Onderdanen van derde landen die een Schengenvisum nodig hebben, zoals Thaise burgers, moeten daarvoor vanaf 11 juni 2024 hogere leges betalen. Volwassenen betalen dan €90,- in plaats van €80,- nu, en voor kinderen tussen zes en twaalf jaar stijgen de kosten van €40,- naar €45,-. Dat zou blijken uit berichten van het Sloveense ministerie van Buitenlandse en Europese Zaken.
Deze wijziging komt voort uit een besluit van de Europese Commissie om de kosten voor Schengenvisa voor kort verblijf (visumtype C) wereldwijd met 12 procent te verhogen. Deze verhoging wordt wereldwijd van kracht vanaf 11 juni 2024. Naast de reguliere tarieven zullen onderdanen van landen die niet meewerken aan de terugname van hun illegale onderdanen in de EU, geconfronteerd worden met visumleges van €135,- of €180,-, afhankelijk van het besluit van de Raad.
De Europese Commissie heeft zelf nog geen exacte datum voor de verhoging bekendgemaakt.
De verhoging van de visumkosten wordt door de Europese Commissie gerechtvaardigd op basis van inflatiecijfers en de salarissen in de lidstaten. De EU-visumcode verleent de EU-instellingen het recht om de visumleges elke drie jaar te herzien. De laatste herziening vond plaats in december 2023, na een eerdere verhoging van €60,- naar €80,- in februari 2020.
De Commissie baseerde de nieuwe tarieven op de inflatiecijfers binnen de Unie en de salarissen van ambtenaren in de lidstaten over een referentieperiode van drie jaar, van 1 juli 2020 tot 1 juli 2023.
Uit cijfers van de EU blijkt dat Thaise burgers op plek 9 staat van de meeste Schengenvisum aanvragen in 2023 Vorig jaar werden er door Thai 270.504 visum aanvragen gedaan. Dit is de top 5:
- China: 1.117.365 aanvragen in 2023; 92.780 in 2022 (22e plaats in 2022)
- Turkije: 1.055.885 aanvragen in 2023; 778.409 in 2022 (1e plaats in 2022)
- India: 966.687 aanvragen in 2023; 671.928 in 2022 (3e plaats in 2022)
- Marokko: 591.401 aanvragen in 2023; 423.201 in 2022 (4e plaats in 2022)
- Rusland: 520.387 aanvragen in 2023; 687.239 in 2022 (2e plaats in 2022)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Pardon? ‘Naast de reguliere tarieven zullen onderdanen van landen die niet meewerken aan de terugname van hun illegale onderdanen in de EU, geconfronteerd worden met visumleges van €135,- of €180,-, afhankelijk van het besluit van de Raad.’
Wat is dat voor zinloos dwangmiddel of ‘straf’ omdat jouw land iets niet uitvoert? Volslagen bezopen toch om de burgers van die landen te straffen voor daden van hun overheid? Want het zijn ook nog vaak landen waar de burger niets mag of durft zeggen….
Kwakpraat, maar ja, wat doe je er aan als burger? Het moet toch niet gekker worden!
@Erik Kuijpers, zo vreemd is het toch niet dat mensen die een ander land willen bezoeken worden beoordeeld op hun nationaliteit?
Zo gaat dat toch overal en voor iedereen?
Als ik als Nederlander naar een ander land wil, dan wordt er toch in eerste instantie ook gekeken naar het feit dat ik Nederlander ben? En aan de hand daarvan wordt het visumbeleid uitgevoerd.
Bijvoorbeeld in Maleisië krijg ik 90 dagen vrijheid van visum, terwijl mijn Thaise vriendin maar 30 dagen krijgt.
Dat zijn verschillen uitsluitend gebaseerd op nationaliteit.
Je kunt dat straffen of belonen noemen, maar dit is de manier waarop elk land ter wereld werkt.
Noem mij maar eens een land waar alle nationaliteiten precies gelijk behandeld worden als je ze wilt bezoeken.
Gek, waarom? Ze zijn illegaal in de EU, hebben de immigratie procedure opzettelijk tegengewerkt, vaak door hun paspoort te vernietigen en zodoende de EU op hoge juridische kosten gejaagd. Die leges zijn slechts een fractie van de totale veroorzaakte onkosten. Bovendien geldt weigering door landen slechts voor degenen zonder paspoort en waar twijfel is over hun echte nationaliteit. Gelijk hebben ze.
Rebel4Ever, heb je het artikel wel gelezen? Het gaat om mensen die een visum aanvragen en dat zijn dus geen illegalen. Waarom jij dan de illegalen in de EU er bij sleept is mij een raadsel.
Je begint zelf over illegale onderdanen en dan fluit je Rebel4Ever terug als hij daarop reageert.
Je stelt ons regelmatig wel eens de onterechte vraag als we iets al dan niet gelezen hebben. Ik draag vrijheid van mening en de vrijheid om te mogen reageren hoog in het vaandel. Dit steevast willen counteren vind ik niet erg netjes.
Chris2, je hebt weinig begrepen van mijn eerste reactie. Zie ook de reactie van Rob V; waarom mensen straffen voor het beleid van hun regering?
En dat ‘steevast’, ik daag je uit dat eens te staven.
Ik begrijp je probleem niet.
Misschien eens goed lezen wat er gezegd wordt. Hij spreekt niet over illegalen in de EU maar over mensen die legaal binnen gekomen zijn en zich niet houden aan hun visum eisen.
Rebel4Ever heeft daar terecht een punt. Zijn reactie ligt volledig in lijn met wat er in het topic besproken wordt.
Na twijfel toch nog een laatste reactie: nee, dit boete bedrag betreft niet mensen die legaal zijn binnen gekomen en zich niet aan de visumeisen hebben gehouden. Sowieso ben je wat in de volksmond “illegaal” heet als je in overstay van je visum bent. Maar het is dus niet zo dat die mensen die hun visumonrechtmatig hebben gebruikt de volgende keer als straf/boete hogere leges betalen. Die mensen riskeren bij vertrek uit Schengen al, als ze door de grenswacht gesnapt worden, zaken als een boete, inreisverbod of celstraf afhankelijk van de lidstaat, aard en omvang van de overtreding. En tevens staat die illegale overstay registreerd wat het bekomen van een visum in de toekomst heel veel lastiger maakt voor die personen.
Nee, deze EU maatregel is een collectieve straf voor IEDEREEN die uit dat land een aanvraag doet. Dus als een probleem zou zijn met dat Thailand geen Thaise “illegalen” e.d. terug wil nemen dat daarom dus elke en iedere Thaise burger die een Schengenvisum vraagt een extra hoog tarief moet betalen.
Dus niets anders dan hoe sanctiebeleid werkt en de EU erkent ermee dat de linkse koers betreffende immigratie niet langer vol te houden is nu rechts in diverse EU landen al jaren blijft groeien.
Het doembeeld schetsen dat het TH ook kan overkomen indien ze niet meewerken klopt maar is alleen onrealistisch. Er zijn al allerlei wederzijdse verdragen op landen niveau en de onderhandelingen over een handelsovereenkomst met de EU zijn in volle gang.
Het is bekend dat leiders van TH schieten graag in eigen voet schieten maar zo gek zullen ze toch niet zijn om niet mee te blijven werken?
Maar waarom zou je individuele burgers collectief straffen (de hogere leges zijn als tijdelijk iets, een strafmaatregel bedoelt) ? Als bijvoorbeeld Thailand zou weigeren haar onderdanen terug te nemen, moeten alle Thai dan maar boete met dubbel zo hoge leges? Zouden de lezers hier de duim omhoog steken als Thailand de visumkosten zou verveelvoudige als straf wanneer het land onenigheid zou hebben met de Benelux?
Overigens gaat het bij landen die weigeren de eigen burgers terug te nemen om wel meer dan “we weten niet zeker of het onze burgers zijn” (dat valt meestal wel met grote zekerheid vast te stellen aan de hand van taal en accent, kennis van de regio van herkomst en sporen van iemands geschiedenis aldaar). Uit een rapportage van enige tijd terug staat mij bij dat het meer gaat om mensen die het land van herkomst zelf ook liever kwijt dan rijk is (om sociale, politieke of economische redenen).
Beste Rob,
Je geeft toch zelf antwoord op de vraag waarom?
De betreffende landen zijn de kanslozen liever kwijt en dat wordt “verrekend” met de mensen die wel ter goeder trouw zijn.
De laatste die ter goeder trouw zijn moeten er dan maar bij hun eigen overheid op aandringen om zichzelf anders op te stellen als het gaat om het niet terugnemen van de kanslozen die ze kwijt wilden.
Ik werk al vanaf begin april aan een update van het Schengendossier. Die was eind april min of meer af, ben ik gedurende de maand mei nog aan het fine tunen geweest. Van de week kon ik het de concept versie al aanpassen omdat de Belgische minimumnorm eisen bij garantstelling deze mei verhoogt zijn (wegens indexering minimum leefloon tussen december 2023 en mei 2024). En nu dus ook de visumleges…
Dat is dus de zoveelste laatste moment aanpassing die ik zal moeten verwerken. Hopelijk blijft het de rest van het jaar wat rustig zodat het dossier up to date is tot minstens 2025. In dat jaar wil men het Schengenvisum digitaliseren, maar EU en landelijke overheid willen vaak met vertragingen kampen dus misschien dat een nieuwe grondige update pas eind 2025, of ergens in 2026 noodzakelijk is. Al dat constant aanpassen is weleens vermoeiend maar ik doe het graag in de wetenschap dat er mensen mee geholpen zijn.
Wat betreft de Visumafgifte. Ook daar heb ik een artikel over in de steigers staan. Ik wacht nog op reacties van diverse ambassades. De Belgische ambassade was de laatste malen slecht of niet bereikbaar. Zou spijtig zijn als deze wederom geen enkele reactie geven en zo hun burgers van behulpzame duiding ontzien.
***
Visumcijfers Thailand 2023 in het kort:
Austria 13208 aanvragen (2,5% weigering)
BELGIUM 3821 aanvragen (13,9% weigering)
Czech 3183 aanvragen (3,9% weigering)
Denmark 11538 aanvragen (10,2% weigering)
Finland 7567 aanvragen (10,5% weigering)
France 42.715 aanvragen (4,4% weigering)
Germany 40877 aanvragen (7,7% weigering)
Greece 1903 aanvragen (4,5% weigering)
Hungary 1375 aanvragen (6,8% weigering)
Italy 30757 aanvragen (3,9% weigering)
Luxembourg 378 aanvragen (4,4% weigering)
NETHERLANDS 11649 aanvragen (11,8% weigering)
Norway 24.871 aanvragen (9,8% weigering)
Poland 1020 aanvragen (14,3% weigering)
Portugal 2584 aanvragen (4,0% weigering)
Slovakia 121 aanvragen (5,8% weigering)
Spain 11.203 aanvragen (3,9% weigering)
Sweden 18293 aanvragen (16,7% weigering)
Switzerland 43441 aanvragen (2,7% weigering)
Totaal TH: 270.504 aanvragen (6,7% weigering)
***
Top 20 aanvragen Schengenvisum 2023:
1 CHINA 1.117.365 (5,5% geweigerd)
2 TÜRKIYE 1.055.885 16,1% geweigerd)
3 INDIA 966.687 15,8% (geweigerd)
4 MOROCCO 591.401 23,8% (geweigerd)
5 RUSSIAN FEDERATION 520.387 10,6% (geweigerd)
6 ALGERIA 474.032 35,6% (geweigerd)
7 SAUDI ARABIA 428.954 6,0% (geweigerd)
8 UNITED KINGDOM 405.631 5,7% (geweigerd)
9 THAILAND 270.504 6,7% geweigerd)
10 UNITED ARAB EMIRATES 233.932 22,8% (geweigerd)
11 INDONESIA 207.977 5,5% (geweigerd)
12 SOUTH AFRICA 204.221 (4,8% geweigerd)
13 PHILIPPINES 200.973 5,9% (geweigerd)
14 EGYPT 188.581 25,2% (geweigerd)
15 KUWAIT 179.444 6,7% (geweigerd)
16 USA 174.258 3,8% (geweigerd)
17 BELARUS 163.979 (3,4% geweigerd)
18 IRAN 162.026 (30,3% geweigerd)
19 TUNISIA 159.740 (24,0% geweigerd)
20 KAZAKHSTAN 159.072 (9,0% geweigerd)
Tot slot:
De bekendmaking van de leges staat in dit document, helaas nog geen mededeling hierover als reguliere nieuwsupdate op EU Home Affairs.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=OJ%3AL_202401415
Het is en blijft een kansspel enkel de inzet word hoger en de kansen kleiner zelfs als je aan alle voorwaarden voldoet kan je met een simpele weigering het spel verliezen en je plannen opbergen.
Een visum afleveren is een gunst en geen recht .(Citaat 3bis)
Gelukkig behandeld Thailand ons Europeanen niet zoals bepaalde Schengenlanden waaronder Belgie de thai burgers behandelen en kunnen we steeds zonder visum 30 dagen verblijven.
Ik vind het heel vernederend als Thai bijna te moeten smeken om eenSchengen visum .te verkrijgen.
Word vervolgd
Mvgr Jan
Beste Jan, dat een regulier visum een gunst is maakt het nog geen kansspel. Wie aan de voorwaarden voldoet en de papieren op orde heeft zal vrijwel zeker het visum bekomen. Nee, 100% zekerheid heb je niet maar het komt wel dicht bij. Kansspel suggereert alsof de ambtenaren zomaar met wat dobbelen of een draai aan het rad van fortuin beslissen op een aanvraag. Dat is dus zeer overtrokken. Als je ziet dat 90-95% van de mensen het visum krijgt en daar zeker ook aanvragen tussen zitten die niet perfect zijn (qua profiel, samenstelling enzovoort), zou ik dus nooit spreken van een kansspel.
Dat de dienstverlening daarmee niet gelijk is aan een warm, soepel, snel en makkelijk iets, ja dat zou wel beamen. Het is toch een gedoe en het zou dus zeker fijn zijn als de visumplicht komt te vervallen.
Overigens, er is een categorie Schengenvisum dat geen gunst maar een recht is (mits je niet staatsgevaarlijk bent en geen valsheid in geschrifte pleegt en de voorbereiding correct gedaan is): het “faciliterend visum” voor buitenlandse familie van een unieburger. Voor EU-Thaise huwelijkskoppels kan het dus aantrekkelijk zijn om samen hun vakantie elders in Europa te vieren, want dat visum kan eigenlijk niet geweigerd worden.
Dat “faciliterend visum” is eigenlijk ook maar schone schijn.
Waarom zou ik mijn vakantie met mijn Thaise echtgenote ergens anders moeten vieren? Als ik op vakantie wil in EIGEN land zou dat moeten een recht zijn en dat visum gratis.
Men heeft het recht niet om mijn vrijheden te beperken als ik officieel gehuwd ben. Dit is een ware schande.
Die ongelijkheid richting burgers die in eigen land willen verblijven voor vakantie (of migratie) met hun eigen echtgenoot/echtgenote komt voort uit geschiedenis rondom Europese afspraken. Even simpel gezegt: visum en migratie was vroeg iets dat Nederland, België enzovoort zelf regelden. Het was tot eind vorig eeuw veelal relatief eenvoudig om de officiele partner naar hier te laten komen voor een vakantie of migratie. Vaak was zelfs het verkrijgen van de nationaliteit best makkelijk te verkrijgen. Maar omdat European zich binnen de EU gingen verplaatsen om daar voor korte of langere tijd te verblijven/wonen en dit een wirwar aan regeltjes rondom migratie, visa enzovoort gaf vonden de lidstaten dat hier een gemeenschappelijk beleid op moest komen.
Zo werden er dus regels opgesteld omtrent verblijf van niet Europese familieleden die samen met een Europees familielid elders in de EU gingen verblijven. De regels waren niet al de streng maar veelal wel iets lastiger dan voor wie de echtgenoot/echtgenote naar eigen land liet over komen.
Vervolgens is vanaf de eeuwwisseling verblijf van buitenlanders in veel landen een ding geworden. De roep om strengere regels voor migranten, mensen van buitenlandse afkomst enzovoort. Dus toen werden de regels voor migratie van de eigen niet EU partner strenger. Op visumgebied spraken de lidstaten over een gemeenschappelijk visumbeleid en vanaf 2009 kwam er de Visumcode (herzien in 2020). En zo kwam het dat vanwege al die bezwaren, mitsen en maren, de zucht naar strenger beleid, het voor mensen in eigen land met een buitenlandse partner lastiger en lastiger is geworden. Daarmee zelfs lastiger dan Europeanen die elders in de EU vertoeven met hun buitenlandse partner.
En ja, landen zoals Nederland (en ik meen ook België) zien dit gebruik van de “makkelijk” Europese regels eigenlijk als een soort van misbruik of op zijn minst als niet zo netjes en minder gewenst. Die zouden de Europese regels liefst strenger zien maar dan moeten wel alle lidstaten daar unaniem over zijn. Nederland verzocht daar al vaak om in Brussel, tot dusver zonder succes.
Wie deze ongelijkheid dus oneerlijk acht heeft twee optie:
– De nationale overheid overtuigen dat het voor eigen burgers met een buitenlandse partner allemaal overdreven is wat er aan eisen is. Maar gezien visum, migratie, asiel, kinderen van gastarbeiders enzovoort vaak op 1 hoop worden gegooid (allemaal een probleem…) zal versoepeling niet snel gebeuren.
– De handen op elkaar krijgen in Brussel en beslissen dat het wonen en werken voor EU burgers (en niet EU familie) allemaal strenger moet. Dat zal ook niet snel gebeuren zolang er minstens 1 lidstaat is die geen trek heeft in strenger beleid.
De kans is dus groter dat met wat jaartjes de Thai niet langer visumplichtig zijn. Voortvloeiende uit bijvoorbeeld een economisch samenwerkingsverdrag tussen EU en Thailand. Al is er dan nog steeds de kans op weigering aan de grens. Iedereen, ook een Amerikaan, Japanner, Maleisier enzovoort mag dan wel van de visumplicht zijn vrijgesteld, aan de grens kan men vragen tot aantonen dat de reis betaalbaar is, er onderdak is, het reisplan/doel aannemelijk geacht wordt enzovoort.
Ik las een paar keer en hoorde het ook op de Thaise TV in het nieuws, dat er onderhandelingen gaande waren aangaande om Thaise staats burgers de kans te geven om visum vrij naar de Schengenlanden te kunnen reizen voor een kortere periode.
Net zoals wij en enkele andere EU landen, zonder visa voor 30 dagen op vakantie kunnen naar Thailand.
Mijn Thaise stiefdochter heeft met haar man en zoontje al diverse reizen gemaakt naar landen zoals Turkije en Zuid Afrika, waarbij Thaise burgers voor een korte tijd zonder visa kunnen reizen.
In de ASEAN verdrag landen waaronder Indonesia Japan Korea Philippines Singapore Maleisië is er ook visum vrij reizen voor een Thais staatsburger.
Zelfs voor een bezoek van twee weken kan een Thai op vakantie gaan naar Rusland.
Beter om eens wat te gaan doen, met al die visa onzin en geldklopperij.
Niks anders meer dan een papieren tijger.
Al die vluchtelingen die momenteel de EU overspoelen en idem ook de velen die nu uit Zuid Amerikaanse landen naar de USA vluchten hebben geen visa ze blijven komen en gaan niet meer terug.
Jan Beute.
Ik vind al die Visa maar onzin.
Als een Thai naar de Eurozone wil reizen en niet meer wil terug keren zal het al dan niet hebben van een visum hem/haar niet tegen houden.
Ik zou graag eens de cijfers willen zien hoeveel buitenlanders er illegaal in de Eu zone verblijven die een officieel visum hadden.
Dit ganse gedoe is inderdaad een grote geldklopperij die voor velen onder ons alleen maar kopzorgen geeft. Een visum voor een vakantie van 30 dagen zou overal moeten afgeschaft worden.
Beste Willy, ik heb even opgezocht hoeveel mensen er binnen Europa zijn opgepakt wegens illegaal verblijf. En hoeveel daarvan wegens overstay van een visum.
Dit zijn de resultaten over 2023:
Illegaal in de EU (27 lidstaten): 1.265.350 mensen van alle nationaliteiten
In België: 10.825
in Duitsland: 263.670
In Frankrijk: 118.975
In Italië: 194.750
In Nederland: 6.530
Van bovenstaande het aantal mensen in overstay van alle nationaliteiten:
In EU 27: ongeveer 195.500
België: 25
Duitsland: 0
Frankrijk: 4.455
Itallië: 1.830
Nederland: 0
****************************
CIJFERS MBT THAISE ONDERDANEN
Thaise overstay visum in 2023:
EU 27: 1505
België: 5 (waarvan 0 overstay, 5 overig)
Duitsland 1005 (waarvan 0 overstay, 160 illegale binnenkomst, 845 overig)
Frankrijk: 50 (waarvan 20 overstay)
Italië: 25 (waarvan 0 overstay)
Nederland: 55 (waarvan 0 overstay, 55 overig)
Alle illegale Thai (overstay, illegale binnenkomst, overig etc.) per geslacht:
EU27: 1110 vrouw, 395 man
België 5 vrouw, 0 man
Duitsland: 735 vrouw, 265 man
Frankrijk: 25 vrouw, 25 man
Italïe: 15 vrouw, 10 man
Nederland: 35 vrouw , 15 man
************
Wie meer wil weten, zie Eurostat voor data over “Third country nationals found to be illegally present”:
– https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/migr_eipre/default/table?lang=en
– https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Enforcement_of_immigration_legislation_statistics#Non-EU_citizens_found_to_be_illegally_present
Al blijft dit een indicatie. Want wie valt er bijvoorbeeld onder “overig”? En was de reden van overtay? Hoe lang was die? Enzovoort. Wil je echt van de hoed en de rand weten dan zul je rapporten, onderzoeken en verslagen er op na moeten slaan. Daar zullen vast intressesante dingen tussen staan maar mij ontbreekt het aan tijd en zin om daar in te duiken.
In de hoop dat binnen enkele jaren geen visa meer nodig zal zijn….
https://www.nationthailand.com/thailand/tourism/40036427
https://www.pattayamail.com/travel/the-thai-dream-to-have-visa-exempt-travel-to-europe-is-a-likely-scenario-455231
Japan, Zuid Korea enTaiwan zijn landen waar het inkomen een stuk hoger ligt dan in Thailand en waar men met veel illegaal verblijvende en illegaal werkende Thais te kampen heeft ( Zuid Korea noemde meer dan 150.000 ). Dit wil men juist 100 % niet in de EU want daar kampen vele landen met een teveel aan vluchtelingen en asielaanvragens en zit men niet te wachten op honderdduizend of meer illegale Thais erbij per land. Zuid Korea, Japan en Taiwan nemen 0 vluchtelingen op, gaan ze trouwens ook niet naar toe, en dat is het omgekeerde met de EU of de VS. Daarom zal er nooit een visumvrijstelling komen voor Thais zolang er grote inkomensverschillen zijn tussen Thailand en rijkere West Europese landen waar men niet zit te wachten op meer illegaal verblijvende Thais na een vakantie welke niet terugkeerden.
Natuurlijk zit Schengen niet te wachten op nog meer illegaal verblijf, en laten we nou ook niet doen alsof Thailand enkel lieverdjes kent. Integendeel, Thailand heeft een slechte reputatie bij de buurlanden en met name Zuid-Korea en Japan. Thai hebben namelijk de neiging om op het einde van hun legaal verblijf deze zelf op oneindig te zetten. Immigration Zuid-Korea treedt uiterst wantrouwig en sceptisch op jegens Thai, Japan heeft al vaker diverse waarschuwingen laten horen.