Lezersvraag Schengenvisum: Wat is er veranderd in de procedure?
Beste redactie,
Mijn vriendin wil een toeristenvisum aanvragen om naar Nederland te komen (Schengenvisum). Nu heb ik gehoord dat er het een en ander is veranderd. En dat de aanvraag ook niet meer bij de ambassade moet worden ingediend. Kan iemand mij kort en helder vertellen hoe de regels nu zijn?
Met vriendelijke groet,
Jan
Beste Jan,
Het klopt dat de ambassade het proces verder heeft uitbesteed. Zie de aankondiging hier: www.thailandblog.nl/nl-ambassade-besteedt-het-visumproces-uit
Voorheen beheerde de externe dienstverlener VFS Global de afsprakenkalender, maar kon je ook nog per e-mail aan de ambassade een afspraak maken. Nu beheert VFS ook een Visum Aanvraag Centre (VAC) alwaar de visumaanvrager de aanvraag kan inleveren. Dit VAC bevind zich in het he Trendy Office Building, 28th Floor, Sukhumbvit Soi 13, Klongtoey-Nua, Wattana, Bangkok 10110.
VFS neemt hier dan de papieren in en stuurt deze door naar de back office in Kuala Lumpur, alwaar Nederlandse ambtenaren de aanvraag daadwerkelijk behandelen. VFS doet kort door de bocht dan eigenlijk ook niets meer dan papieren doorschuiven, maar er wordt hiervoor wel een leuke service fee van zo’n duizend baht gevraagd bovenop de visumleges van 60 euro.
Overigens is VFS puur optioneel, onder de huidige Schengenregels heeft een aanvrager recht op directe toegang tot de ambassade. Dus zonder tussenkomst van VFS en zonder service fee de aanvraag (op afspraak) inleveren bij de ambassade.
Dit is wat er in artikel 17, lid 5 van de Schengen Visum Code staat:
“17.5: De betrokken lidstaten behouden voor alle aanvragers de mogelijkheid rechtstreeks een aanvraag in te dienen bij hun consulaat.”
Persoonlijk zie ik dan ook niet de meerwaarde in van een bezoek aan VFS in plaats van de ambassade. Beide bevinden zich in Bangkok, het enige verschil is dat de ene optie duizend baht extra kost aan service fee. Waarbij je nog mag afvragen of het personeel van VFS goed op de hoogte is van alle regels. In theorie zou het geen verschil mogen maken maar de praktijk leert dat VFS tenminste in het verleden niet veel kaas had gegeten van complexere of minder reguliere vragen en situaties. Het personeel zal geen inhoudelijke kennis hebben van de Visum Code zo vermoed ik.
Hoe dit nieuwe systeem in de praktijk werkt is de grote vraag. Mogelijk willen lezers van dit blog hun ervaringen delen. Als VFS zijn zaakjes op orde heeft loopt het misschien soepeltjes al zie ik het dan persoonlijk nog steeds al kosten op de burger afschuiven zonder dat hier enige meerwaarde of verbetering voor diezelfde burger tegenover staat.
Voor de ambassade heeft het wel meerwaarde: bespaard kosten in tijden dan Den Haag minder budget heeft voor ambassades.
Slotsom: ik zou gewoon de ambassade mailen met een verzoek tot een afspraak voor jouw vriendin. Je vriendin moet dan binnen 2 weken terecht kunnen. Voor meer informatie kun je het Schengenvisum dossier hier op het blog (zie het menu links) lezen. Deze is op de optionele dienstverlening van VFS na nog steeds correct en actueel.
Groet en succes,
Rob V.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Liefde in Thailand of een dure illusie? (lezersinzending)
- Thailand algemeen19 november 2024Vreemde beroepen (lezersinzending)
- Visumvraag19 november 2024Thailand Visa vraag Nr 209/24: Is een Electronic Travel Authorisation (ETA) vanaf 1 december verplicht?
- Belasting Nederland19 november 2024Thailand belasting vraag: Kun je belasting terugvragen na emigratie naar Thailand?
Beste Rob v
perfect verwoord de proceedure voor aanvraag visa bij VFS aleen een ding moet ik corrigeren de kosten die VFS berekend zijn 480 thb , ben er 2 weken geleden geweest , dit kun je ook zien op de site van VFS
Beste Ben, het bedrag aan service fee wat jij noemt was voor afsprakenkalender (dit bedrag was gek genoeg verschillend per ambassade, de kosten voor een afspraak bij de Belgen waren lager dan die van Nederland). Nu men een “full service” aanbied waarbij de aanvrager bij een VFS balie de papieren kan inleveren in het Trendy Office Building is het servicekosten bedrag bijna duizend baht. VFS meld op haar site: “In addition VFS service fee of THB 996 per application will need to be paid at the Visa Application Centre in cash.”.
Ben jij na het betalen van de oude leges (afspraakkalender) bij VFS of de ambassade langs geweest? Graag verneem ik de ervaringen van mensen die bij VFS zijn langs geweest, maar noemenswaardige ervaringen aan het loket van de ambassade zijn ook altijd welkom.
Vanuit BuZa hangt men Direct Access tot de ambassade ipv de optionele (!) dienstverlener VFS niet aan de grote klok al zou men volgens de Europese Commissie dit wel helder moeten communiceren, zie hiervoor mijn commentaar onder de originele aankondiging van het nieuwe systeem hier op Thailand Blog. In feite is de ambassade dan schuldig aan onvolledige informatie voorziening.
Ben deze week voor visa geweest eerst via een buro in het Amarint gebouw BKK en daar werd alles geregeld voor de aanvraag. Alle papieren werden op volgorde gebracht eventuele extra kopieën gemaakt en extra adres papieren en de reservering voor de vliegticket werd er ook geregeld ( wat ik persoonlijk belachelijk vind dat je deze moet hebben slaat nergens op) Dit geheel en met afspraak maken voor VFS Global wat pas de volgende dag kon koste dit 1000 baht (tegenover ambassade was je ook al 500 baht kwijt voor reservering en 480 voor afspraak via bank) . s’ morgens wel eerst melden in Amarint gebouw en dan gaat er iemand van dat kantoortje mee . Bij VFS zelf aangekomen direct aan de beurt liepen alleen te zeuren over email adres moest Thais adres zijn maar na het afrekenen van in totaal 3665 Baht plus dus die 1000 baht waren we sneller geholpen dan vorige keren daar we op de Ambassade al menig keer meer problemen hebben gehad dus wat is wijsheid tegenover de kosten.
Dank voor het delen van je ervaring. Graag verneem ik ook van andere actuele ervaringen.
Ten overvloeden meld ik nogmaals dat ook het afsprakensysteem (waar VFS de kalender van beheerde) optioneel was. Zoals aangegeven in het visum dossier kon je altijd nog kosteloos via de mail een afspraak maken met de ambassade om aldaar de papieren in te leveren. Daar was VFS of een bureautje tegenover de ambassade niet voor nodig. Zo’n kosteloze afspraak via de mail moet nog steeds kunnen, daartoe is de ambassade nu eenmaal verplicht. Die afspraak kan al drie maanden vooraf worden aangevraagd, en binnen 2 weken moet de aanvrager op de ambassade terecht kunnen (tenzij de aanvrager zelf natuurlijk een latere datum wenst).
Naast ervaringen van lezers met het nieuwe systeem (aanvraag indienen bij VFS in plaats van bij de ambassade) ben ik ook benieuwd naar wat de ambassade heeft medegedeeld bij de NVTP meeting op 29 oktober jongstleden.
De ervaring uit de praktijk kan dan gebruikt worden het visumdossier te verbeteren. Hoe beviel een bezoek aan VFS? Werkt de vrije inloop prettiger dan het langskomen op afspraak bij de ambassade? Gaat men ook goed om met minder reguliere vragen en situaties zoals een aanvraag van een gratis en versoepelde eisen indien het een aanvraag van een familielid van een EU burger (niet zijnde Nederlander) betreft?
Ook is het wachten opdat de website van de ambassade zelf de nieuwe procedure vermeld, en of dan nog steeds Direct Access tot de ambassade wordt aangegeven. De komende weken en maanden moeten laten zien hoe alles in de praktijk werkt. Met de ervaringen kan het Schengen dossier een update krijgen zodat mensen de aanpak kunnen kiezen die hun voorkeur heeft.
Men spreekt steeds over een vriendin, Zelfde procedure als wij 8 jaar getrouwd zijn en een dochter hebben van 5 jaar die zowel de Thaise als Nederlandse paspoort heeft? Krijg sterk de indruk dat er service verlleent ( lees uit besteed) gaat worden zoals bij de UK en Aus ambassades wat alleen meer geld en tijd kost. Hou het simple aub
De procedure voor een kort bezoek aan Nederland is hetzelfde, of u nu getrouwt bent of niet, of u nu wel of geen gezin heeft. Een huwelijk heeft wel meerwaarde (lees: gratis, versoepeld, versneld afgegeven visum) als je partner samen met jou een ander EU land als hoofdverblijf aan doet. Dan val je onder EU regels: Richtlijn 2004/38 van vrij verkeer voor familieleden van EU burgers. Meer informatie is te vinden in het (downloadbare PDF) Schengendossier in het menu links hier op het blog.
In grote lijnen is dit zoals de Britten, Australiërs doen. Voor de Britten is VFS verplicht, voor Schengen aanvragers niet. Onder de huidige regels is VFS puur een vrijwillige optie waar geen gebruik van gemaakt hoeft te worden. In het concept van de nieuwe Schengen regels gaat het recht op directe toegang tot de ambassade echter verloren. Gezien de toenemende reizigersaantallen zullen veel lidstaten de procedure dan ook uitbesteden en wordt een (steeds duurdere) gang naar VFS dan onvermijdelijk. Eigenlijk kopieert Nederland de huidige Noorse/Deense (zeg ik zo uit het hoofd) aanpak: je kunt naar VFS tegen een service fee. Voordeel is geen afspraak nodig, nadeel is de fee en mogelijk onkundig personeel. Dat je ook op de ambassade terecht kunt wordt niet duidelijk gemeld.
Aangezien men hier ook ervaringen over de Belgische ambassade vraagt: ik vroeg een afspraak aan de Belgische ambassade via e-mail. Werd vriendelijk maar kordaat verwezen naar betaling via de bank en afspraak via VFS Global. Rechtstreekse afspraak via ambassade en binnen de 14 dagen zoals in de Schengen Visum Code voorzien, wordt hier gewoon genegeerd.
Dat is niet netjes of correct van de ambassade. De verkeerde medewerker getroffen? Zo valt te lezen op de website van de BE ambassade:
“In toepassing van artikel 17.5 van de Communautaire Visumcode kan de aanvrager zijn visumaanvraag rechtstreeks indienen bij de Ambassade. In dit geval dient een afspraak aangevraagd per mail gericht aan [email protected]. In overeenstemming met artikel 9.2 bedraagt de wachttijd tot de afspraak in de regel ten hoogste twee weken, te rekenen van de datum waarop om de afspraak is verzocht.”
Bron: http://countries.diplomatie.belgium.be/nl/thailand/naar_belgie_komen/visum/
Artikel 17.5 is hier reeds door mij aangehaald. Daarnaast is er een toelichting in het EU handboek voor ambassade personeel:
“Direct access:
Maintaining the possibility for visa applicants to lodge their applications directly at the consulate instead of via an external service provider implies that there should be a genuine choice between these two possibilities. Even if direct access does not have to be organised under identical or similar conditions to those for access to the service provider, the conditions should not make direct access impossible in practice. Even if it is acceptable to have a different waiting time for obtaining an appointment in the case of direct access, the waiting time should not be so long that it would render direct access impossible in practice. The different options available for lodging a visa application should be presented plainly to the public, including clear information both on the choice and the cost of the additional services of the external service provider.”
Bron:
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/policies/borders-and-visas/visa-policy/index_en.htm
Vorige week vrijdag bij VSF Globel geweest voor visa aanvraag. Ik vond dat wij daar uitermate ondeskundig behandeld zijn. Krijg al jaren, zonder veel moeite een multiply visum via de aanvraag bij de Nederlandse ambassade. Nu als een klein kind teruggestuurd door VSF. De door mij overlegde documenten van mijn vriendin deugden niet. Het waren copien van o.a. geboortebewijs, huishoudboekje, eigendomsbewijs woning, bewijs werkzaam als docent met vast contract, enz,enz. Volgens VSF zouden dat orginelen moeten zijn. Lijkt mij onmogelijk, want die documenten zie je nooit meer terug.
Tevens alleen contant betalen. Broekzak, vestzak………….
Het is wel verstandig originelen mee te nemen zodat er eventueel gekeken kan worden of er niet met de kopieën gerommeld is. Echter moet je nooit onvervangbare stukken inleveren: na het tonen/controle origineel een kopie overhandigen voor bij de aanvraag.
Mocht je over VFS niet tevreden zijn ga volgende keer weer zonder extra kosten langs de ambassade en informeer deze per e-mail helder wat er volgens jou mis gegaan is bij VFS. De ambassade is en blijft verantwoordelijk opdat VFS haar taken correct uitvoert.