copy of a bankbook
5. Only in the case of Criterion (6), the applicant must submit documents equivalent to Clauses 1-4
stated above.
David,
Dat heeft er toch altijd zo opgestaan.
Dit stond ook op de oude website zo, maar je moest die wel openen met Internet Explorer om die tekst te kunnen lezen.
Voor “Retired”
– Bij de eerste aanvraag (eerste jaar) minstens 60 dagen.
– Bij vervolgaanvragen minstens 3 maand.
Voor “Married”
– Minstens 2 maand (eerste en vervolgaanvragen)
( alhoewel Pattaya hier ook 3 maand vraagt. Het document “THAI WOMEN VISA” in het visumdossier op blz 50 is letterlijk overgenomen van een blad dat uitgegeven werd door immigratie Pattaya. en daar staat ook 3 maand op. Misschien is het ondertussen aangepast weet ik niet)
“4) On the filing date, the applicant must have account deposited (saving / fixed account) in a bank in Thailand of no less than Baht 800,000 for the past three months.
For the first year only, the applicant must have proof of adeposit account in which said amount of funds has been maintained for no less than 60 days prior to the filing date”
Referentiedocumenten waaruit ze die tekst gehaald hebben zijn :
Order of immigration bureau No. 138/2557 Subject: Supporting documents for Consideration of an Alien’s Application for a Temporary Stay in the Kingdom of Thailand
Order of immigration bureau No. 327/2557 Subject: Criteria and Conditions for Consideration of an Alien’s Application for a Temporary Stay in the Kingdom of Thailand
Ik bedoelde enkel de twijfel die omtrent de 3 maand of zoals voorheen op de site vermeld stond “as on filing date .” waar velen onder vestonden op datum van aanvraag !…, nu is er duidelijk de vermelding ” for the past three months “achteraan gevoegd
( Ik vergelijk met vertalingen van hun website niet specifiek van uw dossier en ook geen kritiek op uw dossier ..)
Ik heb 2 jaar geleden bij combinatie nog op ongeveer kleine maand bankdeposito een retirement extensie gekregen , en toen begon het al links en rechts op andere immigraties de 3 maand nodig op Thai bankrekening ,met natuurlijk verwarring allerhande op Thaivisa .com reacties .
Vandaar mijn reactie dat er nu geen twijfel mogelijk is , …. 3 maand op rekening amen en uit (lol)
Ja, de 60 dagen of 3 maand is steeds teruggerekend van de “filing date” (de dag van indienen of aanvraag dus).
Trouwens met die combinatie, zoals je twee jaar geleden hebt toegepast, hebben ze correct gehandeld door je een verlenging toe te staan niettegenstaande het bedrag er maar een kleine maand op stond.
Bij combinatie wordt niet voorgeschreven hoe lang het bankbedrag er moet op staan.
Men zegt enkel dat het totaal van bankbedrag en inkomen op de dag van indienen 800 000 Baht moet zijn m.a.w. op de “filing day” moet dat samen 800 000 Baht zijn.
(5) Must have an annual earning and funds deposited with a bank totaling no less than Baht
800,000 as of the filing date
Dat is wat er staat voorgeschreven natuurlijk. Of ze dat lokaal ook zo zien is weer wat anders, maar blijkbaar hebben ze in uw geval correct gehandeld.
Dossier Visum zou ik eens moeten aanpassen want er staan wat dingen in die achterhaald zijn of zelfs niet meer bestaan en dat zaait misschien verwarring bij de lezers.
Bedankt voor de extra toelichting ….ik had ondetussen ook opgemerkt dat bij combinatie methode het er weer voor verschillende interpretatie mogelijk is door imigratie…… weg mijn blijheid voor duidelijkheid en terug naar af voor die methode..(lol)
Begrijp ik nou goed dat mensen tussen 55 en 60 jaar met een non immigrant O/A visum geen 800.000 maar 500.000 op de rekening moeten hebben staan??
Als je in Thailand verblijft sinds 21 oktober 1998 en sindsdien zonder onderbreking een jaarverlenging hebt bekomen.
Die personen behouden hun meer gunstige voorwaarden uit 1998.
Die mensen die hiervoor in aanmerking komen weten dat wel, want die betalen al 20 jaar die bedragen.
Wel alles in een tekst lezen en niet enkel de gunstige geldbedragen. 🙂
Non-immigrant “O-A” komt trouwens niet in aanmerking, want dat is een visum en het betreft hier jaarverlengingen, geen afzonderlijke visums tijdens die periode
Ik heb er ondertussen de “nieuwe” website eens wat meer in detail bekeken.
Ik moet zeggen dat ik er niet echt blijer op geworden ben.
Ik kan kort zijn – Hier is nog heeeel veel werk aan.
Voor personen die de Thaise taal niet machtig zijn, of niet echt thuis zijn in immigratie, is het momenteel een echt doolhof om er iets in terug te vinden, of iets van de structuur te begrijpen.
Eigenlijk zou zulk een website vooral uit het oogpunt van de buitenlander moeten gemaakt worden, maar ik denk niet dat men van dat standpunt is vertrokken.
Voorlopig zie ik vooral oude documenten die men overgeplaatst heeft naar een nieuwe website.
De te downloaden formulieren zijn nu enkel terug te vinden met een Thaise titel. Het onderliggende document is dan weer wel in het Engels. Wie zoekt die vindt is hier wel van toepassing.
Ik laat het voorlopig maar hierbij.
Hopelijk is het nog maar een beginfase en werkt men het later bij.
Beter was misschien om te wachten met het te plaatsen tot het af was.
Was aanvankelijk heel enthousiast toen ik het zag, maar voel me nu meer blij gemaakt met een dode mus.
Op hoop van beterschap dan maar.
Volledig mee eens. Het 90 dagen melden (nota bene alleen van toepassing voor buitenlanders!!!) is niet beschikbaar in de Engelse taal 🙂 Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat deze website ECHT bruikbaar wordt.
Toch wel hoor maar je moet even wennen aan de structuur van de website.
Ga naar de website https://www.immigration.go.th/index
Klik op – Service.
Klik vervolgens op – Public Handbook: Notification of Residence for Alien Who Stays in The Kingdom Over 90 Days
of ga meteen naar onderstaande link
https://www.immigration.go.th/citizen_manual/guid_en12.pdf
Persoonlijk vind ik de uitleg die ze geven ook niet altijd even duidelijk voor de gebruikers.
Heb alle formulieren (90Days, visa extension, visa aanvraag, re-entry permit etc.) gedownload en ga dus nooit meer naar de website om formulieren opnieuw te downloaden als ik ze nodig heb. Bespaart een hoop gedoe.
De vorige website was oubollig, maar veel makkelijker te navigeren. De neiuwe website is grafisch wel stukken duidelijker
Er wordt nog aan diverse onderdelen gewerkt, hier en daar kom je dat tegen ” under construction, back to Home “. Zal m.i. zeker nog wel flink aan gewerkt worden dus.
NicoB
Bedankt voor de uitleg. Rest mij de vraag? Waarom moet ik bij vervolg (verlening) naast bovenstaande info een bankverklaring overleggen ( niet ouder dan 1 week) en op de dag zelf een geldhandeling moet verrichten. info immigratie khon kaen. Daar vind ik hier nergens iets over.
Daar ga je normaal ook niks over terugvinden op deze website.
Hier vind je enkel de algemene voorschriften terug die overal (zouden) moeten toegepast worden.
De details zal je enkel bij je lokaal immigratiekantoor terugvinden.
Bijvoorbeeld op deze website zal je terugvinden :
3.. Evidence of income such as a retirement pension, interest or dividends; and/or
4. Account deposited (saving / fixed account) certificate issued by a bank in Thailand and a copy of a bankbook
Je zal daar niet terugvinden dat het inkomen bijvoorbeeld gelegaliseerd moet zijn door je Ambassade, of eventueel bijkomend gelegaliseerd dient te worden door het Thaise Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Evenmin zal je vinden hoe oud een bankbewijs mag zijn, of hoeveel koppies van iets je moet leveren, etc.
Dat zijn allemaal dingen die lokaal worden voorgeschreven.
Bijgevolg kan je dan ook verwachten dat bij de ene zo is en op een ander weer anders.
Bijvoorbeeld, de ene kan een Bankbewijs en up-date van je bankboekje eisen die beiden van dezelfde dag zijn, andere stellen zich tevreden met een bankbewijs van 3 of 5 dagen oud, maar de up-date van het bankboekje moet wel van dezelfde dag zijn, etc…
Zulke dingen moet je echt lokaal naar informeren.
Ik ben het wel met je eens dat men dit beter ook landelijk zou voorschrijven, via deze website bijvoorbeeld
Dit zou veel misverstanden, discussies en nutteloze verplaatsingen vermijden.
Dan zal ik je even bijpraten over Immigration Nongkhai:
De bankbrief moet van de dag zelf zijn; dus in de morgen naar de bank, brief halen, en daarna naar de Immigration.
Een geldhandeling hoeft niet maar de bank moet wel op die dag een ‘nul regel’ printen in het boekje, al mag 100 baht storten ook.
Men maakt wel eens eigen of extra regels.
Mijn Bangkok Bank Maptaphut print in het bankboekje op de dag van verlengingsaanvraag een B/F regel, Balance Forwarding als ik het goed begrijp, daarbij is er geen transactie, maar een herhaling van het laatst geprinte Saldo op de rekening. Ook zou je met een pas die dag een bedragje op kunnen nemen en het boekje bijwerken.
Ook maakt de bank een originele statement mbt. het Saldo van de rekening en kopiëren het saldoverloop van de laatste 3 maanden, beiden worden dan door de bank gewaarmerkt.
Het originele bankboekje het ik bij me voor inzage door Immigration die het Saldoverloop van de laatste 3 maanden daarin nauwgezet controleert op dat het Saldo de laatste 3 maanden aan de eis voldoet.
Immigration is er blij mee.
NicoB
Ik heb ook even gekeken op de nieuwe website van immigratie.
Voor district Ubon Ratchathani staat er nog steeds het oude adres van ongeveer 2 jaar geleden + verkeerd telefoonnummer.
Dat ze alweer (gedeeltelijk) verhuizen van nabij de Sirindhorn dam (25 Km. verder vanuit Ubon Ratchathani) nu naar Ubon Ratchathani stad in juli wordt niet vermeld.
Heb je weinig aan. Zal er ook niet meer naar kijken.
Beste,
Ik begrijp er niets meer van, de ene zegt dat je 800.000 bath op een rekening moet hebben en de andere zegt dat 400.000 bath op een rekening moet hebben staan. Kan mij iemand uitleggen hoe het nu precies zit. Ik wordt volgend jaar 60.
Alvast bedankt
Staat allemaal hier: https://www.thailandblog.nl/wp-content/uploads/TB-Dossier-Visum-2016-Definitief-18-februari-2016.pdf
Als je enkel een bankbedrag gebruikt voor je jaarverlenging is het :
– Retired = 800 000 Baht
– Thai marriage = 400 000 Baht
Regels bij Immigration is net als een elastiek, sommige kantoren rekken de verplichtingen op.
Bedenk ook de regel dat de immigration officer altijd het recht om meer informatie te vragen en het uiteindelijke besluit neemt bij een verlengingsverzoek.
Kennelijk rekt Khon Kaen het elastiek wat verder uit dan je nodig lijkt, de vraag is niet waarom, maar als de vraag er is heb je er maar aan te voldoen, soms wel lastig uiteraard.
Je kunt er anders eens naar vragen bij Immigration in Khon Kaen.
NicoB
Dus ook op de vernieuwde website wordt niet gesproken over bruto- dan wel netto-inkomen.
Waarom wil BuZa dan persé alleen een visumondersteuningsbrief met netto bedragen afgeven?
misschien omdat je 800.000 bath netto moet aantonen (bank en/ of inkomen) van de immigration! Van bruto naar netto hoeft natuurlijk niet alleen te bestaan uit inkomensbelasting; loonbeslag, alimentatie, hypotheek etc. telt natuurlijk ook mee voor het netto is.
Immigratie eist inkomen, hoeft niet netto te zijn.
Extreem gezegd Ko, als je je boodschappen nog aan het lijstje toevoegd, wordt het netto inkomen nog lager. Waar gesproken wordt over inkomen ben ik van menig, dat loonbeslag, alimentatie, hypotheek, etc. niets te maken heeft met inkomen, het bruto inkomen is het inkomen, loonbeslag etc. is een besteding cq. bestemming van het inkomen, dit is zeker verdedigbaar.
Tuurlijk, ik begrijp het wel, immigration, de ambassade, ze maken er allemaal wat anders van, m.i. ten onrechte, maar ga de discussie maar eens aan, dat verlies je.
Als je mij vraagt wat is je inkomen of bij een sollicitatie praat over inkomen, dan praat je over het bruto inkomen. Tuurlijk, er zijn dan ook mensen die je het netto inkomen opgeven als je er naar vraagt, het is maar hoe je het ziet.
NicoB
Toch even vermelden dat een nieuwe website niet wil zeggen dat er nieuwe regels zijn, m.a.w. de regels blijven hetzelfde als daarvoor.
Het is alleen in een nieuw kleedje gestoken.
De eisen wat inkomen betreft staan beschreven in onderstaande documenten :
– Order of immigration bureau No. 138/2557 Subject: Supporting documents for Consideration of an Alien’s Application for a Temporary Stay in the Kingdom of Thailand
– Order of immigration bureau No. 327/2557 Subject: Criteria and Conditions for Consideration of an Alien’s Application for a Temporary Stay in the Kingdom of Thailand
In die documenten wordt alleen over een “Income” gesproken.
Waarom BuZa dan persé alleen een visumondersteuningsbrief met netto bedragen wil afgeven moet je hun vragen.
Vermits er niet geschreven wordt of het Netto of Bruto moet zijn, kan men het interpreteren zoals men wil.
BuZa heeft bijgevolg het recht dit te interpreteren als Netto, net zoals u het recht heeft om dit te interpreteren als Bruto.
Zoals gebruikelijk, overal is het weer anders, Immigration in Maptaphut/Rayong geeft dringend het advies, nou je kunt wel zeggen eist, je banktegoed niet op een fixed deposito te hebben.
Daar is wel iets voor te zeggen, want als het uitgangspunt is, dat als je dit geld ooit nodig hebt, dat het dan direct beschikbaar moet kunnen zijn, bv. voor gezondheidszorg kosten.
Van anderen hoor ik wel, dat een fixed deposito wel weer geaccepteerd wordt, ’t kan verkeren.
NicoB
Hier bij Chumphon Immi geen enkel probleem met een fixed account, ik gebruik dit tenslotte reeds verschillende jaren en het is dan nog een termijnrekening met steeds een looptijd van 2 jaar. Dat het geld, op een fixed account, niet beschikbaar zou zijn klopt tenslotte niet. Het is wel beschikbaar, doch indien je het, om één of andere reden, opvraagt, voor de einddatum van de looptijd, verlies je de voordelen van een hogere rente tegenover een saving account.
Ja, de regels zijn overal anders wat het soms heel verwarrend en ergens onlogisch kan maken.