Beste lezers,
Half maart vertrek ik terug naar Thailand en moet ik ook een nieuw Schengenvisum aanvragen voor mijn Thaise vriendin. Ze heeft al meerdere keren Nederland bezocht en een visum ontvangen, de laatste keer was dat geldig tot einde paspoort wat betekende dat ze voor 4 jaar in orde was.
Ook nu ga ik een Schengenvisum voor meerdere jaren aanvragen en ben ondertussen bezig met de voorbereidingen. Ik zie dat er ondertussen toch wat veranderingen zijn in vergelijking met de laatste keer. Ik kan het aanvragen vanaf 6 maand alvorens haar vertrek ipv 3 maand voordien. Ook zag ik dat alles nu te regelen valt via VFS Global in Bangkok. Heb momenteel online een afspraak gemaakt en daar heb ik wat concrete vragen over aan mensen die deze plek al bezocht hebben.
Mijn afspraak is om 9.05 uur.:
- zijn ze daar vrij stipt op tijd?
- loopt alles vlug uit ( ik moet om 12u uit men hotel in bkk)?
- het is op de 8e verdieping, moet je daar aanmelden of op het gelijkvloers?
- Men moet dus de Nederlandse ambassade niet meer bezoeken?
- andere tips?
Bedankt voor de hulp!
Groet,
Peter
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Beste peter, het kan volgens de website van de ambassade alleen nog maar bij VFS.
De dochter van mijn vrouw heeft eind januari bij VFS haar visum aangevraagd en het ging stipt op tijd, duur ongeveer een kwartier, ze had na 4 dagen haar paspoort met visum al terug op haar huis adres.
Dus als je alles voor elkaar hebt moet het geen probleem zijn, zorg dat je een kwartier eerder al aanwezig bent is haar advies, en in het gebouw is beneden een balie en die sturen je wel de goede kant op.
succes.
Beste Peter,
Mijn ervaring dateert van 2 jaar geleden toen ik met mijn vriendin meeging voor de aanvraag van haar Schengenvisum.
1. Ja, best redelijk op tijd. Wij waren ook als eerste die dag en dan is er geen vertraging.
2. Als je alle papieren/documenten bij je hebt dan is er geen reden voor uitloop. Ik mocht niet met mijn vriendin mee naar het hokje/kamer om de papieren te overhandigen en bleef dus in de wachtkamer op de 8ste etage.
3. Aanmelden op de 8ste etage. Daar kan een minuutje vertraging ontstaan vanwege de toegangspoortje (gelijk als op een vliegveld).
4. Bezoek aan Nederlandse ambassade is niet meer nodig als je je paspoort+visum naar je huisadres laat sturen.
5. Geen tips: het gaat gewoon vlot lukken.
Vooraf via website VFS Global een afspraak gemaakt. Applicant moet in persoon verschijnen.
Sponsor kan mee, wellicht ook wel beter.
Eventueel bepaalde documenten (Proof of sponsorship) vooraf door stadhuis in NL of ambassade
in Bangkok – Soi Tonson (loopafstand van BTS Skytrain halte Chit Lom) laten legaliseren.
In de ochtend afspraak ambassade i.v.m. bovenstaande. In de middag met VFS Global.
Met BTS Skytrain naar Nana, vandaar op loopafstand VFS Global.
Direct naar de 8e etage, daar aangemeld, body- en bagage controle..
Wij hadden direct na de middagpauze een afspraak: waren vroeg aanwezig en werden keurig op tijd geholpen.
Aanvrager en ik (sponsor) zijn samen het hokje ingegaan en hebben de benodigde papieren overlegd.
Het ging vlot, men weet wat men nodig heeft; zorg dat u ook zelf alle papieren heeft: liever teveel bewijsvoering dan te weinig. Hetgeen teveel is, dat krijgt u direct weer terug.
Daarna in een ander hokje vingerafdrukken en foto, dat was even wachten.
Bezoek duurde in totaal circa 30-40 minuten.
Wachttijd VFS Global momenteel 5 weken om de visa-application te doen, daarna ongeveer 2 weken handling; dus maak tijdig een afspraak.
I.v.m. uitchecken hotel zo vroeg mogelijk afspraak inplannen. Of later, hotel houdt uw bagage wel even veilig bij de balie of in afgesloten ruimte.
In mijn geval mocht de sponsor (ikke dus) niet mee binnen in de office.
Meer zelfs, de security vroeg me (beleefd) ook te gaan wachten buiten de zone,
waar de visumaanvraagsters (tsja, 100% vrouwen) hun beurt afwachtten.
Mijn protest hielp niet.
Alles wel heel correct en beleefd.
Is de VSF Global weer eens het bewijs dat privébedrijven harder, vlotter en beter werken
dan de overheidsinstellingen die ambassades zijn?
De Thaise aanvrager (vreemdeling) hoeft niet in alle gevallen de aanvraag in persoon te doen. De referent kan niet mee tot aan het loket tenzij de vreemdeling bijvoorbeeld een handicap heeft en niet zelfstandig kan opereren.
De meeste aanvragen doet de vreemdeling in persoon, tenzij he gegevens korter dan 59 maanden in de Schengendatabase staan. Dan kan ook iemand anders de papieren inleveren aan het loket:
‘Did you provide biometric data (fingerprints and photo) within the last 59 months prior to your current application? Then you can choose to have someone else submit your application for you. You do not have to appear in person.’
Bron: https://www.netherlandsandyou.nl/your-country-and-the-netherlands/thailand/travel-and-residence/applying-for-a-short-stay-schengen-visa
‘Wachttijd VFS Global momenteel 5 weken om de visa-application te doen’
Dat zou niet mogen kunnen. De autoriteiten zijn volgens de Europese Visumcode verplicht je binnen 2 weken langs te kunnen laten komen. De ambassade is verantwoordelijk voor het naleven van de procedures, ook can externe dienstverleners. Alleen bij onvoorzienbare situaties is een overschrijding van die termijn toelaatbaar.
Mogelijk VFS en/of de ambassade er op wijzen dat je niet binnen de gestelde 2 weken recht kan en wat men denkt daar aan te doen. Bevalt hun antwoord je niet kun je altijd je klacht hoger op brengen (BuZa Den Haag, de EU ombudsman Solvit etc).
Zie mijn dossier hier op de site voor details.
Ik heb die erg lange wachttijd dus ook bij VFS Global gemeld als zijnde wel erg lang, 5 weken wachten, alleen maar om de aanvraag in te kunnen dienen.
Toen kreeg ik direct de mogelijkheid om toch eerder langs te komen. Maar wel tegen betaling van extra 1.500 THB, dus bovenop de normale handling-fee.
Hun aanbieding geaccepteerd vanwege tijdsdruk. Ik heb de ambassade op de hoogte gesteld van dit, in mijn ogen, verdienmodel (zij hun proces niet op orde, maar de klant als “service” extra geld uit de zak kloppen). De ambassade was not-amused toen zij dit vernamen.
Tijdens het bezoek aan VFS heeft men e.e.a. waarschijnlijk vergeten, want ik heb dit bedrag bij de afrekening niet hoeven betalen. Als ik wel had moeten betalen, dan had ik het waarschijnlijk later teruggevorderd want het is tegen de afspraak.