Lezersvraag: Wie heeft er ervaring met het “Transfer of Pension Verification Form” in Thailand?
Beste lezers,
Ik antwoordde dat het “Income statement” als bewijs voldoende was voor de aanvraag, en het totaalbedrag van 65.000 Baht niet daadwerkelijk diende te worden overgemaakt, m.a.w. je mag in de praktijk ook enkel overmaken wat je daadwerkelijk nodig hebt. Nergens staat, voor zover ik weet, geschreven dat je ook daadwerkelijk die 65.000 Baht moet overmaken, maar zoals we allemaal wel weten heeft elk immigratiekantoor zijn eigen regeltjes. Dat blijkt ook hier weer het geval te zijn.
Een lezer wist mij via een PM te melden dat er in Nong Khai, sinds dit jaar, een bijkomend bewijs wordt geëist. Men moet daar nu, bij aanvraag van een verlenging, een “Transfer of Pension Verification Form” (zie onderstaand voorbeeld) invullen indien men zijn financiële middelen bewijst d.m.v. een inkomen uit pensioen. De Engelse tekst op het formulier is voor interpretatie vatbaar, maar ik begrijp het volgende uit die tekst: Je verklaart dat je maandelijks minstens 65 000 Baht zal overmaken naar een bankrekening in Thailand en dat je hiervan een bewijs zal meebrengen bij de volgende aanvraag.
Verder zegt het formulier dat je dan ook een getuige zal meebrengen. De gegevens van die getuigen moet je al op het formulier invullen. Wat hiervan de reden kan zijn is me helemaal niet duidelijk want in een jaar kan er veel gebeuren, en zodoende lijkt het me raar dat je nu al een getuige moet opgeven voor volgend jaar. Laat staan dat die getuige dan inkijk heeft in je bankrekening.
Persoonlijk is het de eerste keer dat ik zulk een “Transfer of Pension Verification Form” zie of er zelfs van hoor. Voorlopig lijkt het me meer een extra maatregel die lokaal wordt opgelegd als gevolg van gerommel met inkomstenbewijzen te Nong Khai. Je zal er maar weer mee te maken krijgen. Het kan natuurlijk ook zijn dat men de controle op de opgegeven inkomsten aan het verstrengen is en dat dit zich gaat uitbreiden naar alle immigratiekantoren.
Daarom deze vraag aan de lezers: Graag had ik vernomen of er lezers zijn die recent zulk een formulier (of iets gelijkaardigs) diende te ondertekenen. Geef dan ook aan in welk immigratiekantoor dit was, wanneer, en de reden van de verlenging (inkomsten pensioen, gehuwd,….). Gelijk welke andere relevante informatie is natuurlijk ook altijd welkom.
Momenteel heb ik alleen weet van Nong Khai, maar indien er meer meldingen komen van andere immigratiekantoren is dit misschien een reden om het in de toekomst op te nemen in het Dossier Visum.
Vriendelijke groeten,
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
ik heb begrepen op de immigration in Hua Hin dat inderdaad niet van alle landen een bewijs van de ambassade (plus de jaaropgave, deze wil men altijd zien, krijg ik wel terug) voldoende is. Bij mijn laatste bezoek moest er nadrukkelijk navraag worden gedaan ( door een nieuweling) of het bewijs van de Nederlandse ambassade werd geaccepteerd. Het antwoord daarop was: “Yes Dutch we accept”, dus niet van alle landen. Dat zou het formulier kunnen verklaren.
Het is bovenop het “Income statement”, dus ook op “Income statements” die geaccepteerd worden.
Met dit formulier bewijs je ook niets, je bevestigt alleen dat je hebt kennis genomen dat je bij de volgende aanvraag een bewijs zal leveren dat je maandelijks minimum 65 000 Baht hebt overgemaakt naar je Thaise bankrekening. Dit doe je maar het jaar nadien dus het heeft geen uitwerking op de huidige aanvraag.
Het lijkt mij logisch dat als je al jaren een inkomsten verklaring overhandigd met een jaaroverzicht van de instantie waar jij je geld ontvangt, waarop ook alle gegevens staan van de betreffende instantie, dat men zelf kan informeren bij die instantie, of het bewijs werkelijk van jou is en het lijkt mij dan totaal overbodig om bovenstaand formulier in te vullen om aan te tonen dat jij je geld overmaakt naar een Thaise bankrekening.
Als men dat wel eist, kan je nog altijd een overzicht uitprinten van je bank waarop duidelijk te zien is dat jij al jaren, je geld hebt opgenomen in Thailand en dat dit minimaal 65.000 baht per maand is…
65.000 Bath per MAAND zoals het getoonde formulier aangeeft is volgens mij van de zotte en zou per jaar moeten zijn. Volgens mij geknutsel van de een of andere Thai.
65.000 Baht is zo’n 1600 tot 1700 Euro.
Dus dat is gewoon per maand en niet per jaar.
Op een inkomen van 1700 Euro per jaar krijgt u geen retirement.
Yuundai heeft gewoon geen idee wat de vereisten zijn: nl TBH 8 ton op de bank of TBH 65.000 per maand inkomen. Van TBH 65.000 p/j (= TBH 5.416 p/m) kan zelfs een Thai niet leven. Want dat is TBH 180 p/d en het minimum loon bedraagt toch echt TBH 300 p/d.
Zelfs Yuundai leeft niet van TBH 180,- p/d (huur, eten etc).
Het gedoe met de inkomensverklaring kan worden opgelost/omzeild door indien ongehuwd minimaal 3 maanden een bedrag van THB 800.000 op een Thaise bank te hebben staan.
Indien gehuwd is dat voor zover ik weet THB 400.000.
Nu de euro zo gedaald is, 34 thb voor een euro, is het bedrag van 65.000 thb maar liefst iets meer dan 1.900 euro per maand.
Voor degenen die niet over dit saldo kunnen beschikken, zoals bekend mag worden verondersteld, het mag ook een mix zijn van inkomen en banksaldo.
In Rayong werd in september 2014 nog niet gevraagd om deze verklaring, vermoedelijk omdat ik het banksaldo toonde met het vereiste bedrag, inkomensgegevens werden toen niet gevraagd als dan zijnde overbodig.
NicoB
Uiteraard als je met een Thaise onderdaan getrouwd bent is het 32.500 Baht per maand zover ik weet
Met vriendelijke groet
cor Verkerk
Het is 40 000 Baht maar dat was de vraag niet
zijn de 40.000 en 65000 bath bruto of netto bedragen, want dat geeft nogal een groot verschil.
Beste Dave, ik zou willen dat ik je met zekerheid kon aangeven of dit netto of bruto moet zijn. Ik kan dat niet, maar ik kan wel proberen een conclusie te trekken.
Er wordt gesproken over 65.000 bath overboeken uit NL naar Thailand, dan zou betekenen, dat het netto moet zijn.
Misschien dat RonnyLatPhrao hier zekerheid kan geven?
NicoB
Beste Dave,
Ik kan je geen bevestiging geven van wat eigenlijk “moet” (bruto of netto). Officieel spreekt men nergens over bruto of netto bedragen.
Het meest logische zou het netto bedrag zijn denk ik, maar ik heb ook al vernomen dat sommige tevreden zijn met het bruto bedrag. Andere controleren helemaal niks en kijken gewoon wat is ingevuld op het “Income statement”.
Beste advies dat ik je kan geven is om lokaal hierover info in te winnen bij mensen die ook het “Income statement” gebruiken als bewijs van voldoende middelen. Zij weten best wat dat lokaal immigratiekantoor zal aanvaarden.
Maar eigenlijk, wat je ook gebruikt (bruto of netto) voor het invullen van het “Income statemenr”, het is op zich eigenlijk niet zo belangrijk als men daarnaast gaat eisen dat je een bewijs moet binnenbrengen dat je maandelijks daadwerkelijk 65 000 Baht hebt overgemaakt. Dit bewijs zal dan uiteindelijk doorslaggevend zijn, onafhankelijk het bruto/netto bedrag dat je hebt ingevuld.
In korat heb ik er ook nog niet van gehoord
Stel even dat ik inderdaad 65.000 THB per maand uit NL overmaak.
In mijn geval betekent dat dat ik ongeveer 35000 THB per maand over houd.
En dat betekent weer dat ik na een jaar 12 * 35000 = 420.000 THB op mijn Thaise bankrekening heb staan. Wat heb ik daar aan!.
Als men in staat is 800.000 THB op een Thaise bankrekening te zetten lijkt mij dat veel makkelijker en bepaal je zelf hoeveel geld je per jaar uit NL laat overkomen.
Maar ik snap wel dat 800.000 THB op een rekening zetten niet voor iedereen haalbaar is.
Ik vind het maar een flauwekul vereiste. Dat er een inkomens eis is is begrijpelijk maar dat hoeft toch niet te betekenen dat je dat ook moet overmaken uit NL?
Enkele weken geleden werd mijn inkomensverklaring van de Nederlandse ambassade niet in Hua hin geaccepteerd .
Aanvullend bewijs moest er ook komen over de gegevens die ik aan de ambassade had doen toekomen .
Dat is vreemd! Er hoeft aan de NL-Ambassade in BKK geen, ik herhaal: geen, gegevens te worden ingestuurd, dan wel overhandigd. Via de website download men het inkomensformulier, vult die in met een netto-bedrag (in 2014 werd nog niet expliciet om een netto-bedrag gevraagd), stuurt die op vlgs de aanwijzingen op de website, dan wel geeft het formulier aan het loket af. De Ambassade stempelt en ondertekent, maar (let op!): men blijft zelf verantwoordelijk voor het bedrag dat men heeft ingevuld.
Dat Immigration Hua Hin vraagt om bewijs van het ingevulde bedrag staat dus los van de Amb-procedure!
In mijn woonplaats heeft Immigration, tot recentelijk nog, mijn verklaring zonder meer geaksepteerd, heb in door de jaren heen nooit aanvullend bewijs hoeven aan te leveren, en is mij een Pension Verification Form onbekend. Maar ja, wat niet is kan nog komen!
Morgen ga ik toevallig mijn jaarvisum verlengen. Mochten er problemen ontstaan dan zal ik dat melden. Overigens: de verklaring van de NL ambassade is sowieso weinig waard. Ze zeggen expliciet GEEN ENKELE (!!) AANSPRAKELIJKHEID te hebben voor hetgeen wordt verklaard. Maar ze rekenen evengoed wel TBH 1100 voor een handtekening ZONDER enige waarde.
Voor de duidelijkheid!! en dat is al jaren zo,emegratie kan altijd om meerderen inkomsten bewijs vragen, dat wil zeggen dat een consulaire bevesting niet gelijk een uitsluitsel is om een visum te krijgen, ik vraag mij al lange tijd af waarom 65.000 Bht de eis is, terwijl het minimum loon 9000 Bht is per maand, kan iemand dat mij uitleggen.
groet leen