Beste redactie,
Bij een poging om info te krijgen over het Schengenvisum, ben ik en mijn vrouw naar de Nederlandse ambassade gegaan. Bij de aankomst bij de Nederlandse ambassade, in de ochtend van 29 december 2017, is ons door de bewaking (!) aan de poort de toegang geweigerd omdat de ambassade geen Schengenvisum meer verstrekt maar deze dienst heeft uitbesteed aan VSF.
In uw Schengendossier staat echter dat de ambassade, naast VSF, wel degelijk een aanvraag voor een Schengenvisum in behandeling neemt. Wat is juist? Heb ik iets van laatste ontwikkelingen over het hoofd gezien want ik kan me niet voorstellen dat dit niet eerder op Thailandblog behandeld zou zijn?
Ik hoor het graag.
Groet,
Haki
Beste Haki,
De ambassade kom je eigenlijk niet zo maar spontaan meer binnen, of je Nederlander of Thai bent en met welke reden je ook komt, je zult eerst een afspraak moeten hebben anders stuurt de bewaking je weg…
De visumaanvragen zelf worden door Nederlandse ambtenaren afgehandeld op de Regional Support Office (RSO) in Kuala Lumpur. Dat is de backoffice alwaar werkelijk behandeling plaats vindt. Voor het indienen (frontoffice) van een aanvraag zijn er 2 opties: je kunt gratis bij de ambassade terecht of tegen betaling van een service fee bij VFS Global.
Buitenlandse Zaken heeft de afgelopen jaren met bezuinigingen te maken gehad en ziet je liever naar VFS gaan want dat scheelt hun tijd en dus geld. Zowel de ambassade als VFS doen niets anders meer dan de papieren innemen, doorlopen op volledigheid door middel van een checklist en eventueel nog enkele vragen aan de vreemdeling omtrent de voorgenomen reis of de persoon zelf, vervolgens sturen ze het dus door naar de RSO die pas werkelijk aan de slag gaat met het dossier.
Voor beide moet je een afspraak maken. Dat kan via de volgende website, waarbij de 1st en 2de optie via VFS is en de 3rde optie direct bij de ambassade :
Voor algemene vragen over het visum kun je het beste terecht op overheidswebsites zoals die van de IND, BuZa of het Schengendossier op het blog (deze is nog steeds up to date):
– https://ind.nl/kort-verblijf
– https://www.netherlandsandyou.
– https://www.nederlandenu.nl/
– https://www.thailandblog.nl/
Als je liever iemand spreekt zou ik zelf bellen met de IND of vanuit Thailand met VFS. Nu hebben de mensen bij VFS wel een training gevolgd maar het zijn natuurlijk geen Nederlandse ambtenaren met werkelijk inhoudelijke kennis van zaken. Simpele vragen kunnen ze wel beantwoorden maar die kun je ook op de websites vinden. Heb je een ingewikkeldere vraag dan zou ik toch proberen een ambtenaar van de IND of BuZa te pakken te krijgen. Wil je echt iemand in persoon spreken dan heeft de IND enkele loketten verspreid over Nederland, of je bij VFS ook langs kunt komen met vragen weet ik niet. Bel eerst eens met de IND of VFS en ze vertellen je vast of ze je kunnen helpen. Of stuur je vragen naar mij, dat mag natuurlijk ook!
Groet,
Rob V.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 december 2024Controleer de voorwaarden van je Nederlandse levensverzekering bij emigratie naar Thailand (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
- Gezondheid21 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoofdpijn na krachttraining
Haki stuurde mij later nog een toelichting dat hij langs de ambassade ging omdat hij zelf een vraag had en een vraag namens zijn vrouw omtrent het visum. Ze kwamen niet binnen:
—
Min vrouw heeft nl. een baan maar verdient slechts (…) THB /maand. Veel voor een Thai, maar niet genoeg om te voldoen aan de inkomenseis van Schengen. Toen ik dat uitlegde aan de Thaise bewaker, zei hij iets tegen zijn vrouwelijke collega en stuurde ons weg. Kort daarna zei mijn vrouw dat de bewaker zijn collega in Thais had medegedeeld dat we, vanwege mijn “welfare”-inkomen, toch geen kans hadden en daarom gelijk maar weggestuurd dienden te worden. Dit was natuurlijk stuitende ervaring, met name voor mijn vrouw. Gelukkig werden we daarna bij VSF wel zeer vriendelijk ontvangen ofschoon het nog ochtend was en men eigenlijk pas in de middag open is voor informatie.
Maar ook bij VSF dient men voorzichtig te zijn omdat we bij het verlaten van het VSF kantoor (op 11e etage) we door een medewerker dringend werden verzocht om nog even mee te komen. Zij voerde ons naar een kantoortje op de, ik meen, 7e etage, waar we zeer indringend werden aangesproken door een gezette dame, die toch vooral adviseerde om de visumbehandeling door hun kantoor te laten doen voor THB 9.000,–.
Mij was al lang bekend dat er zulke kantoortjes zijn en ook voor de ambassade werden we aangesproken door persoon die het wel allemaal zou kunnen regelen…..Maar ik vind deze gang van zaken voor een simpel Schengen visum, toch wel erg onnodig kostbaar, ingewikkeld, onprofessioneel overkomen en daarbij vraag ik me af of het nog wel een veilige procedure is, met al die andere partijtjes, die erbij betrokken (kunnen) worden.
—–
Hierop heb ik het volgende geantwoord:
—–
Ja die personen die rondhangen bij de ambassade/VFS kun je in principe vermijden, de ambassade had, toen ze zelf nog een eigen website had, nog een grote waarschuwing dat je er niet in zee moet/hoeft te gaan: dat er mensen waren die honderden euro’s hadden betaald aan zo’n mannetje met de belofte dat die alles zou regelen… soms ben je dan je geld en je papieren kwijt want er zitten ook oplichters tussen of simpelweg absurde prijzen waar mensen die niet beter worden de dupe van zijn.
Dat die lui rondhangen valt niet veel aan te doen maar VFS zou daar zeker niet naar moeten verwijzen ! Als iemand echt zelf niet e.e.a. wil of kan regelen dan zou een medewerker natuurlijk kunnen zeggen dat er bureautjes zijn maar als je je aan de hand meenemen dan zal er commissie spelen en met dat soort praktijken wil BuZa echt niet te maken hebben! Dan behoort VFS of die medewerker een tik op de vingers te krijgen. Je kunt je ervaring mailen aan de ambassade en RSO zodat die VFS aan kunnen spreken:
ban-ca [at] minbuza.nl (ambassade BKK, consulaire afdeling) &
asiaconsular [at] minbuza.nl (RSO asia te Kuala Lumpur)
—–
Sommige mensen geven de voorkeur aan een bureautje. Daar is niets mis mee maar dat moet wel uit vrije wil en eigen keuze. Uiteraard zijn er naast louche partijen ook betrouwbare bureautjes die je assisteren met een visumaanvraag. Al valt de visumprocedure heel goed zelf te doen als je aandachtig de site van BuZa en IND leest. De meeste papieren moet je toch echt zelf regelen dus zo’n bureautje is eigenlijk puur ter assistentie.
Het is al langer bekend dat vfs dit overgenomen heeft en ook al meerdere malen op Thailand blog gestaan.
Tevens moet je een afspraak maken voor bijna alle activiteiten van de ambassade.
Zo binnenlopen gaat niet.
Het wegsturen van mensen is meer standaard dan uitzondering bij de ambassade zonder afspraak.
De ambassade heeft nog wel de verplichting om de visa te regelen eveneens tegen afspraak.
De wachttijden bij vfs zijn korter.
Een medewerker van de beveiliging mag geen info verstrekken door een oordeel te vellen of je wel of niet in aanmerking komt qua verdiensten voor een visum.
Dit is een kwalijke zaak daar zij geen inzage hebben in dossiers.
In joh geval zou ik dit als klacht melden aan de ambassade, liefst met naam van de beambte
De ambassade was gesloten tussen kerst en oud en nieuw jaar t/m 3-januari 2018. Dus u was al voor niets gegaan en inderdaad eerst afspraak maken online.
Inderdaad, en het voorleggen van uw problemen aan de bewaker is ook vrij zinloos – hoogstwaarschijnlijk is hij niet eens in dienst van de Ambassade……
Ik ben Nederlander en ik geloof dat de Nederlandse ambassade een Nederlander niet de toegang tot de ambassade mag weigeren.
Ik zou me niet door een Thaise bewaker laten weg sturen de ambassade is voor Nederlanders en daar heeft een Thaise bewaker niet het recht om te oordelen of jij er wel in mag of niet.
Dat ik waarschijnlijk niet de bevredigd antwoord krijg op de ambassade is een ander verhaal.
de bewaker is vaak in diens volgens mij van zo”n Vfs in plaats van de ambassade.
Onzin natuurlijk. Als ik in Nederland zomaar (zonder afspraak) naar het ministerie van Buitenlandse zaken ga, kom ik er ook niet in.
Inderdaad, tegenwoordig heb je voor veel zaken een afspraak nodig. Of je nu bij de gemeente, IND, BuZa of andere overheidsinstantie of vertegenwoordiging hiervan moet zijn. Dat is voor het personeel natuurlijk makkelijk omdat ze weten wie komt, waarom en men kan spreiden. Voor de mensen die graag op de bonnefooi langs gaan is dat niet leuk, je kunt het natuurlijk proberen maar dan moet je er vanuit gaan dat je waarschijnlijk niet binnen komt.
Ik heb bewust geen telefoonnummer etc. gegeven van de IND, ambassade of VFS. beste is toch even naar de website surfen op het moment dat je contact zoekt. Dan zie onder contactgegevens de meest actuele gegevens en instructies. Je belt even naar je favoriete afdeling (of mailt ze) en dan krijg je vanzelf wel te horen hoe men je het beste kan helpen.
Gokje: ze helpen je het liefst per mail of aan de telefoon maar er valt vast wel iets te regelen als je in persoon geholpen wilt worden. Voordeel van een mailtje is natuurlijk dat het antwoord zwart op wit staat en jij of een ambtenaar niet later kan zeggen ‘dan heeft u/ik dat verkeerd begrepen’. Hoeveel mensen schijnen niet na een mondeling consult bij de huisarts de instructies verkeerd onthouden te hebben in hun hoofd? Maar ik begrijp best dat er mensen zijn die het fijner vinden even langs te gaan, maar dan veelal dus op afspraak of op soms aangegeven inloop uren. Moet je toch de site checken voor die info van dienst/departement X of Y.
Als een bewaker u niet mag tegen houden wie dan wel als u geen afspraak hebt heb u er niets te zoeken informeren voor u er naar toe gaat is veel beter er zijn nou eenmaal regels.
Het aanvragen en verstrekken van een Bewijs van in leven zijn, een nieuw paspoort of identiteitskaart en alle andere burgerlijke zaken die in mijn gemeente behandeld worden vinden uitsluitend op afspraak plaats. Ja, ik mag weliswaar het gemeentehuis vrijelijk betreden maar zonder gemaakte afspraak met een gereserveerde tijd wordt ik niet geholpen. Overigens garandeert de reservering niet dat je direct aan de beurt bent maar dat moet je maar voor lief nemen. Wat dat betreft is er dus geen verschil met de ambassade.
Het lukt echt niet om bij de ambassade een afspraak te maken voor een visum aanvraag.
Ze blijven je doorverwijzen naar VFS.
Bij VFS wordt je trouwens prima geholpen.
Verklaar je nader? Via de website van BuZa kun je een afsoraak inplannen voor bij de ambassade. Kies optie 3, de pagina die dan opent heeft ‘VFS’ in de adresbalk staan maar is gewoon voor een kosteloze afspraak op de ambassade. Daar moet je binnen 2 weken (ook in het hoogseizoen) terecht kunnen.
—–
How can I make an appointment?
The applicant has the following options:
1. Make an appointment online with VFS Global.
2. Contact the VFS call center at +66 (02) 118 7003, from Monday until Friday between 8.30 – 12.00 and 13.00 – 16.00 hours, except for public holidays.
3. Make an appointment via our online appointment system to apply at the embassy in Bangkok.
—–
Zie: https://www.netherlandsandyou.nl/travel-and-residence/visas-for-the-netherlands/applying-for-a-short-stay-schengen-visa/thailand#anker-how-can-i-make-an-appointment
Ik heb voor mijn partner in juli jl nog gewoon bij de Ambassade haar visum aangevraagd (en ook gekregen). Omdat ik in Chiangmai woon, heb ik uiteraard eerst een afspraak gemaakt.
Overigens moest ik wel naast de gevraagde formulieren en kopieen (zoals aangegeven op de algemene website) ook ook de bijgevoegde “Checklist” (om te zien of je alles had) door mijn partner ondertekend (!!!???) afgeven. Zulke onzin heb ik nog niet eerder meegemaakt. Maar het zijn en blijven natuurlijk ambtenaren.
Gelukkig is het in de Belgische ambassade gebleven zoals het was ,altijd welkom,en vriendelijke ontvangst .
……maar ik neem toch aan dat je ook die ‘vriendelijke’ Belgische Ambassade niet in komt als deze gesloten is (want dat was het geval bij de vraagsteller).