Schengenvisum: Mag ik via een ander EU land inreizen
Beste redactie,
Ik heb een Schengen VISA voor Duitsland, mag ik dan ook in een ander EU land inreizen? Dit in verband met dat de vlucht naar Amsterdam voor mij gunstiger is dan naar Düsseldorf.
Bij voorbaat dank.
Fred
Beste Fred,
Dat is geen enkel probleem, een Schengenvisum is geldig voor het hele Schengengebied (tenzij expliciet anders aangegeven op het visum). Er is één gemeenschappelijke Schengenzone grens, de buitengrens, en die mag je overal passeren en daar binnen vrij rondreizen. Met een door de Duitsers afgegeven Schengenvisum mag je ook via Nederland binnenkomen (of vertrekken), net als je met een door Nederland afgegeven visum ook via Duitsland mag reizen.
Een uitgebreider antwoord op deze vraag kan je vinden in het Schengenvisum dossier:
—- Citaat uit het dossier Schengenvisum, pagina 15 ——
Waar kun je heen reizen op een Schengenvisum?
Een Schengenvisum geeft normaal gesproken toegang tot het hele Schengengebied. Dit betekent dat
je het Schengengebied mag binnentreden, rondreizen en vertrekken vanuit elk van de lidstaten.
Uiteraard moet het visum wel aangevraagd worden bij de ambassade van het land dat het
hoofdverblijf is. Komt iemand dus primair naar Nederland dan zal deze op het door Nederland
afgegeven visum moeten inreizen. Je hoeft niet persé via Nederland aan te komen, mits je maar
aannemelijk kunt maken dat Nederland nog steeds het primaire doel van de reis is. Je bent dan vrij
om bijvoorbeeld via Duitsland de buitengrens te passeren, eventueel nog wat rond te touren door
Europa , daarna de meeste tijd door te brengen in hoofdverblijfsland Nederland en te vertrekken via
België.
Het spreek voor zich dat als iemand een visum voor België heeft en land in Griekenland, men daar
vreemd zal opkijken. Reken er maar op dat de reiziger de vraag krijgt aan te tonen dat België het
hoofdreisdoel en Griekenland slechts voor korte duur wordt aangedaan.
In zeldzame gevallen heeft de reiziger een visum met territoriale beperking. Men een dergelijke
restrictie mag dan slechts een deel van de lidstaten bezoeken. In dat geval staat er op het visum niet
‘geldig voor: Schengen Staaten‘, maar ‘geldig voor‘ gevolgd door een de landcodes van de lidstaten
waar men nadrukkelijk toe beperkt is óf juist de landcodes van de lidstaten waar men nadrukkelijk
niet mag komen.
—— einde citaat —–
Bovenstaande is op basis van o.a. artikel 5 van de Visumcode (Verordening (EG) nr. 810/2009).
Met vriendelijke groet,
Rob V.
Bronnen:
– https://www.thailandblog.nl/dossier/schengenvisum/dossier-schengenvisum/
– https://www.thailandblog.nl/wp-content/uploads/Schengenvisum-dossier-januari-2015-volledig.pdf
– http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32009R0810
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending1 november 2024Te koop van een lezer: Unieke kans! Hoekhuis in hartje Soi Khao Talo, Pattaya
- Immigratie infobrief1 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 053/24: Visa exemption – vragen van de immigratie Bangkok airport
- Visumvraag1 november 2024Thailand Visa vraag Nr 197/24: Afwijkende datumstempel in paspoort
- Lezersvraag1 november 2024Kun je bij aankomst op Don Muang zonder reservering een wagen met chauffeur naar Hua Hin boeken?
Beste Fred
Ik wil toch nog wel een verhaal kwijt dat dit niet zo eenvoudig is.
Mijn vrouw had in Bangkok een visa aangevraagd voor de shengen landen om samen met mij voor 3 maanden naar Nederland te kunnen gaan Het visa in haar paspoort is afgegeven in Kualalumpur door de Nederlandse ambassade
Op het vliegveld begon al gelijk het probleem de mevrouw aan de balie van Aeroflot zei dit is Bangkok geen Kualalumpur na eindeloze telefoongespreekken mocht ze inchecken Toen we vertelde dat we via Brussel reisden (ik woonde toen in zeeland) begon het volgende probleem dus weer ellelange telefoon gesprekken eer ze mee mocht
JAAAA het is een schengen visum maar ik zou toch maar eens goed informeren wat en hoe voor je vertrekt als je uberhaupt al kan vertrekken
Nou gold dit voor mijn vrouw maar ik vrees dat voor iedereen geld
Maar ik ga ervan uit dat je zelf een Nederlands paspoort heb dat zal de zaak eenvoudiger maken
Dan heb je de pech net een verkeerde kracht te treffen, maar de kans op gedonder is veelal klein. Incheckpersoneel is natuurlijk geen grenswachter personeel: Basale en veel voorkomende situaties zullen ze uit onder meer ervaring en training wel moeten kennen maar een onervaren kracht staat er wellicht niet bij stil dat een Schengenvisum afgeven door lidstaat X ook geldig is voor reizen naar/door/vanuit lidstaat Y (tenzij het visum type C expliciet anders vermeld op de sticker zelf door middel van landcodes).
Omdat een maatschappij bij verwijtbare nalatigheid een boete kan krijgen voor het afleveren van mensen zonder de juiste papieren zullen ze dus kijken of de vreemdeling een geldig visum heeft. Nu is het wat veel gevraagd van het personeel dat ze voor alle landen en voor alle situaties de visum en verblijfsregels kennen. Natuurlijk kan de luchtvaartmaatschappij bij twijfel contact opnemen met de autoriteiten van het beoogde reisdoel en/of een betrokken ambassade. Dat is natuurlijk ook niet altijd een optie (kost tijd, juiste nummer opzoeken, bereikbaarheid van een betrokken autoriteit etc.) . Luchtvaartmaatschappijen vallen daarom terug op een database waar deze informatie ook in staat. Bijvoorbeeld die van Timatic. Door dat in te vullen kan men voor 99% van de situaties met een paar muisklikken zien wat de regels zijn en of iemand dus de juiste papieren heeft.
Veel maatschappijen gebruiken of gebruikten Timatic. Als reiziger kun je online op de website van je luchtvaartmaatschappij een tool invullen. Een voorbeeld hiervan is:
– https://www.immigrationlaw.com/GlobalServices/webdocsI/spdbmainb.html
KLM was ook aangesloten op Timatic maar maakt sinds kort gebruik van een andere database, deze geeft helaas minder informatie:
– https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/travel_planning/travel_clinic/index.htm
Mocht er dus een discussie ontstaan over de papieren dan laat je natuurlijk niet over je heen lopen. Fouten zijn menselijk, incheck personeel is niet alwetend. Je kunt vriendelijk vragen om een collega met meer ervaring, de manager, of ze kunnen bellen met grenspersoneel van de luchthaven van bestemming, met de ambassade van het land van afgifte visum of je eigen ambassade, of door het invullen van een database zoals Timatic. De juridische grondlegging (Schengenvisumcode) zullen ze er wel niet op na willen slaan maar zover zou het eigenlijk nooit hoeven komen en 99% van de keren heb je sowieso geen gedoe.
Dat Nederland zijn visums in Kuala Lumpur laat maken zal inmiddels de meeste Thaise incheck personeel wel bekend mogen zijn dunkt me. En om te beginnen; de plaats van afgifte heeft men helemaal niet naar te kijken want die doet niet ter zaken, een Schengenvisum aangemaakt in de Verenigde Staten is ook prima. Niet leuk als je in een zeldzaam geval een overijverig iemand treft die geen kennis van zaken heeft…
Als jij of het personeel de informatie invoert (nationaliteit ‘Thai’, paspoort type ‘normaal’, Schengenvisum etc.) dan zal Timatic aangeven dat een visum vereist is. Heel beknopt verschijnt er dan de meest essentiële informatie zodat ook voor het incheckpersoneel duidelijk mag zijn dat je standaard met een C en D visum toegang hebt tot heel het Schengengebied. Over Schengenvisums schrijft men:
—–
The Schengen Agreement removes immigration control between
Member States, effectively creating a ”borderless” region,
known as the ”Schengen Area”. The Schengen Member States
are: TIRGL/SCHN and issue ”D”, ”C” and ”A” visas.
”D” long stay national visa: this is not a Schengen visa but
a visa issued for a longer period by an individual Schengen
Member State and is indicated as being only valid for the
country of issue. Within the validity period of the visa,
”D” visas allow unrestricted, multiple entries into the
issuing Member State as well as entry into other Member
States, for a max. stay of 90 days in a 180 day period.
“C” Schengen visa: issued for transit through or a short stay
in the territory of the Member States (max. 90 days in a 180
day period, from the first day of entry into the Schengen
area). The visa must be valid for the Member State being
visited. A visa valid for all Member States will be endorsed
“Etats Schengen”, or equivalent in the language of the issuing
Member State. Visas with limited territorial validity will be
marked accordingly, e.g., “France”, will be valid for France
only; “F-I”, will be valid for France and Italy only; “Etats
Schengen (-F, I)”, will be valid for all Schengen Member
States except France and Italy.
“C” visas will be valid for a specified period and will
indicate if it allows single, double or multiple entries.
Multiple-entry visas are valid for a period between 6 months
and 5 years and will also indicate the max. permitted duration
of each stay.
“C” visas must be applied for at the correct
embassy/consulate. If:
i.) only one Schengen Member State is being visited:
applications must be made at the Consulate or Embassy of that
particular Member State;
ii.) several Schengen Member States are being visited:
applications must be made at the Consulate or Embassy of the
Member State which is the main destination. For single entry
visas, the Member State of main destination should also be
reflected in the passenger’s itinerary/ticket. For
multiple-entry visas, the issuing Member State does not need
to be visited on a particular journey;
iii.) several Schengen Member States are being visited but
there is no main destination:
– for single-entry visas, applications must be made at the
Consulate or Embassy of the Member State which is the first
point of entry into the Schengen Area; or
– for multiple-entry visas, applications must be made at the
Member State expected to be visited on the very first entry.
Schengen Approved Destination Scheme (ADS) Tourist Group Visas
are C visas with ADS or SDA in the Remarks section of
the visa. The group must travel as a complete group at all
times.
When Member States do not have representation in a country,
Schengen visas will be issued by representation of the Member
State that issues visas on their behalf. In such cases, the
Remarks section of the visa will be marked with R followed
by the code for the Member State on whose behalf the visa was
issued.
For example, if an Austrian embassy has issued a visa
on behalf of Germany, the Remarks section will contain R
DEU”.
”A” airport transit visa: required for those nationals in
direct transit through an airport of a Schengen Member State
and arriving from and departing to NON-Schengen Member States,
who are not permitted to use the TWOV-facility TIRULES/R34
. Leaving the airport is not allowed.
Care should be taken with re-routing passengers from their
original itinerary to ensure that they have the correct visa.
—–
Uit nieuwsgierigheid keek ik of Aeroflot ook een tool had om je visum te checken. Als ik hun website bezoek dan lijkt Aeroflot er rare huisregels op na te houden welke in conflict zijn met de Schengen regelgeving.
Zie:
http://www.aeroflot.ru/ru-en/before_and_after_fly/airport/visa_and_passport_control
“Passengers traveling to Germany must have a valid passport signed by the passport holder. For nationals from countries requiring a visa to enter Germany, entrance is only possible with a single-entry visa issued only by the German embassy. Entrance into Germany with a single-entry Schengen visa provided by another country of the Schengen zone is not automatically refused. However, if the German federal police discover at border control that the actual goal of the trip is not to visit the country which issued the visa, but to visit Germany, the visitor may be refused entrance, as he/she should have been applied for a visa at a German representation. Each case is considered individually.”
Dat is onjuist, wellicht heeft Aeroflot veel reizigers gehad die met bijvoorbeeld een Pools Schengenvisum naar Duitsland wouden gaan en hebben gelogen dat Polen de hoofdbestemming was terwijl dit Duitsland was. Artikel 5 van de Visumcode stelt duidelijk dat het visum moet worden aangevraagd bij de lidstaat die de hoofdbestemming is, maar er is geen enkele eis dat je via dat land als eerste moet binnen komen of vertrekken. Als je liegt over je reisplan dan pleeg je fraude en kan dus de toegang worden geweigerd. Het eerste stuk van dit citaat is dus onzin. Het deel na ‘however’ gaat voor alle grensposten op als men over MAIN goal praat: bij twijfel over de reisplannen kan men je toegang weigeren. Als je de paragraaf letterlijk neemt is deze echt simpelweg onjuist. Als jij een Oostenrijk (of NL, of B, of …) Schengenvisum hebt mag je prima via Duitsland inreizen.
“Visitors with a multiple-entry visa must first enter the country which issued the visa. After this, visitors with a multiple-entry visa may enter any country of the Schengen zone. The carrier reserves the right to refuse carriage to a passenger for failure to comply with the above requirements. These rules apply to entry into the country, that is they apply to passengers with tickets for Russia-Germany-Russia, with visas issued by a consulate of a country other than Germany and who do not have a proof of transit through Germany. This information does not apply to transit passengers traveling through Germany to other European countries.”
Fout, wederom onzin. Een visum geeft toegang tot het hele Schengengebied. En met name bij MEV (multipe entry visum) zal het voorkomen dat de vreemdeling bij opvolgende bezoeken de lidstaat van afgifte niet als hoofdbestemming heeft, niet als eerste zal bezoeken of geheel niet bezoekt. Niets aan de hand en gezond verstand zou dat al moeten vertellen. Als ik als Thai een Nederlands MEV heb dat geldig is voor langere tijd (max 5 jaar), en de eerste reis Nederland als hoofdbestemming heb. Dan zou ik volgens Aeroflot bij een volgende vakantie naar zeg Italië hun vliegtuig niet binnen komen.. Onzin natuurlijk want een MEV zou dan nogal waardeloos worden voor frequente vliegers die diverse landen aan doen op diverse reizen.
Mogelijk trof je dus niet alleen een onervaren medewerker maar ook eentje die rare huisregels hanteert. Dat is een vervelende verassing. Bij de populaire/bekende maatschappijen zoals KLM, Thai Air, China Air, Eva, Lufthansa etc. heb ik nog niet van dit soort taferelen gehoord.