Oproep voor het nieuwe visumdossier
Beste lezers,
Het jaar 2016 komt er aan. Het wordt dan ook tijd om aan de “Versie 2016” van het dossier “Visum Thailand” te denken. Er zijn wat aanpassingen nodig door o.a. nieuwe of aangepaste regelgeving en prijzen, sommige zaken herformuleren omdat ze verkeerd worden begrepen door de lezer, etc…, maar buiten dat ben ik ook aan het nadenken hoe ik het dossier “Visum Thailand” in zijn geheel zou kunnen verbeteren.
Zo denk ik er over na om, in de “Versie 2016”, aandacht te besteden aan de verschillende immigratiekantoren en de daar geldende procedures en regelgeving. Momenteel is enkel Pattaya (Jomtien) opgenomen, omdat het dossier ook verschijnt op de website van NVTP, maar ik wil dit graag uitbreiden naar alle immigratiekantoren waar ik informatie over heb. Ook denk ik er over om grensovergangen te behandelen, en dan in het bijzonder wat betreft de “borderruns”(visarun, In/Out).
Informatie over een immigratiekantoor of grensovergang plaatsen heeft natuurlijk enkel zin, indien die informatie rechtstreeks afkomstig is van dat lokaal immigratiekantoor of grensovergang, of indien het persoonlijke ervaringen betreft. Bovendien dient die informatie recent te zijn. Met recent bedoel ik dan vanaf augustus 2014 (ingang van de meeste nieuwe regels).
MACB en ik kunnen dat natuurlijk niet alleen. Thailand telt immers verschillende immigratiekantoren en grensovergangen, en elk hebben ze wel hun eigen spelregeltjes.
We kennen natuurlijk al wel enkele immigratiekantoren of grensovergangen waar we zelf ervaring mee hebben of hadden. We kunnen ze echter onmogelijk allemaal kennen. Ook kan de informatie of ervaring die we zelf hadden met sommige immigratiekantoren of grensovergangen verouderd zijn. Daarom deze oproep naar jullie toe.
- Formulieren, uitgegeven door uw lokaal immigratiekantoor, waarop staat welke documenten en bewijsstukken u dient voor te leggen bij o.a. (jaar)verlengingen.
- Zijn de formulieren die het immigratiekantoor uitgeeft correct of wil men altijd nog wel eens bijkomende formulieren zien bij de eigenlijke aanvraag, hoe lang duurt het om o.a. een jaarverlenging te bekomen, werkt men standaard met een “under consideration” stempel of is dit enkel het geval bij het “Thai women visa”, heeft u al eens bezoek van politie gekregen tijdens de aanvraagprocedure of er na, welke financiële bewijstukken wil men zien en hoe oud mogen die maximum zijn, werden de financiële eisen voor een jaarverlenging in een andere valuta dan Baht ook aanvaard, etc…
- 90 dagen melding, wat zijn de ervaringen met de on-line melding, per post of persoonlijk, en hoe lang duurde het proces (wachttijden indien persoonlijk), etc…
- Ervaringen met overzetten van verlengingen in nieuwe paspoorten, welke informatie zetten men over, etc.
- Bekomen van attesten, zoals bewijs van adres/woonst (hoelang duurt het en wat kost het), etc…
- Is er een “Dress code” in uw immigratiekantoor en welke is die. Gepaste kledij aantrekken voor een bezoek aan immigratie is voor sommige vanzelfsprekend. Voor andere dan weer niet. In sommige immigratiekantoren hangt dan ook een “Dress code” om bezoekers daarop te wijzen.
- Wat is het adres, telefoonnummer, openingsuren, website, etc… van uw immigratiekantoor.
- Op welke dagen of uren kan u best gaan , bent u er best al voor de eigenlijke opening, werkt men met nummers en hoe bekomt men het nummer, etc
- Grensposten. Welke grenspost gebruikt u, wat is de procedure, wat kost het u, hoe lang duurde het, hebt u moeilijkheden ondervonden, heeft u een visumsticker van het andere land bekomen in uw paspoort of alleen de in/out stempels, etc…
Corruptie
Ik weet dat het wereldje waar ik informatie over vraag zeer gevoelig is voor corruptie. Daar gaat echter mijn vraag nu niet over. Verhalen over corruptie ga ik toch niet opnemen. Ik vind die niet thuishoren in het dossier “Visum Thailand”. Daarom ook de vraag om geen verhalen te sturen die gaan over corruptie in immigratiekantoren, bij grensposten, visarunbureautjes, etc…
Dank bij voorbaat voor uw bijdrage.
Vriendelijke groeten,
RonnyLatPhrao
Over deze blogger
-
66 jaar en woont in Kanchanaburi/LatYa. Gehuwd in 2004 met zijn huidige Thaise vrouw.
Een carrière bij de Belgische Marine als Radiotelegrafist-Coder en Elektronische oorlogsvoering. De laatste 3 jaar in de Belgisch-Nederlandse Operationele School in Den Helder als onderwijstechnieker communicatie en Mentor. Sinds 2011 op (vervroegd) pensioen.
Hobby’s zijn vooral voetbal en wielrennen kijken, vissen, tuinieren, maar kan ook genieten van gewoon niets doen.
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand19 december 2024Terug in Thailand na een lange pauze
- Immigratie infobrief25 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 049/24: Invoeren van ETA (Electronic Travel Autorisation) uitgesteld
- Immigratie infobrief23 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 048/24: Reizen naar de grenslanden van Thailand (Laos, Cambodja, Maleisië en Myanmar)
- Visumvraag21 september 2024Thailand Visa vraag Nr 170/24: Kunnen we een Visa exemption verblijfsperiode verlengen?
Volgende week ga ik mijn 90 dagen Non-O visa verkregen bij Consulaat in Amsterdam verlengen bij het Immigratie kantoor in Krabi. Ik zal zoveel mogelijk info opsturen.
Succes.
(Opvolgen van reacties)
Khun Robert zegt net dat hij zijn 90 dagen Non-O visum gaat laten verlengen.
Ben erg benieuwd hoe dat verloopt, want ik heb ook een 90 dagen Non-O visum gekregen met 1 entry, in plaats van het aangevraagde 120 dagen Touristenvisum met 2 entries.
Ik lees overal tegenstrijdige berichten hierover, van ‘extension niet mogelijk, slechts 7 dagen, 30 dagen tegen 1900 Bht’, kortom het is mij onduidelijk.
Ik heb wel een mail van de Ambassadeur in Den Haag gekregen dat ik zonder probleem het visum met 30 dagen kan laten verlengen bij het Immigration Office. Nu maar hopen dat het werkt, want ik heb wel mijn terugvlucht na 120 dagen al betaald, alsmede de huur voor 120 dagen van een appartement.
Beste Simon,
Ik zou die mail van de “Ambassadeur” maar goed bijhouden dan… meer zelfs, ik zou hem terugsturen en vragen of men dat even in de Thaise taal kan neerschrijven en ondertekenen.
Het is natuurlijk zo dat immigratie je altijd die maand verlenging kan en mag toestaan.
Zij mogen dat beslissen natuurlijk en het is niet de eerste keer dat zoiets wordt toegestaan.
(die brief kan hier wel helpen natuurlijk)
In principe wordt dat echter niet toegestaan.
Meestal is de verlenging van een Non-immigrant “O” beperkt tot 7 dagen.
Wil je langer, dan is het de jaarverlenging maar dan moet je natuurlijk ook voldoen aan de eisen van een jaarverlenging.
Veel eenvoudiger had geweest wanneer ze gewoon gegeven had wat je gevraagd had, nml een “Tourist visum Double Entry. Daar was alles duidelijk. Moet je wel een “borderrun” maken, maar dat wist je waarschijnlijk wel.
In het slechtste geval kan je nog altijd een “borderrun” maken indien je geen verlenging krijgt.
Via land zal je dan 15 dagen “Visa exemption” bekomen en via de luchthaven 30 dagen.
Beide kan je dan nog altijd laten verlengen met 30 dagen bij immigratie.
Voor alles is een oplossing.
Ter info. Een verlenging, gelijk welke en hoe lang ook, kost altijd 1900 Baht.
Graag had ik toch vernomen hoe alles afgelopen is, en dan in het bijzonder of die verlenging gelukt is en waar u die dan bekomen heeft.
Laat dan meteen even weten of die brief van de “Ambassadeur” geholpen heeft, of dat u de verlenging zonder brief ook kreeg.
Succes gewenst.
Voor een z.g.n. borderrun ga ik altijd in Mae sai over de grens naar Myamar (oude Birma)en dit gaat zonder problemen. Bij de binnenkomst in Myamar betaal ik 500bath,en kom direct na de grensovergang terug na Thailand,waar ik opnieuw 90dagen verblijven mag. Veel beter zou zijn als deze visaruns afgeschaft werden,en dat men voor een verlenging zich melden kon op het plaatselijke Amphür,zodat men veel tijd,en nutteloze Kilometers sparen kan. Helaas is dit misschien een droom die lang op zich wachten laat.
Ronny wil ook enkele begrippen duidelijker formuleren. Ik vond steeds dat voor een “borderrun (visarun, in/out)” die “in/out” (in en uit het buurland) beter kan geformuleerd worden als “out/in”: uit en terug in Thailand, want dat is toch waar de lezer zich bevindt en men denkt eraan als een Thaise formaliteit. Bovendien interesseert men zich bij een borderrun meestal niet of nauwelijks aan het buurland. Het gaat gewoonlijk om een verblijfje buiten Thailand van maar enkele minuten of zo.
Trouwens, alleen de Thaise ‘Out’-stempel en de Thaise ‘In’-stempel zijn van enig belang.
Niet mee eens.
Als u over land een “borderrun” maakt, zal u moeten bewijzen dat u in dat andere land geweest bent. Dat kan alleen door de I/O stempels van dat land in uw paspoort.
Hebt u die niet, komt u Thailand niet terug binnen.
Zeggen dat alleen de Thaise O/I stempels belangrijk zijn is dus niet waar.
Beste Jef,
Ik zal je een plezier doen en voortaan Out/In schrijven bij een “Borderun” vanuit Thailand.
Dat men zich niet interesseert in het andere land betwijfel ik. Ik heb het dan niet over de toeristische bezienswaardigheden, maar over wat er gebeurt aan de grenspost in dat andere land.
Het is een Visum Dossier en geen reisgids.
Zo moet je voor sommige landen een volledig visum aanschaffen, zelfs al blijf je er maar een paar minuten. In andere landen krijg je alleen de In/Out (in dit geval correct – eerst In dan Out).
Een visa sticker neemt, buiten de I/O stempels van dat land, altijd nog een extra blaadje van je paspoort in beslag. Na een tijdje kan dat wel gaan beslissen of je eerder een paspoort mag gaan halen of niet, want vol is vol. Ik denk dat dit de lezers ook wel kan interesseren.
Bovendien willen ze ook wel graag lezen hoe ze dat visum aan de grens in dat andere land kunnen bekomen. Het stopt niet met de O/I stempel van Thailand. Wat er tussen de Out en In gebeurt moet ook vermeld worden.
Dat klopt natuurlijk Ronny. De Out/In is al wat de nog niet geheel ingelichte lezer initieel beseft nodig te hebben en alleen die stempels blijven na de borderrun nog van belang, vooral de In-stempel met datum van de nieuwe verblijfsvergunning. Hoe dat dan precies in zijn werk gaat met alle consequenties, is net waar het visumdossier de uitgebreide uitleg voor moet geven.
Dit is een heel goed idee. Het zal je veel tijd kosten dus bij deze alvast bedankt.Ikzelf heb al een paar keer over de Immigratie Chiangmai geschreven. Omdat het na de halve verhuizing een puinhoop was. Ik ben er nu 2 maanden niet geweets. Maar begin november moet ik weer voor 90 dagen. En zal dan mijn bevindingen doorgeven. Is het standaard bij ieder.immigratie dat je voor een formulier voor het verlengen van je rijbewijs ,
500 baht moet betalen ? En je het pas de volgende dag kan ophalen ?
Dit is zeer recente informatie over brderrun gisteren 19 oct Grenspost Maesai. Geen verschil met voorgaande keren. Ik heb een multipel visa O gekregen in Antwerpen op19 december 2014. Gisteren voor de derde maal in Maesai. GRENSCONTROLE AAN DE LINKER ZIJDE VAN HET GEBOUW. Eerst ziet men een loket voor paspoortcontrole en word er een foto gemaakt. Daarna kan men verdergaan tot bij een loket hier neemt men de departurekaart uit je paspoort en krijgt men de stempel dat men op deze datum Thailand verlaat . Verlaat het gebouw en men steekt best de weg over want men gaat Myanmar binnen lans de rechter kant.. Heeft te maken met links en rechts rijdend verkeer. Ga het kantoor binnen, men vraagt je paspoort en krijgt een stempel dat men Myanmar binnen gaat. Wacht met het betalen van 10$ of 500 BT tot je ziet dat de stempel geplaatst is. Ik betaal altijd teveel in BT maar men doet heel moeilijk als men in $ betaalt. moet best een nieuw briefje zijn om geen moeilijkheden te hebben. Hierna naar buiten en terug naar de overkant om Myanmar terug te verlaten, ook met een stempel.
Eventueel kan men even eens naar de plaatselijke mark dan dient men dit te zeggen en krijgt men een papier om Maynmar binnen te gaan maar zonder paspoort, die krijgt men pas terug als men land verlaat.
Vervolgens terug naar de linker kant oversteken om Thailand terug binnen te gaan. Heet U goedern bij dan worden die gescand, Indien niet ziet men rechts een tafel om uw arivalkaart in te vullen. Indien er geen liggen vragen er is wel altijd iemand. Daarna gaat men naar het loket hier krijgt men uw stempel met 90 dagen toelating. en krijgt men een depaturekaart in het paspoort en is men weer eens 90 dagen gerust.
Wel aangeraden om het nog eens na te zien.
Aangezien mijn visa vervalt 19 december vraagt de dame mij voor 19 december terug te komen dan zal zij mijn een extesie geven en vervalt de huidige stempel tot 18 janurii en krijg ik een nieuwe 90 dagen stempel.
Heel de procedure duurde 15 minuten.
IK neem in CM de Greenbus van 6 uur en de terug bus van 14 uur
In Maesai 2 keer 15 BT van busstation naar grens en terug. Dit is een vaste prijs
Ronny, is de uitleg en goede intentie van de dame de normale procedure? Ik dacht dat de huidige stempel die verblijf toelaat tot in januari, dus tot na de vervaldag van een visum, ook zou blijven geldig zijn als men al eerder een ‘extension of stay’ bekomt. In principe zou dan die extension niets veranderen aan de 90-dagen rapporteringen, zodat men kort na mekaar naar een Immigration Office zou moeten omdat pas in januari een 90-dagen rapportering gemaakt kan worden. Het is natuurlijk wel gemakkelijk als men bij die extension meteen een bewijsje voor 90 dagen meegeeft, maar kan men daar overal op rekenen?
Beste Jef,
De uitleg van de dame is correct en is volledig legaal.
Daniel VL heeft een Non-immigrant “O” Multiple entry..
Dit wil zeggen dat hij minstens elke 90 dagen een “borderrun” moet maken m.a.w. hij moet minstens elke 90 dagen Thailand verlaten.
Hij heeft net (19 oktober) een “borderrun” gemaakt en heeft daarmee een nieuwe periode van 90 dagen bekomen, tot 18 januari.
Op 19 december vervalt de geldigheidsduur van zijn visum.
Op zich is dat geen probleem want hij kan gewoon blijven 18 januari.
De dame zegt hem nu dat hij meer verblijf uit zijn huidige visum zou kunnen halen dan de huidige einddatum van 18 januari
Hiervoor moet hij dan wel nog een “borderrun” maken voor 19 december, dus net voor het einde van de geldigheidsperiode van zijn huidige visum.
Zo zou hij op 18 december nog een “borderrun” kunnen maken. Hierdoor krijgt hij dan een nieuwe periode van 90 dagen die begint te tellen op 18 december. Hij zou dan een verblijf bekomen die zou lopen tot 16 maart (als ik goed tel).
Kortom – Door die extra “borderrun” die de dame voorstelt, kan hij blijven tot 16 maart ipv 18 januari en dit nog op basis van zijn huidige visum. Hij kan m.a.w. 2 maanden langer blijven alvorens een nieuw Non-immigrant “O” te moeten halen.
De uitleg en intentie van de dame zijn dus correct. Mijn respect trouwens voor deze dame dat ze de reiziger hierop attent maakt.
Doet hij nu die “borderrun” niet dan kan hij zonder problemen blijven tot 18 januari, de datum die nu in zijn paspoort staat. Geen enkel probleem. Hij verlaat dan Thailand ten laatste op 18 januari. Voor een nieuw verblijf zal hij dan wel eerste een nieuw Non-immigrant “O” Multiple entry moeten halen, en dan begint alles weer van voor af aan.
Als je het dus een beetje goed uitrekent kan je met een Non-immigrant “O” Multiple entry, dat een geldigheidsduur heeft van 12 maanden, toch 15 maanden in Thailand verblijven (in theorie natuurlijk). Weliswaar niet onderbroken, want je moet elke 90 dagen een “borderrun” maken, en je moet zorgen dat je de laatste “borderrun” maakt net voor het einde van de geldigheidsperiode van je visum..
Wat die 90-dagen rapportering betreft.
Iemand die hier verblijft met een Non-immigrant “O” Multiple entry moet nooit een 90 dagen melding maken bij immigratie, gewoon omdat hij nooit 90 dagen ononderbroken verblijft in Thailand
90 dagen meldingen bij immigratie is alleen van toepassing bij een periode van 90 dagen ononderbroken verblijf in Thailand (en de daaropvolgende perioden van 90 dagen verblijf).
90 dagen melding is alleen een bevestiging van adres. Het geeft je geen verblijfsrecht.
De datum die op dat papiertje staan zegt alleen wanneer je de volgende adresmelding moet maken, indien je dan nog ononderbroken in Thailand zou verblijven.
Verlaat je Thailand in die periode dan vervalt de 90 dagen telling. Die begint opnieuw te lellen vanaf 1 op de dag dat je Thailand terug binnenkomt.
Ik hoop dat ik het wat duidelijk geschreven heb .
Dat is zeker duidelijk, maar Daniel VL schreef dat de dame hem een “extense” zou geven. Voor een extra borderrun zou dat een zeer ongelukkig gekozen term zijn want die geeft een nieuw verblijfsrecht en geen verlenging. Het leek me duidelijk een ‘extension of stay’. Ik veronderstelde dus dat hij met een ‘non immigrant’-visum type O was binnengekomen omdat dit (voor wie een Thaise echtgeno[o[t[e] heeft) minder formaliteiten vergt dan een type O-A ‘retired’ [met ook medisch attest, attest strafrechterlijke veroordelingen] en zinnens is een ‘extension of stay’ als ‘retired’ aan te vragen. Die extension vergt wel het inkomensbewijs maar normaal niet zoveel geloop en paperassen als de visumaanvraag voor dezelfde reden zou gedaan hebben. Ook kan hij bij de aanvraag van het type O nog niet aan bijvoorbeeld de leeftijdsvoorwaarde voldaan hebben en nu 50 geworden zijn. Met zijn visum moest hij dan borderruns maken maar met de extensie slechts rapporteren, normaal gezien wel te rekenen vanaf zijn laatste binnenkomst met de borderrun op 19 oktober. En die geeft inderdaad maar verblijfsrecht tot en met 16 januari en niet “18 janurii” zoals hij schreef [en de moderator vond het ‘chatten’ toen ik daarop had gewezen].
Jouw interpretatie zal wel de juiste blijken, want de dame die Daniel VL bij een borderrun ontmoette, zat natuurlijk bij de grenspost met Tachilek. Het Immigration Office waar in Mae Sai een ‘extension of stay’ kan bekomen worden, ligt er een nogal flink eind voor.
Moderator: niet chatten svp.
Daniel VL heeft na die extra borderrun m.i.nog één interessante optie: In Chiang Mai kan hij tegen 16 maart (voor zijn eerste keer) een ‘extension of stay’ aanvragen. Al is zulke korte verlenging van zijn verblijfsvergunning met 1900 baht nogal duur, de geringe moeite zou hem kunnen aanstaan.
Ik blijf graag op de hoogte
Moderator: Niet chatten svp.
Voor een borderrun om mijn Non Immigrant O visa te verlengen, ga ik altijd naar Ranong.
Daar is de “Andaman Club”. Je gaat met een boot naar Victoria Island in Myanmar, waar Andaman club een 5-sterren Hotel met casino heeft.
De kosten zijn 1200 Baht voor de boottocht en de toegang tot Myanmar.
Als je geluk hebt, kun je meteen per boot weer terug naar Thailand, maar meestal moet je op de volgende boot wachten. Dan kun je in het hotel eten of een drankje nemen of een gokje wagen.
Bij terugkomst in Thailand wordt je verblijf weer verlengd.
Hier mijn ervaring van vorige week die ik op een Thailandforum heb geschreven nadat ik in Kap Choeng (Surin) mijn jaarextension stempel in mijn nieuwe paspoort over heb laten zetten en gelijk mijn 90 dagen heb laten registreren.
Vandaag voor mijn 90 dagen naar de immigration in Kap Choeng geweest en om gelijk het retirement extension stempel over te laten zetten van mijn oude (ongeldig gemaakte) paspoort, naar mijn nieuwe paspoort, daarvoor hadden ze nodig:
Een kopie van alle gebruikte blz. van mijn oude paspoort (voordat deze ongeldig is gemaakt), een kopie van mijn nieuwe paspoort en een formulier met het verzoek om de extension over te laten zetten van oud naar het nieuwe paspoort (te downloaden vanaf de site van de immigration)
Ze vroegen niet om een brief van de Ned. ambassade, met het verzoek om de extension over te laten zetten van oud naar nieuw paspoort.
Binnen een kwartier stond ik weer buiten met mijn 90 dagen briefje en de retirement extension stempel, geldig tot 16 januari 2016, in mijn nieuwe paspoort.