Beste redactie,
Op een ander forum kwam ik het een en ander tegen over een nieuwe vereiste van immigration op Koh Samui. Ik ben er even heen gereden en eerst maar even gevraagd over het Foreign National Information Form. Dit formulier werd mij overhandigd en moet ingevuld en afgegeven worden bij de aanvraag voor de extension of stay voor één jaar (retirement), dus niet bij de 90 dagen melding.
Een nieuwe vereiste voor bovenstaand extension is een Medical Certificate (any hospital), dus niet van een dokter met een eigen kliniek. Mensen die van Koh Panghang kwamen voor een extention en nergens van wisten werden doorverwezen naar het Government hospital. Aldaar het volgende, blood pressure, pulse heart reading, x ray for chest, blood test, urine test. Op het medical certificate vermeld drugs free en kosten 845 thb.
Ik ben even langs het Bandon International Hospital gereden, daar kost een Medical Certificate (dit kennen ze alleen voor een workpermit) 250 thb. Vervolgens langs het Thai International Hospital hier ook alleen voor een workpermit kosten 850 thb maar wel als extraatje een bloedtest. Als laatste langs het Bangkok Hospital, kosten 1050 thb dit werd echter alleen afgegeven voor een workpermit en niet voor dit.
Daar immigration het alleen heeft over een Medical Certificate (any hospital) lijkt mij het Certificate van Bandon International Hospital voldoende.
Immigration vermeld niet waarop getest moet worden. Op mijn vraag bij immigration of ik het Certificate in ieder ziekenhuis kon verkrijgen was het antwoord ja. Maar na 8 jaar Thailand ben ik er inmiddels wel achter dat je om ergernis te voorkomen beter geen zinnige vraag kan stellen.
Groet,
Rene
Beste René,
1. Wat het formulier “Foreign National Information Form” betreft. Bovenaan het formulier staat “This form shall be used for making record of information of every alien entering and staying in the Kingdom of Thailand and shall be submit with Notification of Residence for Aliens (section 37 , 38 of Immigration Act, B.E. 2522), or 90-days Notification, or Extension of Stays (all purposes), or Re-Entry Permit, or in all cases involving alien labors.
Het is dus een “OR” geval. Ik denk dat het er in de praktijk inderdaad zal op neerkomen dat het steeds bij een verlenging zal gevraagd worden.
Het zal echter wel van kantoor tot kantoor verschillen zoals meestal.
Toen we het in april meldde op TB (werd toen door sommige afgedaan als onzin), was het enkel nog als proef in Bangkok van toepassing, maar ondertussen zie je het meer en meer opduiken. Het is de bedoeling dat het in gans Thailand wordt toegepast en uiteindelijk zal iedereen er vroeg of laat mee te maken krijgen.
2. Wat het “Medical Certificate” betreft. Ik had het ook gelezen en ben het ook nog eens gaan opzoeken. Voor zover ik weet is het enkel iets dat wordt toegepast in Koh Samui. Lezers hoeven dus niet direct te reageren dat het bij hun niet gevraagd wordt. Enkel indien het wel gevraagd wordt hoor ik dat graag, want dat is dan toch wel belangrijke informatie.
Nieuw is het echter niet voor Koh Samui, want er zijn al meldingen in 2014. Misschien werd het dat nog niet voor iedereen toegepast, dat kan. Een lezer schrijft op dat forum het volgende: “A hospital medical certificate from Nathon hospital, this costs 735bht and involves blood pressure, chest xray for TB, blood tests for syphilis, urine for Amphetamines. This must be no more than 7 days old. (note they will no longer accept a GP’s certificate)”
Hij schrijft dus dat het van Nathon Hospital moet zijn en wat er getest moet worden. Of die andere die je noemt ook aanvaard worden weet ik niet. Kan ik je niet mee verder helpen.
Misschien zijn er lezers die hier wel ervaring mee hebben en dan lezen we het wel.
Vriendelijke groeten,
RonnyLatPhrao
Disclaimer: Het advies is gebaseerd op bestaande regelgeving. De redactie aanvaardt geen verantwoordelijkheid wanneer hiervan in de praktijk wordt afgeweken.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending28 december 2024Hoe ik bijna 9000 baht in Bangla road kwijt raakte in één avond (lezersinzending)
- Leven in Thailand27 december 2024De hond (lezersinzending)
- Achtergrond27 december 2024Borderrun Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag27 december 2024Thailand Visa vraag Nr 233/24: Non-immigrant O Retired – waarom die extra bewijzen?
Alweer zo een achterlijke toevoeging om aan een extension te kunnen voldoen, weer een eigen lokale uitvinding van een immigratie kantoor, die nergens maar dan ook nergens in de immigration act als eis voor een extension omschreven staat. We moeten zo nodig een “medical test” ondergaan. En wat als er nu blijkt dat er “iets” niet goed is? Worden we dan het land uitgezet? Wie verzint dit soort zaken, en vooral waarom?
Achterlijk of niet…. je kan dat hier wel roepen, maar je moet het toch maar leveren.
Wat de voorgeschreven documenten betreft –
Dat is een niet beperkende lijst.
Extra documenten of of bewijsstukken mogen gevraagd worden door de immigratieofficier indien hij/zij dat noodzakelijk vindt.
Kan je dus alle kanten mee op.
Beste Ronny,
Natuurlijk kan en mag men om aanvullende info vragen, maar dat moet dan wel functioneel zijn. Op Samui komt men nu, met de daar sowieso al fors opgehoogde prijs (B 5000.-), en met wat op een neer sjouwen naar banken, en nu ook naar een ziekenhuis en daar een onderzoek te betalen op ongeveer een totaal van B 6000.- voor een jaarlijkse extensie. Dit in tegenstelling tot immigratie divisies waar men de standaard prijs vraagt van B 1900.-.
Ook daar komt soms wel eens wat bij voor een bankverklaring of dergelijke, maar Samui spant de kroon voor wat de kosten en de onzinnigheid betreft. En men kan er niets tegen doen terwijl men daar lachend het geld onder de armen (linker arm en rechterarm) verdeeld. Wat is het volgende wat men gaat verzinnen voor hen die hun verblijf willen verlengen?
Ik weet niet hoe u bij Thb 5000 komt, de prijs is nog steeds 1900 thb. Dat staat trouwens duidelijk aangegeven.
Beste Renevan,
Afgezien van dat het B 5000.- gebeuren mij door absoluut betrouwbare kennissen op Samui wordt verteld, zijn er ook die dat hier op Thailand-blog aangegeven. Ik pak even de meest recente reacties uit een andere topic betreffende de immigratie op Samui waar onder andere Lung addie reageerde met hetzelfde gegeven betreffende de B 5000.-.
https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/verlenging-jaarvisum-spelregels-veranderd/
Beste Rens,
Misschien heeft het inderdaad wel te maken met hoog oplopen ziekenkosten zoals Jan Beute al schrijft. Wie weet.
Op Koh Samui komen er misschien wel veel buitenlanders in het ziekenhuis terecht en die dan hun ziekenkosten niet kunnen betalen. Dat is dan wel functioneel gedacht natuurlijk.
Ik weet ook niet waarom ze het enkel daar en nergens anders toepassen. Tenminste toch niet voor zover ik weet.
Misschien hebben ze het idee wel opgedaan bij het Non-immigrant “O-A” visum.
Kan je wel enkel aanvragen in je thuisland of het land waar je officieel bent ingeschreven, maar daar wordt ook een medische verklaring gevraagd bij de aanvraag.
“A medical certificate issued from the country where the application is submitted, showing no prohibitive diseases as indicated in the Ministerial Regulation No.14 (B.E. 2535) (certificate shall be valid for not more than three months and should be notarised by notary organs or the applicant’s diplomatic or consular mission).”
http://www.mfa.go.th/main/en/services/4908/15385-Non-Immigrant-Visa-%22O-A%22-(Long-Stay).html
5000 Baht vragen voor een verlenging dat normaal 1900 Baht kost natuurlijk diefstal.
Anders kan je dat niet noemen.
Wat doet men er mee? Heeft men dan een docter die de uitslag kan beoordelen. Of is het een middel om de farang op kosten te jagen of om het hospital iets te laten verdienen.
Het zelfde voor het rijbewijs. De docter vraagt mijn “of ik van iets last heb, NEEN. maakt een briefje 200 Bt” Dat was alles. onderzoek neen. Wat heb ge er dan aan.
Als er verplichte medische tests moeten worden overlegd om een visa te verlengen wordt het misschien tijd om Thailand in te ruilen voor een ander land met minder controle van de overheid.
(ook een teken aan de wand om vooral niet veel spaargeld in dit land te investeren)
Verleden week bekend gemaakt op oa Thaivisa .com .
Het formulier waar je in moet vullen oa , je bank account en nummers ed , als ook waar je normaal gaat shoppen .
En ik welke auto , pickup of motorbike je rijdt .
Was reeds eerder op dit webblog een vraag en discussie item , waarbij enkele reageerden dat ze Thailand zouden verlaten als dit zou gaan gebeuren .
Nou ze kunnen hun koffers pakken .
Is nu door het gehele land verplicht geworden bij alle immigratie kantoren en bij de 90 dagen melding .
Alleen ik kan niet uitmaken of het eenmalig is , een soort van enquete of nu standaard bij elke keer weer de 90 dagen melding .
Jan Beute .
Vroeger toen ik kwam voor mijn eerste retirement extension was er een gezondheids verklaring nodig bij de aanvraag .
Ik ging toen vroeg in de morgen naar het Chiangmai Ram hospitaal .
Een kort onderzoek van een bevoegde arts met oa bloeddruk hartslag meting ed .
Werdt na een paar jaar afgeschaft .
Schijnt nu na dit te lezen weer in de pijpleiding te komen bij de immi .
Ik kan mij goed voorstellen waarom .
Daar de Thaise hospitals jaarlijks miljoenen verliezen aan farangs die in hospitals opgenomen worden en geen rooie cent hebben om de rekening te betalen , zelfs als ze op vakantie zijn voor een paar weken .
En geloof me , ben een paar keer midden in de nacht met mijn Thaise schoonvader naar het goverment hospital geweest in Lamphun .
En tot mijner verbazing heb ik twee maal farangs aangetroffen die op de zelfde zaal lagen met meer dan 40 personen.
En waarom , zij zijn ziek geworden en hadden geen rooie cent te makken .
Zijn zeker niet welkom in private hospitals , en dan is er maar een uitkomst , juist ja .
En wie betaalt de rekening de Thaise tax payer .
Ik denk dat dit alleen maar het begin is van zwaardere eisen die gesteld worden voor visas op jaarbasis .
In buurland Malaysia is op basis van het Malaysia your second home program een ziekte kosten verzekering al jaren verplicht .
Jan Beute .
Het lijkt me, dat de immigratiedienst dan een paar steken heeft laten vallen, dan wel een oogje heeft dichtgeknepen.
Je moet of geld op de bank hebben staan, of voldoende inkomen hebben, voor de verlenging van een visum.
Inkomen ruim 1500 Euro dacht ik.
Daar kun je in Thailand ruim van leven en ook van sparen, voor het ziekenhuis.
En ja, ik ben het met u eens, dat de eisen voor verblijf in Thailand waarschijnlijk verzwaard zullen gaan worden.
En dan maar hopen voor veel mensen, dat het eisen zijn voor nieuwkomers en niet voor mensen die hier al wonen.
Ik weiger ten alle tijde om zo’n Information Form in te vullen. Ik sta niet onder curatele en heb ook geen meldings plicht bij de Thaise Reclassering, wat de Immigration uiteindelijk geworden is. Ze kunnen de pot op!
U bent niet verplicht dit formulier in te vullen, echter dan krijgt u wel een interview (zeg maar verhoor) daarvoor in de plaats. Het zijn hier wel de Thaien die de regels bepalen. Als u niet meewerkt zou het best eens kunnen, wat heel aannemelijk is dat u geen nieuw extension of stay verkrijgt. Als u het formulier doorleest zal u zien dat zo goed als alle informatie al bekend is. En wat ze met de informatie moeten waar iemand uitgaat of zijn boidschappen doet ontgaat mij volkomen.
Vraag me af waarom dit dan enkel voor nieuwkomers zou moeten gelden? Ik ga van de veronderstelling uit dat iedereen aan dezelfde voorwaarden moet voldoen, of je nu reeds in Thailand verblijft of nieuwkomer bent speelt weinig rol. Ik ben het ook totaal eens met de vaststelling van Jan Beute betreffende de hospitaal perikelen. Het is geen fabel dat er voor miljoenen THB schulden open staan, gemaakt door onvermogende farangs, in de hospitalen. Deze kosten komen dan terecht op de rug van de Thaise bevolking die het vaak ook al niet breed heeft. Een hospitalisatieverzekering verplichten bij lang verblijf of een reisverzekering als toerist, lijkt me evident, wat sommigen er ook mogen over denken en zullen beginnen schreeuwen dat het “onbetaalbaar” is. Iets wat “onbetaalbaar” is voor iemand, wel eenvoudig: daar blijf je af en dan blijft die onder de zorgmantel van zijn thuisland.
De reden dat het alleen voor nieuwkomers zou moeten gelden is, dat je mensen,die hier misschien een gezin hebben, actief het land uit zou moeten zetten, op het moment dat ze niet aan de nieuwe eisen kunnen voldoen.
Dat ligt toch wat anders dan mensen die zich in Thailand willen vestigen.
Mogelijk zijn er wat dat betreft zelfs wel problemen op het gebied van mensenrechten, hoewel ik dat niet zeker weet.
Voorbeeld: man voldoet niet meer aan de financiele eisen en wordt het land uitgezet, en moeder blijft in Thailand achter met kind.
De laatste keer dat eisen werden verzwaard, gold het overigens ook alleen voor nieuwkomers.
En wat zijn de gevolgen als je medisch niet “in orde” bent? Word je dan het land uitgezet?
Geen idee. Zou misschien wel kunnen. Wie weet.
Een van de redenen om je de toegang tot Thailand te ontzeggen is o.a.
(4) Being mentally unstable or having any of the diseases stated in the Ministerial Regulations.
http://www.mfa.go.th/main/en/services/4908/15405-General-information.html
Afhankelijk van het resultaat zou het wel eens tot gevolg kunnen hebben dat je verlenging geweigerd wordt.
Bovendien is er ook een drugtest(“urine for Amphetamines”) dan mag je het wel vergeten denk ik.