Schengenvisum vraag: Wat zijn de ervaringen met VFS Global?
Beste redactie,
Mijn naam is Maikel en heb al ruim 1,5 jaar een vriendin uit Thailand. Vorig jaar (2015) juni is ze voor 90 dagen op bezoek geweest in Nederland en heb gebruik gemaakt van VFS Global (het Visa Application Centre in Bangkok) om een afspraak te plannen bij de Nederlandse Ambassade.
Mijn vriendin is naar de Bank of Ayudhya en heeft daar toen 480 Baht betaald. Ik kon de dag erna een afspraak plannen en alles liep op rolletjes.
Ze is op de dag van de afspraak naar de Nederlandse Ambassade in Bangkok gegaan en na ongeveer 10 minuten was ze weer buiten en 15 dagen later had ze haar paspoort weer met het visum erin. We waren helemaal verbaast hoe goed en snel het gegaan was.
Omdat het allemaal zo goed liep wil ik het dit jaar weer op de zelfde manier doen. Ik ben weer op de internet pagina gegaan van VFS Global, en zie dat er van alles veranderd is. Een afspraak maken bij de ambassade en dit betalen via de bank kan niet meer. Er kan uitsluitend betaald worden aan de balie bij VFS zelf, en de koste zijn gestegen naar bijna 1000 Baht.
Mijn vriendin woont in Surin en ik zie het niet zitten om haar naar Bangkok te sturen om de kosten te betalen om een afspraak te kunnen maken bij de ambassade en daarna weer terug te gaan naar Surin. Om vervolgens weer naar de ambassade te gaan op de dag van de afspraak en dan weer retour.
Nu bied VFS ook de mogelijkheid om de hele visum aanvraag voor haar af te handelen. De visum kosten zijn gelijk als bij de ambassade zelf en het tarief voor een afspraak te maken ook, dit betekend dat ze maar een keer naar Bangkok hoeft te gaan.
Graag zou ik jullie ervaring weten en van de lezers van het gebruik van de VFS Global service en dan met name hoe de ervaringen zijn als VFS het hele visum aanvraag over neemt de snelheid en betrouwbaarheid?
Ik wacht met spanning af en verheug me op een mooie vakantie.
Vriendelijke groeten,
Maikel
Beste Maikel,
VFS is nooit een absolute verplichting geweest en nu met de nieuwe opzet ook niet. Volgens de gezamenlijke regels die vastgelegd zijn in de Visumcode heeft een aanvrager recht op directe toegang (dat wil zeggen zonder derde partij) tot een consulaat voor een Schengenvisum. Op de pagina van de ambassade staat dan ook vermeld dat indien je geen gebruik wil maken van VFS je een afspraak ook via e-mail met de ambassade kunt regelen. Hier zijn dan ook geen servicekosten aan verbonden.
Terugsturen van het paspoort kan per EMS (aangetekende post) mits je daarvoor de kosten betaald. Dan is er maar een enkel bezoek aan de ambassade vereist. Voor details verwijs ik naar de Schengen Visum handleiding hier op het blog (zie het menu links).
Medio 2015 is men op het nieuwe systeem overgegaan waarbij je inderdaad 1000 ipv 480 baht betaald. Je hebt dan wel de keuze tussen inleveren op de ambassade of bij VFS. Bij VFS kun je mogelijk sneller terecht, maar de maximale termijn voor een afspraak is sowieso 2 weken. Verder is er geen verschil: de baliemedewerker neemt de stukken in en alles gaat naar Kuala Lumper alwaar Nederlandse ambtenaren van de Regional Support Office (RSO) de aanvraag behandelen.
Persoonlijk zou dus een afspraak per e-mail maken en bij de ambassade langs gaan. Ik vertrouw toch meer op de kennis van zaken door een baliemedewerker daar die dit al jaren doet ipv de getrainde staf met minder ervaring bij VFS.
Hoe het nieuwe systeem in de praktijk functioneer, of het bevalt en of ze in het vervolg liever langs de ambassade of VFS zouden gaan, dat zullen lezers moeten beantwoorden.
Groet,
Rob V.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending28 december 2024Hoe ik bijna 9000 baht in Bangla road kwijt raakte in één avond (lezersinzending)
- Immigratie infobrief28 december 2024TB Immigration Infobrief Nr 058/24: Immigration Jomtien – Jaarverlenging Retired
- Leven in Thailand27 december 2024De hond (lezersinzending)
- Achtergrond27 december 2024Borderrun Thailand (lezersinzending)
Beste Maikel,
Mijn vriendin is precies 2 weken geleden bij VFS in Bangkok geweest, dus er wordt met spanning afgewacht of het visum aan haar wordt verstrekt.
Ik hoorde van haar dat alles heel soepel was verlopen en dat zij met 15 minuten weer buiten stond.
Ik weet niet of jij de site van VFS al hebt bezocht,maar je kan via de site of telefonisch een afspraak maken.
Veel succes
Persoonlijk zelf nog geen ervaring dus alle ervaringen zijn welkom.ga dit in maart ook doen samen met mijn vriendin ook dan zal het afwachten zijn. Ps heeft er nog iemand tips met het boeken/reserveren van een vlucht voor mijn vriendin. Ik ga zelf namelijk in maart daar naartoe en hoop eigenlijk dat ze dezelfde vlucht mee terug kan nemen. Als alles loopt zo als het moet lopen natuurlijk
Groeten dave
Ik zou ruim op tijd (2-3 maanden van te voren dan zit je zeer ruim gezien een week of 2-3 van te voren kan volstaan) de aanvraag indienen en zoals aangegeven in het Schengen dossier (menu links) even contact op nemen met de luchtvaartmaatschappij van jullie keus en vragen maar een reservering voor dezelfde vlucht als jou. Of desnoods een andere vlucht, als je maar een reservering hebt, die mag prima vervallen om vervolgens een andere vlucht te boeken.
Het enige lastige Is dat je een ticket moet hebben op voorhand.
Echter bij afwijzing van het visum ben je dus het geld kwijt of een ticket aanschaffen tegen een veel hogere prijs die je kunt wijzigen.
Gisteren met China southern airline gebeld die hebben een proforma ticket gemaakt.
Ebookers in Nederland gaf aan dat de enige oplossing wat een duurder ticket te kopen.
Hoe lost een ander dit op? Immers ieder die op een schengen visum wil moet een ticket laten zijn bij aanschaf van het visum.
Op zich wel een kromme regel.
Klopt niet Henk. Je moet een reservering of optie laten zien en geen ticket. Dat mag zelfs een schermprintje van een niet afgemaakte boeking zijn (dus voor dat je de betalingsgegevens invoert).
Mijn vriendin heeft ongeveer 5 jaar op een rij een Schengen multientrevisum gehad, eerste jaren,afspraak rechtstreeks bij ambasade. Daarna VSF Global, betalen ( 240 thb) bij de bank,kon ALLEEN bij volgens mij Krungthaibank , verder bij geen enkele andere bank.Daarna VSF Global ( kosten 460thb).
Nu 2 jaar later zijn dus de kosten bijna 1000 thb, alleen voor een afspraak te maken.BELACHELIJKE prijzen.Wat Rob zegt klopt volgens mij niet, we zijn er de laatste keer geweest ( 2 jaar geleden) waren 1 uur te laat, konden naar huis en het ritueel opnieuw inzetten.weer 460 thb.
Ze zeiden er uitdrukkelijk bij in het thais: geen afspraak zonder VSF, kan je ook lezen op de site van Nederlandse ambasade.
Groet,
Eerst even goed lezen voor je wat roept. Een afspraak maken kost nu geen 1.000 baht maar de inname en controle van de papieren zoals dat ook bij de ambassade gebeurt.
Wat Rob zegt klopt wel.
Beste Han,
Dan ben je verkeerd voorgelicht door de ambassade. Tot voorkomt melde de ambassade website dat hen die niet met VFS te doen willen hebben een mail kunnen sturen aan de ambassade (banca@buza). Dat vloeit voort uit de gezamenlijke visumregels. Ook is men verplicht het publiek correct te informeren dus de ambassade zit fout indien ze geen afspraak direct via hun accepteren. Voor een diepergaande onderbouwing verwijs ik naar de bronvermelding in het Schengendossier. Daar staat een link in naar de Visumcode (zie artikel 17, lid 5) en de Handleiding voor Ambassadepersoneel (paragraaf over “direct access”) waar dit helder in geformuleerd staat.
Wel is het zo dat in een update van de Visumcode, reeds in behandeling sinds 2014 maar nog geen definitieve versie of besluit tot dusver, de directe afspraak komt te vervallen. Ambassades hebben het druk dus sturen ze de mensen liever langs een externe dienstverlener. De bezuinigingen bij BuZa doen de dienstverlening uiteraard ook geen goed. Maar op heden hief je niet naar VFS als je dat teveel gedoe, onvoldoende betrouwbaar of zonde van het geld vind.
Hoe ik hier zelf achtergekomen ben? Een vreemdelingenadvocaat op Buitenlandsepartner schreef hierover. Toen ben ik zelf de regelgeving er op na gaan slaan.
Hopelijk krijgen we van lezers nog feedback of VFS die 1000 baht waard is maar wil je niets met hen te dien hebben onthoud dan dit:
Schengen Visumcode:
“Artikel 17
Dienstverleningskosten
1. Aanvullende dienstverleningskosten kunnen door een externe dienstverlener als bedoeld in artikel 43 worden geheven. De dienstverleningskosten staan in verhouding tot de kosten van de externe dienstverlener voor het uitvoeren van een of meer van de in artikel 43, lid 6, genoemde taken.
2. Die dienstverleningskosten worden gespecificeerd in het in artikel 43, lid 2, bedoelde rechtsinstrument.
3. In het kader van de plaatselijke Schengensamenwerking zorgen de lidstaten ervoor dat de aan een aanvrager in rekening gebrachte dienstverleningskosten naar behoren de door de externe dienstverlener verleende diensten weerspiegelen en aan de plaatselijke omstandigheden zijn aangepast. Voorts streven zij ernaar de dienstverleningskosten te harmoniseren.
4. De dienstverleningskosten mogen niet meer bedragen dan de helft van de visumleges als genoemd in artikel 16, lid 1, ongeacht de mogelijke ontheffingen of vrijstellingen van de visumleges als bedoeld in artikel 16, leden 4, 5 en 6.
5. De betrokken lidstaten behouden voor alle aanvragers de mogelijkheid rechtstreeks een aanvraag in te dienen bij hun consulaat.”
Bron: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32009R0810&from=EN
——————–
“4.4 Direct access: Maintaining the possibility for visa applicants to lodge their applications directly at the consulate instead of via an external service provider implies that there should be Maintaining the possibility for visa applicants to lodge their applications directly at the consulate instead of via an external service provider implies that there should be a genuine choice between these two possibilities. Even if direct access does not have to be organised under identical or similar conditions to those for access to the service provider, the conditions should not make direct access impossible in practice. Even if it is acceptable to have a different waiting time for obtaining an appointment in the case of direct access, the waiting time should not be so long that it would render direct access impossible in practice. The different options available for lodging a visa application should be presented plainly to the public, including clear information both on the choice and the cost of the additional services of the external service provider.”
Bron: http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/policies/borders-and-visas/visa-policy/index_en.htm
Van de week heeft mijn vriendin een aanvraag gedaan via de mail voor een afspraak hier onder de reactie.
Dear Ms. S,
For visa appointments, please visit the website of VFS Global at http://www.vfsglobal.com/netherlands/thailand/
Best regards,
Ton …..
Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden
15 Soi Tonson, Ploenchit Road, Lumpini, Pathumwan, Bangkok 10330
T: +66 (0) 23095200
F: +66 (0) 23095205
W: http://thailand.nlambassade.org/
FB: Embassy of the Netherlands in Thailand
Dit vond ik op de website van de ambassade http://thailand.nlambassade.org/nieuws/2015/09/ambassade-besteed-het-visumproces-uit.html
Ambassade besteedt het visumproces uit aan VFS
Nieuwsbericht | 9 oktober 2015
De Nederlandse ambassade te Bangkok is verheugd om de opening van het Visum Aanvraag Center met ingang van 19 oktober 2015 aan te kunnen kondigen. Het Visum Aanvraag Centre zal beheerd worden door VFS Global.
Met ingang van 19 oktober 2015 is de inname van visumaanvragen kort verblijf volledig uitbesteed aan het daarin gespecialiseerde bureau VFS Global. Deze service is beschikbaar voor Thaise burgers en personen met een verblijfsvergunning voor Thailand die naar Nederland wensen te gaan.
Op dit moment wordt de afsprakenkalender van visa reeds beheerd door VFS Global. Met ingang van 19 oktober 2015 zal het volledige proces van aanvragen van een Schengen visum uitbesteed worden aan VFS Global.
Om een Schengen visum voor een reis naar Nederland aan te kunnen aanvragen is het eerste stap een afspraak te maken via VFS Global. Op de dag van de aanvraag moeten aanvragers zelf in persoon op het Visum Aanvraag Centre verschijnen tezamen met de vereiste documenten. Het is dus niet langer nodig voor de aanvragers naar de ambassade te komen om de aanvraag in te dienen, maar gaan in plaats daarvan naar het Visum Aanvraag Centre. Vingerafdrukken zullen eveneens door VFS Global op de dag van aanvraag worden opgenomen. VFS Global zal een vergoeding toevoegen aan de kosten boven op de visumleges welke door de aanvrager betaald dient te worden op de dag van de aanvraag.
De dienst van VFS Global is bedoeld om een betere service te kunnen leveren binnen de kortst mogelijke tijd. VFS Global biedt aanvragers continuerend hulp en informatie bij het proces. De ambassade zal vragen gedurende de aanvraagprocedure niet beantwoorden. Voor meer informatie en het maken van een afspraak, zie de website van VFS Global http://www.vfsglobal.com/netherlands/thailand/
VFS Global is niet betrokken bij de besluitvorming en kan het besluit van de aanvraag op geen wijze beïnvloeden of opmerkingen maken over de mogelijke uitkomst van de aanvraag. Namens de Nederlandse ambassade te Bangkok is alleen het Regionaal Service Office in Kuala Lumpur bevoegd het dossier inhoudelijk te beoordelen en de aanvraag goed te keuren of af te wijzen.
Aanvragers worden aanbevolen hun reis goed vooraf te plannen zodat voldoende tijd is om een afspraak te maken en de aanvraag te laten verwerken en het paspoort vervolgens naar de aanvrager toe te sturen. Lees de informatie op de website van VFS Global ( http://www.vfsglobal.com/netherlands/thailand/) waarbij de verstrekte richtlijnen u zullen helpen uw visumaanvraag zo goed mogelijk voor te bereiden en hierdoor eventuele vertragingen bij de verwerking te kunnen voorkomen.
Visumaanvragers lang verblijf, de zogenaamde MVV-aanvragers kunnen de aanvraag, direct bij de Nederlandse ambassade te Bangkok indienen.
Visumaanvragers die gebruik mogen maken van het Orange Carpet procedure kunnen eveneens tot nader order de visumaanvraag direct bij de Nederlandse ambassade te Bangkok indienen. Beide categorieën aanvragers kunnen de aanvraag van maandag – donderdag tussen 14.00-15.00 uur indienen.
VFS Visum Aanvraag Centre contact: http://www.vfsglobal.com/netherlands/thailand/
• Call Centre: +66 2 118 7003
• Email: [email protected]
• Adress: The Trendy Office Building, 28th Floor, Sukhumbvit Soi 13, Klongtoey-Nua, Wattana, Bangkok 10110
Ook maar eens kijken of het de 1000 THB terecht is om alleen een afspraakje te maken.
’n kleine update van de voortreffelijke Schengendossier zal nodig zijn.
Ja, oud nieuws. Heeft al lang en breed op Thailandblog gestaan.
iedereen bedankt voor de reacties.
jammer genoeg zijn er nog weinig mensen die echte ervaring kunnen delen.
ik wacht nog even af en dan ga ik een mail sturen naar de ambassade met de vraag om een datum te prikken voor begin maart om een herhaling te doen voor een visum aanvraag.
ik ben benieuwd en zal mijn ervaringen delen met jullie.
mvg Maikel